Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tanker om livet til organene sine etter selvmord

Nikoline82

Anbefalte innlegg

Sett at man ender med å skulle ta sitt eget liv.

Det er jo så mange som vil leve. Som skulle gjort hva som helst for en ny nyre eller lever. Å som fortjener det livet noen velger bort.

Så spørsmålet er : Finnes det noen måter å ta sitt eget liv på som ivaretar flest mulig organer?

Hengning er jo en måte som ikke rammer organer direkte, men man må jo tilkalle 113 i det øyeblikket man henger seg for at de skal klare å bruke dem. Å da oppstår jo faren for å bli reddet, det er jo overhodet ikke ønskelig. Man må jo selvsagt ha fylt ut donorkort og helst ha det på seg eller mobilen. 

Har noen andre enn meg tenkt på slike ting?

Ps: dette er ikke en sånn "hjelp meg med problemene mine" tråd, dette er bare noen tanker jeg har gjort meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i hovedsak bare dødsfall fra hode og nakkeskader som setter deg i respirator som kan brukes til organdonasjon. Kravet er at donoren er hjernedød, men at organene fortsatt er i live.

Så langt jeg vet så er det ingen ting som tilsier at selvmordsofre ikke kan donere organer, men i realiteten så er selvmord såpass ukontrollert og kaotisk at du neppe klarer å innfri kravene til å bli en gyldig donor.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man høster ikke organer til donasjon fra selvmordsofre. Tanken er at for suicidale kan ideen om å redde noens liv ved å donere organer være tungen på vektskålen, så da tar man ikke imot de organene for å ikke "utløse selvmord".

Det er i grunnen ganske logisk når du sier det sånn. Bra vi har regler som ivaretar folk som sliter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dra til sykehuset om natten (minst mulig folk) og skyt seg i hodet med hagle, lettest å bruke og lettest å kjøpe

Med donorkort i lommeboken og kanskje et selvmordsbrev i tillegg

Men, det er bedre at en får hjelp for tankene sine, bare å si til legen sin at en har selvmordstanker

Lenke til kommentar

Dra til sykehuset om natten (minst mulig folk) og skyt seg i hodet med hagle, lettest å bruke og lettest å kjøpe

Med donorkort i lommeboken og kanskje et selvmordsbrev i tillegg

Men, det er bedre at en får hjelp for tankene sine, bare å si til legen sin at en har selvmordstanker

Det er nettopp for å hindre slike tilfeller at man kategorisk ikke tar imot organer fra selvmordsofre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen så har jeg ingen kjennskap til formelle regler mot å ta organer fra selvmordsoffer. Det er selvsagt i strid med grunnleggende etikk, men jeg finner ingen eksplisitte lover/regler rundt dette, og det finnes eksempler der de som har tatt selvmord har donert bort sine organer.

Når dette er sagt så er det vanskelig å skyte seg selv og fortsatt kunne være en donor. Selv om du er ved et sykehus så må du fortsatt være egnet til å ligge i respirator, og om sentrale deler av hjernen din er skadet så mister hjertet funksjon og organene dine begynner straks å bli ubrukelige.

Lenke til kommentar

Igjen så har jeg ingen kjennskap til formelle regler mot å ta organer fra selvmordsoffer. Det er selvsagt i strid med grunnleggende etikk, men jeg finner ingen eksplisitte lover/regler rundt dette, og det finnes eksempler der de som har tatt selvmord har donert bort sine organer.

Da er reglene tydeligvis forskjellige i Norge og Storbritannia. I Norge benytter man ikke organer fra selvmordsofre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man høster ikke organer til donasjon fra selvmordsofre. Tanken er at for suicidale kan ideen om å redde noens liv ved å donere organer være tungen på vektskålen, så da tar man ikke imot de organene for å ikke "utløse selvmord".

Det slo meg at det må vere eit tveegga sverd. "Eg kunne vore til nytte dersom eg var død, men eg er visst like ubrukeleg død som levande".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da er reglene tydeligvis forskjellige i Norge og Storbritannia. I Norge benytter man ikke organer fra selvmordsofre.

Vel... Nå hører jeg at du sier dette, men jeg må nesten spørre deg om en kilde.

Lenke til kommentar

Vel... Nå hører jeg at du sier dette, men jeg må nesten spørre deg om en kilde.

Kilden min er en forelesning om organtransplantasjon i Norge på ellevte semester på medisin i Oslo. Da ble det eksplisitt nevnt at man ikke godtar selvmordsofre. Jeg har det dessverre ikke skriftlig. Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Kanskje det ble sagt for å få studentene til å føle seg bedre?

Ved å lese artikler i blader eller på nettet kan en finne at mottagerne får de samme interessene som donorene.

F.eks. fikk ei dame hjertet til en ung mann, og etterpå fikk hun nye interesser. Hun ble sulten på kyllingretter og fikk en interesse for motorsykler  Det viste seg etterhvert at dette var hovedinteressene til donoren som hun fikk hjertet fra.

Det kan derfor tenkes at organer fra selvmordsofre kan påvirke mottagerne til å få et mer dystert og sykelig verdensbilde...

Noe som jo vil være svært uheldig.

Lenke til kommentar

Med andre ord, hvis det er sånn at man ikke tar i mot organer fra selvmordsofre, så måtte man ha funnet en måte å gjøre det på, som ga inntrykk av at det var en ulykke, eller i minste fall tvetydighet rundt det, som samtidig holdt hjernen "nok" i live til å havne i respirator... Høres nokså komplisert ut i grunn. Å jeg tviler på at om man er så sliten av det livet man har, å ikke orker mer, har man neppe krefter til å finne ut av alt dette. (Selv om jeg vil tro man kan bli veldig kreativ hvis man plutselig opplever å kunne ha en mening i en ellers meningsløs tilværelse)..

Kanskje man heller bare burde donere kroppen sin til forskning.

Ikke minst hvis det faktisk er en sjangs for at "lidenskap" eller " interesser" følger organer på noe vis...

Men som en nevnte tidligere, det beste er jo å søke hjelp... Å selv om en som vil dø opplever å ha prøvd alt, så betyr jo det at man kan legge så mye krefter ned i det som skal ta livet ditt, at enn om energien er totalt forskjellig motivert, så er det noe energi igjen. Å da er det jo å foretrekke at motiveres til å bruke den på å finne noe som helst mening og lyspunkt i den tilværelsen man har...

Med andre ord, hvis det er sånn at man ikke tar i mot organer fra selvmordsofre, så måtte man ha funnet en måte å gjøre det på, som ga inntrykk av at det var en ulykke, eller i minste fall tvetydighet rundt det, som samtidig holdt hjernen "nok" i live til å havne i respirator... Høres nokså komplisert ut i grunn. Å jeg tviler på at om man er så sliten av det livet man har, å ikke orker mer, har man neppe krefter til å finne ut sv alt dette. (Selv om jeg vil tro man kam bli veldig kreativ hvis man plutselig opplever å kunne ha en mening i en ellers meningsløs tilværelse)..

Kanskje man heller bare burde donere kroppen sin til forskning.

Ikke minst hvis det faktisk er en sjangs for at "lidenskap" eller " interesser" følger organer på noe vis...

Men som en nevnte tidligere, det beste er jo å søke hjelp... Å selv om en som vil dø opplever å ha prøvd alt, så betyr jo det at man kan legge så mye krefter ned i det som skal ta livet ditt,at enn om energien er totalt forskjellig motivert, så er det noe igjen. Å da er det jo å foretrekke at motiveres til å bruke den på å finne noe som helst mening og lyspunkt i den tilværelsen man har...

Endret av Nikoline82
Lenke til kommentar

En er bra kynisk om en vil ha organene til et selvmordsoffer. Om det ikke finnes et forbud mot dette så bør det innføres.

Det var i grunn ikke snakk om hvorvidt "noen vil ha" organene til et selvmordsoffer... Det var mer et spørsmål om hvordan man kunne få donert organene sine hvis man ønsker å ta livet sitt. Å at man nettopp da må finne en måte som ikke lyser selvmord. Å det var også et rent hypotetisk spørsmål. Vi har alle forskjellige tankerekker, å noen ganger har fler enn en selv tenkt u samme baner;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...