Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Lydkort fungerer ikke?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har et system jeg skrev litt om i ett annet underforum.

Bygde nettopp en maskin med følgende specs:

CPU: Intel Core i5 6600K

HK: MSI B150 PCMATE

Ekstra vifter: 2x Noctua NF-F12

Lydkort: ASUS XONAR PHOEBUS

SSD: Samsung 850EVO 250GB

HDD: WesternDigital Blue 1TB

RAM: Kingston HyperX Fury DDR4 16GB

PSU: XFX 430S (430W)

Litt forhandsinfo:

Med lydkortet, fulgte det en liten "pod" som du kan koble headset og mikrofon til. Dette har også innebygd mikrofon og volum kontroller. Til denne har jeg koblet til et sett høyttalere.

Her er problemet:

Lydkortet mitt vil ikke sende ut lyd. Jeg vet ikke hva som er galt. Det fungerte helt fint de første 2-3 dagene etter at jeg hadde bygget maskinen. Lydkortet starter helt fint opp, og lyser, men som sagt, det kommer ikke NOE lyd ut fra dette kortet. Verken med eller uten "Poden"

Er det noen her som har en ide om hva som kan være galt?

Feilsøking jeg allerede har utført:

- Tatt ut og satt inn igjen lydkortet

- Dobbeltsjekket at 6-pin kabelen er skikkelig festet

- Trippeltsjekket at alle koblinger på baksiden av kortet er plugget rett i

Takker på forhånd for hjelp :)

-Isak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-135366

Høres ut som om lyden har funnet veien ut igjennom HDMI signalet hvis du bruker HDMI utgangen, og sannsynligvis fungerte alt dette helt til du en dag oppgraderte skjermkortdriveren din.

Hvis du ikke bruker HDMI, så kan det være at et program har tatt over styringen av lyden, også et resultat av programvare installert etter at det fungerte for deg. Du har sannsynligvis flere enheter på Playback Devices, og du må bare sørge for å velge den som skal gi lyd.

LØSNING:

Du høyreklikker på høyttaler ikonet og velger "Playback Devices". Deretter velger "set as default device" på enhetene på listen en etter en helt til du får lyd. 

Lenke til kommentar

Høres ut som om lyden har funnet veien ut igjennom HDMI signalet hvis du bruker HDMI utgangen, og sannsynligvis fungerte alt dette helt til du en dag oppgraderte skjermkortdriveren din.

Hvis du ikke bruker HDMI, så kan det være at et program har tatt over styringen av lyden, også et resultat av programvare installert etter at det fungerte for deg. Du har sannsynligvis flere enheter på Playback Devices, og du må bare sørge for å velge den som skal gi lyd.

LØSNING:

Du høyreklikker på høyttaler ikonet og velger "Playback Devices". Deretter velger "set as default device" på enhetene på listen en etter en helt til du får lyd. 

Har allerede prøvd denne løsningen flere ganger... Lyden har ikke tatt veien gjennom HDMI, da jeg kun bruker VGA (jeg vet... ganske merkelig, men det er det jeg har for øyeblikket..)

Skal høre med broren min når han kommer hjem senere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...