AnonymDiskusjon Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Jeg er underlagt tvungent psykisk helsevern, og tvinges derfor til å ta medisiner mot schizofreni. Jeg får også regningen for disse medisinene, og det er sure penger. Det at jeg må betale selv all den tid jeg tvinges til å ta disse medisinene synes jeg er uetisk. Er det noen som kan bekrefte at dette er lovlig? Anonymous poster hash: f7bb0...fdc Lenke til kommentar
Zork Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Denne er noen år gammel, men om denne fremdeles gjelder (og det ser det ut som den gjør siden en finner den som en del av 'fortolkninger og uttalelser' på helsedirektoratet sine sider) så ser det ut for at all behandling/medisin (inkludert egenandeler) ikke skal betales av pasienter under tvungen psykisk helsevern: https://helsedirektoratet.no/Documents/Lovfortolkninger/Psykisk%20helsevernloven/Økonomiske-spm-Egenandel-ved-tvungent-psykisk-helsevern.pdf Endret 6. oktober 2016 av Zork Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2016 Det skulle vel bare mangle. Hadde du ikke tatt medisiner om du ikke var underlagt krav fra en domstol? Sykdommen og farene er de samme selv uten et "statlig stempel". Dessuten får du de helt sikkert på blå resept, Anonymous poster hash: 8e7d3...6f5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Hvordan kan de tvinge deg til å ta pillene? Kommer de hjem til deg hver dag? Lenke til kommentar
tsetsefluen Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Er vel ikke så mye penger pillene koster? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Det råder overhode ikke tvil om at det er sykehuset som skal betale for de medisiner som brukes i samband med at det ytes medikametell behandling etter psykisk helsevernloven § 4-4. Spørsmålet er da: Er du sikker på at de medisiner du betaler for, er de samme som inngår i den tvungne behandlingen? Hvis det er f.eks depoinjeksjonsvæske, er det ikke tvil. Men hvis det er benzo, njae... Er du sikker på at du fremdeles er under tvungen behandling etter psykisk helsevernloven § 4-4? Jeg foreslår på det sterkeste at du tar kontakt med pasient og brukerombudet i ditt fylke. Det er hjelpsomme mennesker som er klar til å hjelpe deg uten å ta betalt. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Det er sikkert en grunn til at du må betale egenandelen selv. De "sure pengene", er det penger du har tjent eller er det penger du har fått av samfunnet?. . Gamle må betale syke- alders- pleie- gamlehjem i form av trekk i egen pensjon. (Stort trekk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå