Gå til innhold

Disse tre prosjektene får stryk av trafikkekspertene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Felles for alle sykehusprosjektene er at plassering er fremforhandlet av politikere. En enkel test av virkelighet gir stryk til samtlige! Tenk bare øyeblikkelig behov for hjelp der et barn er skadet, man hiver seg i bilen for å kjøre til akuttmottaket, se så hvordan dette er tilrettelagt for brukeren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"– Det handler om å gjøre det mindre behagelig å kjøre bil, sier Ruud i Vegvesenet."

 

Hva er egentlig galt med å kjøre bil, når bilparken er elektrisk?

Håper ikke politikere eller fagekspertise som motarbeider bilen får mer makt enn de allerede har.

Dette har egentlig lite med miljøet å gjøre.

Tenk om fokus hadde vært på å få fart i overgangen til mer fornybar energi, og produsere energi fra bølgene og vinden langs kysten vår?

Elektriske biler har kort rekkevidde i dag, men vi er på god vei mot en ren bilpark med rekkevidde på 1000km/fylling eller lading.

Når hydrogen eller batteri(eller kombinasjon) oppnår dette vil fossile drivstoff fases ut ganske raskt.

I vinterlandet Norge kan ikke de andre transportformene konkurrere på komfort.

Det er få som sykler i regn og snøføyke, dersom de kan slippe.

Det samme kan sies om kollektivtransport, hvor en også må bevege seg utendørs i ganske lang tid, sammenlignet med en bil i garasjen.

Samfunnet burde legge til rette for effektiv transport med bil, og da er det fornuftig å legge store sykehus utenfor bykjernen.

Har egentlig mer tro på folk sin sunne fornuft enn forskerne i denne sammenheng.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"– Det handler om å gjøre det mindre behagelig å kjøre bil, sier Ruud i Vegvesenet."

 

Hva er egentlig galt med å kjøre bil, når bilparken er elektrisk?

Håper ikke politikere eller fagekspertise som motarbeider bilen får mer makt enn de allerede har.

Dette har egentlig lite med miljøet å gjøre.

Tenk om fokus hadde vært på å få fart i overgangen til mer fornybar energi, og produsere energi fra bølgene og vinden langs kysten vår?

Elektriske biler har kort rekkevidde i dag, men vi er på god vei mot en ren bilpark med rekkevidde på 1000km/fylling eller lading.

Når hydrogen eller batteri(eller kombinasjon) oppnår dette vil fossile drivstoff fases ut ganske raskt.

I vinterlandet Norge kan ikke de andre transportformene konkurrere på komfort.

Det er få som sykler i regn og snøføyke, dersom de kan slippe.

Det samme kan sies om kollektivtransport, hvor en også må bevege seg utendørs i ganske lang tid, sammenlignet med en bil i garasjen.

Samfunnet burde legge til rette for effektiv transport med bil, og da er det fornuftig å legge store sykehus utenfor bykjernen.

Har egentlig mer tro på folk sin sunne fornuft enn forskerne i denne sammenheng.

 

Det handler ikke om miljø, men om arealbruk. Med andre ord: dersom alle eier en elektrisk bil hjelper ikke det noe på arealbehovet i byer. I Norge tilrettelegges det for bilkjøring og har blitt tilrettelagt for bilkjøring i lang tid og for mesteparten av landet har det vært og er en god ting. Dette har gjort folk bortskjemt og de fleste føler det er en menneskerett å kjøre bil i tillegg til at de føler et eierskap til offentlige veier og arealer til parkering. Problemet er som sagt arealbehov i større byer. Å bo urbant er ikke forenelig med at alle skal eie egen bil.

 

Det er derfor det satses på å få bort privatbilisme i de større byene i Norge. Ved å få de bort har man plutselig masse tilgjengelig areal som kan ha en annen bruk en kjørevei og parkeringsplass. Videre vil ikke alle de private bilene stå i veien for kollektivtrafikken.

 

Du har helt rett i en ting. Det er ikke noe som kan konkurrere med bilens komfort og fleksibilitet og det er akkurat derfor en trenger sterke incentiver som gjør at de fleste velger bort bilen i storbyene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det meningen at sykehusets pasienter skal gå/sykle til sykehuset?

-Hva med de som faktisk er syk da?

 

Selvfølgelig skal de som faktisk trenger transport fra dør til dør få det. Det er det mange muligheter med å få til. Men det burde legges opp til at ansatte kan benytte andre transportmidler enn privatbil, av samme grunn som alle andre arbeidssteder burde legge opp til minst mulig bruk av privat bil (med noen åpenbare unntak som faktisk krever at en benytter egen bil).

Lenke til kommentar

Til Aud Tennøy, forskningsleder for Byutvikling og bytransport på Transportøkonomisk Institutt (sic). Ang. sykehuset på Kalnes: For det første ligger ikke sykehuset "mellom to byer". Det ligger like utenfor Sarpsborg, tett på E6 og med gode kommunikasjonsmuligheter. Ta frem kartet! For det andre: Sykehuset er til for hele Østfold. Ta frem kartet nok en gang. Og for det tredje: Hvilken tomt hadde vært mere egnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk bare øyeblikkelig behov for hjelp der et barn er skadet, man hiver seg i bilen for å kjøre til akuttmottaket, se så hvordan dette er tilrettelagt for brukeren?

 

I så tilfelle er nye-SUS plassert bedre enn det var, og forøvrig ville ikke kommunalpolitikerne ha det der en gang...
Lenke til kommentar

Her er det glemt et bud:

Ikke sentraliser unødvendig!

Med det mener jeg at f.eks. ett sykehus i Østfold i stedet for ett i hver by fører til større total reiseavstand for pasienter, ansatte og besøkende. Sykkel er uaktuelt for de aller fleste På grunn av avstander og helsetilstand. Jeg vet at vi ikke kan ha alle tjenester spredt ut over for mange steder uten at det går ut over kvalitet og kostnader. Likevel tror jeg at spesielt det offentlige bør pålegges å vurdere både trafikkmessige konsekvenser, klimamessige konsekvenser og belastning for brukere i form av reisetid og kost før omorganiseringer.

Et annet eksempel: I Vestfold må alle møte opp i arbeidstiden i Stokke når de skal få eller fornye pass. I gamle dager ble det ordnet på politikamrene sentralt plassert i hver by. Selv om det skulle være mulig å ta seg til Stokke med buss/ tog ( det går fra de fleste byer), har de færreste samvittighet overfor jobb til å bruke noe annet enn bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"– Det handler om å gjøre det mindre behagelig å kjøre bil, sier Ruud i Vegvesenet."

 

Hva er egentlig galt med å kjøre bil, når bilparken er elektrisk?

 

 

Det båndlegger areal, det forurenser, det koster mye penger, det skaper mange ulykker og helseproblemer, det er ganske mye "galt med å kjøre bil".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

"– Det handler om å gjøre det mindre behagelig å kjøre bil, sier Ruud i Vegvesenet."

 

Hva er egentlig galt med å kjøre bil, når bilparken er elektrisk?

Håper ikke politikere eller fagekspertise som motarbeider bilen får mer makt enn de allerede har.

Dette har egentlig lite med miljøet å gjøre.

Tenk om fokus hadde vært på å få fart i overgangen til mer fornybar energi, og produsere energi fra bølgene og vinden langs kysten vår?

Elektriske biler har kort rekkevidde i dag, men vi er på god vei mot en ren bilpark med rekkevidde på 1000km/fylling eller lading.

 

 

Når hydrogen eller batteri(eller kombinasjon) oppnår dette vil fossile drivstoff fases ut ganske raskt.

I vinterlandet Norge kan ikke de andre transportformene konkurrere på komfort.

Det er få som sykler i regn og snøføyke, dersom de kan slippe.

Det samme kan sies om kollektivtransport, hvor en også må bevege seg utendørs i ganske lang tid, sammenlignet med en bil i garasjen.

Samfunnet burde legge til rette for effektiv transport med bil, og da er det fornuftig å legge store sykehus utenfor bykjernen.

Har egentlig mer tro på folk sin sunne fornuft enn forskerne i denne sammenheng.

Det handler ikke om miljø, men om arealbruk. Med andre ord: dersom alle eier en elektrisk bil hjelper ikke det noe på arealbehovet i byer. I Norge tilrettelegges det for bilkjøring og har blitt tilrettelagt for bilkjøring i lang tid og for mesteparten av landet har det vært og er en god ting. Dette har gjort folk bortskjemt og de fleste føler det er en menneskerett å kjøre bil i tillegg til at de føler et eierskap til offentlige veier og arealer til parkering. Problemet er som sagt arealbehov i større byer. Å bo urbant er ikke forenelig med at alle skal eie egen bil.

 

Det er derfor det satses på å få bort privatbilisme i de større byene i Norge. Ved å få de bort har man plutselig masse tilgjengelig areal som kan ha en annen bruk en kjørevei og parkeringsplass. Videre vil ikke alle de private bilene stå i veien for kollektivtrafikken.

 

Du har helt rett i en ting. Det er ikke noe som kan konkurrere med bilens komfort og fleksibilitet og det er akkurat derfor en trenger sterke incentiver som gjør at de fleste velger bort bilen i storbyene.

 

"Dette har gjort folk bortskjemt og de fleste føler det er en menneskerett å kjøre bil i tillegg til at de føler et eierskap til offentlige veier og arealer til parkering."

 

Ja, vi er rike og bortskjemte som kan bruke et gode som bilen.

Jeg har vært i en del storbyer, og ble imponert over undergrunnen i Berlin og London.

I Berlin kjøpte vi en 7 dagers billett til en billig penge, og kunne kjøre tog så mye vi ville.

Det burde satses maksimalt på T-bane nettet i Oslo, men samtidig er det godt at IKEA legger sine bygg utenom bykjernen.

Tenk om denne trafikken også skulle belaste sentrumsgatene?

Kanskje IKEA og andre store arbeidsplasser burde ligge enda lengre fra bykjernen?

I Norge mangler vi langsiktig tenkning, som lar E6 og E18 komme i berøring med lokaltrafikken i Oslo.

Lenke til kommentar

Det er noe forbannet tull at sykehus i sentrum gir mi der trafikk dit. De fleste sykehus er og blir i større grad stor region- og spesialistsykehus.

 

Folk flest bor faktisk ikke i sentrum uansett, og fremover vil folk bo enda mer sprett igjen når transport blir tilnærmet gratis, og attpåtil med privatsjåfør og alle mulige andre funksjoner.

 

Her i Vestfold ble sentralsykehuset plassert passelig midt i Tønsberg sentrum, men såpass kronglete tilgjengelig at de fleste likevel er avhengige av å kjøre dit, og pga bytrafikk veldig tregt å komme til.

 

Er man syk er det ikke et tema å ta bussen, og bytte mellom buss, tog og trikk til man til slutt er fremme.

 

Sykehus må også kunne ta imot helikopter, det er heller ikke like greit i alle bysentrum, og ambulanser må raskest mulig nå flest mulig i sitt område.

 

Aud Tennøy og TØI har noen tanker og ideer her som er direkte livstruende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

For det første så må en slutte å hate bil. Bil er og blir genialt og tilbyr en frihet som ingen andre transportmidler gjør. Dernest må en slutte å høre på bilhaterne i TØI. TØI angriper alle problemstillinger med forakt for privatbilismen. Det blir ikke noe særlig fremtid av sånn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Og hvorfor, virkelig hvorfor(!), legger en opp til å hate bil i stede for å fokusere på å få transportert så mye folk og gods som overhode mulig så effektivt og rimelig som mulig? Det er DET formålet med transportinfrastruktur skal være, ikke å legge bil for hat.

Lenke til kommentar

For det første så må en slutte å hate bil. Bil er og blir genialt og tilbyr en frihet som ingen andre transportmidler gjør. Dernest må en slutte å høre på bilhaterne i TØI. TØI angriper alle problemstillinger med forakt for privatbilismen. Det blir ikke noe særlig fremtid av sånn.

 

Endel folk virker til å forveksle "Ikke prioritere så ekstremt høyt som det har vært gjort de siste tiårene" med "hate"

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

For det første så må en slutte å hate bil. Bil er og blir genialt og tilbyr en frihet som ingen andre transportmidler gjør. Dernest må en slutte å høre på bilhaterne i TØI. TØI angriper alle problemstillinger med forakt for privatbilismen. Det blir ikke noe særlig fremtid av sånn.

 

Endel folk virker til å forveksle "Ikke prioritere så ekstremt høyt som det har vært gjort de siste tiårene" med "hate"

 

AtW

 

En ting å ikke prioritere, noe annet å aktivt motarbeide med hver minste anledning, og bevisst gå inn for å gjøre det vanskelig å kjøre bil. Da er det hat vi snakker om. Når en bygger ned den totale transportkapasiteten bevisst ved å legge inn fysiske restriksjoner for biler, da er det noe som her helt galt fatt. Da har en missforstått sin samfunnsoppgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...