Gorboro Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Vi skal flytte og dit vi flytter er det ikke fiber. Guttene mine spiller mye online spilling, streamer filmer og youtube og de spiller ps4. Vi kan velge et bredbånd med 3mb/s inn og 1 mb/s ut eller trådløst bredbånd. Telia har trpdløst med 200gb nedlasting. Det jeg er redd for er om det er for lite. Hva gjør andre som er i samme situasjon som oss? Eller hva hadde du gjort? Blir veldig glad for hjelp. ? Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Jeg er i omtrent samme situasjon, vi bruker mobilt bredbånd fra Telia. 200GB pr mnd, men det rekker sjelden ut måneden, så ender med å kjøpe en eller to ekstrapakker med 80GB. Alt for dyrt, men det er det eneste tilbudet som er i området dessverre. Som et tips går det an å prute på prisen hos Telia hvis du ikke kjøper mobilrouter med binding. Selv fikk jeg 20% i avslag på månedsprisen (mot at jeg godtok en ny bindingstid på 12 mnd). Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Ingen av delene er bra nok... 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Som Emancipate sier, ingen av delene er bra nok. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Av de alternativene ville jeg valgt ADSL linjen. Der er det værtfall ingen begrensning, samt responstid\ping mest sannsynlig er mer stabil en mobilt bredbånd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Enig med Rusher her. For gaming er lav ping viktigere enn hastighet, og xDSL er bedre enn mobilnett på dette området. Med 3 mbps får man knapt streamet én sesjon i HD når man har nettet alene, men for å se om 4G er bedre her må man sjekke ytelse på tilgjengelige nett. 200 GB går fort unna når man streamer, så det kan bli dyrt. Min sjekkliste når jeg kjøper ny bolig: - fiber - location - location - location Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Opplever mitt mbb som både stabilt og raskt. Har også en ADSL linje på ca 4Mbit/s ned og ca 0,4 Mbit/s opp. Den får mer enn nok med å håndtere videostreaming og online spilling for å si det slik (gud forby at noen bruker torrent på en slik linje). Bruker man ADSL-linja alene så går det som regel bra, men skal en streame og en annen spille online blir det fort bråk i heimen. Ping er omtrent den samme på ADSL og mbb. Problemet med mbb er at det er ekstremt dyrt, stabiliteten og hastigheten holder til en familie. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg bodde på hytte et par måneder og da kom noen på døra og ville selge bredbånd via satelitt. Ikke aktuelt å kjøpe, men bare nevner det. Husker ikke hva leverandøren het, fant dette ved raskt søk http://www.breiband.no/privat/abonnement/satelitt/produkter/liste/ Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Uenig med de som sier ADSL. Ja, det vil antakeligvis være bedre ping med ADSL, men med 3/1 vil kun én person kunne være på nett eller spille om gangen. Det kommer til å være sirup. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Uenig med de som sier ADSL. Ja, det vil antakeligvis være bedre ping med ADSL, men med 3/1 vil kun én person kunne være på nett eller spille om gangen. Det kommer til å være sirup. Tullprat, spilling krever ingenting båndbredde. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Uenig med de som sier ADSL. Ja, det vil antakeligvis være bedre ping med ADSL, men med 3/1 vil kun én person kunne være på nett eller spille om gangen. Det kommer til å være sirup. Tullprat, spilling krever ingenting båndbredde. Jo, det krever nok til at det vil bli forstyrret hver gang noen laster en side eller sjekker mailen med 3/1. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Uenig med de som sier ADSL. Ja, det vil antakeligvis være bedre ping med ADSL, men med 3/1 vil kun én person kunne være på nett eller spille om gangen. Det kommer til å være sirup. Tullprat, spilling krever ingenting båndbredde. Nei, men det krever rask ping, og det får du ikke om linje er makset ut med streaming av video, sikkerhetskopiering av telefoner, torrentnedlastinger osv. Ping er omtrent den samme på ADSL og mbb hjemme hos meg iallfall, rundt 35-40 ms på begge på de vanlige nettfarttestene (speedtest, bredbandskollen og nettfart) 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg hadde VDSL der jeg bodde før, og hadde stabil ping på 4-5 ms. Du vil ikke få i nærheten av det med mobilt bredbånd. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Uenig med de som sier ADSL. Ja, det vil antakeligvis være bedre ping med ADSL, men med 3/1 vil kun én person kunne være på nett eller spille om gangen. Det kommer til å være sirup. Tullprat, spilling krever ingenting båndbredde. Nei, men det krever rask ping, og det får du ikke om linje er makset ut med streaming av video, sikkerhetskopiering av telefoner, torrentnedlastinger osv. Ping er omtrent den samme på ADSL og mbb hjemme hos meg iallfall, rundt 35-40 ms på begge på de vanlige nettfarttestene (speedtest, bredbandskollen og nettfart) Enig! Veldig lite som skal til for å ødelegge pingen med 3/1. Man trenger ikke engang gjøre noe spesielt. Det er nok å laste ei nettside. Hvis makshastighet er 3/1 så kan det tenkes at dette er rimelig langt unna sentral også. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg hadde VDSL der jeg bodde før, og hadde stabil ping på 4-5 ms. Du vil ikke få i nærheten av det med mobilt bredbånd. Da vil jeg anta at du bor rimelig nær Oslo eller en annen stor by (med kort routing til serveren pingtesten foregår på) Selv bor jeg på bygda i Midt-Norge, og all trafikk routes om Oslo uansett leverandør ser det ut til. Under 30 ms ser ut som uoppnåelig uansett hvilket nett jeg tester på (Fiber, Radio, MBB og ADSL). Synes å huske det var noenlunde det samme den gangen jeg hadde ISDN også, så verden har ikke blitt bedre på dette punktet de siste 12 årene. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 ADSL, av de 2 alternativer. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Du har ikke mulighet til å få nett via kabeltv-nettet? Om du krangler nok med leverandør så er det mulig de på sikt leverer det om du har mulighet for å få det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 "Kabel-tv-nettet", som om det var noe alle hadde. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Du har ikke mulighet til å få nett via kabeltv-nettet? Om du krangler nok med leverandør så er det mulig de på sikt leverer det om du har mulighet for å få det. "Kabel-tv-nettet", som om det var noe alle hadde. Var det noe som var veldig vanskelig å forstå der? Lenke til kommentar
Gorboro Skrevet 7. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2016 Takk for mange gode svar! Vi bor 1 km fra sentrum i ei bygd på 10000 msk. Er i kontakt med de som leverer fiber om der er noen mulighet for å få fortgang i utbygginga. Ser at vi kan få levert 6/0.5 mb/s hos Telenor. Mener at vi bor 2.5 km fra nærmeste sentral. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå