Gå til innhold

Hvorfor våger Nobel komiteen å gi fredsprisen til Liu Xiabo men ikke til Edward Snowden?

Anbefalte innlegg

Snowden har kanskje ikke gjort aller mest for fred i verden. Men om komiteen vet godt at det er han som burde fått den. Å gi en pris til en president er et lite klapp på skuldra til en mann som er så rik at han aldri vil savne penger. Å gi den til Snowden ville revolusjonert verden. Det finnes ikke tvil om hvem som egentlig burde fått den. Det ville vært som å slå mur rundt en mann som har avdekket urett og blir forfulgt av en supermakt. En supermakt som ikke reagerer med å beklage, men reagerer med vold. Hvordan en person reagerer når den blir tatt i urett forteller veldig mye om personen. Det er dens sanne ansikt kommer frem. Det samme gjelder for land. 

Helt enig. Han kunne kanskje fått prisen etter noen år med fred og enighet i Colombia. Jeg tror det at Norge har bidratt til prosessen, nok har vært en medvirkende faktor. Gi seg selv ett klapp på skulderen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snowden utviste stort mot med og varsle om brudd på menneskerettigheter. En pris til han ville forhåpentligvis oppmuntret andre til å varsle om forhold i Nasjoners ledelser. De gjør som de vil og ingen eller få setter spørsmålstegn ved det. Jeg mener at mennesker som Snowden og Assange er helter, som setter sine liv på spill for å opplyse folket om grove brudd begått av myndigheter. Mest av alt skulle jeg ønske meg en varsler fra Bilderberger gjengen. Men den personen bør være mett av dage og villig til å avslutte livet tror jeg.

Hvem ville du tatt prisen fra?

Lenke til kommentar

Betyr dette at USA er en større trussel for Norge og Nobel Komiteen enn hva Kina er? 

Hvorfor skulle Snowden få en fredspris?

Har han skapt fred i verden?

Hvorfor fikk Malala prisen da? Hun ble skutt og overlevde.

Obama? Etter at han var president i noen månad... Uten å faktisk skape NOE fred. Han kom med store ord, men da han fikk prisen, har ikke han gjor NOE som helst.

Snowden - avdekket grove brudd på menneskerettigheter. Reiste seg mot USA. Satte livet sitt på spill, med vit og vilje, for menneskeheten.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er ikke ryggrad nok til å gi Snowden noe fredspris.  USA hadde straffet hardt og brutalt

Hvorfor i all verden skulle USA "straffe hardt og brutalt", og ikke minst hvordan skulle de gjøre det?

Det kan de nok fint gjøre bak ryggen på det Amerikanske og Norske folket ved å true Norske politikere i hemmelighet, noe det virker som har fungert i Europa etter den konstruerte "Eurokrisen" som plutselig gjorde at Europa gjorde alt USA bad om, uten protest.

Eurokrisen startet med en propagandakampanje i media, lenge før den inntraff økonomisk. Amerikanske politikere drev også propaganda.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det lukter litt ass-kissing når disse varslerne ikke får noen ting, mens Obama går uten å ha gjort en tøddel. Det går ikke an å ro seg bort fra akkurat den biten. Hadde det vært mot en nasjon vi er nøytrale til, la gå - men disse avgjørelsene er på nivå med utdelingene til den kinesiske "protest-fredsprisen", som endte opp hos Putin, Castro og Mugabe(!) ved tre anledninger. Det er politikk, intet annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Obama? Etter at han var president i noen månad... Uten å faktisk skape NOE fred. Han kom med store ord, men da han fikk prisen, har ikke han gjor NOE som helst.

Snowden - avdekket grove brudd på menneskerettigheter. Reiste seg mot USA. Satte livet sitt på spill, med vit og vilje, for menneskeheten.

Jeg regner med du er klar over at "sammendraget" ditt av Malala er latterlig, men jeg sliter med å forstå motivasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg regner med du er klar over at "sammendraget" ditt av Malala er latterlig, men jeg sliter med å forstå motivasjonen.

Han har et poeng, blir du et personlig offer for din kamp øker det sjansene dine. Malala var ikke spesielt kjent her før hun ble skutt. Litt som at det øker sjansene for medalje i militæret om du blir skadd. Da har du jo ofret deg, selv om du kanskje kunne kommet ut av det uten å amputere foten om du hadde gjort ting litt smartere.

Lenke til kommentar

Han har et poeng, blir du et personlig offer for din kamp øker det sjansene dine. Malala var ikke spesielt kjent her før hun ble skutt. Litt som at det øker sjansene for medalje i militæret om du blir skadd. Da har du jo ofret deg, selv om du kanskje kunne kommet ut av det uten å amputere foten om du hadde gjort ting litt smartere.

Hvis Snowden noen gang vinner, så er det fordi han måtte rømme landet. Ikke for hva han gjorde, som var årsaken til at han måtte rømme landet.

Fair?

Lenke til kommentar

Putin som forsvarer internasjonal lov og forhindrer USA fra å herje fritt hadde faktisk fortjent en fredspris.

Bevares, en annektering i ny og ne er jo også helt toppers.

Jaha. Da får jeg spørre deg. Hvorfor skjedde den? Hva var den årsaken? Og hva var begynnelsen?

Lenke til kommentar

Putin som forsvarer internasjonal lov og forhindrer USA fra å herje fritt hadde faktisk fortjent en fredspris.

Jaha. Da får jeg spørre deg. Hvorfor skjedde den? Hva var den årsaken? Og hva var begynnelsen?

Irrelevant. Å sende inn militæret på den måten i en annen suveren stat løser ingen problem. Og har virkelig ingenting med fredsprisen å gjøre.

Lenke til kommentar

Irrelevant. Å sende inn militæret på den måten i en annen suveren stat løser ingen problem. Og har virkelig ingenting med fredsprisen å gjøre.

Selvfølgelig er det ikke irrelevant. Det skjedde fordi USA drev geopolitikk i Ukraina og sammen med EU annekterte Ukraina både politisk og økonomisk, noe som er har samme resultat som å annektere med militæret.

Men hvorfor svarte Russland med å overta Krim? Jo, det er jo klart og tydelig fordi de ikke ønsket at NATO skulle overta Krim og Russland sine militære baser der. I tillegg ønsket ikke folk på Krim å bli underlagt USA heller. Ei heller folk i Lughansk og Donetsk.

USA drev assymetrisk krig i Ukraina, Russland svarte med å overta Krim. Noe unektelig en stor majoritet på Krim også ønsker heller enn å bli del av USA/NATO.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Så vi gir fredsprisen til enhver angripende makt så lenge vi støtter årsaken de måtte oppgi. Det blir et bra utgangspunkt for de neste prisene. 

Tror nok skylappene dine med usa-hat og pro-russland dekker langt mer enn sidesynet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...