Gjest Slettet-82pScT Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Har en ferdigbygget PC med disse spesifikasjonene: Kabinett: NCASE M1 ITX Hovedkort: Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5, Socket-1151 CPU: Intel Core i5 6600K CPU-Kjøler: Corsair H100i (originalvifter er byttet ut med to stk. Noctua NF-F12) Skjermkort: Asus GTX 1070 Turbo RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB PSU: Corsair SF600, 600W PSU SFX SSD: Samsung 850 EVO 500GB SSD BILDER For de som ikke kjenner til NCASE M1, er dette et veldig lite ITX-kabinett bygd for å være så kompakt som mulig, i tillegg til å åpne opp for en lang rekke valgmuligheter. Jeg har valgt å installere en 240mm AIO-kjøler i kabinettet, som naturligvis gjør det veldig trangt. Jeg har også plassert Noctua-viftene på den, på innsiden av kabinettet, slik at den trekke kjølig luft inn gjennom radiatoren på hovedkortet. Skjermkortet er også i referansedesign, for å slippe at noe varm luft kastet ut inn i resten av kabinettet. Jeg har stresstestet både skjermkort og CPU, og CPU når aldri en temperatur over 60 grader, mens skjermkortet ikke går høyere enn 82 grader på FurMark, og 76-77 in-game i spill som BF4. Dette er på 2560x1440 oppløsning på 144hz. Jeg har også passet på å slå av G-Sync, V-sync og noen form for innstillinger på Nvidia kontrollpanel som kan "override" innstillingene mine ingame. Verken CPU eller skjermkort har throttlet under gaming, så vidt jeg har sett det. Jeg har prøvd samtlige skjermkort (to stk. GTX 1070-modeller, og en stk. GTX 1060), og fått de samme problemene. Problemet mitt ligger i ytelse. Med de ovennevnte innstillingene fikk jeg ca. 80 FPS i BF4, med store svingninger mellom 60-100 FPS. I 1440p kan en anta at 80-90 FPS ikke er så unormalt, men at FPSen er så ustabil er det. Videre er det slik at uansett hvor mye jeg skrur på innstillingene, om jeg setter de på lavt eller høyt, eller om jeg setter opppløsningen på 1920x1080, så er FPSen fortsatt mellom 80-90, med store svingninger. Jeg har også testet andre spill og kommet over det samme problemet. I CS: GO fikk jeg ikke mer enn 110-120 FPS, som også ikke holdt seg stabilt og ofte gikk under 100. I det gamle Battlefield 2, lå jeg nede på hele 60 FPS, og gikk ned til 40 FPS. Jeg har ikke kunnet ha på MSI Afterburner, da spill fryser når jeg åpner de med det på. Men jeg har kunnet kjørt HWinfo i bakgrunnen, og har stadig vekk sjekket status på delene mine. Både CPU og GPU har prosentvis høy load (opp mot 100% i tyngre titler som BF4), og temperaturene deres er stabile. Hovedkortet har en temperatur på maks 57-58 grader under gaming over lengre perioder. Men likevel får jeg altså disse problemene, og jeg vet ikke hvorfor. Det er veldig tydelig for meg at det er noe i systemet mitt som fungerer som en «flaskehals», da ytelsen ser ikke ut til å få noe effekt av endring i oppløsning- eller grafikkinnstillinger. Skjermkort kan det ikke være, da jeg allerede har prøvd samtlige andre skjermkort og fått samme problem. Prosessor tror jeg heller det ikke kan være, da 6600K er en nokså kraftig og moderne prosessor, og forsøk på overklokking har gitt meg ingen endringer i ytelse. Det eneste som da gjenstår, slik jeg ser det, er hovedkort, minnebrikker eller PSU, eller eventuelt OS. Det er også verdt å nevne at Noctuaviftene lever sitt eget liv under tyngre gaming med PCen. Selv om jeg har stilt dem inn i dedikerte profiler via Corsair Link, så begynner de å gjøre som de selv vil og øker og minker RPMen sekunder om gangen, ved å lage en veldig merkbar og irriterende suselyd. Da CPUen er rimelig kjølig, tipper jeg det kan skyldes hovedkortets temperatur på 55-57 grader. Men jeg ser likevel ikke hvordan dette skal ha med min generelle «dårlige» ytelse å gjøre (som jeg har fra første minutt jeg spiller). Er det noen som har en ide over hva det kan være som forårsaker dette? Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366 Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Opplevde en gang disse problemene, riktignok med et annet hovedkort, og jeg tok saken i egne hender og gjorde følgende: Satte ekstra kjøling direkte på brikkesettet Satte en vifte bak GPUen slik at luften fikk flyttet seg mer effektivt fra GPUen. Hjelper ikke om lufta ikke blir byttet ut med ny kaldere frisk luft selv om du har en god kjøling på GPUen. Sørget for en mer liberal timing på minnebrikkene Jeg sørger for at hovedkortet aldri overstiger kritiske temperaturer, det er helt avgjørende. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å få hovedkort temp ned til 40-50 grader, først og fremst med å avkjøle brikkesettet som kan bli fryktelig varmt. Problem solved for min del. Verd å vurdere siden du åpenbart har prøvd det meste. Kan ikke skade å prøve, du har ingenting å tape. Endret 6. oktober 2016 av medlem-135366 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Hei, takk for svar. Vurderer nesten å bare bytte kabinett, da det vil være den mest økonomiske løsningen. Og praktiske forsåvidt, da den lille plassen begrenser meg i å putte inn noen ekstra vifter ol. Vurderer nesten å gå for et mer romslig ITX-kabinett ala. Fractal Nano S eller Phantek Evolve. Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366 Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Hei, takk for svar. Vurderer nesten å bare bytte kabinett, da det vil være den mest økonomiske løsningen. Og praktiske forsåvidt, da den lille plassen begrenser meg i å putte inn noen ekstra vifter ol. Vurderer nesten å gå for et mer romslig ITX-kabinett ala. Fractal Nano S eller Phantek Evolve. Ja det er uansett et godt sted å starte. La meg få høre hvordan resultatet blir når du kommer så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå