Sir Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Det har ingenting å gjøre med at man ikke støtter Snowden, men det har alt å gjøre med at en slik avsløring har da større sjanse til å kunne skape krig og konflikt enn at det resulterer i fred. Oliver Stone fikk denne innvendingen fra NRKs reporter. Han svarte med at verden allerede er i krig, en informasjonskrig der alle verdens borgere blir spionert på. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Hvis offentliggjøring av hemmelige dokumenter øker sjansene for krig, kunne da fredsprisen blitt gitt til et amerikansk departement for å skjule dokumenter som vil øke sjansene til krig?Det er ikke Snowdens skyld om noen går til krig på grunn av disse dokumentene, men det kan muligens senke nivået av spionasje o.l. mellom land, noe som er vel så mye fredsskapende som å hjelpe barn og kvinner. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 (endret) Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå hvorfor Snowden skulle være aktuell for Nobels fredspris? Det har ingenting å gjøre med at man ikke støtter Snowden, men det har alt å gjøre med at en slik avsløring har da større sjanse til å kunne skape krig og konflikt enn at det resulterer i fred. Det er mulig at han har verdensfred som ett overhengende mål han også slik som de fleste andre, men dette blir litt søkt å ta utifra avsløringer om ulovlig overvåkning i Amerika. Goddag mann økseskaft. På kort sikt har Snowdens avsløringer større sjanse til å skape krig og konflikt, men i et lengre perspektiv så finnes det neppe noe mer viktig enn at verdens mektigste nasjoner blir avslørt når de forsøker (og, desverre ofte lykkes med) å gå langt utover hva de bør gjøre. Hans avsløringer var forøvrig ikke avgrenset til ulovlig overvåking i Amerika. Den gjaldt oss alle. Jeg er langfra overbevist om at Snowdens personlige motiver var/er noble nok til å fortjene en Nobels fredspris, men poenget bak en slik pris er uansett viktig nok til å forsvare den. Det hadde hatt en stor symboleffekt om Nobelkomitén hadde hatt mot nok til å gå imot USAs forræderi-erklæring av Snowdens avsløringer. Endret 8. oktober 2016 av Zork Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 (endret) Hva har egentlig Snowden gjort for verdensfreden? Vinneren stoppet 50 år med krig i landet. Apripos vinneren: Når den sanne historien skal skrives så vil en vel ta med at motparten ble svekket av den forrige presidenten og dette presset ble fulgt opp av vinneren helt til for noen ganske få år siden. Her spilte teknologi og ligistikk en vesentlig rolle. Ledere ble lokalisert og drept ganske ofte etterhvert. Katt og mus leken hadde startet. Og da ble det forhandlinger :-) Resultatet vet vi ikke. Enkelte jøder tok ut nazister/torturister etter krigen. Vil vi få det samme her? Eller vil de bygge et samfunn der en kan stole på hverandre? Det siste forutsetter at en godtar en rekke "Anders Bering Breivik" gående løs i gata :-) Flott hvis de gjør det - men helst uten hjelp av forståsegpåere utenifra. Endret 8. oktober 2016 av lada1 Lenke til kommentar
Dissikutere Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Sheasy, jeg ville selvsagt tatt prisen fra vinneren, som ikke har oppnådd fred enda. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Betyr dette at USA er en større trussel for Norge og Nobel Komiteen enn hva Kina er? Tror det handler mer om at vi har bare 1 stk. Lundestad ... Lenke til kommentar
Dissikutere Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Hva har egentlig Snowden gjort for verdensfreden? Vinneren stoppet 50 år med krig i landet. Heller enn å bare anta at Snowden fortjener prisen, og at grunnen til at han ikke har vunnet er fordi komiteen er feige, kan ikke de som mener dette fortelle hvorfor? Ikke bare hvorfor han fortjener prisen, men hvorfor han fortjener den mer enn OPCW, Kailash Satyarthi og Malala Yousafzai, Den tunisiske kvartetten eller Juan Manuel Santos. Se forrige svar på side 1 Snowden utviste stort mot med og varsle om brudd på menneskerettigheter. En pris til han ville forhåpentligvis oppmuntret andre til å varsle om forhold i Nasjoners ledelser. De gjør som de vil og ingen eller få setter spørsmålstegn ved det. Jeg mener at mennesker som Snowden og Assange er helter, som setter sine liv på spill for å opplyse folket om grove brudd begått av myndigheter. Mest av alt skulle jeg ønske meg en varsler fra Bilderberger gjengen. Men den personen bør være mett av dage og villig til å avslutte livet tror jeg. Hvem ville du tatt prisen fra? Fra vinneren som ikke har oppnådd fred og som ble nedstemt av folket. Om 5-10 år kan vi kanskje se hva som kom ut av forhandlingene Like fair som at Malala vant den, eller andre. Sålenge det er vanlig praksis sier jeg "ja", men i realiteten sier jeg "nei", og jeg sa det samme da Malala fikk prisen: hun hadde aldri fått den på det tidspunktet om hun ikke hadde blitt skutt. Jeg spør ikke om det vil være rettferdig om Snowden vinner prisen, men om det vil være rettferdig å beskrive Snowden som en som vant fordi han måtte rømme landet. Hva med dette: Malala Yousafzai har i lang tid, under ekstremt vanskelige og farlige kår, jobbet for å fremme menneskerettigheter og for unge jenters rett til utdanning. Med blant annet Taliban som voldelige motstandere har hun hjulpet utallige unge barn, og hun fungerer som et symbol for håp for millioner av barn og unge i forferdelige situasjoner. Snowden er på rømmen fra politiet. Fair? Nettopp Malala jobbet for kvinnerettigheter, ikke for fred. Dette er bare politikk, ikke noe annet. Så Snowden er en minst like verdig vinner som Obama og Malala. Vi trenger å få all den shady businessen til ledere i styrer og stell frem i lyset. De er mer korrupte enn vi tror, å det vil på sikt knne skape kriig. Onde tunger vil ha det til at Hillary ønsket krigen i Syria for å "passe på Israel" mot Iran og andre. De lekkede e postene inneholdt en forsnakkelse om Israels posisjon som atom makt Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Sheasy, jeg ville selvsagt tatt prisen fra vinneren, som ikke har oppnådd fred enda. Hvorfor det? Det er åpenbart at fred ikke er et kriterium for deg, for da kunne ikke Snowden vært en kandidat. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Betyr dette at USA er en større trussel for Norge og Nobel Komiteen enn hva Kina er? Amerikanere er vårt broderfolk, og vi er dem evige takknemlige etter andre verdenskrig. Dessuten er vi avhengige av å være allierte med USA ellers vil vi kunne bli underlagt Russland. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Livsfarlig innstilling ... Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 den amerikanske krigsmaskinen er ikke vårt broderfolk...... og det var russerne som reddet oss under 2 verdenskrig Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Som venn er USA slik at hvis man hele tiden gjør det den spesielle vennen vil selv om han er forrykt, kan man fortsette vennskapet Den typen venner er ikke særlig bedre enn uvennen Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Jeg er langfra overbevist om at Snowdens personlige motiver var/er noble nok til å fortjene en Nobels fredspris, men poenget bak en slik pris er uansett viktig nok til å forsvare den. Det hadde hatt en stor symboleffekt om Nobelkomitén hadde hatt mot nok til å gå imot USAs forræderi-erklæring av Snowdens avsløringer. Bare i Frankrike avverges det flere terrorangrep hver eneste uke. Tidene har forandret seg, myndighetenes fremste oppgave i vestlige land i tiden som kommer er å hindre massedrap og borgerkrig. Jeg var sterk motstander av datalagringsdirektivet for noen år siden, men vi må alle erkjenne at samfunnene våre er såpass ødelagt nå sammenliknet med bare for noen år tilbake at massiv overvåking er et helt nødvendig onde for at vi i det hele tatt skal overleve. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Vårt forhold til fjern og nær skal være totalt irrelevant i Nobels fredspris sammenheng. Det er noen som blander korta litt her og tror at regjering og storting har noe som helst innvirkning på dette og at norske politiske interesser spiller inn, slik som Kina fikk for seg her sist. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Jeg er langfra overbevist om at Snowdens personlige motiver var/er noble nok til å fortjene en Nobels fredspris, men poenget bak en slik pris er uansett viktig nok til å forsvare den. Det hadde hatt en stor symboleffekt om Nobelkomitén hadde hatt mot nok til å gå imot USAs forræderi-erklæring av Snowdens avsløringer. Bare i Frankrike avverges det flere terrorangrep hver eneste uke. Tidene har forandret seg, myndighetenes fremste oppgave i vestlige land i tiden som kommer er å hindre massedrap og borgerkrig. Jeg var sterk motstander av datalagringsdirektivet for noen år siden, men vi må alle erkjenne at samfunnene våre er såpass ødelagt nå sammenliknet med bare for noen år tilbake at massiv overvåking er et helt nødvendig onde for at vi i det hele tatt skal overleve. Det er rørende å se at noen faktisk enda tror på alle avvergede terrormeldinger som det meldes om - og den typen trend som noen vil skape er vel den egentlige "terroristen", fordi den effektivt ødelegger oss selv og våre verdier, verdier som vi har slåss og slitt oss frem til i løpet av de siste århundrer Styresmaktene lyver alle som en, ingen å stole på Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 den amerikanske krigsmaskinen er ikke vårt broderfolk...... og det var russerne som reddet oss under 2 verdenskrig At Russland havnet i konflikt med Tyskland var sett fra vårt ståsted ren flaks og tilfeldighet. Som du sikkert vet så var de først samarbeidende blant annet om å dele Polen mellom seg. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Jeg er langfra overbevist om at Snowdens personlige motiver var/er noble nok til å fortjene en Nobels fredspris, men poenget bak en slik pris er uansett viktig nok til å forsvare den. Det hadde hatt en stor symboleffekt om Nobelkomitén hadde hatt mot nok til å gå imot USAs forræderi-erklæring av Snowdens avsløringer.Bare i Frankrike avverges det flere terrorangrep hver eneste uke. Tidene har forandret seg, myndighetenes fremste oppgave i vestlige land i tiden som kommer er å hindre massedrap og borgerkrig. Jeg var sterk motstander av datalagringsdirektivet for noen år siden, men vi må alle erkjenne at samfunnene våre er såpass ødelagt nå sammenliknet med bare for noen år tilbake at massiv overvåking er et helt nødvendig onde for at vi i det hele tatt skal overleve. Det er svært enkelt for terrorister å heller sende krypterte meldinger, brev, etc. Det er ingenting som tilsier at overvåking av overvåkbar informasjon vil hindre massedrap og borgerkrig. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Jeg er langfra overbevist om at Snowdens personlige motiver var/er noble nok til å fortjene en Nobels fredspris, men poenget bak en slik pris er uansett viktig nok til å forsvare den. Det hadde hatt en stor symboleffekt om Nobelkomitén hadde hatt mot nok til å gå imot USAs forræderi-erklæring av Snowdens avsløringer. Bare i Frankrike avverges det flere terrorangrep hver eneste uke. Tidene har forandret seg, myndighetenes fremste oppgave i vestlige land i tiden som kommer er å hindre massedrap og borgerkrig. Jeg var sterk motstander av datalagringsdirektivet for noen år siden, men vi må alle erkjenne at samfunnene våre er såpass ødelagt nå sammenliknet med bare for noen år tilbake at massiv overvåking er et helt nødvendig onde for at vi i det hele tatt skal overleve. Enhver som leser litt statistikk og fakta ser at, til tross for at aviser og en del myndigheter forsøker å fortelle oss noe annet, så blir vårt samfunn bare tryggere. Å gå rundt å være redd for terrorister og tillate enorme overgrep i vårt personvern på grunn av det er helt absurd. Du har større sjans for å bli drept av lynnedslag enn å bli drept av en terrorhandling. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Og hva tror du en av grunnene er til at det blir tryggere i samfunnet, og at sjansen er liten for å bli drept i terror? Om man skulle tatt hensynt til personvernhysterikere så ville jo terrorister ha fått fritt leie. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Enhver som leser litt statistikk og fakta ser at, til tross for at aviser og en del myndigheter forsøker å fortelle oss noe annet, så blir vårt samfunn bare tryggere. Å gå rundt å være redd for terrorister og tillate enorme overgrep i vårt personvern på grunn av det er helt absurd. Du har større sjans for å bli drept av lynnedslag enn å bli drept av en terrorhandling. Ja, og at samfunnene har blitt tryggere viser jo bare at tiltakene fungerer? Når det er sagt så er det flere samfunn som absolutt ikke har blitt tryggere. Nå var ikke jeg så opptatt av nyhetene for 20 år siden, men jeg tviler på at man den gang i fullt alvor snakket om at Frankrike og Sverige kunne bryte ut i borgerkrig slik man gjør i dag. Det er ingen som går rundt og er redd for terrorister. På samme måte som folk som kjører bil ikke sitter og er redde for å dø, selv om det absolutt er en reell mulighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå