Gå til innhold

Slik virker selvkjørende biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Selvkjørende biler: Vi har bare kommet til nivå 2 av 5"

 

lol.. Det hørtes ut som en evig-varende klokke..

 

Nesten akkurat den som spår dommedag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Doomsday_Clock

 

Lager de fremtiden, eller spår de den..?

 

Evigvarende? Det slutter på 5, det er definisjonene av selvkjøring og 5 er at den kjører seg selv i alle situasjoner. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Morsomt å tenke på at vi er kommet til Desember og artikkelen fra Oktrober er allerede delvis utdatert etter Tesla viste frem sitt autopilot 2.0 system.

De første autonome bilene er med dette allerede produsert (kjørte forbi to Teslaer med den nye Autopilot 2.0 pakken her i kristiansand i dag), nå gjenstår bare programvaren, opplæringen av programvaren og at lovverket skal imøtekomme teknologien.

Lenke til kommentar

nå gjenstår bare programvaren, opplæringen av programvaren og at lovverket skal imøtekomme teknologien

Bare

 

Teslaeierne er optimistiske som alltid.

Sjefen selv sa vel minst 2 år før dette kunne være mulig klart, så da har man en pekepinn.

Er forresten utrolig hvor fort Tesla-er blir utdatert, 2013-2014 biler er jo helt utdatert i forhold til de som selges i dag.

Er vel en grunn til at de fleste Tesla-eierne må kjøpe ny bil hvert 1-2 år. Eller hva Salvesen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel etter hvert åpenbart at teknologien vil foreligge lenge før lovverket har fått i seg morrakaffen, og med mindre lovene er godt skrevet vil de kanskje kreve oppdateringer ganske ofte også (vi er veldig flinke på dårlig skrevne lover her til lands...).

 

Det jeg er spent på, er når teknologien blir virkelig moden. Det er jo rimelig å anta at der vil dukke opp rare ting som man ikke hadde noen grunn til å tenke på i utviklingsfasen. Tror for min egen del jeg vil avvente dette toget til teknologien har demonstrert modenhet og robusthet.

Lenke til kommentar

 

 

Bare

 

Teslaeierne er optimistiske som alltid.

Sjefen selv sa vel minst 2 år før dette kunne være mulig klart, så da har man en pekepinn.

Er forresten utrolig hvor fort Tesla-er blir utdatert, 2013-2014 biler er jo helt utdatert i forhold til de som selges i dag.

Er vel en grunn til at de fleste Tesla-eierne må kjøpe ny bil hvert 1-2 år. Eller hva Salvesen?

 

 

Når sa han to år? Den største utfordringen er å få det godkjent og inn i lovverk. De er jo allerede langt på vei med SW som man kan se i promoteringsvideoen. Men de er nok langt unna nivå 5, selv om jeg ikke tror de kommer der med denne versjonen. 

 

"alle" biler er vell utdatert ganske fort etterhvert, samme med "resten" som leverer førerassisterende system. En stor fordel med tesla pr nå er jo at det koster en "lite" å bytte bil :) 

Lenke til kommentar

Finner selvsagt ikke igjen det jeg leste for lenge siden der det stod 2 år, typisk.

Fant denne: https://electrek.co/2016/10/20/tesla-enhanced-autopilot-full-self-driving-capability/

 

Then there’s Full Self-Driving Capability. It will come significantly later

Musk expects that it will come by the end of 2017 which will coincide with the 1st deliveries of the Model 3

 

 

Dette er Musk-datoer da, husk det.

Lenke til kommentar

Finner selvsagt ikke igjen det jeg leste for lenge siden der det stod 2 år, typisk.

Fant denne: https://electrek.co/2016/10/20/tesla-enhanced-autopilot-full-self-driving-capability/

 

Then there’s Full Self-Driving Capability. It will come significantly later

Musk expects that it will come by the end of 2017 which will coincide with the 1st deliveries of the Model 3

 

 

Dette er Musk-datoer da, husk det.

 

Men dette er jo bare når de tror det vill bli lansert, som er avhengig av godkjenninger og lover osv. Så det er jo egentlig umulig å si. Men om han har satt noe konkret om utviklingen så hadde det vært interessant. Det blir ett spennende år med forhåpentligvis mange oppdateringer mot nivå 4 :)

Lenke til kommentar

Morsomt du bruker ordet "vrak" Salvesen. Jeg vet ikke hva du assosierer med "vrak", men for meg så er rust, løse lister, skjeiv hjulstilling, fuktskader og elektronikkfeil typiske karaktertrekk for det jeg mener er et "vrak". Det er tilfeldigvis også karakteristikker som passer bedre om en ett år gammel tesla, enn min 14 år gamle Peugeuot :)

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar

Morsomt du bruker ordet "vrak" Salvesen. Jeg vet ikke hva du assosierer med "vrak", men for meg så er rust, løse lister, skjeiv hjulstilling, fuktskader og elektronikkfeil typiske karaktertrekk for det jeg mener er et "vrak". Det er tilfeldigvis også karakteristikker som passer bedre om en ett år gammel tesla, enn min 14 år gamle Peugeuot :)

 

Poenget med vrak var at det hørtes ut som du kjøpte biler som folk mener er vrak for så å selge til vrakpris, ut i fra regnestykket kunne det virke slik. Jeg aner ikke hvordan standen på din bil er. Tror nok det er mindre Tesla'er med slike problemer vs 14 år gamle peugeot'er..

Lenke til kommentar

 

Morsomt du bruker ordet "vrak" Salvesen. Jeg vet ikke hva du assosierer med "vrak", men for meg så er rust, løse lister, skjeiv hjulstilling, fuktskader og elektronikkfeil typiske karaktertrekk for det jeg mener er et "vrak". Det er tilfeldigvis også karakteristikker som passer bedre om en ett år gammel tesla, enn min 14 år gamle Peugeuot :)

Poenget med vrak var at det hørtes ut som du kjøpte biler som folk mener er vrak for så å selge til vrakpris, ut i fra regnestykket kunne det virke slik. Jeg aner ikke hvordan standen på din bil er. Tror nok det er mindre Tesla'er med slike problemer vs 14 år gamle peugeot'er..

Skulle bare mangle, prisforskjellen er ett sted borti 50 gangen. Så spørsmålet er, hvor mange feilfrie 14 år gamle peugeoter får du for prisen av en ny tesla, og i hvor mange generasjoner kan dine etterkommere kjøre disse peugeotene før alle er så slitt at de begynner å få vedlikeholdskostnader? Svaret er uansett at tesla ikke er en billig bil, og den er heller ikke vedlikeholdsfri. Det er poenget mitt. Og det er helt greit for en bil av en slik prisklasse. Det som ikke er greit, er at teslaens eiere går rundt å tror dette er en økonomisk bil med lite vedlikehold. Det er det ikke. Ikke sammenlignet med skikkelig billig bilhold ihvertfall. Kanskje billig sammenlignet med andre luksusbiler, det får så være.:)

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar

 

 

Skulle bare mangle, prisforskjellen er ett sted borti 50 gangen. Så spørsmålet er, hvor mange feilfrie 14 år gamle peugeoter får du for prisen av en ny tesla, og i hvor mange generasjoner kan dine etterkommere kjøre disse peugeotene før alle er så slitt at de begynner å få vedlikeholdskostnader? Svaret er uansett at tesla ikke er en billig bil, og den er heller ikke vedlikeholdsfri. Det er poenget mitt. Og det er helt greit for en bil av en slik prisklasse. Det som ikke er greit, er at teslaens går rundt å tror dette er en økonomisk bil med lite vedlikehold. Det er det ikke :)

 

 

Den er billig i drift, enn så lenge(ift garantier). Men klart det er ingen økonomisk genistrek da en må ut med mye penger. Det som dog viser seg er at de holder seg godt i pris, så har en råd så er det en av de bedre bilene enn kan kjøpe(sammenlignet med tilsvarende nye biler). 

Lenke til kommentar

De har hatt et betdelig verditap, regnet i prosent av nypris. Regnet i kroner og øre så ser du ikke så mye av dette verditapet enda, fordi dollaren har steget så mye i forhold til krona i denne perioden. Det kommer den ikke til å fortsette å gjøre til evig tid. Svigninger i valuta skjer hele tiden, og sett over et lengre tidsperspektiv så vil de utligne seg.

Det gjelder forsåvidt alle biler, ikke bare Tesla. Andre biler, som er importert fra dollarland, har sett samme effekt som tesla, på utviklinga av bruktpriser og nypriser i samme periode. Det er optimistisk å tilskrive det bilen. På andre sida av en valuta-opptur så venter selvfølgelig en valuta-nedtur. Trærne vokser ikke til himmelen.

Lenke til kommentar

De har hatt et betdelig verditap, regnet i prosent av nypris. Regnet i kroner og øre så ser du ikke så mye av dette verditapet enda, fordi dollaren har steget så mye i forhold til krona i denne perioden. Det kommer den ikke til å fortsette å gjøre til evig tid. Svigninger i valuta skjer hele tiden, og sett over et lengre tidsperspektiv så vil de utligne seg.

Det gjelder forsåvidt alle biler, ikke bare Tesla. Andre biler, som er importert fra dollarland, har sett samme effekt som tesla, på utviklinga av bruktpriser og nypriser i samme periode. Det er optimistisk å tilskrive det bilen. På andre sida av en valuta-opptur så venter selvfølgelig en valuta-nedtur. Trærne vokser ikke til himmelen.

 

Poenget er uansett der, de holder seg godt i pris den dag i dag. Jeg solgt min med ca 5% tap ila ett år. Det er utrolig bra. 

Lenke til kommentar

Hvor mange prisøkninger har det vært i løpet av denne tiden, både mtp kurs og mtp reell prisøkning i dollar.

Også rart at folk er så kåte på å kjøpe TMS, fatter det bare ikke. Vil vel vise seg frem men det er jo ikke noe nytt lenger så vanlige som de er. Din var jo verken facelift eller AP2 dermed fort utdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange prisøkninger har det vært i løpet av denne tiden, både mtp kurs og mtp reell prisøkning i dollar.

Også rart at folk er så kåte på å kjøpe TMS, fatter det bare ikke. Vil vel vise seg frem men det er jo ikke noe nytt lenger så vanlige som de er. Din var jo verken facelift eller AP2 dermed fort utdatert.

 

Har ikke oversikt, men har ikke vært mye på grunn av kurs. Men var noen økninger ift facelift og AP2 iallefall. Kåt og kåt, en kan nå kalle det hva en vill, men folk kjøper nok for at det er den bilen de ønsker. For min del var det ikke aktuelt å kjøpe noe annet etter å ha kjørt den. Det er alt for mye bra med bilen til at jeg kan vurdere noe annet, selv om den har noen småting som trekker ned. Men de er så vanvittig små ift de gode. Ja min var ut-datert men alikevel får en god pris, sier ganske mye. Solgte også på en dag, markedet er altså veldig godt for tesla om dagen. 

 

Solgte en 5 serie tidligere i året, brukte ca 6 måneder på det, mega tap og måtte selge via ett selskap til slutt.

Lenke til kommentar

Likevel et paradoks, syns jeg, at man nærmest må skifte en gang per år for å ikke ha utdatert bil. Neste eier etter deg får nok et betydelig tap. Jeg følger med på de fleste biler og tidlige TMS 13 og 14 modeller ligger ute lenge. Effektiv pris på de er ned mot 400 nå.

Redselen for å ha en bil utenfor garanti med plenty barnesykdommer er nok veldig stor, og i sterk kontrast til hva du skriver om billig bilhold og lave vedlikeholdskostnader. Man vet allerede prisen på en del deler til TMS og timeprisen på deres verksted, og det er ikke pent. Når flere og flere fabrikanter kommer med biler med store batterier vil ikke TMS være spesielt etterspurt lenger. Innen et par år tipper jeg de må komme med en helt ny modell, den kom jo tross alt i 2012 og ting skjer på den tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likevel et paradoks, syns jeg, at man nærmest må skifte en gang per år for å ikke ha utdatert bil. Neste eier etter deg får nok et betydelig tap. Jeg følger med på de fleste biler og tidlige TMS 13 og 14 modeller ligger ute lenge. Effektiv pris på de er ned mot 400 nå.

Redselen for å ha en bil utenfor garanti med plenty barnesykdommer er nok veldig stor, og i sterk kontrast til hva du skriver om billig bilhold og lave vedlikeholdskostnader. Man vet allerede prisen på en del deler til TMS og timeprisen på deres verksted, og det er ikke pent. Når flere og flere fabrikanter kommer med biler med store batterier vil ikke TMS være spesielt etterspurt lenger. Innen et par år tipper jeg de må komme med en helt ny modell, den kom jo tross alt i 2012 og ting skjer på den tiden.

 

Det må en ikke, Tesla oppdaterer ikke unormalt mye på utsiden ift andre biler, men de presser hardt på teknologi. De mener jo nå at de har nok HW for full selvkjøring så det bør ikke komme store endringene der heller, selv om jeg tror at det vill det for å nå nivå 5. Folk med 13 og 14 modeller går somregel i pluss, men de går nok mye senere ja. Det var jo mye problemer og det vet folk. 

 

Jeg har ikke hørt noen avskrekkende historier om bilhold på tesla enda, men klart det koster. Det gjør alle biler i det segmentet når det ikke går på garanti. Sist service + bremser på min tidligere 5 serie havnet på 17 000 om jeg ikke husker feil. 9000 var service kost, fastpris. Tesla har også fastpris på service, bare langt mindre. 

Lenke til kommentar

Det må en ikke,

Du gjør det likevel? I likhet med ekstremt mange andre, TMS er en bil som ofte skifter eiere, og ikke alle får pent stell for å si det sånn.

Folk med 13 og 14 modeller går somregel i pluss, men de går nok mye senere ja. Det var jo mye problemer og det vet folk

Hvordan mener du, går i pluss?

Sist service + bremser på min tidligere 5 serie havnet på 17 000

17 lapper er ingenting. Ved langvarig eierskap av en eldre TMS vil du få mange servicer og reparasjoner vesentlig dyrere enn det. Jeg gleder meg til garantien begynner å gå ut og folk skjønner alle feilene og kostnadene med det. Mange blir nok å bare overse en del av feilene pga kostnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...