Gå til innhold

Raser etter at UiO vil legge ned IKT-studium

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet", gjesp. Så lenge folk trekker på skulderen at Yahoo sender all din mail til Usa og at Norge samarbeider med Saudi og Erdogan er det sikkert like greit å legge ned.

Det er kanskje ikke den mest offensive holdningen man kan innta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var ikke klar over at de hadde et slikt studium i Norge. Hadde kanskje tatt det selv nå. Jeg har jobbet med Berkman Center for Internet and Society på Harvard og har lurt på hvor Norge stiller seg i denne sammenhengen.

https://cyber.harvard.edu/

Det er for meg åpenbart at dette er alvorlige problemstillinger som bør tas opp. Vi kan ikke la teknologiendringer bestemme samfunnet, eller politikere og borgere kaste seg reaksjonært inn til enhver endring. Vi må vurdere nøye hvilke konsekvenser endringer i teknologi har for oss, og se på juss, arbeidsliv, politikk, regulering og kultur sammen. Hvis ikke ender vi opp med å forby Uber og Bitcoin men tillate Facebook brukervilkår helt ukritisk.

Jeg håper dette ikke blir en realitet. Hvis studiet overlever kommer jeg ihvertfall til å gjøre mitt for å holde interressen vedlike. Her er et foredrag jeg holdt for etpart måneder siden om Internet of Things og personvern: (merk: Ikke selvforklarende)

http://www.slideshare.net/Gnurkel/iot-og-personvern?utm_source=slideshow&utm_medium=ssemail&utm_campaign=post_upload

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Studiet dekker et svært viktig fagområde. Trist om det forsvinner.

Dette bildet;

375px-TrangBang.jpg

...illustrerte vel noe av utfordringene for noen uker siden.

I tillegg har en personvern faktoren siden folket selv ikke later til å bry seg om informasjonsflyten så lenge de slipper å betale økonomisk for tjenestene som benyttes.

Jeg tror få, inkludert den politiske ledelse, oppdager at de selv er produktet selskapene selger. Omtrent som griser i bingen; glade for gratis mat og husly.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dette viser vel egentlig en del av problemene med hvordan høgere utdanning er styrt. I stedet for å styre utdanningsporteføljen etter samfunnets behov, styres det etter popularitet.

Sammfunnet har ikke behov for flere juss parasitter. De er netto utgiftsposter for samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sammfunnet har ikke behov for flere juss parasitter. De er netto utgiftsposter for samfunnet.

Tja, spørsmålet er om ikke utgiftene blir enda større uten disse "parasittene".
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...