Gå til innhold

Slik virker selvkjørende biler


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

Du gjør det likevel? I likhet med ekstremt mange andre, TMS er en bil som ofte skifter eiere, og ikke alle får pent stell for å si det sånn.. 

 

Nei jeg skifter ikke ved en minste oppgradering, jeg kjøpte Tesla når de kom med autopilot og bytter nå på grunn av at jeg trenger mer HW for å være med på utviklingen. Kjøpte ikke ny pga ny front osv, det bryr jeg meg ikke særlig om. Usikker på om det finnes noen statistikk som tilsier at de skifter eiere oftere enn tilsvarende biler? Men at folk bytter de ut for nye ting, og ikke minst nye modeller(model x) er jeg klar over. Men dette skjer da også ved andre merker, mange tar jo helt av for ny front eller noe annet. 

 

 

 

Hvordan mener du, går i pluss?

 

Nei, jeg hadde 2015 modell, men taper utrolig lite ift alle andre biler jeg har solgt. Egentlig burde det vært omvendt da jeg aldri har eid en ny bil som tilsier størst tap første året normalt sett. Men de som var tidlig ute(2013/2014) får ofte mer en de ga for bilen ved salg. Unnataket er vell de mest kostbare modellene. Gjelder såklart ikke alle, men mange har gått i pluss. Det er det ingen tvil om. 

 

 

 

17 lapper er ingenting. Ved langvarig eierskap av en eldre TMS vil du få mange servicer og reparasjoner vesentlig dyrere enn det. Jeg gleder meg til garantien begynner å gå ut og folk skjønner alle feilene og kostnadene med det. Mange blir nok å bare overse en del av feilene pga kostnad.

 

Tja, jeg syns det er noe. Servicer har fastpris, en kan jo kjøpe service avtale i mange år til nesten den prisen på en TMS. Men hva som kommer i fremtiden av reparasjoner og kost vill jo tiden vise. Jeg pleier dog ikke kjøre bilene mine så veldig langt. Det er jo en del som er over km standen i garantitiden, de får det meste dekket av garanti alikevel, har aldri sett noen syte over høye rep kostnader på TMS egentlig. Ser ikke helt hvorfor det skulle koste noe mer enn "de andre" heller. Enten må tesla ha sinnssyk overpris på timene sine eller delene for å havne der du forespeiler, meg bekjent har de verken det ene eller det andre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er, ingen vet for sikkert. De fleste er nok ganske redde for å eie en eldre Tesla utenfor garanti, i likhet med andre dyre biler.

Uansett om du har hatt lave kostnader har du kun hatt den meget kort periode og km, derav lite grunnlag.

Ei en bil f.eks 5 til 10 år så kan du regne ut totale kostnader, holdbarhet og servicer.

Lenke til kommentar

 

Hvor mange prisøkninger har det vært i løpet av denne tiden, både mtp kurs og mtp reell prisøkning i dollar.

Også rart at folk er så kåte på å kjøpe TMS, fatter det bare ikke. Vil vel vise seg frem men det er jo ikke noe nytt lenger så vanlige som de er. Din var jo verken facelift eller AP2 dermed fort utdatert.

 

Har ikke oversikt, men har ikke vært mye på grunn av kurs. Men var noen økninger ift facelift og AP2 iallefall. Kåt og kåt, en kan nå kalle det hva en vill, men folk kjøper nok for at det er den bilen de ønsker. For min del var det ikke aktuelt å kjøpe noe annet etter å ha kjørt den. Det er alt for mye bra med bilen til at jeg kan vurdere noe annet, selv om den har noen småting som trekker ned. Men de er så vanvittig små ift de gode. Ja min var ut-datert men alikevel får en god pris, sier ganske mye. Solgte også på en dag, markedet er altså veldig godt for tesla om dagen. 

 

Solgte en 5 serie tidligere i året, brukte ca 6 måneder på det, mega tap og måtte selge via ett selskap til slutt.

 

Men hvorfor ønsker de denne bilen? Den er ikke spesielt god på noe som helst. Den er bare halvgod på alt, fordi den prøver å konkurrere med alle, i alt. Det er helt feil utgangspunkt. Ingen kan være best i alt, men du kan være best i noe.

Tesla er ikke best i noe som helst. Den er ikke den mest praktiske 7 setern, det er den for liten til. Det er ikke den mest komfortable GT bilen, det har den for stivt understell til. Det er ikke den morsomste sportsbilen, det er den for stor og tung til. Det er heller ikke den raskeste bilen, det har den for svak motor / batteri til i forhold til sin høye egenvekt.

Den er bare en halvgod bil i alt. En passat på steroider. Helt ålreit på alt, ikke best i noe som helst.

 

Du får en mye bedre totalpakke med å kjøpe 2 kjøretøy. Ett praktisk / komfortabelt kjøretøy for langtur, og ett leketøy for sport/akselerajson/fart. Totalpris, under 100 000 kroner (med god margin), da har du comfort som en lenestol og ytelse som en gatebil i flermillionklassen, i to forskjellige kjøretøy. Hvert dedikert til sitt. Mye bedre ytelse i alt, for mye mindre penger.

 

For eksempel:

Komfortabel langtur: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87411587

Kjøre fra Telsaer for morro skyld: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85573658

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar

 

 

Men hvorfor ønsker de denne bilen? Den er ikke spesielt god på noe som helst. Den er bare halvgod på alt, fordi den prøver å konkurrere med alle, i alt. Det er helt feil utgangspunkt. Ingen kan være best i alt, men du kan være best i noe.

Tesla er ikke best i noe som helst. Den er ikke den mest praktiske 7 setern, det er den for liten til. Det er ikke den mest komfortable GT bilen, det har den for stivt understell til. Det er ikke den morsomste sportsbilen, det er den for stor og tung til. Det er heller ikke den raskeste bilen, det har den for svak motor / batteri til i forhold til sin høye egenvekt.

Den er bare en halvgod bil i alt. En passat på steroider. Helt ålreit på alt, ikke best i noe som helst.

 

Du får en mye bedre totalpakke med å kjøpe 2 kjøretøy. Ett praktisk / komfortabelt kjøretøy for langtur, og ett leketøy for sport/akselerajson/fart. Totalpris, under 100 000 kroner (med god margin), da har du comfort som en lenestol og ytelse som en gatebil i flermillionklassen, i to forskjellige kjøretøy. Hvert dedikert til sitt. Mye bedre ytelse i alt, for mye mindre penger.

 

For eksempel:

Komfortabel langtur: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87411587

Kjøre fra Telsaer for morro skyld: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85573658

 

 

Dette er jo bare din mening, andre mener kanskje ulikt. Jeg mener iallefall ikke det samme og mener Tesla er best på mange områder. Som teknologi, det at bilen er i konstant utvikling er en av de beste tingene for meg, i tillegg til autopilot hvor den er desidert best, og er straks mye bedre enn konkurentene. Selve interface og bruken av scada i steden for knapper er helt topp etter min mening, en kan konstant endre det som er dårlig eller ikke fungerer. Bilen er klar hver morgen, trenger ikke stoppe på noen stasjoner så lenge jeg ikke skal langt vekk. Men den er ikke den beste innenfor komfort, men svært god etter min mening og langt bedre enn hva en kan forvente fra amerikanere. Den er lynkjapp og responsiv, lukter ikke og bråker ikke. Og vi her hjemme er så heldig å få dette til en svært god pris, da er det ingen andre jeg vill vurdere engang. De klarer bare ikke å overgå det jeg finner så bra med bilen. 

 

Folk setter pris på forskjellige ting, jeg er glad i elektronikk andre er glad i eksos.. 

Lenke til kommentar

Poenget er, ingen vet for sikkert. De fleste er nok ganske redde for å eie en eldre Tesla utenfor garanti, i likhet med andre dyre biler.

Uansett om du har hatt lave kostnader har du kun hatt den meget kort periode og km, derav lite grunnlag.

Ei en bil f.eks 5 til 10 år så kan du regne ut totale kostnader, holdbarhet og servicer.

 

Ingen vet noe for sikkert, sånn er det med alt. Ja jeg har hatt den i kort tid, men det har jeg også med mine andre biler. Det er ingen tvil om at de har kostet meg langt mer å eie. 

Lenke til kommentar

 

 

Men hvorfor ønsker de denne bilen? Den er ikke spesielt god på noe som helst. Den er bare halvgod på alt, fordi den prøver å konkurrere med alle, i alt. Det er helt feil utgangspunkt. Ingen kan være best i alt, men du kan være best i noe.

Tesla er ikke best i noe som helst. Den er ikke den mest praktiske 7 setern, det er den for liten til. Det er ikke den mest komfortable GT bilen, det har den for stivt understell til. Det er ikke den morsomste sportsbilen, det er den for stor og tung til. Det er heller ikke den raskeste bilen, det har den for svak motor / batteri til i forhold til sin høye egenvekt.

Den er bare en halvgod bil i alt. En passat på steroider. Helt ålreit på alt, ikke best i noe som helst.

 

Du får en mye bedre totalpakke med å kjøpe 2 kjøretøy. Ett praktisk / komfortabelt kjøretøy for langtur, og ett leketøy for sport/akselerajson/fart. Totalpris, under 100 000 kroner (med god margin), da har du comfort som en lenestol og ytelse som en gatebil i flermillionklassen, i to forskjellige kjøretøy. Hvert dedikert til sitt. Mye bedre ytelse i alt, for mye mindre penger.

 

For eksempel:

Komfortabel langtur: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87411587

Kjøre fra Telsaer for morro skyld: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85573658

 

 

Dette er jo bare din mening, andre mener kanskje ulikt. Jeg mener iallefall ikke det samme og mener Tesla er best på mange områder. Som teknologi, det at bilen er i konstant utvikling er en av de beste tingene for meg, i tillegg til autopilot hvor den er desidert best, og er straks mye bedre enn konkurentene. Selve interface og bruken av scada i steden for knapper er helt topp etter min mening, en kan konstant endre det som er dårlig eller ikke fungerer. Bilen er klar hver morgen, trenger ikke stoppe på noen stasjoner så lenge jeg ikke skal langt vekk. Men den er ikke den beste innenfor komfort, men svært god etter min mening og langt bedre enn hva en kan forvente fra amerikanere. Den er lynkjapp og responsiv, lukter ikke og bråker ikke. Og vi her hjemme er så heldig å få dette til en svært god pris, da er det ingen andre jeg vill vurdere engang. De klarer bare ikke å overgå det jeg finner så bra med bilen. 

 

Folk setter pris på forskjellige ting, jeg er glad i elektronikk andre er glad i eksos.. 

 

Det er en helt ærlig sak, du ønsker bilen for dens subjektive verdier, og må da kunne regnes som en entusiast. Akkurat likedan som folk som kjøper 60 talls amerikaner for flere hundre tusen, og drikker over litern på mila. For dem er dette den beste bilen i verden, på grunn av verdier som er subjektive og ikke kvantifiserbare. Helt greit!

Helt flott med entusiaster, jeg er entusiast selv :)

En Teslaeier som har bilen fordi han er entusiast er kjempeherlig synes jeg, og er en av oss gutta. En av oss som har lidenskap for kjøretøy, og er alle sammen enige om at akkurat MITT kjøretøy er best, men er greie kompiser likevel.

Det er så ærlig! Kjempebra!

 

Det jeg vil til livs med korstoget mitt her på TU, det er en holdning jeg synes møte om at Teslaen er en økonomisk, bil, en veldig bra bil, eller en rask bil. Det er ganske objektive kvaliteter, og lett å motbevise. For en bil av den prisklassen den er, så er den ikke god på noe som helst. Bare halvgod på masse ting. Det finnes konkurrenter som er bedre enn en Tesla på alle målbare kvaliteter. Hver for seg. Men ikke i alt på en gang. Derav påstanden min. En passat på steroider. Prøver å være best i alt, men er i realiteten bare et kompromiss mellom alt.

 

Akkurat likedan som en 60 talls amerikaner. Prøver å være "rask", men i realiteten vet jo alle at det bare er masse motor med null kjøreegenskaper, og den er ikke rask rett frem engang på grunn av vektfordelingen sin. Den spinner vekk all effekten på drivhjula bak, mens vekta er slagskipmotoren fremme. Kult for dem som liker sånt. Rask er den ikke.

 

 

Min entusiasme er motorsykler med mye motor. Og i motsetning til 60 talls amerikanere, så er disse syklene både velbalansert og har lynkjappe kjøreegenskaper. De ER raskest i gata, uansett hva du stiller med. Er du uenig så må du gjerne komme å prøve ;)

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar

 

Det er en helt ærlig sak, du ønsker bilen for dens subjektive verdier, og må da kunne regnes som en entusiast. Akkurat likedan som folk som kjøper 60 talls amerikaner for flere hundre tusen, og drikker over litern på mila. For dem er dette den beste bilen i verden, på grunn av verdier som er subjektive og ikke kvantifiserbare. Helt greit!

Helt flott med entusiaster, jeg er entusiast selv :)

En Teslaeier som har bilen fordi han er entusiast er kjempeherlig synes jeg, og er en av oss gutta. En av oss som har lidenskap for kjøretøy, og er alle sammen enige om at akkurat MITT kjøretøy er best, men er greie kompiser likevel.

Det er så ærlig! Kjempebra!

 

Det jeg vil til livs med korstoget mitt her på TU, det er en holdning jeg synes møte om at Teslaen er en økonomisk, bil, en veldig bra bil, eller en rask bil. Det er ganske objektive kvaliteter, og lett å motbevise. For en bil av den prisklassen den er, så er den ikke god på noe som helst. Bare halvgod på masse ting. Det finnes konkurrenter som er bedre enn en Tesla på alle målbare kvaliteter. Hver for seg. Men ikke i alt på en gang. Derav påstanden min. En passat på steroider. Prøver å være best i alt, men er i realiteten bare en kompromiss mellom alt.

 

Akkurat likedan som en 60 talls amerikaner. Prøver å være "rask", men i realiteten vet jo alle at det bare er masse motor med null kjøreegenskaper, og den er ikke rask rett frem engang på grunn av vektfordelingen sin. Den spinner vekk all effekten på drivhjula bak, mens vekta er slagskipmotoren fremme. Kult for dem som liker sånt. Rask er den ikke.

 

 

Ja vi har alle ting vi liker, og det skal respekteres. 

 

Jeg synes dog din vinkling om at Tesla ikke er god på noe er helt feil, men hva angår bil generelt kan jeg være enig. Da den skiller seg ut og er mer teknisk og ny vinnende enn den generelle bilen. Det er her Tesla gjør mye bra, for den som liker denslags. Og jeg vet ikke helt hvor du har, prøver å være best i alt fra men det er nå så :)

 

Det tesla er best på(min mening) er utvikling av software for bil, her gjør de mye bra. Dette med å lage en bil som kan utvikles i mange vinklinger, der er de gode. Samme med samling av data, de samler inn noe helt enormt med data for å kontinuerlig kunne utvikle bilen videre. De bygger lade nettverk slik at det så og si er umulig å gå "tom" så lenge en befinner seg i en del av verden hvor det selges en del Tesla. Har en god BMS som fører til lang holdbarhet på batteriene(etter hva vi vet pr idag), at de har ett åpent API som gjør at jeg kan be automasjonssystemet mitt hjemme om å sette på varmen i bilen når jeg står opp, eller gi meg info om bilen, osv. Mange av disse tingene setter jeg utrolig stor pris på men igjen skjønner jeg at ikke andre gjør det. Jeg aksepterer en noe verre kjøreopplevelse for å få dette, selv om jeg finner den ganske så god alikevel. 

 

I tillegg liker jeg hvordan selskapet opererer med å dele sin kunnskap for andre slik at vi i fremtiden kan ha flere gode alternativer til elbiler. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

 

Det er en helt ærlig sak, du ønsker bilen for dens subjektive verdier, og må da kunne regnes som en entusiast. Akkurat likedan som folk som kjøper 60 talls amerikaner for flere hundre tusen, og drikker over litern på mila. For dem er dette den beste bilen i verden, på grunn av verdier som er subjektive og ikke kvantifiserbare. Helt greit!

Helt flott med entusiaster, jeg er entusiast selv :)

En Teslaeier som har bilen fordi han er entusiast er kjempeherlig synes jeg, og er en av oss gutta. En av oss som har lidenskap for kjøretøy, og er alle sammen enige om at akkurat MITT kjøretøy er best, men er greie kompiser likevel.

Det er så ærlig! Kjempebra!

 

Det jeg vil til livs med korstoget mitt her på TU, det er en holdning jeg synes møte om at Teslaen er en økonomisk, bil, en veldig bra bil, eller en rask bil. Det er ganske objektive kvaliteter, og lett å motbevise. For en bil av den prisklassen den er, så er den ikke god på noe som helst. Bare halvgod på masse ting. Det finnes konkurrenter som er bedre enn en Tesla på alle målbare kvaliteter. Hver for seg. Men ikke i alt på en gang. Derav påstanden min. En passat på steroider. Prøver å være best i alt, men er i realiteten bare en kompromiss mellom alt.

 

Akkurat likedan som en 60 talls amerikaner. Prøver å være "rask", men i realiteten vet jo alle at det bare er masse motor med null kjøreegenskaper, og den er ikke rask rett frem engang på grunn av vektfordelingen sin. Den spinner vekk all effekten på drivhjula bak, mens vekta er slagskipmotoren fremme. Kult for dem som liker sånt. Rask er den ikke.

 

 

Ja vi har alle ting vi liker, og det skal respekteres. 

 

Jeg synes dog din vinkling om at Tesla ikke er god på noe er helt feil, men hva angår bil generelt kan jeg være enig. Da den skiller seg ut og er mer teknisk og ny vinnende enn den generelle bilen. Det er her Tesla gjør mye bra, for den som liker denslags. Og jeg vet ikke helt hvor du har, prøver å være best i alt fra men det er nå så :)

 

Det tesla er best på(min mening) er utvikling av software for bil, her gjør de mye bra. Dette med å lage en bil som kan utvikles i mange vinklinger, der er de gode. Samme med samling av data, de samler inn noe helt enormt med data for å kontinuerlig kunne utvikle bilen videre. De bygger lade nettverk slik at det så og si er umulig å gå "tom" så lenge en befinner seg i en del av verden hvor det selges en del Tesla. Har en god BMS som fører til lang holdbarhet på batteriene(etter hva vi vet pr idag), at de har ett åpent API som gjør at jeg kan be automasjonssystemet mitt hjemme om å sette på varmen i bilen når jeg står opp, eller gi meg info om bilen, osv. Mange av disse tingene setter jeg utrolig stor pris på men igjen skjønner jeg at ikke andre gjør det. Jeg aksepterer en noe verre kjøreopplevelse for å få dette, selv om jeg finner den ganske så god alikevel. 

 

I tillegg liker jeg hvordan selskapet opererer med å dele sin kunnskap for andre slik at vi i fremtiden kan ha flere gode alternativer til elbiler. 

 

 

 

Denso / Subaru har gode motorstyringer (software) de også, og da mener jeg djævelsk god ;)

Men jeg er ikke så ukristelig at jeg faktisk kjøper en Subaru bare fordi motorstyringa har god software!

Det blir en for liten del av bilen til at jeg vektlegger det noe særlig ved kjøp. Men for all del, som entusiast er alt lov ;)

Men fra spøk til revolver:

Et ukeur koster 300,-, der har du automatisk styring av en vanlig "dum" motorvarmer etter klokke og ukedag. Med integrasjon av hjemmeautomasjon i mobilen din og en aktuator, så kan du skru på motorvarmeren fra mobilen også (ca 2000,- avhengig av leverandør). Så ja, fancy funksjoner Tesla har integrert i bilen sin der, men det koster meg veldig lite både innsats og penger å gi Peugeoten akkurat samme funksjonalitet. Riktignok mindre fancy, men det virker akkurat like bra. Så der er vi igjen inne på subjektive verdier. Kanskje du liker at det er fancy, og det er helt greit. Men det er ikke så unikt for en Tesla, annet en at du kan sette opp en vanlig bil for tilsvarende funksjonalitet med 2 timers egeninnsats.

Ladenettverk trenger jeg ikke, jeg har allerede et bedre utbygd nettverk av bensinstasjoner.

En god community med kunnskapsdeling, også med høy grad av deltagelse fra leverandøren, har også andre bilmerker så det er ikke unikt. Det er kjempebra at Tesla har det, men det er ikke unikt for Tesla.

For eksempel så er gir Denso ut gratis software for å endre parametre i motorstyringen etter eget forgodtbefinnende. Veldig nyttig til å plukke vekk effektbegrensinger, turtallssperrer m.m. etter eget forgodtbefinnende. Min egen motorsykkel gikk fra 106 hk med restriksjon, til 186hk unlimmited med kun tastetrykk, og god support fra Denso / Subaru (Som leverer ECU til Suzuki sin GSX-R serie motorsykler for enkelte årsmodeller).

Sammenlign det med Tesla, som tar seg godt betalt for å gi deg tilgang til funksjonalitet som uansett er implementert i bilen, så gir faktisk Suzuki meg 80% mer effekt, og full tilgang til deres eget tuningverktøy samtidig. Helt gratis ^^ Snakk om support! :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Denso / Subaru har gode motorstyringer (software) de også, og da mener jeg djævelsk god ;)

Men jeg er ikke så ukristelig at jeg faktisk kjøper en Subaru bare fordi motorstyringa har god software!

Det blir en for liten del av bilen til at jeg vektlegger det noe særlig ved kjøp. Men for all del, som entusiast er alt lov ;)

Men fra spøk til revolver:

Et ukeur koster 300,-, der har du automatisk styring av en vanlig "dum" motorvarmer etter klokke og ukedag. Med integrasjon av hjemmeautomasjon i mobilen din og en aktuator, så kan du skru på motorvarmeren fra mobilen også (ca 2000,- avhengig av leverandør). Så ja, fancy funksjoner Tesla har integrert i bilen sin der, men det koster meg veldig lite både innsats og penger å gi Peugeoten akkurat samme funksjonalitet. Riktignok mindre fancy, men det virker akkurat like bra. Så der er vi igjen inne på subjektive verdier. Kanskje du liker at det er fancy, og det er helt greit. Men det er ikke så unikt for en Tesla, annet en at du kan sette opp en vanlig bil for tilsvarende funksjonalitet med 2 timers egeninnsats.

Ladenettverk trenger jeg ikke, jeg har allerede et bedre utbygd nettverk av bensinstasjoner.

En god community med kunnskapsdeling, også med høy grad av deltagelse fra leverandøren, har også andre bilmerker så det er ikke unikt. Det er kjempebra at Tesla har det, men det er ikke unikt for Tesla.

For eksempel så er gir Denso ut gratis software for å endre parametre i motorstyringen etter eget forgodtbefinnende. Veldig nyttig til å plukke vekk effektbegrensinger, turtallssperrer m.m. etter eget forgodtbefinnende. Min egen motorsykkel gikk fra 106 hk med restriksjon, til 186hk unlimmited med kun tastetrykk, og god support fra Denso / Subaru (Som leverer ECU til Suzuki sin GSX-R serie motorsykler for enkelte årsmodeller).

Sammenlign det med Tesla, som tar seg godt betalt for å gi deg tilgang til funksjonalitet som uansett er implementert i bilen, så gir faktisk Suzuki meg 80% mer effekt, og full tilgang til deres eget tuningverktøy samtidig. Helt gratis ^^ Snakk om support! :)

 

 

Ja det er mange veier til rom som de sier, men en slik løsning er ikke helt kurrant. Ett åpent API gir mange muligheter, men er det verdt det? Kanskje ikke, men det er noe av det som gjør bilen så god for meg :) Nå vill jeg jo helst ikke ta i bruk bensinstasjonene, da jeg ikke ønsker å tanke og det finnes jo flust av ladere utenfor Tesla sitt nettverk også, så her er alt i skjønneste orden. 

 

Nå tar ikke Tesla betalt for de justeringene de gjør, de kommer gratis. Som oppgraderingen av ludi mode nå, som gjør den enda kjappere til 100(ja jeg vet det ikke er en sportsbil og verdens kjappeste osv) men det viser bare at de tilbyr helt lik service som du snakker om her. Det de dog gjør er å legge begrensinger i SW om en ønsker prisreduksjon. Det er en god ting for de som ønsker det, for min del utnytter jeg batteriet til det fulleste selv om jeg egentlig sjeldent trenger det. 

 

Jeg tror en bare må innse at folk har forskjellige ting de ønsker, og derfor mener noen at Tesla er verdens beste bil for den er det for akkurat dem. Selv om Tesla ikke er verdens beste på alle ting som har med bil å gjøre, langt i fra. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Denso / Subaru har gode motorstyringer (software) de også, og da mener jeg djævelsk god ;)

Men jeg er ikke så ukristelig at jeg faktisk kjøper en Subaru bare fordi motorstyringa har god software!

Det blir en for liten del av bilen til at jeg vektlegger det noe særlig ved kjøp. Men for all del, som entusiast er alt lov ;)

Men fra spøk til revolver:

Et ukeur koster 300,-, der har du automatisk styring av en vanlig "dum" motorvarmer etter klokke og ukedag. Med integrasjon av hjemmeautomasjon i mobilen din og en aktuator, så kan du skru på motorvarmeren fra mobilen også (ca 2000,- avhengig av leverandør). Så ja, fancy funksjoner Tesla har integrert i bilen sin der, men det koster meg veldig lite både innsats og penger å gi Peugeoten akkurat samme funksjonalitet. Riktignok mindre fancy, men det virker akkurat like bra. Så der er vi igjen inne på subjektive verdier. Kanskje du liker at det er fancy, og det er helt greit. Men det er ikke så unikt for en Tesla, annet en at du kan sette opp en vanlig bil for tilsvarende funksjonalitet med 2 timers egeninnsats.

Ladenettverk trenger jeg ikke, jeg har allerede et bedre utbygd nettverk av bensinstasjoner.

En god community med kunnskapsdeling, også med høy grad av deltagelse fra leverandøren, har også andre bilmerker så det er ikke unikt. Det er kjempebra at Tesla har det, men det er ikke unikt for Tesla.

For eksempel så er gir Denso ut gratis software for å endre parametre i motorstyringen etter eget forgodtbefinnende. Veldig nyttig til å plukke vekk effektbegrensinger, turtallssperrer m.m. etter eget forgodtbefinnende. Min egen motorsykkel gikk fra 106 hk med restriksjon, til 186hk unlimmited med kun tastetrykk, og god support fra Denso / Subaru (Som leverer ECU til Suzuki sin GSX-R serie motorsykler for enkelte årsmodeller).

Sammenlign det med Tesla, som tar seg godt betalt for å gi deg tilgang til funksjonalitet som uansett er implementert i bilen, så gir faktisk Suzuki meg 80% mer effekt, og full tilgang til deres eget tuningverktøy samtidig. Helt gratis ^^ Snakk om support! :)

 

 

Ja det er mange veier til rom som de sier, men en slik løsning er ikke helt kurrant. Ett åpent API gir mange muligheter, men er det verdt det? Kanskje ikke, men det er noe av det som gjør bilen så god for meg :) Nå vill jeg jo helst ikke ta i bruk bensinstasjonene, da jeg ikke ønsker å tanke og det finnes jo flust av ladere utenfor Tesla sitt nettverk også, så her er alt i skjønneste orden. 

 

Nå tar ikke Tesla betalt for de justeringene de gjør, de kommer gratis. Som oppgraderingen av ludi mode nå, som gjør den enda kjappere til 100(ja jeg vet det ikke er en sportsbil og verdens kjappeste osv) men det viser bare at de tilbyr helt lik service som du snakker om her. Det de dog gjør er å legge begrensinger i SW om en ønsker prisreduksjon. Det er en god ting for de som ønsker det, for min del utnytter jeg batteriet til det fulleste selv om jeg egentlig sjeldent trenger det. 

 

Jeg tror en bare må innse at folk har forskjellige ting de ønsker, og derfor mener noen at Tesla er verdens beste bil for den er det for akkurat dem. Selv om Tesla ikke er verdens beste på alle ting som har med bil å gjøre, langt i fra. 

 

Thats the spirit. Sånn snakker en entusiast.Velkommen inn blandt oss, her står dørene åpne for kaffe og vaffler, stort sett bak hver eneste garasjeport og låvedør hvor det lukter poleringsvoks, gummi, bensin og lær. Her står Harley Davidson side om side med plastraketter fra japan, og Chevy V8 står side om side med e-Golf (og har overraskende nok samme eier).

Felles for dem alle er at de har feil kjøretøy ;) MIN er best ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

 

Å kjøre bil er ren sløsing av tid. Totalt bortkastet tid.

 

De som har råd til det ansetter privatsjåfører. Selvkjørende biler er privatsjåfør for massene.

 

Private biler er kjempegammeldags. At alle trenger å eie en bil for å komme fra a-å er et rimelig teit konsept. På den måten vi selvkjørende biler i fremtiden bli en superbillig taxi. Man slipper å bruke enorme summer på å kjøpe og vedlikeholde biler. Man setter seg bare inn i en bil som tar en person fra a-å

 

Hele dagens transportsystem er et gammeldags og utdatert steinaldersystem. og ren pengesløsing. I fremtiden vil du kunne dra fra a-å på samme koostnad du idag bruker på bensin i en livstid. Altså, mye mindre totale kostnader. Du slipper skatter, du slipper å kjøpe og vedlieholde biler og alt annet som idag kommer med privattransport.

 

Mer sosialt vil det også bli. Biler kan innredes på en sosial og avslappet måte. Hvor en familie virkelig kan nyte langturen heller enn å lide seg igjennom den. I mange tilfeller vil f.eks samkjøring være en fordel hvis flere personer har samme a-å strekning kan folk redusere prisen ved å ta samme transport. Det gir nye muligheter til å bli kjent og være sosial med andre, noe som per idag er en begrenset mulighet på f.eks tog, fly o..l fordi det er massetransport heller enn mer intim transport med færre deltagere.

 

Fremtidens transport vil være en fordel for alle og for samfunnet. Dagens utdaterte modell vil nok bli ivaretatt av entusiaster og være en nisje.

Lenke til kommentar

Men hvorfor ønsker de denne bilen? Den er ikke spesielt god på noe som helst. Den er bare halvgod på alt, fordi den prøver å konkurrere med alle, i alt. Det er helt feil utgangspunkt. Ingen kan være best i alt, men du kan være best i noe.

Tesla er ikke best i noe som helst. Den er ikke den mest praktiske 7 setern, det er den for liten til. Det er ikke den mest komfortable GT bilen, det har den for stivt understell til. Det er ikke den morsomste sportsbilen, det er den for stor og tung til. Det er heller ikke den raskeste bilen, det har den for svak motor / batteri til i forhold til sin høye egenvekt.

Den er bare en halvgod bil i alt. En passat på steroider. Helt ålreit på alt, ikke best i noe som helst.

 

Du får en mye bedre totalpakke med å kjøpe 2 kjøretøy. Ett praktisk / komfortabelt kjøretøy for langtur, og ett leketøy for sport/akselerajson/fart. Totalpris, under 100 000 kroner (med god margin), da har du comfort som en lenestol og ytelse som en gatebil i flermillionklassen, i to forskjellige kjøretøy. Hvert dedikert til sitt. Mye bedre ytelse i alt, for mye mindre penger.

 

For eksempel:

Komfortabel langtur: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87411587

Kjøre fra Telsaer for morro skyld: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85573658

Her får du da eldgamle biler som mangler det meste av moderne bekvemmeligheter...?

Lenke til kommentar

Det er en helt ærlig sak, du ønsker bilen for dens subjektive verdier, og må da kunne regnes som en entusiast. Akkurat likedan som folk som kjøper 60 talls amerikaner for flere hundre tusen, og drikker over litern på mila. For dem er dette den beste bilen i verden, på grunn av verdier som er subjektive og ikke kvantifiserbare. Helt greit!

Helt flott med entusiaster, jeg er entusiast selv :)

En Teslaeier som har bilen fordi han er entusiast er kjempeherlig synes jeg, og er en av oss gutta. En av oss som har lidenskap for kjøretøy, og er alle sammen enige om at akkurat MITT kjøretøy er best, men er greie kompiser likevel.

Det er så ærlig! Kjempebra!

Teknologi, autopilot, ikke behov for å stoppe for å fylle bensin, osv. er subjektive verdier?

 

Det er vel ganske objektivt at Tesla har teknologi som Peugeoten du linket til ikke har? Og at Peugeoten må fylles, mens Teslaen kan lades og er fullt ladet og klar til kjøring hver morgen?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Men hvorfor ønsker de denne bilen? Den er ikke spesielt god på noe som helst. Den er bare halvgod på alt, fordi den prøver å konkurrere med alle, i alt. Det er helt feil utgangspunkt. Ingen kan være best i alt, men du kan være best i noe.

Tesla er ikke best i noe som helst. Den er ikke den mest praktiske 7 setern, det er den for liten til. Det er ikke den mest komfortable GT bilen, det har den for stivt understell til. Det er ikke den morsomste sportsbilen, det er den for stor og tung til. Det er heller ikke den raskeste bilen, det har den for svak motor / batteri til i forhold til sin høye egenvekt.

Den er bare en halvgod bil i alt. En passat på steroider. Helt ålreit på alt, ikke best i noe som helst.

 

Du får en mye bedre totalpakke med å kjøpe 2 kjøretøy. Ett praktisk / komfortabelt kjøretøy for langtur, og ett leketøy for sport/akselerajson/fart. Totalpris, under 100 000 kroner (med god margin), da har du comfort som en lenestol og ytelse som en gatebil i flermillionklassen, i to forskjellige kjøretøy. Hvert dedikert til sitt. Mye bedre ytelse i alt, for mye mindre penger.

 

For eksempel:

Komfortabel langtur: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87411587

Kjøre fra Telsaer for morro skyld: http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85573658

Her får du da eldgamle biler som mangler det meste av moderne bekvemmeligheter...?

 

Jepp :) Har en slik :) Kjempefornøyd med den. I virkelighetens verden bruker den mindre drivstoff enn 15 år nyere juksebiler, deler er latterlig billig priset, og lette å skaffe, og fordi den er sterkt bygget på blikkboks-med-motor teknologi, så er det sjeldent feil. Du får ikke feil på utstyr du ikke har :) Og når det for en sjelden gangs skyld skulle være feil på ett av de fire hjulene den har, så er det yderst enkelt å fikse selv :)

Bedre med MacPherson hjuloppheng fra ei hestekjærre, enn doble bærebroer a-la Tesla, som har skjeve hjulvinkler rett ut fra fabrikk, fordi hjulopphenget er så komplisert at ikke fabrikken selv evner å sette det opp korrekt :)

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar

 

Det er en helt ærlig sak, du ønsker bilen for dens subjektive verdier, og må da kunne regnes som en entusiast. Akkurat likedan som folk som kjøper 60 talls amerikaner for flere hundre tusen, og drikker over litern på mila. For dem er dette den beste bilen i verden, på grunn av verdier som er subjektive og ikke kvantifiserbare. Helt greit!

Helt flott med entusiaster, jeg er entusiast selv :)

En Teslaeier som har bilen fordi han er entusiast er kjempeherlig synes jeg, og er en av oss gutta. En av oss som har lidenskap for kjøretøy, og er alle sammen enige om at akkurat MITT kjøretøy er best, men er greie kompiser likevel.

Det er så ærlig! Kjempebra!

Teknologi, autopilot, ikke behov for å stoppe for å fylle bensin, osv. er subjektive verdier?

 

Det er vel ganske objektivt at Tesla har teknologi som Peugeoten du linket til ikke har? Og at Peugeoten må fylles, mens Teslaen kan lades og er fullt ladet og klar til kjøring hver morgen?

 

Hvorvidt egenskapene du beskriver er positive eller negative er dog høyst subjektivt. For meg er Peugeotens egenskaper mer positive enn Teslaens egenskaper. Peugeoten er raskere å etterfylle med energi. Den har mindre kilder til feil, og er da vel ikke noe mindre klar for kjøring hver morgen den heller? Starter fint hver morgen min ihvertfall, det har den gjort siden jeg kjøpte den for 2 år siden, for 10 500,-. En sum som også er kjent som et månedlig avdrag, eller ett dekkskift, på en Tesla.

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar

> hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

 

Ja, om ti-femten år – når jeg mister sertifikatet på grunn av høy alder og derav svekket bevegelighet er det nettopp en selvkjørende bil jeg ønsker å kjøpe. Alternativet for meg som bor ute på landet er å flytte til en sentral leilighet eller på sykehjem; ingen av delene frister.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fremtiden er sjåførløs. Det vil utvilsomt gi en tryggere trafikk. Redde liv, faktisk. Men å kalle F. D. Roosevelt for en halvleder, var litt drøyt.

Er

 

Likeledes vil eg Heidre vårt vårt forsvar, nu.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vQrqLp/se-knm-helge-ingstad-flyter-igjen?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...