Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan foretrekker du å dumpe / bli dumpet?

Anbefalte innlegg

For å sette ting i perspektiv:

1 - Å dumpe

Hvordan foretrekker du å dumpe noen? Antar den beste løsningen er en løsning som skaper minst mulig drama/etterslep. Er denne antagelsen gyldig?

1.1.a - Er du tro til din egen avgjørelse, eller er du tilbøyelig til å "fortsette" gjennom "FWB" eller annen rasjonalisering?

1.1.b - Dersom du velger å "fortsette", uavhengig av påskudd, var dumpinga i utgangspunktet en taktisk manøver for å styre forholdet i ønsket ny retning (dvs, mindre seriøst, mindre gjensidig forventnig, opprettholde sex, sondere posisjon - du har posisjon om du dumper og den andre vil fortsette, etc)?

1.2.a - Dersom du vet at du ikke vil videreføre noen form for seksuelt/romantisk forhold, synes du det er greit å kutte ut eksen tvert?

1.2.b - Hadde du klart å kutte ut eksen tvert dersom du visste at vedkommende var såret eller fortsatt ville ha deg?

1.2.c - Dersom du ikke hadde kuttet ut eksen fordi du syntes synd på vedkommende, men du likevel ikke ønsket å videreføre et seksuelt/romantisk forhold, på hvilken måte vil du da være i posisjon til å "hjelpe" eksen?

1.2.d - Dersom du er tro til din egen avgjørelse, anser forholdet som avsluttet, og er selv emosjonelt ferdig med eksen, vil du utsette din egen søken etter en ny partner av respekt for eksen? Hvor lenge vil du i så fall utsette?

2 - Å bli dumpet

Hvordan ville du selv ha blitt dumpet? Antar den beste løsningen er en løsning som gjør det enklest mulig å komme seg videre. Er denne antagelsen gyldig?

2.1.a - Når du blir dumpet, er du tilbøyelig til å ville videreføre en eller annen form for et sekuelt/romantisk forhold dersom den andre viser seg å være åpen for dette?

2.1.b - Dersom dere viderefører et seksuelt/romantisk/FWB/etc forhold, er dette i håp om å vinne partneren tilbake i et reelt forhold?

2.2.a - Dersom du selv fortsatt vil ha eksen tilbake, men vet at eksen ikke vil videreføre noen form for seksuelt/romantisk forhold, vil du da kutte ut eksen tvert?

2.2.b - Synes du tilsvarende at det er greit å selv bli kuttet ut tvert?

2.2.c - Dersom du synes det ville vært dårlig gjort av eksen å kutte deg ut, selv om det ikke fantes håp om å gjenoppta noen form for seksuelt/romantisk forhold, hva ville du ha oppnådd med å opprettholde kontakten annet enn å motarbeide antagelsen om at det beste er å komme seg videre enklest mulig? Er denne antagelsen gyldig? Hvis ikke, på hvilken måte kan det være bedre å ikke komme seg videre enklest mulig?

2.2.d - Dersom du aksepterer at eksen ikke vil ha et videre seksuelt/romantisk forhold med deg, hvordan stiller du deg til eksens eventuelle søken etter en ny? Når er det greit at eksen begynner å se etter en ny?

Endret av Løgn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å sette ting i perspektiv:

1 - Å dumpe

Hvordan foretrekker du å dumpe noen? Antar den beste løsningen er en løsning som skaper minst mulig drama/etterslep. Er denne antagelsen gyldig?

1.1.a - Er du tro til din egen avgjørelse, eller er du tilbøyelig til å "fortsette" gjennom "FWB" eller annen rasjonalisering?

1.1.b - Dersom du velger å "fortsette", uavhengig av påskudd, var dumpinga i utgangspunktet en taktisk manøver for å styre forholdet i ønsket ny retning (dvs, mindre seriøst, mindre gjensidig forventnig, opprettholde sex, sondere posisjon - du har posisjon om du dumper og den andre vil fortsette, etc)?

1.2.a - Dersom du vet at du ikke vil videreføre noen form for seksuelt/romantisk forhold, synes du det er greit å kutte ut eksen tvert?

1.2.b - Hadde du klart å kutte ut eksen tvert dersom du visste at vedkommende var såret eller fortsatt ville ha deg?

1.2.c - Dersom du ikke hadde kuttet ut eksen fordi du syntes synd på vedkommende, men du likevel ikke ønsket å videreføre et seksuelt/romantisk forhold, på hvilken måte vil du da være i posisjon til å "hjelpe" eksen?

1.2.d - Dersom du er tro til din egen avgjørelse, anser forholdet som avsluttet, og er selv emosjonelt ferdig med eksen, vil du utsette din egen søken etter en ny partner av respekt for eksen? Hvor lenge vil du i så fall utsette?

2 - Å bli dumpet

Hvordan ville du selv ha blitt dumpet? Antar den beste løsningen er en løsning som gjør det enklest mulig å komme seg videre. Er denne antagelsen gyldig?

2.1.a - Når du blir dumpet, er du tilbøyelig til å ville videreføre en eller annen form for et sekuelt/romantisk forhold dersom den andre viser seg å være åpen for dette?

2.1.b - Dersom dere viderefører et seksuelt/romantisk/FWB/etc forhold, er dette i håp om å vinne partneren tilbake i et reelt forhold?

2.2.a - Dersom du selv fortsatt vil ha eksen tilbake, men vet at eksen ikke vil videreføre noen form for seksuelt/romantisk forhold, vil du da kutte ut eksen tvert?

2.2.c - Dersom du synes det ville vært dårlig gjort av eksen å kutte deg ut, selv om det ikke fantes håp om å gjenoppta noen form for seksuelt/romantisk forhold, hva ville du ha oppnådd med å opprettholde kontakten annet enn å motargeide antagelsen om at det beste er å komme seg videre enklest mulig? Er denne antagelsen gyldig? Hvis ikke, på hvilken måte kan det være bedre å ikke komme seg videre enklest mulig?

2.2.d - Dersom du aksepterer at eksen ikke vil ha et videre seksuelt/romantisk forhold med deg, hvordan stiller du deg til eksens eventuelle søken etter en ny? Når er det greit at eksen begynner å se etter en ny?

Vanskelig å svare på dette når det finnes så mange ulike scenarioer. Ville ønsket det sånn og sånn med den ene, og noe annet med en annen - på grunn av forskjellige følelser, situasjoner, grunner til brudd osv.

Anonymous poster hash: 70e3f...98c

Lenke til kommentar

1. Å dumpe:

Svar til scenario 1.1/A-B: Litt vanskelig å si om jeg er tro til min egen avgjørelse hvis jeg vil fortsette som Friends with benefits. Er situasjoner jeg ville vært Friends with benefits og situasjoner hvor jeg ikke ville vært det. Jeg har ikke vært i et forhold hvor jeg har gjort det slutt og ønsket noe mindre seriøst, som Friends with benefits. Da hadde vi vært Friends with benefits fra starten, ikke gått inn i et forhold og blitt kjærester (har vært i slike situasjoner). Når jeg er Friends with benefits så legger jeg ikke så mye i følelser og hvem som har hvilken posisjon faktisk. 

Hvis jeg vil fortsette; hva vil det si? -Fortsette forholdet, eller være Friends with benefits? Jeg har aldri gjort det slutt for å sondere posisjonen min som dumper. Grunnen til det er fordi jeg ikke ser for meg helt hva jeg skulle oppnå med det, når det finnes ørten andre måter å håndtere den slags med gode resultater. Beklager kjedelig svar på dette, men det er ikke mer spennende.

Svar til 1.2.a: Ja. Men hvis vedkommende har et ønske om å prate ut den aller første tiden så er jeg tilgjengelig for det. Jeg kutter tvert for begge sin del og handler ikke om å være slem, det er tider hvor det er nødvendig med helt avstand og kutte hverandre tvert, og det er situasjoner hvor en kan ha godt av å prate. Jeg tar hensyn til begge deler. 

Svar til 1.2.b: Ja. Først ville jeg si nei, men svaret er nok ja. 1.Hvis følelsene var gjensidig så hadde jeg slitt veldig med dette. 2.Om følelsene ikke var gjensidig så hadde det likevel vært tungt å kutte tvert, for det hadde vært trist. (se svar til 1.2.a)

Svar til 1.2.c: Tror ikke dette er et lurt scenario. Jeg hadde antagelig vært der for personen, hørt hva personen hadde å si. Latt personen tømt seg å snakket ut. Men var jeg fast bestemt på at forholdet var over og følelsene mine ikke var gjensidig, så hadde jeg sagt til personen at avstand er det mest riktige.

Svar til 1.2.B: Tja.. Det kommer egentlig litt an på. Hvis jeg ikke var klar for noe nytt forhold (jeg er ikke så opptatt av å måtte være i et forhold hele tiden) så hadde jeg brukt tid på det. Hadde ikke klint sånt opp i fleisen på den andre, akkurat. Hadde nok trekt meg tilbake og gått litt under ground en stund. Hadde jeg møtt noen to måneder etterpå så hadde det ikke trengt å bli foran ansiktet på den andre; men det skjer jo ikke uansett, for vi hadde vel ikke hatt kontakt mer. Har ikke åpen FB, Instagram osv uansett, og det tar laang tid før et forhold blir såpass seriøst at jeg vil ha det offentlig.

____________________________________________________________________________________________________

2 - Å bli dumpet:

Svar 2.1.a: Ville fort svare ja, men svaret er faktisk nei. Hvis følelsene mine er sterke så vet jeg at jeg hadde sagt nei, for det har jeg gjort engang. Men har innimellom lurt på om man KAN vekke slike følelser hos den andre med å være FWB, men til dags dato er jeg nok litt usikker på om det egentlig er veien å gå. 

Svar 2.1.B: Kan hende, kan også bare være for å hale ut tiden inntil man finner noe bedre, fordi man har seksuell tiltrekning men ikke følelser/passer sammen som partnere.

Svar 2.2.A: Går ut i fra at vi hadde hatt en samtale om dette, og ja, da hadde det vært best å kutte tvert.

Svar 2.2.B: Ja, scenario likt som 2.2.A, bare omvendt. Eller hvis vi ville forskjellige ting (Hvis han er forelsket i meg enda, eller jeg er forelsket i han enda, at vi har kommet frem til at et forhold ikke vil være noe man kan oppnå; da er det greit å kutte tvert. Vi hadde nok kommet til enighet.

2.2.c - Dersom du synes det ville vært dårlig gjort av eksen å kutte deg ut, selv om det ikke fantes håp om å gjenoppta noen form for seksuelt/romantisk forhold, hva ville du ha oppnådd med å opprettholde kontakten annet enn å motarbeide antagelsen om at det beste er å komme seg videre enklest mulig? Er denne antagelsen gyldig? Hvis ikke, på hvilken måte kan det være bedre å ikke komme seg videre enklest mulig?

Svar 2.2.C: Kan ikke se for meg dette som realistisk scenario for meg. Da måtte det ha vært en stor kommunikasjonssvikt på forhånd og flere forskjellige signaler, for jeg kan ikke se for meg at jeg hadde syntes det hadde vært dumt å kutte tvert. De gangene de har dumpet meg og ønsket videre kontakt, har det vært fordi de ville ha et forhold med meg senere - når de var mer klar for det. Men da har vi jo hatt en felles forståelse for det. Hvis ikke så er det jo sånn at man bør kutte kontakten og komme seg videre.

Svar 2.2.B: Det hadde vært veldig tungt om det skjedde med en gang og uten hensyn. Hadde nok forventet litt av det samme som jeg skrev i "å dumpe" scenarioene lengere oppe.. At man ikke flyr med sånt i fleisen på meg. Men hvis han hadde fortalt meg at "hei, jeg har virkelig ingen følelser for deg mer, du må videre", hadde jeg nok ikke følgt med på hva han gjorde, for min egen del.

Anonymous poster hash: b37b1...04d
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativene er unødvendig kompliserte. Svart er enkelt. Med respekt.

Det er gjerne det riktige svaret, ja. Men jeg vil gjerne få svar som viser at man har tenkt gjennom hva man faktisk mener med "respekt". Spørsmålet er også oppbygd for å tvinge folk til å vurdere situasjonen trinn for trinn fra begge perspektiv.

Det er stor forskjell på å dumpe og å bli dumpet, og den samme personen kan forholde seg ulikt til hva som er rett og galt avhengig av hvilket perspektiv man ser det fra.

Selvføglelig blir ikke svarene her helt realistiske uansett, siden man ikke har noen følelsesmessig tilknytning til denne konseptuelle problemstillingen. Men jeg håper likevel på noen interessante svar. Det er naturligvis lov å fortelle om erfaringer, hva som var bra, og hva som kunne vært bedre.

Anonym:

Takk for godt svar.

Lenke til kommentar

Anbefales å gå gjennom spørsmålene og tenke på dem. Sette seg inn i perspektivene..

Eneste jeg savnet var flere årsaker til brudd. Dette var veldig sånn at om man ville være Friends with benefits vs. var helt 100% slutt. Brudd er ofte mer nyansert, alt etter hva brudd kommer av. Hvis man ikke har følelser og gjør det slutt, så er det noe annet om man slår opp på grunn av hendelser, ikke mangel på følelser osv.

Lenke til kommentar

Anbefales å gå gjennom spørsmålene og tenke på dem. Sette seg inn i perspektivene..

Eneste jeg savnet var flere årsaker til brudd. Dette var veldig sånn at om man ville være Friends with benefits vs. var helt 100% slutt. Brudd er ofte mer nyansert, alt etter hva brudd kommer av. Hvis man ikke har følelser og gjør det slutt, så er det noe annet om man slår opp på grunn av hendelser, ikke mangel på følelser osv.

Det stemmer. Det har imidlertid allerede blitt påpekt at jeg har gjort det unødvendig komplisert.

Ta nødvendige forutsetninger :)

Lenke til kommentar

90% av de jeg kjenner har dumpet partner fordi de har funnet noen de var mer tiltrukket av. Dette gjelder spesielt kvinner som finner noen bedre for eksempel på et mannedominert studie (those bastards). Da har man jo allerede en ny, og man kan ikke fortsette et forhold med eksen.

Selv er jeg derimot en trofast kvinne (skryteskryt) og har bare blitt dumpet (ikke skryt...). Ville fortsatt et fwb-forhold om det var mulig, men jeg ble jo dumpet for noen andre, så det var ikke mulig. :p :P

Lenke til kommentar

"Vi burde aldri ha vært sammen i det hele tatt. Jeg ser helst at du ikke tar kontakt igjen. Hade. "

Hvis hun sier noe... "Hade, sa jeg." Så kan man eventuelt snu ryggen til og ramse opp adjø på 30 forskjellige språk mens forlater stedet.

Aldri la en kjæreste ha med flere ting over enn hun får plass til i én bag og krev at alt som ikke er i bruk befinner seg i bagen til enhver tid slik at man raskt og effektivt kan få henne ut.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...