Gå til innhold

Steke kylling og fryse den ned igjen?

nonno96

Anbefalte innlegg

Hei! Er kommet i en situasjon der jeg har en del kylling og må steke alt om jeg ikke vil kaste den. Hørte jeg kunne steke den og fryse den ned. Men hvordan varmer jeg den da etterpå? Skal jeg bare ta på den ferdistekte fryste kyllingfileten og steke den igjen eller? Er det godt? Kan jeg fryse ned halvtint kylling?

Problemet er at jeg har 2kg kylling men alle filetene er fryst sammen og får ikke dkilt de uten å tine de sånn halveis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en bærepose rundt og slå kyllingen hardt nedi gulvet eller et annet hardt underlag. Det gjør hvertfall jeg og det funker bra :)

Går fint å steke opp og fryse ned igjen. Du trenger ikke steke de særlig når du tar dem opp igjen, bare varm dem opp på lav'ish varme eller så blir de tørre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tol faktisk å tinte den i kaldt vann i sann 10min. Den ble ikke veldig tint, den va fortsatt ganske frossen og hard, men fikk til å bryte den i 3 deler og tok en del i kjøleskapet, fordi jeg sikkert spiser den opp i løpet av morgen dagen. Og tok de to andre delene tilbake i fryseren.

Men går det fint å fryse de ned igjen nå? Hørte det ikke var bra, men den var jo ikke helt tint akkurat.

Og det med å steke alle hørest litt rart ut syns jeg. Det må jo gå mye av smaken når du steker de, fryser de og varmer igjen?

Kyllingen er også nylig gått ut på dato, men vet ikke hvor viktig det er siden den har vært fryst i en måneds tid allerede

Lenke til kommentar

Smaken blir ikke vekk, men det har en tendens til å bli litt tørrere når man varmer dem igjen. Jeg pleier å lage gryter, da blir det ikke tørt (duh). Er null stress å ha kylling og kjøtt i fryseren mange måneder, husker ikke helt hva som er "maks" men det er bortimot et år.

Edit; Så holder stekte fileter noen dager i kjøleskapet, det er snaskens å bruke restekjøtt som pålegg :)

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, bare frys den igjen, selv om den har vært delvis tint.

Datostemplingen for varer som er kjøpt ferske gjelder så lenge produktet er oppbevart i kjøleskap i uåpnet pakning. De fleste varer holder seg lenger om de er frosset ned, og kortere om pakken er åpen. Kylling holder seg god i minst 3 måneder i dypfryser. Over lengre tid kan fett harskne og smake vondt.

Hørte det ikke var bra,

Kjøtt som har vært frosset holder seg mye kortere etter at det er tint igjen enn kjøtt som ikke har vært frosset. Det er det du må tenke på.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor skal du tine kjøttet for å steke det, for deretter fryse det igjen?

Fordi han ikke får delt kjøttet opp slik det nå er fryst. 

Som sagt så er det bare å dælje det i gulvet eller en annen hard overflate, merkelig hvis han ikke klarer det. Funker også fint med hammer eller et stykke 2"4" :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...