Zork Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Og hva tror du en av grunnene er til at det blir tryggere i samfunnet, og at sjansen er liten for å bli drept i terror? Om man skulle tatt hensynt til personvernhysterikere så ville jo terrorister ha fått fritt leie. Det finnes svært mange årsaker til det - det er et komplisert spørsmål med svært mange faktorer. Det eneste vi kan si sikkert er at DLD og lignende grove inngrep (som debattanten jeg svarte ville ha innført) ikke er en av dem siden de ikke har vært innført. Enhver som leser litt statistikk og fakta ser at, til tross for at aviser og en del myndigheter forsøker å fortelle oss noe annet, så blir vårt samfunn bare tryggere. Å gå rundt å være redd for terrorister og tillate enorme overgrep i vårt personvern på grunn av det er helt absurd. Du har større sjans for å bli drept av lynnedslag enn å bli drept av en terrorhandling. Ja, og at samfunnene har blitt tryggere viser jo bare at tiltakene fungerer? Når det er sagt så er det flere samfunn som absolutt ikke har blitt tryggere. Nå var ikke jeg så opptatt av nyhetene for 20 år siden, men jeg tviler på at man den gang i fullt alvor snakket om at Frankrike og Sverige kunne bryte ut i borgerkrig slik man gjør i dag. Det er ingen som går rundt og er redd for terrorister. På samme måte som folk som kjører bil ikke sitter og er redde for å dø, selv om det absolutt er en reell mulighet. Du talte ikke for dagens tiltak, men for at vi trengte enda grovere og mer dyptgripende overvåkingstiltak. Du hevdet at "samfunnene våre er såpass ødelagt nå sammenliknet med bare for noen år tilbake at massiv overvåking er et helt nødvendig onde for at vi i det hele tatt skal overleve." når det motsatte beviselig er tilfelle. Vi har enda ikke hverken DLD (slik du tok til orde for) eller andre like grove inngrep i vårt personvern (som vi vet om...) så logikken din her henger ikke sammen. 1 Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Irrelevant. Å sende inn militæret på den måten i en annen suveren stat løser ingen problem. Og har virkelig ingenting med fredsprisen å gjøre. Slik som fredsprisvinneren Obama gjør i Syria nå mener du? Eller mener du de har dekning for å sende militæret inn i en annen suveren stat etter internasjonal lov? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Det er ingen som går rundt og er redd for terrorister. På samme måte som folk som kjører bil ikke sitter og er redde for å dø, selv om det absolutt er en reell mulighet. Jeg er ikke redd for terrorister fordi jeg er vennlig med alle jeg møter, og derfor skaper jeg ingen "terrorister" - så i "min verden" finnes det ingen terror, og jeg kommer ikke til å bli så hysterisk at jeg forsvarer ved vold andres personlige verdener Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Betyr dette at USA er en større trussel for Norge og Nobel Komiteen enn hva Kina er? Det kan også bety at de har lært fra 2010, og forstår at kontroversielle fredspriser skader bare ryktet til nobelkomiteen. Det jeg mener med kontroversielt er ikke at noen nasjonalstater er uenig, men at store deler av verdensbefolkningen er uenig. For de fleste kinesere så var det å gi fredsprisen til Liu Xiaobo omtrent det samme som å gi fredsprisen til Tjen Folket i Norge. De forsto det ikke, og ble sint på Norge istedenfor. Å gi fredsprisen til Edward Snowden vil føre til samme reaksjoner i USA. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Betyr dette at USA er en større trussel for Norge og Nobel Komiteen enn hva Kina er? For de fleste kinesere så var det å gi fredsprisen til Liu Xiaobo omtrent det samme som å gi fredsprisen til Tjen Folket i Norge. De forsto det ikke, og ble sint på Norge istedenfor. Å gi fredsprisen til Edward Snowden vil føre til samme reaksjoner i USA. En vesentlig forskjell er nok at amerikanske myndigheter har en noe bedre forståelse for at nobelkomiteen faktisk er uavhengig av de norske myndighetene, og at det ikke er den norske stat som tildeler fredsprisen. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 En vesentlig forskjell er nok at amerikanske myndigheter har en noe bedre forståelse for at nobelkomiteen faktisk er uavhengig av de norske myndighetene, og at det ikke er den norske stat som tildeler fredsprisen. Amerikanske myndigheter ville også ha straffet Norge, ikke bare nobelkomiteen om de ga fredsprisen til Edward Snowden. Ja, det er nobelkomiteens eget valg, men de representerer Norge allikavel. Og når kinesere sier at nobelkomiteen ikke er uavhengig så mener de ikke at de ikke kan ta uavhengige valg, men de fokuserer på at medlemmene blir bestemt av politikerene og at lederen var en tidligere statsminister. Dette betyr at Norge har et ansvar for hva nobelkomiteen gjør. 2 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 8. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2016 En vesentlig forskjell er nok at amerikanske myndigheter har en noe bedre forståelse for at nobelkomiteen faktisk er uavhengig av de norske myndighetene, og at det ikke er den norske stat som tildeler fredsprisen. Amerikanske myndigheter ville også ha straffet Norge, ikke bare nobelkomiteen om de ga fredsprisen til Edward Snowden. Ja, det er nobelkomiteens eget valg, men de representerer Norge allikavel. Og når kinesere sier at nobelkomiteen ikke er uavhengig så mener de ikke at de ikke kan ta uavhengige valg, men de fokuserer på at medlemmene blir bestemt av politikerene og at lederen var en tidligere statsminister. Dette betyr at Norge har et ansvar for hva nobelkomiteen gjør. Hva i huleste er poenget med hele nobelprisen da? hvis man ikke kan gi den til enkelte av frykt for hva et land vil gjøre som respons, ja da er prisen foreldet og burde avskaffes umiddelbart. Den dagen andre kan påvirke hvem som får pris, da er det bare å pakke snippveska. Nobelprisen har ingen kredibilitet lengre. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Hva i huleste er poenget med hele nobelprisen da? hvis man ikke kan gi den til enkelte av frykt for hva et land vil gjøre som respons, ja da er prisen foreldet og burde avskaffes umiddelbart. Den dagen andre kan påvirke hvem som får pris, da er det bare å pakke snippveska. Nobelprisen har ingen kredibilitet lengre. Jeg ville tro at poenget med prisen er å bidra til fred og annarkjenne fredsarbeid. Prisen til Liu Xiaobo førte til mindre fred, og det samme vil skje om man gir prisen til Edward Snowden. Og jeg har aldri sagt at vi skal frykte hva slags respons de vil få, les innlegget over hvor jeg sier det motsatte. Det jeg sier er at vi ikke bør gi priser som store deler av befolkningen er uenig i. Det fører ikke til fred, det fører til konflikt. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Hva i huleste er poenget med hele nobelprisen da? hvis man ikke kan gi den til enkelte av frykt for hva et land vil gjøre som respons, ja da er prisen foreldet og burde avskaffes umiddelbart. Den dagen andre kan påvirke hvem som får pris, da er det bare å pakke snippveska. Nobelprisen har ingen kredibilitet lengre. Det er gode poeng i fredsprisen, men ikke måten dagens blir utdelt på. Problemet med Fredspris til Colombia er at Colombia fortsatt er i krig. Hadde man f.eks ventet til f.eks 5-6 år ETTER fredsavtale, hadde det kanskje vært noen mening. Men vis du sjekker fredslisten ligger det omtrent som så: 2016: Juan Manuel Santos for Colombias fredsprossens, mens landet fortsatt er i krig, og manglende stemmer i folkevalget 2015: Den tunisiske kvartetten for nasjonal dialog, for deres jobb fra 2011 og i 2013 2014: Indiskpakistansk duo får prisen for menneskerettighetsarbeid. Henne for å bli skutt, han for 20 års arbeid 2013: Etter 15 år med papirarbeid, får Haag organisasjonen OPCW en pris for kamp mot kjemiske våpen 2012: EU, selv med en kristruet grense, NATO innad, og borgerkrig i Irland samt diverse terrorbombing og nasjonskrig mot Baskerland 2011: Trio får fredspris for kvinners middelklassekamp i Liberia/Jemen 2010: Kinesisk USAstyle anarkist Faktisk meget spennende lesing 1 Lenke til kommentar
deluna Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Hva har egentlig Snowden gjort for verdensfreden? Vinneren stoppet 50 år med krig i landet. Nei, vinneren forsøkte å stoppe 50 år med krig i landet. Avtalen har jo blitt forkastet. Men de jobber med saken og har kommet veldi langt for å få til fred. Selv om folket forkastet avtalen så la de seg ikke å sov å tenkte ja da får det bare være krig de startet i stede å jobbe med en ny avtale til folket Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 For all del, jeg har ikke sagt at det er en ufortjent pris. Jeg synes timingen er veldig rar, og tenker man kunne ventet et år og sett, men jeg skjønner hvorfor man mener han fortjener prisen. Men han har altså ikke stoppet krigen ennå. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2016 For all del, jeg har ikke sagt at det er en ufortjent pris. Jeg synes timingen er veldig rar, og tenker man kunne ventet et år og sett, men jeg skjønner hvorfor man mener han fortjener prisen. Men han har altså ikke stoppet krigen ennå. du mener timingen til Snowden er rar? men ikke columbias president?? avtalen var jo knapt presentert og forkastet før han fikk prisen i fanget.... ja, han har nok jobbet mot en avtale i en lengere periode, men når han tildeles pris uten å ha fått en gang prøvet sitt arbeid, så får han prisen kun for å ha hatt "initiativ" eller "ambisjon". Snowdens arbeid har i det minste allerede forandret måten lovverk tolkes og hvordan verdens største etteretningsbyråer opererer.... Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Snowden har jo allerede fått en pris for ytringsfrihet, Bjørnson-prisen. Kanskje ikke like gjev, men den passet jo egentlig bedre til formålet? 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 For all del, jeg har ikke sagt at det er en ufortjent pris. Jeg synes timingen er veldig rar, og tenker man kunne ventet et år og sett, men jeg skjønner hvorfor man mener han fortjener prisen. Men han har altså ikke stoppet krigen ennå.du mener timingen til Snowden er rar? men ikke columbias president?? avtalen var jo knapt presentert og forkastet før han fikk prisen i fanget.... ja, han har nok jobbet mot en avtale i en lengere periode, men når han tildeles pris uten å ha fått en gang prøvet sitt arbeid, så får han prisen kun for å ha hatt "initiativ" eller "ambisjon". Snowdens arbeid har i det minste allerede forandret måten lovverk tolkes og hvordan verdens største etteretningsbyråer opererer.... Jeg svarte deluna i innlegget over meg. Det er rart å gi Colombias president prisen nå. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 du mener timingen til Snowden er rar? men ikke columbias president?? avtalen var jo knapt presentert og forkastet før han fikk prisen i fanget.... ja, han har nok jobbet mot en avtale i en lengere periode, men når han tildeles pris uten å ha fått en gang prøvet sitt arbeid, så får han prisen kun for å ha hatt "initiativ" eller "ambisjon". Snowdens arbeid har i det minste allerede forandret måten lovverk tolkes og hvordan verdens største etteretningsbyråer opererer....Siden 2003 så har Colombia redusert mordraten fra 60 til 25. Selv om det ikke blir noe avtale, så har ikke arbeidet vært bortkastet. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Den som stopper krigen mot narkotika vil få min stemme. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2016 Den som stopper krigen mot narkotika vil få min stemme. sett for mye narcos? 1 Lenke til kommentar
GnilreG Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Betyr dette at USA er en større trussel for Norge og Nobel Komiteen enn hva Kina er? Hva mener du er så fantastisk med det Snowden har gjort? Som ytrer fred i verden. Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Prisen heter Nobels Fredspris, og det er spesifisert at den skal gå til folk som jobber for fred. Riktignok har det ikke skjedd ofte de siste årene, men det er ingen grunn til å gi den til enda flere som ikke har noe med fred å gjøre. 3 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Jeg er helt enig i at det er tullete at prisen gis til folk som fortjener en pris, men ikke for fredsskapende arbeid, men når presedensen er det den er blir det rart å ikke trekke frem alternative kandidater som ikke bedriver direkte fredsskapende arbeid. Snowden er dog betydelig nærmere dette i form av at dokumentene som ble lekket i det minste hadde med militæret og overvåkning å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå