Gå til innhold

I 2015 ble Norge først ut med elferge. Nå er klart for å nå ny milepæl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det høres veldig bra ut. Men vi kunne nok kommet fortere til mål med hydrogenteknologi på skip ved å utvikle det for frakteskip uten passasjerer, sier Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri"

Der har vi en som har skjønt det! Så farlig som hydrogen er så bør vi både holde det unna folk flest og holde antall kjøretøy så lavt som mulig.

 

(også tenker vi på virkningsgraden en annen gang..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen på frakteskip er sikkert vel og bra, men frakteskip er ikke statstøttet og/eller konsesjonsberettiget, slik fergestrekningene stort sett er, da er det lettere å "tvinge" rederiene til å bruke uprøvd teknologi.

 

Til dere som mener Hydrogen er så farlig: Hva med Stavangerfjord og Bergensfjord? De tar 1500 passasjerer og har store LNG-tanker. Likefullt er sikkerheten ivaretatt og godkjent av sertifiseringsbyrå.

Det er enklere å gjøre slike store ting sikkert, med doble stålskott o.l. enn å sikre en million personbiler med ditto antall totalt forskjellige førere og passasjerer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hydrogen på frakteskip er sikkert vel og bra, men frakteskip er ikke statstøttet og/eller konsesjonsberettiget, slik fergestrekningene stort sett er, da er det lettere å "tvinge" rederiene til å bruke uprøvd teknologi.

 

Til dere som mener Hydrogen er så farlig: Hva med Stavangerfjord og Bergensfjord? De tar 1500 passasjerer og har store LNG-tanker. Likefullt er sikkerheten ivaretatt og godkjent av sertifiseringsbyrå.

Det er enklere å gjøre slike store ting sikkert, med doble stålskott o.l. enn å sikre en million personbiler med ditto antall totalt forskjellige førere og passasjerer.

 

Enig i at dette sikkert på sikt kan bli relativt trygt, men hydrogen har veldig mange ulemper som naturgass ikke har, og hydrogen virker ikke absolutt ikke som en lavthengende frukt som batteri er.

-Hydrogen er det minste atomet i periodesystemet, noe som medfører at det skal MYE mindre til får at det skal begynne å lekke et sted. Samme grunn til at helium som er det neste minste atomet i periodesystemet brukes til lekkasjetesting.

-700bar trykk blitt standarden for hydrogenlagring, mens naturgass kan lagres ved 0-10bar avhengig av temperatur. LNG lagres vel trykkløst og nedkjølt.

-Hydrogensprøhet er et eget kapittel (https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_embrittlement)

 

Enig i at dette likevel kan gå an på ferger som har et profesjonelt serviceopplegg rundt seg. Biler som folk driver å mekker på selv er jeg mer skeptisk til...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At leserere, som skriver innlegg på Tu er frelst på batteri-drift ( og helst Tesla) er forsåvidt greit. ( selv om motstanden mot Hydrogen virker litt teenåringsaktig i sin  fanatiske form.)

Men  det stadige maset om det eksplosjonsfarlige Hydrogenet, begynner å bli litt masete. Det finnes nok av lærestoff og forsøk som viser at Propan og bensin er farligere, og  dette er vist flere ganger her på tu, og finnes  lett på nett.

Men fortell en tenåring noe  annet enn det som hen har bestemt seg for å "vite"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen til bil er dødfødt og bør kuttes ut så snart som mulig!

 

Jeg vil ikke avskrive det fullstendig til andre formål men hvis regjeringen skal bruke penger på det bør det siktes mot forskning for å øke virkningsgraden til 'hydrogensyklusen'. Det vil si at strøm->hydrogen->lager->brenselcelle->strøm må få høyere effektivitet enn det har i dag. Kanskje hydrogen kan ha en rolle som reservekraft når virkningsgraden bikker 50%? Til en pris som er lavere enn batterier..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At leserere, som skriver innlegg på Tu er frelst på batteri-drift ( og helst Tesla) er forsåvidt greit. ( selv om motstanden mot Hydrogen virker litt teenåringsaktig i sin  fanatiske form.)

Men  det stadige maset om det eksplosjonsfarlige Hydrogenet, begynner å bli litt masete. Det finnes nok av lærestoff og forsøk som viser at Propan og bensin er farligere, og  dette er vist flere ganger her på tu, og finnes  lett på nett.

Men fortell en tenåring noe  annet enn det som hen har bestemt seg for å "vite"...

Det innlegget kunne vært mine egne ord.

 

Det er flere av disse batterifanatikerinnleggene som er komponert av personer som diskuterer Teslas kursutvikling på diverse forum på nettet. Men det sier de selvfølgelig ikke noe om i innleggene sine på TU. De kommer med latterlige påstander om et 60 talls døde i ulykker relatert til hydrogenbiler (uten link selvfølgelig).

Se forøvrig på denne: http://www.symbiofcell.com/fire-brigades-choose-hydrogen/

 

De overdriver ulemper og lar være å nevne fordeler.

 

De er rett og slett barnslige fundamentalister styrt av sin økonomiske egeninteresse.

 

At batterier har en stor fremtid er det ingen tvil om, men det har hydrogen også. Bare vent 1 år eller 2, så vil historiebøkene vise hvem som har rett :-)

Endret av Bjørn Eng
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Makan til konspiratorisk tøv.

 

Noen av oss har en interesse for det tekniske og samfunnsutviklingen innenfor disse områdene.

 

Noen av oss var til og med forkjempere for hydrogensamfunnet for +10år siden. Vi så på det som den eneste muligheten til å få transport med over i nullutslippssamfunnet. Vi så de store utfordringene rundt det tekniske, sikkerhet, økonomi osv, men håpet det kunne løses.

 

Noen av oss så også at fra rundt 2008 begynte det å skje noe. Batterier passerte et punkt når det kommer til energitetthet og pris som medførte at hydrogen ikke lenger var den eneste veien til  utslippsfri transport. Vi har også observert at denne utviklingen ikke stopper, men har passert hydrogen på alle parametre med en stadig økende forskjell.

 

Ingen av oss benekter at hydrogen er teoretisk mulig, det er bare ikke lenger noen god løsning på noe som helst. Det er bedre, billigere, sikrere og mer fleksible løsninger på alle de tingene vi håpet hydrogen skulle løse.

 

I 2008 var det ca 6000 elbiler i verden, i 2015 var det mer enn 1 200 000. antallet vokser raskere og raskere. Hydrogen biler finnes det knapt, de er fortsatt like uvanlige som elbiler var i 2008. Ingen produsenter har noen planer om å produsere dem i volum, til og med Toyota snakker kun om rundt 2-3 tusen per år de kommende årene.

 

Markedet har talt de vil ha elbil. Hydrogen derimot strever de med å selge. I California må Toyota stadig senke prisen og øke tape på Mirai for å få solgt.

 

Mange av oss har ingen forkjærlighet for det ene fremfor det andre i utgangspunktet. Vi er derimot veldig opptatt av at endring må komme.

 

Hva er Bjørn Eng sinne motiver for å bruke sin tid på å kjempe mot?

Endret av Kalle K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...