Philiphu Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Hva er egentlig forskjellen på disse befalskursene i praksis? Hva anbefales å søke seg til? Og hva er de eventuelle forskjellene etter endt utdanning? Noen som har erfaringer med de? Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Smashers Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Hva er egentlig forskjellen på disse befalskursene i praksis? Hva anbefales å søke seg til? Og hva er de eventuelle forskjellene etter endt utdanning? Noen som har erfaringer med de? Takk for all hjelp! Her har du en link til Forsvarets egne sider om UB-utdanningen: https://forsvaret.no/karriere/utdanning/vinterfos Fra egen kunnskap så kan jeg si litt om Heimevernet sin utdanning. Er 6 måneder på GP, rundt 20 minutter med bil fra Lakselv. Etter utdanningsbiten på Porsanger er over så er det 6 måneder i praksis i en av Hærens bataljoner, eventuelt så har man praksisbiten i et HV-distrikt. Utdanningen til HV er infanteripreget, og du vil nok få mange fine opplevelser. I tillegg er Halkavarre et utrolig bra skytefelt som du sikkert vil bli godt kjent med! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Stort sett hvor du tar kurset, og hva du spesialiserer deg i. Om jeg ikke tar helt feil, så foregår Heimevernet sin utdanning på Porsangmoen i Finnmark, som ligger ganske øde, mens Luftforsvaret sin utdanning foregår på Kjevik. I Luftforsvaret kan du spesialisere deg i vakt og sikring, rekruttskoleinstruktør eller baseinstruktør, mens Heimevernet har fokus på infanteritjeneste som lagfører/instruktør. Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Som regel lettere å få stilling etter plikttjenesten hvis man har gått BS enn UB. 1 Lenke til kommentar
Philiphu Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 Hva er egentlig forskjellen på disse befalskursene i praksis? Hva anbefales å søke seg til? Og hva er de eventuelle forskjellene etter endt utdanning? Noen som har erfaringer med de? Takk for all hjelp! Her har du en link til Forsvarets egne sider om UB-utdanningen: https://forsvaret.no/karriere/utdanning/vinterfos Fra egen kunnskap så kan jeg si litt om Heimevernet sin utdanning. Er 6 måneder på GP, rundt 20 minutter med bil fra Lakselv. Etter utdanningsbiten på Porsanger er over så er det 6 måneder i praksis i en av Hærens bataljoner, eventuelt så har man praksisbiten i et HV-distrikt. Utdanningen til HV er infanteripreget, og du vil nok få mange fine opplevelser. I tillegg er Halkavarre et utrolig bra skytefelt som du sikkert vil bli godt kjent med! Takk for info Har lest alt som er på forsvarets sider. Men synes ikke det er nok info til å ta et godt valg. Skal søke nå til vinterens FOS! Hva synes du om HVBS? Hvordan er det egt med muligheter for videre utdanning/tjeneste etter endt praksis? Og er det vanskelig å komme seg hjem (Oslo for meg) under perm? Leste noe om at det kun går direktefly på sommeren osv. Fra Kjevik er det jo nokså enkelt å reise til og fra. Lenke til kommentar
Smashers Skrevet 16. oktober 2016 Del Skrevet 16. oktober 2016 Hva er egentlig forskjellen på disse befalskursene i praksis? Hva anbefales å søke seg til? Og hva er de eventuelle forskjellene etter endt utdanning? Noen som har erfaringer med de? Takk for all hjelp! Her har du en link til Forsvarets egne sider om UB-utdanningen: https://forsvaret.no/karriere/utdanning/vinterfos Fra egen kunnskap så kan jeg si litt om Heimevernet sin utdanning. Er 6 måneder på GP, rundt 20 minutter med bil fra Lakselv. Etter utdanningsbiten på Porsanger er over så er det 6 måneder i praksis i en av Hærens bataljoner, eventuelt så har man praksisbiten i et HV-distrikt. Utdanningen til HV er infanteripreget, og du vil nok få mange fine opplevelser. I tillegg er Halkavarre et utrolig bra skytefelt som du sikkert vil bli godt kjent med! Takk for info Har lest alt som er på forsvarets sider. Men synes ikke det er nok info til å ta et godt valg. Skal søke nå til vinterens FOS! Hva synes du om HVBS? Hvordan er det egt med muligheter for videre utdanning/tjeneste etter endt praksis? Og er det vanskelig å komme seg hjem (Oslo for meg) under perm? Leste noe om at det kun går direktefly på sommeren osv. Fra Kjevik er det jo nokså enkelt å reise til og fra. Har ingen erfaring fra HVBS selv, jeg var bare enkeltmann. Men som krsvgr sier så er det nok lettere med videre tjeneste om man har gått BS. Har riktignok jobbet med flere som har gått HVBS på Porsanger om som fortsatt er yrkesmilitære, så mulighetene er der jo. Men om jeg skulle dratt inn igjen i Forsvaret hadde jeg nok gått BS selv tipper jeg. Når det kommer til hjemreiser under perm, så blir det jo bestilt billetter for dere. Om du er på Porsanger er det vell mulig at dere flyr fra Banak, men tipper dere flyr fra Alta til Tromsø og så videre der i fra. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Forsvaret er fullt av UBer som har tatt videre utdanning i form av KS, eller som har fått kontrakt som avdelingsbefal etter praksisperioden. Så lenge du greier å karre til deg ett år tjeneste etter UB-året kvalifiserer det som gjennomført GBU, og da fortrinnsvis i den bransjen du er utdannet i. Siden jeg har noen års fartstid i Luftforsvaret vil jeg selvsagt anbefale det. Søknadsfrist for Vinter-FOS er 1 november 2016. Søker gjør du her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå