Gå til innhold

Slik virker selvkjørende biler


Anbefalte innlegg

 

 

 

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

For 30 år siden hørte du heller ikke Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En mobiltelefon! Eller en liten dings som kan fortelle hvor jeg er, basert på satellitter!".

 

Jovisst sa det de! Det var selve statussymbolet fra Simonsen Elektro. Tenk det, en telefon så liten at du kan bære den i en koffert! Også trådløs! Og pris på bare noen få titusen, i datidens pengeverdi? Det ypperste statussymbol :)

 

Du tok tydeligvis ikke poenget.

 

Rettelse: Jeg forstår poenget som du prøver å illustrere, jeg er bare ikke enig derfor protesterer jeg på analogien du prøver å sammenligne med. Var det noe mer? Hvis ikke så foreslår jeg at vi konkluderer med å være enige om å være uenige. Tiden vil vise at jeg har rett, denne gangen også ;)

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

For 30 år siden hørte du heller ikke Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En mobiltelefon! Eller en liten dings som kan fortelle hvor jeg er, basert på satellitter!".

 

Jovisst sa det de! Det var selve statussymbolet fra Simonsen Elektro. Tenk det, en telefon så liten at du kan bære den i en koffert! Også trådløs! Og pris på bare noen få titusen, i datidens pengeverdi? Det ypperste statussymbol :)

 

Du tok tydeligvis ikke poenget.

 

Rettelse: Jeg forstår poenget som du prøver å illustrere, jeg er bare ikke enig derfor protesterer jeg på analogien du prøver å sammenligne med. Var det noe mer? Hvis ikke så foreslår jeg at vi konkluderer med å være enige om å være uenige. Tiden vil vise at jeg har rett, denne gangen også ;)

Hva har du rett i?

Lenke til kommentar

- sikkerheten vil øke for alle og enhver. Med over 1 million dødsfall i trafikken hvert år på verdensbasis, så ser jeg ikke bort fra at det etter hvert vil bli forbudt for mennesker å kjøre bil selv.

 

Dette er det evige dilemmaet mellom "trygghet" og frihet. Når mennesket søker maksimal trygghet, blir friheten borte. Mange forstår ikke dette.

 

Til slutt tapes både friheten og tryggheten - når rommet for egne vurderinger og valg forsvinner har man ikke lenger noen frihet.

 

Og det lever altså når dette skrives nesten 7 milliarder mennesker på Jorden.

 

- Det dør 51 millioner mennesker hvert år på Jorden.

 

- En million av disse dør i trafikken.

Lenke til kommentar

 

Så du har aldri hørt om en person som er redd for trafikken, eller ikke liker at så mange folk dør i trafikken? Evt noen som ikke liker kø? 

Det omkom 125 mennesker i trafikken i 2015. I alt dør det gjennomsnittlig 42 000 mennesker hvert år i Norge av alle årsaker.

 

 

 

Trafikkulykker dreper hvert år 1,25 millioner mennesker, og så kan en regne inn de som får varige men men overlever. Det er ingen tvil om at trafikkulykker er ett stort problem. Husk at mange av disse 42 000 dør av "naturlige" årsaker også, så andelen er nok verre enn som så. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

For 30 år siden hørte du heller ikke Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En mobiltelefon! Eller en liten dings som kan fortelle hvor jeg er, basert på satellitter!".

 

Jovisst sa det de! Det var selve statussymbolet fra Simonsen Elektro. Tenk det, en telefon så liten at du kan bære den i en koffert! Også trådløs! Og pris på bare noen få titusen, i datidens pengeverdi? Det ypperste statussymbol :)

 

Du tok tydeligvis ikke poenget.

 

Rettelse: Jeg forstår poenget som du prøver å illustrere, jeg er bare ikke enig derfor protesterer jeg på analogien du prøver å sammenligne med. Var det noe mer? Hvis ikke så foreslår jeg at vi konkluderer med å være enige om å være uenige. Tiden vil vise at jeg har rett, denne gangen også ;)

Hva har du rett i?

 

Det aller meste jeg sier, som regel. Denne gangen tenker jeg konkret på det at selvkjørende biler er et snevert interessefelt med liten betalingsvilje hos folk flest. Det er en kul gimmick. Selvkjørende biler er ikke der i dag, hvor mobiltelefoner var for 30 år siden. For 30 år siden var mobiltelefoner et ettertraktet statussymbol folk flest siklet etter, og kun vellykkede forretningsfolk hadde råd til. Ingeniørene var "ferdig" å fikle med det, det var lansert på markedet som et standalone-produkt og etterspørselen var der.

 

Selvkjørende biler er på det nivået at ingeniører og spesielt interesserte liker å fikle med det. Markedet eksisterer ikke for noe mer enn å integrere det side om side med et annet produkt: Nemlig bilen. Og bilen er den greia som folk kjøper. "Selvkjørende" er til bilen, hva McAfee-30-day-free-trial er for PCen. Noe som bare er med, mest til plage.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

For 30 år siden hørte du heller ikke Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En mobiltelefon! Eller en liten dings som kan fortelle hvor jeg er, basert på satellitter!".

 

Jovisst sa det de! Det var selve statussymbolet fra Simonsen Elektro. Tenk det, en telefon så liten at du kan bære den i en koffert! Også trådløs! Og pris på bare noen få titusen, i datidens pengeverdi? Det ypperste statussymbol :)

 

Du tok tydeligvis ikke poenget.

 

Rettelse: Jeg forstår poenget som du prøver å illustrere, jeg er bare ikke enig derfor protesterer jeg på analogien du prøver å sammenligne med. Var det noe mer? Hvis ikke så foreslår jeg at vi konkluderer med å være enige om å være uenige. Tiden vil vise at jeg har rett, denne gangen også ;)
Hva har du rett i?

 

Det aller meste jeg sier, som regel. Denne gangen tenker jeg konkret på det at selvkjørende biler er et snevert interessefelt med liten betalingsvilje hos folk flest. Det er en kul gimmick. Selvkjørende biler er ikke der i dag, hvor mobiltelefoner var for 30 år siden. For 30 år siden var mobiltelefoner et ettertraktet statussymbol folk flest siklet etter, og kun vellykkede forretningsfolk hadde råd til. Ingeniørene var "ferdig" å fikle med det, det var lansert på markedet som et standalone-produkt og etterspørselen var der.

 

Selvkjørende biler er på det nivået at ingeniører og spesielt interesserte liker å fikle med det. Markedet eksisterer ikke for noe mer enn å integrere det side om side med et annet produkt: Nemlig bilen. Og bilen er den greia som folk kjøper. "Selvkjørende" er til bilen, hva McAfee-30-day-free-trial er for PCen. Noe som bare er med, mest til plage.

Ingen problemer med selvtilliten, tydeligvis!

 

Bortsett fra det: Den økonomiske situasjonen til alle bilfabrikanter som arbeider med selvkjørende biler er ikke slik at de kan tillate seg å la ingeniørene leke fritt uten tanke på markedet. Du har rett i at markedet for biler som kjører helt uten inngrep fra dem som sitter i bilen ikke vil komme med det første, og jussen er et atskillig større problem enn teknikken. Men det er mange tekniske løsninger i en selvkjørende bil som kan brukes i biler med sjåfør for å gjøre ferden både enklere og sikrere. Tenk på alle sensorene! Slike løsninger er delvis tatt i bruk allerede, og flere kommer jevnlig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

 

 

 

 

 

Dette er teknologi fra ingeniøren, til ingeniøren fordi kun ingeniøren synes dette er gøy. Ikke teknologi som markedet etterspør.

Og det er ingneting galt med det, det er bare viktig å holde tunga i rett munn.

Jeg har aldri hørt Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En selvkjørende bil!".

Det er bare Ivar Ingeniør og Terje Teslaeier som sier det, og trass det skjeve nyhetsbildet om dagen, så er Ivar og Terje fortsatt i sterkt mindretall.

For 30 år siden hørte du heller ikke Laura Lærerinne, Peter Prest eller Pelle Politimann si "Hmmm, hva har jeg mest lyst på i dag? Jo! En mobiltelefon! Eller en liten dings som kan fortelle hvor jeg er, basert på satellitter!".

 

Jovisst sa det de! Det var selve statussymbolet fra Simonsen Elektro. Tenk det, en telefon så liten at du kan bære den i en koffert! Også trådløs! Og pris på bare noen få titusen, i datidens pengeverdi? Det ypperste statussymbol :)

 

Du tok tydeligvis ikke poenget.

 

Rettelse: Jeg forstår poenget som du prøver å illustrere, jeg er bare ikke enig derfor protesterer jeg på analogien du prøver å sammenligne med. Var det noe mer? Hvis ikke så foreslår jeg at vi konkluderer med å være enige om å være uenige. Tiden vil vise at jeg har rett, denne gangen også ;)
Hva har du rett i?

 

Det aller meste jeg sier, som regel. Denne gangen tenker jeg konkret på det at selvkjørende biler er et snevert interessefelt med liten betalingsvilje hos folk flest. Det er en kul gimmick. Selvkjørende biler er ikke der i dag, hvor mobiltelefoner var for 30 år siden. For 30 år siden var mobiltelefoner et ettertraktet statussymbol folk flest siklet etter, og kun vellykkede forretningsfolk hadde råd til. Ingeniørene var "ferdig" å fikle med det, det var lansert på markedet som et standalone-produkt og etterspørselen var der.

 

Selvkjørende biler er på det nivået at ingeniører og spesielt interesserte liker å fikle med det. Markedet eksisterer ikke for noe mer enn å integrere det side om side med et annet produkt: Nemlig bilen. Og bilen er den greia som folk kjøper. "Selvkjørende" er til bilen, hva McAfee-30-day-free-trial er for PCen. Noe som bare er med, mest til plage.

Ingen problemer med selvtilliten, tydeligvis!

 

Bortsett fra det: Den økonomiske situasjonen til alle bilfabrikanter som arbeider med selvkjørende biler er ikke slik at de kan tillate seg å la ingeniørene leke fritt uten tanke på markedet. Du har rett i at markedet for biler som kjører helt uten inngrep fra dem som sitter i bilen ikke vil komme med det første, og jussen er et atskillig større problem enn teknikken. Men det er mange tekniske løsninger i en selvkjørende bil som kan brukes i biler med sjåfør for å gjøre ferden både enklere og sikrere. Tenk på alle sensorene! Slike løsninger er delvis tatt i bruk allerede, og flere kommer jevnlig.

 

 

"Tenk på alle sensorene!"

 

Å herregud, tenk på alt vedlikeholdet..... Synes jeg begynner å se konturene allerede av den "vedlikeholdsfrie" Teslaen. Ingen forbrenningsmotor, inget vedlikehold. Jo jøss.... Mi 14 år gamle dieselpurke har BETYDELIG mindre, og billigere, vedlikehold enn en splitter ny tesla. Den har kun forbrenningsmotor, og ingenting annet. Forbrenningsmotoren er bunnsolid og pålitelig, det er alt fjaset rundt det blir feil med. Teslaen er full av fjas rundt, og dertil vedlikeholdsbehov....

Lenke til kommentar

 

 

"Tenk på alle sensorene!"

 

Å herregud, tenk på alt vedlikeholdet..... Synes jeg begynner å se konturene allerede av den "vedlikeholdsfrie" Teslaen. Ingen forbrenningsmotor, inget vedlikehold. Jo jøss.... Mi 14 år gamle dieselpurke har BETYDELIG mindre, og billigere, vedlikehold enn en splitter ny tesla. Den har kun forbrenningsmotor, og ingenting annet. Forbrenningsmotoren er bunnsolid og pålitelig, det er alt fjaset rundt det blir feil med. Teslaen er full av fjas rundt, og dertil vedlikeholdsbehov....

 

 

Det var da en rar påstand, hvilke utgifter mener du en ny tesla har da siden du tydeligvis har regnet på det og funnet ut at det er større kost enn din bil? 

Lenke til kommentar

 

 

 

"Tenk på alle sensorene!"

 

Å herregud, tenk på alt vedlikeholdet..... Synes jeg begynner å se konturene allerede av den "vedlikeholdsfrie" Teslaen. Ingen forbrenningsmotor, inget vedlikehold. Jo jøss.... Mi 14 år gamle dieselpurke har BETYDELIG mindre, og billigere, vedlikehold enn en splitter ny tesla. Den har kun forbrenningsmotor, og ingenting annet. Forbrenningsmotoren er bunnsolid og pålitelig, det er alt fjaset rundt det blir feil med. Teslaen er full av fjas rundt, og dertil vedlikeholdsbehov....

 

 

Det var da en rar påstand, hvilke utgifter mener du en ny tesla har da siden du tydeligvis har regnet på det og funnet ut at det er større kost enn din bil? 

 

 

Ganske mange, som, nyvordede Teslaeiere ikke har tenkt på. Nå vile jeg ikke dra frem alle de konkrete eksemplene jeg kjenner til, for da røper jeg min identitet. Men Teslaen har sine barnesykdommer, og jeg kan nevne ett par av dem som jeg vet flere Teslaer har slit med, men som likevel ikke har vært så mye omtalt i media.  Skruer som ruster, Jordingspunkt som får korrosjpn og elektronikk svikter pga dette, lykter som fylles med vann, plastlister som faller av. Dette på biler som er alt ifra helt fabrikkny, til kun ett-to år gammel. Unødvendige feil som Tesla som regel dekker på garanti. Det Tesla ikke dekker er eierens kostnad i tid, med å kjøre bilen inn til reparasjon, og vente på at det utbedres. For dem som bor en time eller to unna Teslabutikken, så føles det temmelig bortkastet å bruke en halv virkedag på å kjøre inn å få byttet en rusten skrue. Men så kan du ikke gjøre det selv heller uten å forkludre garantien. Det blir en dyr skrue, når du mister en halv arbeidsdag på å få den skiftet.... Kort og godt en svært unødvendig irritasjon på en helt ny bil. Grunnen til at man kjøper helt ny bil er gjerne for å slippe sånt.

