strøsand Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Fluefiske i fjæra Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Bildet er nokså uskarpt, og det er mye coma fra lyskildene. Prøv litt mindre blenderåpning og lenger lukkertid. Blir kanskje litt vanskelig om du skal ha bevegende motiver i bildet (mannen), men får du det til så blir det mye bedre. Hvilket objektiv bruker du? Prøv F8, 15 sek lukkertid og ISO 400. Bør bli en del skarpere da. Hvis du får for mye støy kan du kjøre ISO 200 og 30 sek lukkertid 1 Lenke til kommentar
strøsand Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2016 Takk for svar! Gode tips som jeg absolutt skal notere meg. Det med blenderåpning har jeg ikke tenkt på før nå. Så noe jeg skal prøve ut i helga. Jeg brukte Olympus 14-42 mm 1:3.5 - 5.6. Jeg sniker inn et spørsmål angående fokus i mørket. synes det er vanskelig å stille inn med rett fokus. Har du/dere noen tips angående dette? Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 (endret) Nå kjenner jeg ikke E-520 så godt, men om natten kan det være lurt å ta bilde i live view, dersom du kan forstørre bildet som vises på skjermen. Dette er en veldig vanlig funksjon. Det innebærer at du digitalt zoomer inn på skjermen, og det vil da være veldig enkelt å stille fokus. Både på mitt Nikon D600 og Panasonic GH3 kan jeg forstørre 1000% på skjermen. Deretter sikter jeg mot en lyskilde, men ikke direkte på feks et gatelys da dette skape en coma-effekt i linsene. Sikt mot en flate med tekstur som blir belyst av feks et gatelys eller lignende (fjellvegg, busskilt etc). Still så fokus, og når du har funnet perfekt fokus kan du zoome skjermen ut igjen (snakker ikke om zoom på objektiv, zoom på objektiv satt til det du ønsker å fotografere med) og jobbe med komposisjon før du tar bildet Prøv å still fokus på noe som har samme avstand som det du ønsker skal være i fokus i selve fotografiet EDIT: Her fant jeg en guide til deg for hvordan du zoomer på skjermen http://www.lmscope.com/produkt22/OLympus_e330_optical_coupler_microscope_en.shtml Endret 14. oktober 2016 av IceBlitz 1 Lenke til kommentar
strøsand Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2016 Det med live view var nærmest en åpenbaring for meg! Nå blir det morsomt å prøve ut alt dette i praksis. Takk for gode svar! Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Bare hyggelig F8 og fokusering med forstørrelse i live view vil transformere bildene dine enormt Med 14mm er det ikke så mye forskjell på F3.5 og F8, men forskjellen er STOR på 42mm i kantene På F8 vil du hvertfall alltid få skarpest mulig bilde fra det objektivet til enhver tid. Men skal du ta nattbilder på vidvinkel kan du få skarpe bilder på F3.5. F5.6 er skarpest på midten på 14mm. Legg gjerne opp bilder når du får testet dette 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg