Gå til innhold

Et sannt sentrumsparti

Anbefalte innlegg

Dessverre er det jo allerede kanskje for mange partier i Norge. Men teoretisk sett, tror dere følgende parti kunne slått ann?

- Et sannt sentrumsparti. KRF og Venstre hevder jo de er i sentrum, men sannheten er jo at begge to i mange saker er kanskje blant norges mest ekstremistiske partier. Sammen med MDG.

- Sentrumspartiet vil gå til valg på et helt spesifikt sett med mulige samarbeidspartnere:

Arbeiderpartiet, Høyre, Kystpartiet og Senterpartiet.

- Et av partiets hovedmål, er å holde MDG, FrP, SV, Venstre og KRF unna makt

- Partiet er for en konservativ innvandringspolitikk(men ikke brun). Litt som den konservative delen av AP, eller som FrP uten Tybringgjedde og diverse rasistiske, upassende og splittende kommentarer.

- Partiet vil jobbe for å bedre klima og miljø, men i den grad AP og Høyre gjør det. Hovedtyngden vil være på giftstoffer, nærmiljø, miljøgifter etc. CO2-utslipp skal reduseres i den grad det ikke fører til for store omstillinger for befolkningen. Man skal ikke ta store skritt tilbake i levestandard for å redusere CO2. Slik MDG f.eks i praksis vil ødelegge velferdsstaten.

- Økonomisk og på de fleste andre områder er partiet et sted mellom Høyre og AP. Kanskje nærmere AP.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på om vi har samme definisjon av sentrum...

Antakeligvis ikke - Venstre og KRF har jo fått lov å ta monopol på det ordet.

Men rent statisktisk, er de fleste et sted mellom Høyres politkk, og AP's politkk.

Og politikken av krysningen av AP og Høyre, er definitivt ikke KRF, Venstre eller MDG.

Lenke til kommentar

Hva mener du er galt med den nåværende definisjonen av sentrumspartier? Det virker jo ut som du er for en balanse mellom frihet og velferd, og at du står på samme side når det kommer til innvandring og miljø.

Hvor gikk det galt?

Vel:

- FrP, SV, Rødt er jo ikke sentrum i noen definisjon

- KrF er et kristen-parti og preges av dette. De færreste nordmenn vil ha mer statsstøtte til religiøse samfunn, kontantstøtte(som er integreringsfiendtlig, men passer bra for diverse kristne og muslimske sekter på henholdsvis sør-vestlandet og grønland). Kristen-tenkningen gir også ting som søndagsåpnebutikker, alkohol etc.

- Venstre og MDG(spesielt MDG) er direkte ekstreme på mijøpolitkk. I gjennomsnitt er nok folk lite begeistret for Venstres utsagn om at det er horribelt at ladbare hybdider får så mye subsidier - at KUN elbiler skal få dette. Folk trenger bil til å kjøre på hytta, uten å føle seg stemplet som dårlige mennesker som skal straffes økonomisk. Og en ladbar hybrid er like miljøvennlig ved bykjøring, hvor elbiler har sitt bruksområde - holdningen og ideologien er dermed lyseklar: Venstre og MDG synes ikke folk skal kjøre bil der elbiler ikke rekker/strekker til. Flysete-avgifter. Motvilje til å bygge ut E18. Jeg ser argumentet med å bygge ut E18 vil føre til mer trafikk. Men Norge er i vekst, og området rundt Oslo fortettes. En slik vei er ikke unormalt for andre byer av denne størrelsen, og bare økningen av busser, transport, næring og diverse annen strengt nødvendig bilkjøring, samt en beskejden andel privat bilisme(folk som skal på hytta etter jobb, skal fra møte til møte på diverse steder etc) vil kunne være nok til å lage kø i fremtiden.

- Venstre, MDG og KRF er blant Norges mest innvandringspositive partier, og er i så måte i ekstremisme-spektrumet på denne politikken.

Lenke til kommentar

MDG er heller ikke et sentrumsparti. Det at KrF er et kristent parti er jeg enig i at er en dealbreaker, men det gjør det fortsatt ikke til et dårlig sentrumsparti, bare et parti du ikke er enig i.

Nå kan jeg flisespikke på alle kommentarene dine, slik som at bygging av veier fører til økt trafikk. Men jeg skal ikke gjøre dette til en A4 tråd i Politikk og Samfunn.

Jeg synes derimot at du lager en grusomt stor sak av små uenigheter. Om du vil lage Droginpartiet så kan du godt gjøre det, men jeg stemmer fortsatt grønt selv om jeg i hovedsak er motstander av bompenger og sure miljøtyninger på privatfolk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette hørtes ut som Frp politikk uten stigmaet.

Det vil være en betydelig forskjell på spørsmål som privatisering og økonomisk politikk.

Jeg vil heller kanskje si det er Senterpartiet uten bonde-stigmaet.

Det at KrF er et kristent parti er jeg enig i at er en dealbreaker, men det gjør det fortsatt ikke til et dårlig sentrumsparti, bare et parti du ikke er enig i.