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar

 

 

 

Ganske mange, som, nyvordede Teslaeiere ikke har tenkt på. Nå vile jeg ikke dra frem alle de konkrete eksemplene jeg kjenner til, for da røper jeg min identitet. Men Teslaen har sine barnesykdommer, og jeg kan nevne ett par av dem som jeg vet flere Teslaer har slit med, men som likevel ikke har vært så mye omtalt i media.  Skruer som ruster, Jordingspunkt som får korrosjpn og elektronikk svikter pga dette, lykter som fylles med vann, plastlister som faller av. Dette på biler som er halt ifra helt fabrikkny, til kun ett-to år gammel. Unødvendige feil som Tesla som regel dekker på garanti. Det Tesla ikke dekker er eierens kostnad i tid, med å kjøre bilen inn til reparasjon, og vente på at det utbedres. For dem som bor en time eller to unna Teslabutikken, så føles det temmelig bortkastet å bruke en halv virkedag på å kjøre inn å få byttet en rusten skrue. Men så kan du ikke gjøre det selv heller uten å forkludre garantien. Det blir en dyr skrue, når du mister en halv arbeidsdag på å få den skiftet.... Kort og godt en svært unødvendig irritasjon på en helt ny bil. Grunnen til at man kjøper helt ny bil er gjerne for å slippe sånt.

 

 

Ja det er mange barnesykdommer som har vært opp igjennom, men som du også sier er dette dekket av den gode garantien. Dette med tid er litt opp til hva en gjør ut av det, en kan levere bilen utenom arbeid og når jeg har hatt min inne har de komt å hentet den og avlevert leiebil. Ser virkelig ikke problemet, og sammenligningen med en "veteran" er jo helt håpløs. Har hatt 0 i utgifter til service/vedlikehold, 0 i utgifter til drivstoff, 0 i utgifter til bompenger osv. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ganske mange, som, nyvordede Teslaeiere ikke har tenkt på. Nå vile jeg ikke dra frem alle de konkrete eksemplene jeg kjenner til, for da røper jeg min identitet. Men Teslaen har sine barnesykdommer, og jeg kan nevne ett par av dem som jeg vet flere Teslaer har slit med, men som likevel ikke har vært så mye omtalt i media.  Skruer som ruster, Jordingspunkt som får korrosjpn og elektronikk svikter pga dette, lykter som fylles med vann, plastlister som faller av. Dette på biler som er halt ifra helt fabrikkny, til kun ett-to år gammel. Unødvendige feil som Tesla som regel dekker på garanti. Det Tesla ikke dekker er eierens kostnad i tid, med å kjøre bilen inn til reparasjon, og vente på at det utbedres. For dem som bor en time eller to unna Teslabutikken, så føles det temmelig bortkastet å bruke en halv virkedag på å kjøre inn å få byttet en rusten skrue. Men så kan du ikke gjøre det selv heller uten å forkludre garantien. Det blir en dyr skrue, når du mister en halv arbeidsdag på å få den skiftet.... Kort og godt en svært unødvendig irritasjon på en helt ny bil. Grunnen til at man kjøper helt ny bil er gjerne for å slippe sånt.

 

 

Ja det er mange barnesykdommer som har vært opp igjennom, men som du også sier er dette dekket av den gode garantien. Dette med tid er litt opp til hva en gjør ut av det, en kan levere bilen utenom arbeid og når jeg har hatt min inne har de komt å hentet den og avlevert leiebil. Ser virkelig ikke problemet, og sammenligningen med en "veteran" er jo helt håpløs. Har hatt 0 i utgifter til service/vedlikehold, 0 i utgifter til drivstoff, 0 i utgifter til bompenger osv. 

 

 

Poenget er uansett at bilen er ikke vedlikeholdsfri, og det er billigere for meg å skifte olje på en 14 år gammel dieselbil selv, enn hva det koster meg å kjøre til Tesla for å få "gratis" utbedring av garantifeil. Kostnaden i tid er kort og godt ikke verdt det. Hva jeg gjør ut av min tid skal uansett være min fortjneste, ikke Tesla sin fortjeneste. Når Tesla ikke vil godtgjøre meg de 3 timene det eventuelt koster meg å få skiftet en rusten skrue, så er ikke Tesla frikjent bare fordi jeg kunne brukt de 3 timene litt mer effektivt. Hva jeg gjør ut av min tid er min fortjeneste, ikke Tesla sin. Det tar meg minst 3 timer fra jeg går ut døra hjemme, til jeg har kjørt til Tesla, snudd, og kjørt hjem igjen. Tesla godtgjør ikke den tiden.

Hvis du har hatt 0 utgifter til service/vedlikehold så har du ikke kjørt bilen. Med en gang du kjører så slites den, og slitasje koster i service. En Tesla sliter dekk for mer enn hva dieseldyret mitt bruker i drivstoff. Neppe noe den jevne Teslaeier har regnet på, før han ser at et dekkskift koster 16 000,- og det går ett sett i sesongen for dem som bruker høyrefoten litt. Og litt bruk av høyrefoten må man regne med, det er halve poenget med en Tesla, i følge eierne selv, at bilen er rask ut av lyskrysset.

 

Til sammenligning koster ett sett merkedekk (nokian) 2400,- for bilen min, og de jeg har nå er 11 år gamle. Jeg skal innrømme at de er ikke særlig gode som vinterdekk lengre. Jeg kjører dem derfor som sommerdekk, og jeg har dem nok 1 sesong til før de er slitt ned til lovlig grense (3mm for vinterdekk, uansett sesong du bruker dem).

Jeg bruker også høyrefoten så hardt jeg bare kan. Men 60hk sliter ikke dekk så veldig hardt uansett, ser du :)

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar

 

 

 

Poenget er uansett at bilen er ikke vedlikeholdsfri, og det er billigere for meg å skifte olje på en 14 år gammel dieselbil selv, enn hva det koster meg å kjøre til Tesla for å få "gratis" utbedring av garantifeil. Kostnaden i tid er kort og godt ikke verdt det. Hva jeg gjør ut av min tid skal uansett være min fortjneste, ikke Tesla sin fortjeneste. Når Tesla ikke vil godtgjøre meg de 3 timene det eventuelt koster meg å få skiftet en rusten skrue, så er ikke Tesla frikjent bare fordi jeg kunne brukt de 3 timene litt mer effektivt. Hva jeg gjør ut av min tid er min fortjeneste, ikke Tesla sin. Det tar meg minst 3 timer fra jeg går ut døra hjemme, til jeg har kjørt til Tesla, snudd, og kjørt hjem igjen. Tesla godtgjør ikke den tiden.

 

 

Men du trenger jo ikke kjøre til Tesla, de henter bilen og leverer den om en ber om det. Uanseett så er ikke dette noe som er spessielt for Tesla, skal du ha service på bilen din må den også kjøres en plass. Og en må gjerne vente til de er ferdig eller ta seg tilbake i mellomtiden. Eller en kan gjøre det selv, som en også kan gjøre på Tesla om det er det en ønsker. 

 

Alt blir liksom helt uten mening i denne samtalen, Tesla er dyrt for en må kjøre til verksted.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Poenget er uansett at bilen er ikke vedlikeholdsfri, og det er billigere for meg å skifte olje på en 14 år gammel dieselbil selv, enn hva det koster meg å kjøre til Tesla for å få "gratis" utbedring av garantifeil. Kostnaden i tid er kort og godt ikke verdt det. Hva jeg gjør ut av min tid skal uansett være min fortjneste, ikke Tesla sin fortjeneste. Når Tesla ikke vil godtgjøre meg de 3 timene det eventuelt koster meg å få skiftet en rusten skrue, så er ikke Tesla frikjent bare fordi jeg kunne brukt de 3 timene litt mer effektivt. Hva jeg gjør ut av min tid er min fortjeneste, ikke Tesla sin. Det tar meg minst 3 timer fra jeg går ut døra hjemme, til jeg har kjørt til Tesla, snudd, og kjørt hjem igjen. Tesla godtgjør ikke den tiden.

 

 

Men du trenger jo ikke kjøre til Tesla, de henter bilen og leverer den om en ber om det. Uanseett så er ikke dette noe som er spessielt for Tesla, skal du ha service på bilen din må den også kjøres en plass. Og en må gjerne vente til de er ferdig eller ta seg tilbake i mellomtiden. Eller en kan gjøre det selv, som en også kan gjøre på Tesla om det er det en ønsker. 

 

Alt blir liksom helt uten mening i denne samtalen, Tesla er dyrt for en må kjøre til verksted.. 

 

 

Det er veldig spesielt for Tesla, at en helt ny bil har lykter som fylles med vann, og plastlister som faller av, og samtidig har et renome for å være vedlikeholdsfri! Det er faktisk helt enestående!

Andre biler som plages med mye og unødvendig vedlikehold, har gjerne rykte deretter!

Jeg kan godt være med på at min Peugeot må vedlikeholdes. Som alt annet mekanisk så må den det :)

Forskjellen på meg som eier (av en Peugeot) og en typisk Teslaeier, er at jeg har et realistisk forhold til hva vedlikeholdet omfatter og hva det koster. En typisk Teslaeier tror genuint at bilen er vedlikeholdsfri fordi den er elektrisk. Som om en elmotor på magisk vis gjør bærekuler, hjullager, bremsesklosser, dekk og andre slitasjoedeler vedlikeholdsfrie. Og det beste er at de forsvarer denne overtroen med nebb og klør, selv etter at de har vært flere ganger inne hos selger for service / garantireparaasjoner. Bilen er fortsatt vedlikeholdsfri, fordi selger gjør det gratis! Pøh.... Om du betaler for servicen eller ikke, så er ikke bilen vedlikeholdsfri. Og hvem som betaler for det er mindre relevant for meg som eier. Det som er relevant for meg som eier, er hva det koster MEG. Og det koster MEG mye mere å kjøre 3 timer til nærmeste utsalg for å få gjort en liten filleting som å feste ei plastlist, enn hva det koster MEG å bare kjøpe lista på ebay for 40 kroner og skru den fast selv.....

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar

 

 

Det er veldig spesielt for Tesla, at en helt ny bil har lykter som fylles med vann, og plastlister som faller av, og samtidig har et renome for å være vedlikeholdsfri! Det er faktisk helt enestående!

Andre biler som plages med mye og unødvendig vedlikehold, har gjerne rykte deretter!

Jeg kan godt være med på at min Peugeot må vedlikeholdes. Som alt annet mekanisk så må den det :)

Forskjellen på min Peugeot, og Teslaen, er at jeg har kun gjort intervallservice og enkle slitedeler, sånn som oljeskift, dekk, bærekuler, hjullager, bremseklosser. Dette er slitedeler som alle biler har, også Tesla, selv om den har elmotor!

Jeg har ingen problem med å innrømme at bilen min har disse slitedelenne, og at de må skiftes av og til.

Det morsomme blir når folk tror at elmotoren i Teslaen på magisk vis gjør at hjullager, bærekuler og bremseklosser blir vedlikeholdsfrie. Det vitner om et kunnskapsnivå om bilhold som er ganske lavt, for å si det pent. Men tross dette lave kunnskapsnivået, så er troen om en vedlikeholdsfri bil veldig bastant ^^

Det blir som å benekte at 1 + 1 = 2. Det er ganske åpenbart, for dem som har et (ganske lavt) minimumsnivå av kunnskap om emnet.

 

 

Nei, de har ikke noe enorme med å være vedlikeholdsfri, det er faktisk ganske opplyst om at de har hatt mange problemer. Poenget er at elbiler krever mindre vedlikehold generelt sett. Altså er det foruten barnesykdommer og andre uventede ting lite utgifter forbundet med vedlikehold av bilen. Men at de har noen produkter som feiler er en annen sak. Og det er ganske kjent. 

 

 

Jeg vet ikke hvem du refererer til, men de aller fleste jeg kjenner er klar over at elbiler har noen tilsvarende slitedeler til fossile biler som du nevner. Det er ganske åpenbart. Men, de har ett stort område med mye mindre slitedeler, altså drivlinjen. Så for å oppsummere, nei verken elbil eller Tesla er vedlikeholdsfri de krever bare mindre vedlikehold. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Poenget er uansett at bilen er ikke vedlikeholdsfri, og det er billigere for meg å skifte olje på en 14 år gammel dieselbil selv, enn hva det koster meg å kjøre til Tesla for å få "gratis" utbedring av garantifeil. Kostnaden i tid er kort og godt ikke verdt det. Hva jeg gjør ut av min tid skal uansett være min fortjneste, ikke Tesla sin fortjeneste. Når Tesla ikke vil godtgjøre meg de 3 timene det eventuelt koster meg å få skiftet en rusten skrue, så er ikke Tesla frikjent bare fordi jeg kunne brukt de 3 timene litt mer effektivt. Hva jeg gjør ut av min tid er min fortjeneste, ikke Tesla sin. Det tar meg minst 3 timer fra jeg går ut døra hjemme, til jeg har kjørt til Tesla, snudd, og kjørt hjem igjen. Tesla godtgjør ikke den tiden.

 

 

Men du trenger jo ikke kjøre til Tesla, de henter bilen og leverer den om en ber om det. Uanseett så er ikke dette noe som er spessielt for Tesla, skal du ha service på bilen din må den også kjøres en plass. Og en må gjerne vente til de er ferdig eller ta seg tilbake i mellomtiden. Eller en kan gjøre det selv, som en også kan gjøre på Tesla om det er det en ønsker. 

 

Alt blir liksom helt uten mening i denne samtalen, Tesla er dyrt for en må kjøre til verksted.. 

 

Selvsagt er det dyrt å kjøre til verksted, det må du ta med i kostnaden av bilhold! Skolle bare mangle!

Og da er det selvsagt av betydning om bilen har mange ekstraturer for unødvendig tull, eller om det holder med vanlig intervallservice. Det er også av betydning om verkstedet er 10 minutter unna, eller om det er 2 timer unna!

Dette burde være åpenbart, hvis du ikke tar innover deg denne kostnaden så bekrefter du igrunn bare det urealistiske forholdet som jeg mener mange Teslaeiere har til kostnadene ved eget bilhold!

 

Det selgeren kommer å henter bilen, det vet jeg ingenting om, annet en at jeg ser mine Teslaeiende kompiser kjører til selger'n når det er noe, jeg hører ikke noe snakk om at selgern kommer hit å henter bilen. Hadde selgeren ytet soppas til service, så regner jeg med at jeg hadde hørt om det ganske fort. De er temmelig snar å skryte, så snart det er noe å skryte av. De negative sidene ved bilholdet går de noe stillere i dørene om. Det morsomme er at de samme menneskene som er flere turer inne for utbedring av garantifeil, og i rettssak om misvisende markedsføring og manglende ytelse, de har likevel klokkertro på merket "Tesla", og at de er vedlikeholdsfrie.

Morsomt å se at de ikke yter samme godtro til f.eks VW, da de ble tatt med buska nede for misvisende markedsføring.

Ikke rart elbilen "er" så mye bedre enn dieselbilen, når biasen er så sterk i utgangspunktet. Ikke mye sjangs til å få en rettferdig vurdering.

 

"Svaret er Tesla, hva var spørsmålet"?

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar

 

 

Det vet jeg ingenting om, annet en at jeg ser mine Teslaeiende kompiser kjører til selger'n når det er noe, jeg hører ikke noe snakk om at selgern kommer hit å henter bilen. Hadde selgeren ytet soppas til service, så regner jeg med at jeg hadde hørt om det ganske fort. De er temmelig snar å skryte, så snart det er noe å skryte av. De negative sidene ved bilholdet går de noe stillere i dørene om. Det morsomme er at de samme menneskene som er flere turer inne for utbedring av garantifeil, og i rettssak om misvisende markedsføring og manglende ytelse, de har likevel klokkertro på merket "Tesla", og at de er vedlikeholdsfrie.

Morsomt å se at de ikke yter samme godtro til f.eks VW, da de ble tatt med buska nede for misvisende markedsføring.

Ikke rart elbilen "er" så mye bedre enn dieselbilen, når biasen er så sterk i utgangspunktet. Ikke mye sjangs til å få en rettferdig vurdering.

 

"Svaret er Tesla, hva var spørsmålet"?

 

 

Det er helt normalt å kjøre bilen til verksted selv, ja. Men de plukker opp om det ikke passer for en. De har hentet min, ca 2 timer unna service senteret. Det er så klart ikke selgeren så kommer, men en tekniker.. 

 

Lurer egentlig på hvem du refererer til så tror bilene er vedlikeholdsfrie, det må være noen raringer. Eller missforstår du kanskje? Er vell mer troverdig enn at de er så tette.

 

Så igjen, det er lite sannsynlig at en Tesla koster noe mer å vedlikeholde enn din eldre peugeot. 

Lenke til kommentar

 

 

Det vet jeg ingenting om, annet en at jeg ser mine Teslaeiende kompiser kjører til selger'n når det er noe, jeg hører ikke noe snakk om at selgern kommer hit å henter bilen. Hadde selgeren ytet soppas til service, så regner jeg med at jeg hadde hørt om det ganske fort. De er temmelig snar å skryte, så snart det er noe å skryte av. De negative sidene ved bilholdet går de noe stillere i dørene om. Det morsomme er at de samme menneskene som er flere turer inne for utbedring av garantifeil, og i rettssak om misvisende markedsføring og manglende ytelse, de har likevel klokkertro på merket "Tesla", og at de er vedlikeholdsfrie.

Morsomt å se at de ikke yter samme godtro til f.eks VW, da de ble tatt med buska nede for misvisende markedsføring.

Ikke rart elbilen "er" så mye bedre enn dieselbilen, når biasen er så sterk i utgangspunktet. Ikke mye sjangs til å få en rettferdig vurdering.

 

"Svaret er Tesla, hva var spørsmålet"?

 

 

Det er helt normalt å kjøre bilen til verksted selv, ja. Men de plukker opp om det ikke passer for en. De har hentet min, ca 2 timer unna service senteret. Det er så klart ikke selgeren så kommer, men en tekniker.. 

 

Lurer egentlig på hvem du refererer til så tror bilene er vedlikeholdsfrie, det må være noen raringer. Eller missforstår du kanskje? Er vell mer troverdig enn at de er så tette.

 

Så igjen, det er lite sannsynlig at en Tesla koster noe mer å vedlikeholde enn din eldre peugeot. 

 

 

"Lurer egentlig på hvem du refererer til så tror bilene er vedlikeholdsfrie, det må være noen raringer. Eller missforstår du kanskje? Er vell mer troverdig enn at de er så tette."

 

"Så igjen, det er lite sannsynlig at en Tesla koster noe mer å vedlikeholde enn din eldre peugeot."

 

I samme åndedrag innrømmer du at Teslaen ikke er vedlikeholdsfri, men samtidig begir du deg ut på å tvile om min peugeot er billigere å holde enn en luksusbil til millionen, der et dekkskifte koster 16 000 kroner ^^

 

Du har åpenbart ikke regnet på det, men bare magefølelsen burde gi deg motsatt sammenligning. Sånn som for eksempel det faktum at alenemødre med dårlig råd gjerne kjører gammel peugeot, fremfor Tesla. De velger selvsagt rimeligst mulig bil som dekker deres behov, mon tro hvorfor de "alle" kjører Peugeot 406.

Jeg vet svaret, og jeg har regnet på det. Bilen min koster meg 1 krone og 20 øre pr. kjørte kilometer, inkludert drivstoff, forsikring, verditap (fullstendig avskriving, null restverdi. Ikke engang vrakpanten er tatt med) og service. (Jeg må da presisere at jeg utfører service selv. Det har hittil kostet med ca 700 kroner på 2 år, og består av bærekuler, registerreim, vannpumpe og dekk. Dekk er da regnet som gratis, folk hiver dekk i denne dimensjonen, ofte fordi de har kjøpt seg Tesla. Jeg har forsåvidt garasjen full, totalt 5 sett dekk på 4 sett felg. Jeg kommer til å slite ut bilen før jeg har behov for å bruke penger på dekk....)

Endret av TeiteVetle
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

I samme åndedrag innrømmer du at Teslaen ikke er vedlikeholdsfri, men samtidig begir du deg ut på å tvile om min peugeot er billigere å holde enn en luksusbil til millionen, der et dekkskifte koster 16 000 kroner ^^

 

Ja ingen av bilene er vedlikeholdsfrie, det er vell ganske åpenbart. Men Teslaen har 5/8 års garanti, din har ingen. Du må skifte ting som olje og slitedeler, det er en god stund før dette blir aktuelt med en helt ny del så lenge det ikke er noe galt og det blir tatt på garanti. Du kan også kjøpe dekk til 16 000 på samme måte som jeg kan kjøpe dekk fra kina til 4000. Altså ja, det er veldig sannsynlig. 

 

 

 

Du har åpenbart ikke regnet på det, men bare magefølelsen burde gi deg motsatt sammenligning. Sånn som for eksempel det faktum at alenemødre med dårlig råd gjerne kjører gammel peugeot, fremfor Tesla. De velger selvsagt rimeligst mulig bil som dekker deres behov, mon tro hvorfor de "alle" kjører Peugeot 406.

 

Nå blander du, de kjører Peugeot for de ikke har råd til å kjøpe en tesla. Ikke på grunn av service kost. Jeg trenger ikke å regne på det da jeg har kjørt Tesla og andre fossile biler, jeg vet hva som koster mest i vedlikehold, og det er ikke Tesla. 

 

 

 

Jeg vet svaret, og jeg har regnet på det. Bilen min koster meg 1 krone og 20 øre pr. kjørte kilometer, inkludert drivstoff, forsikring, verditap (fullstendig avskriving, null restverdi. Ikke engang vrakpanten er tatt med) og service. (Jeg må da presisere at jeg utfører service selv. Det har hittil kostet med ca 700 kroner på 2 år, og består av bærekuler, registerreim, vannpumpe og dekk. Dekk er da regnet som gratis, folk hiver dekk i denne dimensjonen, ofte fordi de har kjøpt seg Tesla. Jeg har forsåvidt garasjen full, totalt 5 sett dekk på 4 sett felg. Jeg kommer til å slite ut bilen før jeg har behov for å bruke penger på dekk....)

 

Men nå legger du helt andre ting til grunn her, det var vedlikehold som var tema. Ikke verditap, det er jo åpenbart at dette er noe helt annet for en dyr bil ift ett "vrak" som en pent kan kalle det. Har ingenting med vedlikehold å gjøre. 

 

Regnestykket mitt blir ca dobbelt av dette, med samme variabler. Altså ikke en stor kost.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...