keroslav Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Noen som vet hvordan denne oppgaven skal løses? En radar er plassert i en stolpe 7 meter over bakken. En bil nærmer seg stolpen (se figur). I det øyeblikket avstanden fra bilen til stolpen er 24 meter, viser radaren at avstanden fra bilen til radaren avtar med 30 meter per sekund. Hvor fort kjører bilen? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Noen som vet hvordan denne oppgaven skal løses? Ja.. Men hva har du prøvd selv? Og hva viser figuren? Lenke til kommentar
keroslav Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2016 Noen som vet hvordan denne oppgaven skal løses? Ja.. Men hva har du prøvd selv? Og hva viser figuren? figuren er en trekant Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Ja, men hva har du prøvd selv? Lenke til kommentar
keroslav Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2016 Ja, men hva har du prøvd selv? Ja det har jeg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal regne det ut. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Jeg spurte ikke om du hadde prøvd, jeg spurte hva du hadde prøvd.. Men se på koblede hastigheter. Eller related rates hvis du bruker en engelsk bok. Lenke til kommentar
keroslav Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2016 Jeg spurte ikke om du hadde prøvd, jeg spurte hva du hadde prøvd.. Men se på koblede hastigheter. Eller related rates hvis du bruker en engelsk bok. har skrevet dx/dt = - 30 m/s siden avstanden fra bilen til radaren avtar med 30 meter pr sekund. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Det du skal finne er endringen i lengderetningen. Avstanden til radaren er en diagonal. Men se på koblede hastigheter. Lenke til kommentar
keroslav Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2016 Det du skal finne er endringen i lengderetningen. Avstanden til radaren er en diagonal. Men se på koblede hastigheter. Det er jo det jeg prøver på..men får det ikke tiiil Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 For tredje gang: Les om koblede hastigheter. Lenke til kommentar
keroslav Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2016 For tredje gang: Les om koblede hastigheter. om du ikke kan hjelpe meg så er det ikke noe poeng i en så lang diskusjon. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Du skal løse det ved å bruke koblede hastigheter. Å fortelle deg at du må bruke det er å hjelpe deg. Lenke til kommentar
Philip1997 Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Kan ikke du bare fortelle hvodan man gjør det? Lenke til kommentar
keroslav Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2016 Hvordan blir ligningen da? Lenke til kommentar
fixxit Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Er det riktig? Blei usikker selv. Er en stund siden jeg hadde dette. Men er ganske sikker på at du kommer langt med trigonometri, hastigheten er gitt langs hypotenusen, man kan derfor bruke egenskapene til en rettvinklet trekant og løse for hastigheten langs x-aksen istede. Uansett om dette er feil eller riktig råder jeg deg til og alltid skissere problemet, det blir ofte letter om man kan visualisere hva man har og hva man leter etter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå