Gå til innhold

Kube Energy: Skal gjøre det like lett å velge solkraft i Afrika, som å velge strømleverandør i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norske bistandskroner burde kunne brukes i et samarbeid med private for å skaffe lokalbefolkningen i Afrika strøm.

Solenergi burde også være 1. valg i denne verdensdelen, men problemet er betalingsevnen til lokalbefolkningen.

Hvordan unngå missbruk?

Det er langt fra Norge til Afrika, og mye korrupsjon.

I teorien burde dette være et godt prosjekt, men spillereglene i Norge kan neppe overføres til Afrika.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Solkraft er mer pålitelig og billigere enn å drive dieselaggregat i Afrika."

Men da burde jo saken være grei.  Da har man også   (mer)penger til å kjøpe & drive solkraft, hvis dette er billigere.

Ellers er det vel slik, som det har vært ellers i verden og tidligere i historien, at en større mulighet for å arbeide effektivt og/eller lengre om kvelden gir betalingsdyktighet til å betale for ny utvikling.

Vi bør ikke være rasistiske, og tro/mene at andre folkegrupper ikke  ser nytte og eventuelt glede av slik utvikling. - Hvis de vil!

- For det er ikke slik at alle nasjoner må ha like velferdskrav/ønsker ( eller har samme geografi/klima) som *den hvite mann i vesten.*

En landsby eller en nasjon kan bli enige om en vareproduksjon som kan utføres ved f.eks. utbygging av strøm/energi. Enten ved materiell produksjon som kan byttes ( med eller uten penger) mot solceller, eller økt turisme.

Så kan hele landsbyen , etterhvert, få del i en slik (langsom) utvikling.

Betalingsevne ved langsom utvikling gjennom bytte; innad i nasjonen eller med andre nasjoner som trenger ders tjenester eller produkter, med eller uten penger ( Vestlig valuta, siden bakmennene i USA, og Norge ! ødela Libyas forsøk på å etablere en ny valuta for det afrikanske kontinentet . )

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og jeg lurer på: Hvordan kan de skille strøm fra en solcelle, atomkraft, vannfall, kullkraft eo.l. i nettet frem til min stikkontakt?

Det er jo slik vi gjør det i Norge (og mange andre land). Jeg kan velge strømleverandør blant et hundretall aktører. Jeg betaler for til den leverandøren jeg har valgt, og denne nettaktøren kjøper inn strøm fra en eller flere kraftprodusenter. Min leverandør kan også kjøpe strøm fra solpaneler, men ettersom sola ikke alltid skinner kan ikke dette være den eneste produsenten.

Lenke til kommentar

Energi er slett ikke billig i mange utviklingsland. De bruker strøm fra lokale dieselaggregater, fra batterier, stearinlys, trekull, parafin eller sprit til koking, osv.

Opp mot det kan strøm fra solpaneler, kombinert med batterier, være svær konkurransedyktige. Problemet er at for solpaneler og batterier kommer utgiftene først, og så har man nesten gratis strøm i 10-20 år. Mikrolån har vært en løsning på dette problemet.

Det er verdt å merke seg at det skjer en stor utbygging av slike små lokale solpaneler både i Afrika og Asia. Det er snakk om noen titalls millioner anlegg per år!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Til Ina Andersen: "Pitsje" er ikke norsk"! Du burde ha skrevet 'prøve å selge', e.l.

Å pitsje inn korrekt norsk er som regel fånyttes...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...