Jeg synes derimot at du lager en grusomt stor sak av små uenigheter.

Sammenliknet med verdens konflikter eller alle verdens ideologier har du rett i at det er små uenigheter.

Men alle Norges partier er så like at så og si alt er små uenigheter. Dermed kan man ta seg den luksus å f.eks være imot at mini-partier som KRF kan pushe religionen på hele Norge fordi de er på vippen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at man må ha akseptanse for at man er litt uenig med eget parti når vi har et indirekte demokrati slik som her i Norge, om du mener at alle partier i Norge går stikk i strid med dine meninger så kan jeg forstå at du ønsker et nytt parti eller vil stemme blankt, men slik du ga inntrykk for det så er det sentrumspartiene som har en intern krise og er hodestups galne.

Jeg snakker i hovedsak om Venstre. Ikke fordi det er et parti som er bedre enn andre sentrumspartier, men fordi det er det eneste sentrumspartiet uten en nisje-agenda slik som KrF med kristendom og SP med distriktspolitikk og landbruk.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette "sant" sentrumsparti? Kan du gi en forklaring på hva du mener er "sentrum" i politikken? 

Den eneste politikken du faktisk har skrevet noe om er jo innvandring. 

Jeg har da nevnt både innvandring, miljø, og økonomi.

Hva jeg mener med sentrum nevnte jeg lenger oppe her. Harald Stanghelle påpekte også at sentrum, er et sted mellom H og AP, ikke V eller KRF.

Og hva angår å føre politkk, vil partiet være en garantist for å få en moderat politkk, nære hva H og AP vil få til, uten diverse småparti-ekstremister som presser igjennom de sære sakene sine gjennom vippe-posisjoner. Noe de nyter veldig godt av, i og med at Norsk politkk er delt ca på midten mellom rødt(AP) og blått(H).

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Denne to-dimensjonale klassifiseringen av partier er svært dårlig, og jeg ser kvaliteten på tråden lider av dette. Et sentrumsparti er ikke nødvendigvis et moderat parti, og er heller ikke et sted mellom Høyre og AP etter min mening. Høyre og AP har mer til felles enn Venstre og AP, og Venstre og FrP har mer til felles enn KrF og Rødt. Bare det å klassifisere blokkuavhengige partier som sentrumspartier er ganske missledende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

- Partiet vil jobbe for å bedre klima og miljø, men i den grad AP og Høyre gjør det. Hovedtyngden vil være på giftstoffer, nærmiljø, miljøgifter etc. CO2-utslipp skal reduseres i den grad det ikke fører til for store omstillinger for befolkningen. Man skal ikke ta store skritt tilbake i levestandard for å redusere CO2. Slik MDG f.eks i praksis vil ødelegge velferdsstaten.

Hva er vitsen med å bry seg med CO2-utslipp i det hele tatt da?

Lenke til kommentar

Det eneste partiet som i nevneverdig grad har vært blokkuavhengig er Sp. Med det mener jeg deltatt i regjeringer fra begge sider. Hverken KrF eller Venstre har deltatt i regjeringer med AP tidligere.

(lite forbehold om at de to andre kan ha vært støttepartier på et eller annet tidspunkt).

MDG er et sosialistparti med grønne vinger, intet annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers synes jeg det er litt irriterende at H og AP hater gutsa på hverandre så mye at de ikke greier å samarbeide.

I andre land klarer de største partiene fra "Rødt" og "Blått" å samarbeide om det er nødvendig.

Jeg hadde faktisk foretrukket en H-AP regjering, fremfor at KRF og V skal kjøre gjennom så mye av sin politkk, til tross for at de vipper rundt sperregrensa.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Sentrum er relativt og beveger seg relativt til andre deler av systemet.

Kan du ikke heller vurdere et parti hvor det Norske folk kan velge politikken heller enn at et parti skal gjøre det? Sjekk Norgespartiet. Flere partier er akkurat det vi ikke trenger.

Partier løser ikke noe som helst.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det er likegyldig hva man kaller seg og lover velgerne. Det blir en "samarbeidsregjering" uansett og en salig sørpe av politisk surr. Det kommer ikke til å forandre seg selv om man får et nytt parti da det skal ekstremt mye til for å få 51%+.

Meeeen, det er plass til et nytt parti og hvis det loves i moderate mengder og løftene ikke "blir vekk" så er det en god sjanse for å øke populariteten til et nivå der man faktisk får gjort noe. Det vil ta tid og må være et livsprosjekt ellers så er det bare å glemme, en god del ildsjeler som ikke gir seg før de ligger i grava. Dere trenger en god del penger og mye (helst frivillig) innsats for å nå et nivå der dere blir sett av velgerne.

Brosjyrer, stands, dør-til-dør, nettside, velformulert politikk, kunnskap om sakene (det mangler de fleste). Intervjuer og artikler i mediene er vrient å få til, f.eks. VG gidder ikke skrive om de fire gutta i kjellern.

LYKKE TIL! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...