ikon_ Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Hei, Sliter litt med denne oppgaven her. En syklist slutter å trå og ruller 70m bortover veien, før hun stanser etter 14s. Gå ut fra at farten minker jevnt. Regn ut startfarten. Kan jeg få en steg for steg forklaring på hva som må gjøres? Jeg vet ikke helt når jeg skal bruke veiformel 1 eller veiformel 2. Det jeg har gjort til nå er å finne ut av farten, med formelen v= s/t Da har jeg fått 5m/s Videre har jeg prøvd med to formler for akselerasjon a=v/t og a=2s/t^2Men jeg kommer meg ikke noen vei. Formler for startfart som jeg har prøvd ut: V_0 = V-(a*t) V_0=s/t-(at/2) Det er vel ikke mulig å finne startfarten uten akselerasjon, eller tar jeg helt feil? Endret 7. oktober 2016 av ikon_ Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Glem formler og tenk praktisk. Syklisten beveger seg altså 70 m på 14 sek og han har åpenbart en eller annen fart. Hva er det spesielle med denne hastigheten, som ikke gjelder for hvilken som helst sykkeltur? Det er nøkkelen til å løse oppgava. Endret 7. oktober 2016 av Vox_populi Lenke til kommentar
mattamat Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Farten avtar jevnt, altså Setter inn det uttrykket for a. Endret 7. oktober 2016 av mattamat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå