Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ingen lys, turtall går ikke ned, bare oppover


Anbefalte innlegg

Har en tsx som plutselig ikke lyser noen steder, og når jeg kjører kommer det kanskje av og til et veldigt svakt lys, batteriet skal være ganske nytt også, og det lyste for 2 dager siden. noen som vet hva som kan være problemet? ;P

​har også problemer med at den ikke går ned i turtall, f.eks. når jeg gasser så går den opp, og opp og sakte opp til jeg stopper den da jeg ikke gidder mer liksom, den drar og går fint også liksom, men så for jeg tar in klutsjen så går den opp fra 2-3 tusen til 6-7 på noen få sekunder og bråker som bare det, mistenker falskluft, men jeg vet ikke hva det er, eller hvordan jeg finner det? tips? prøvde og å stille tomgangsskruen men jeg følte bare det ble verre

​takker på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turtallet kommer nok av enten for lite bensin eller falsk luft. Lite bensin kommer ofte av rusk i forgasser eller tett forgasser. Falsk luft får man ofte i innsuget, bunnpakning, eller via simmeringene i veiva. Sistnevnte er vanlig på gamle motorer da simmeringene stivner og begynner å lekke når de blir gamle.

 

Første jeg hadde sjekka var forgasseren.

 

Da du bytta batteriet tipper jeg du glemte å sjekke regulator og spole. Sjekk at den faktisk lader. Du skal ha 13,5 - 14,5V på batteriet med motoren i gang og turtallet på rundt 3000rpm.

Lenke til kommentar

Takker for et veldig godt svar!! :)  :wee: 

​tenkte de var noe med forgasseren, men har lite erfaring, har bare hatt an i 2 uker nå cirka ;)

 

I og med jeg ikke vet hvor innsuget, bunnpakningen eller simmeringene i veiva, får jeg googla litt hehe ;) men har nå en liten anelse på ting :wee: 

 

Får ta og se om jeg kan få kikket litt på forgasseren og evt renset den litt.

 

forgje eiger som byttet batteri :hm: ​lader batteriet  nå så får  jeg se kos de står til og om den lader senere. :dontgetit:  

Lenke til kommentar

Ja , tror jeg rett og slett kjøper ny spenningsregulator eller spole, men vet ikke hvem av de som er ødelagte eller er det begge? skal jo lyse uansett når den er i gang, og lade batteriet ja, får høre litt rundt

 

jeg spraya startgass med slangen fra luftfilteret og da stoppa den, vet ikke om noe som kan tette en liten sprikke? tror ikke det var hål engang.. her spraya jeg https://gyazo.com/b04c37c3660994db5f825880c4fa65aa :hmm: eller kan jeg evt ta av hele luftfilteret og luftfilterslangen. Den ligger på 6k omdreininger og min bråker felt i lavt turtall og så vil helst ha under 2k, noen som bruker ebay/biltema filter rett på forgasseren der? :) 

Lenke til kommentar

Lekkasje før luftfilteret skal ikke være så veldig kritisk. Men BIltema har et pod-filter som skal passe rett på forgasseren. Det følger med adaptere for forskjellige diametre. Dog vil mopeden bråke mer med et slikt filter. Husk luftfilterolje! Aldri kjør med slike filtre uten å olje de inn. Du kan olje inn den innerste delen og tre den ytterste over tørr så blir det ikke fullt så mye gris.

 

http://www.biltema.no/biltema.url?itemId=2000022861&parentId=1000015944&masterCategoryId=1000015081&itemType=2&language=no&marketId=2

 

Merk at med dette må du mest sansynlig tune opp forgasseren helt fra bunn av. Godt mulig du også må bytte hoveddyse.

 

Det jeg ville gjort er å ta av forgasseren, rense den skikkelig. Sjekke alt av dyser. Sjekke at klipset på nåla sitter på plass. Så ville jeg starta den, varma den opp litt og justert inn bensinskruen/lufteskruen (husker ikke hva det er på denne). Hoveddyse og forgassernål har ingenting å si for tomgangen!

 

 

Jeg hadde også skrudd ut motoren, demontert alt og bytta alt av simmerringer. Eller i det minste sjekka veivhuskompresjonen. Er denne dårlig kan du rense og justere til kuene kommer hjem uten at den vil svive ordentlig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Skru av motor og forgasser!? :eek:

 

neei det har jeg ikke tid til, og ellers erfaring, vertfall enda, planlegger om å gjøre det om et år, ca. 

 

Og den gikk jo så fint når jeg kjøpte den  :(

bråker mer en den gjør nå  :(  ligger på 6000 rpm og med g50 er det nesten å holde seg til ørene for...

 

Men takker så veldig at du tar deg tid til å hjelpe ! ;) 

 

Den ryker veldig sånn hvit/grå røyk helst i 5-6k rpm, hva kan det tyde på? blå er for mye olje om jeg husker rett  ;)

Lenke til kommentar

Det tyder på gåene simmeringer i veiva.

 

TSX er en veldig gammel moped nå. En total overhaling av motoren hadde vært på sin plass. Overhalte nettopp en DTR som er fra ca. samme tiden. Den hadde også gåene simmeringer i veiva.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

åååå offff 

 

etter litt research, er det bare dette jeg må bytte altså? Og må jeg inni motoren for å bytte, ønsker bare å kjøre akkurat nå hehe, da kjøpte jeg nok feil du gitt. 
 

Og er det noen risikoer om jeg kjører med den som den er nå? vil simmeringene i veiva funke i ca 1 år til? hvis jeg får ordnet lyset... 

 

DTR er flotte mopeder, blitt nokså skjeldne og? liker sånne mopeder fra den tiden  :wee:

Lenke til kommentar

For å bytte må du ut med motor, av med sylinder, dele motoren og da kan du like godt bytte alt som er av simmeringer samtidig. Veivlagre trenger du kanskje ikke bytte men skader ikke.

 

Det værste som kans skje er at stempel og sylinder skjærer seg pga. feil bensinblanding. Du kan prøve å kompensere ved å sette inn større hoveddyse og justere opp bensinskrue og muligens clipset på forgassernåla. Men det kan bli vanskelig og kanskje umulig å få den til å svive 100% korrekt.

 

* Med forbehold om at det kan være noe helt annet. Vanskelig å si uten å se ting selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...