Gjest Slettet+2534 Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Det eneste jeg vet er at en liberalists begrepsforståelse gjerne avviker ifra den gjengse oppfatning av samme fenomen. Men om positiv og negativ frihet utelukker hverandre i din bok, so be it. Kan vel ikke gjøre noe annet enn å anbefale deg å lese litt om positive og negative friheter før du igjen begynner å "skyte fra hofta". Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Uff og uff tenk så greit dette hadde gått med H og Frp i flertallsregjering. At vi i norge skal straffe oss selv sånn til de grader for å redde miljøet er latterlig og kun smisking. Vi er 5 mill, det blir som å slukke skogbrann med vannpistol. V og KRF har bare vært en plage fra dag en , som en sta og grinete lillebror som sutrer seg til å få viljen sin. 2 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 En tesla på 2500 må da generere mye mere svevestøv og lokal forurensning enn en 1200kg tdi Litt funfacts etter 20 sekunder googling En japansk studie viser at det å produsere en kilo storfekjøtt spyr ut like mye klimagasser som å kjøre 25 mil med bil En vedkubbe som brenner i en peis, gir like mye svevestøvutslipp som en dieselbil som kjører 600 kilometer, påpekte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen nylig på NRK «Debatten».e en annen undersøkelse viser at ei einaste ku raper 260 liter metangass om dagen. Det er like mye som gjennomsnittsbilisten slipper ut i året. et containerskip kan slippe ut like mye SOx og NOx som 50 millioner biler i løpet av et år. Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI) forteller at i alle analyser han har sett, kommer all slitasje av de tunge bilene. Privatbilene står for null slitasje. Så hva oppnår man ved å øke bensin og diesel med 5kr? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Så hva oppnår man ved å øke bensin og diesel med 5kr? “The art of taxation consists in so plucking the goose as to obtain the largest possible amount of feathers with the smallest possible amount of hissing”Jean Baptiste Colbert 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 En tesla på 2500 må da generere mye mere svevestøv og lokal forurensning enn en 1200kg tdi Litt funfacts etter 20 sekunder googling En japansk studie viser at det å produsere en kilo storfekjøtt spyr ut like mye klimagasser som å kjøre 25 mil med bil En vedkubbe som brenner i en peis, gir like mye svevestøvutslipp som en dieselbil som kjører 600 kilometer, påpekte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen nylig på NRK «Debatten».e en annen undersøkelse viser at ei einaste ku raper 260 liter metangass om dagen. Det er like mye som gjennomsnittsbilisten slipper ut i året. et containerskip kan slippe ut like mye SOx og NOx som 50 millioner biler i løpet av et år. Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI) forteller at i alle analyser han har sett, kommer all slitasje av de tunge bilene. Privatbilene står for null slitasje. Så hva oppnår man ved å øke bensin og diesel med 5kr? En funfact som ignorerer at drivstoff ikke bare materialiserer seg i tanken på en bil Svevestøv av en viss type, om man har en viss type ovn ja, målinger viser mye høyere mengder svevestøy langs veier enn i typiske boligfelt. Metangass er ikke det som er problemet med biler Ja, det kan det, men det er lokalforurensing som er problemet med denne type utslipp, containerskip er gjerne på havet, ikke der folk bor. Slitasje av de underliggende lagene i veien ja, ikke overflateslitasje. AtW 1 Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Noen andre enn meg som er en smule irritert over at myndighetene for få år siden anbefalte dieselbil fordi den var så miljøvennlig i forhold til bensinbil? De satte ned dieselbil-avgiften, og satte ned diesel-avgiften, så alle kjøpte dieselbil... Men nå er plutselig dieselbil fy-fy, og myndighetene gjør alt de kan for at vi skal skrote vår 5 år gamle dieselbil... Det er faktisk 10 år siden myndighetene anbefalte diesel. Allerede i 2011 var det (når dere kjøpte bil) var det klart at det var en del ulemper med diesel og det ville bli kraftige endringer. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2016 Det er faktisk 10 år siden myndighetene anbefalte diesel. Allerede i 2011 var det (når dere kjøpte bil) var det klart at det var en del ulemper med diesel og det ville bli kraftige endringer. Det var ikke klart for meg iallefall! Dieselen var mye billigere enn bensinen, og det er for meg et klart incentiv fra myndighetene om hva de vil jeg skal kjøpe. Jeg kan ikke forholde meg til rykter, men hva som gjaldt da. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Det er faktisk 10 år siden myndighetene anbefalte diesel. Allerede i 2011 var det (når dere kjøpte bil) var det klart at det var en del ulemper med diesel og det ville bli kraftige endringer. Det var ikke klart for meg iallefall! Dieselen var mye billigere enn bensinen, og det er for meg et klart incentiv fra myndighetene om hva de vil jeg skal kjøpe. Jeg kan ikke forholde meg til rykter, men hva som gjaldt da. Isåfall har du ikke jobbet særlig hardt med å holde deg informert. AtW 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 Jeg har ikke jobbet særlig hardt med det nei. Det er heller ikke min jobb! Jeg leser aviser, ser TV, og hører radio, så når jeg da ikke har fått med meg det (som du tydeligvis har klart å grave opp), så ble det informert for dårlig i 2011 om at diesel skulle bli værsting nå. Det var ikke tema i 2011 i de media jeg brukte, det ble det først de siste par årene nå. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Jeg har ikke jobbet særlig hardt med det nei. Det er heller ikke min jobb! Jeg leser aviser, ser TV, og hører radio, så når jeg da ikke har fått med meg det (som du tydeligvis har klart å grave opp), så ble det informert for dårlig i 2011 om at diesel skulle bli værsting nå. Det var ikke tema i 2011 i de media jeg brukte, det ble det først de siste par årene nå. Om du ikke synes det er din jobb å holde deg informert når du kjøper kjøretøy, greit nok, det skal du få lov til å synes. Jeg vil dog anbefale det for din egen del å ikke innta den holdningen. Men det virker som det du klager på er media.Ikke myndighetene. AtW 2 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Dette er en helt bevisst strategi fra regjeringen, det kalles tråling. Man legger en trål rundt en stor del av befolkningen (lokker med attraktive dieselbiler), så snurper man igjen og drar trålen opp til slakt når fisken ikke kan unnslippe. I trondheim gjør dem det samme med piggdekkavgift. Dem fjerner og re-etablerer piggdekkavgifter med 3 års sykluser slik at folk kjøper og blir fanget i avgift jevnlig. Ikke tro at dette er tilfeldige hendelser, man vil aldri øke en avgift uten å være sikker på at mange brenner inne med den. Sånn rent teknisk så høres ikke dette ut som tråling. Tråling er når en drar en trålpose etter seg på dypt vann. Høres mer ut som du mener fiske med not 1 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Elbil forurenser forøvrig mye mer en diesel. Fordi en må regne at det er fossil/kull fra Europa disse går på i og med at vi har fått en ekstra ting som bruker strøm. Noe sånt...leste det i dag...Så vær glad du har diesel og ikke el-bil i allefall? 2 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Noen som vet hva venstre egentlig vil frem med om bilforhandlingene? er det det at det er for lite avgiftsøkning? eller er det at hestekreft avgiften skal bort? eller noe annet lurt? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Det har aldri dreid seg om bilpakken, men om å innføre betydelige utslippskutt slik som ble lovet da de dannet regjering. Bilpakken er det FrP som har presentert, og som provoserer Venstre sitt standpunkt om å redusere utslippene. Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Det har aldri dreid seg om bilpakken, men om å innføre betydelige utslippskutt slik som ble lovet da de dannet regjering. Bilpakken er det FrP som har presentert, og som provoserer Venstre sitt standpunkt om å redusere utslippene. Å det er moderator sin mening, dermed er det sant.... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg er godt kjent med "du som moderator"-kortet, men akkurat her så er jeg blank. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Ser ut som en variant av den klassiske "du framstiller det som objektive fakta", til tross for at det åpenbart en vurdering som den enkelte brukeren kommer med. AtW Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) Jeg vil da påstå at det jeg sier er objektiv fakta. Tok utgangspunkt i denne saken: http://www.aftenposten.no/norge/politikk/Venstre-dropper-kampen-mot-Regjeringens-drivstoffpakke-609874b.html Endret 29. november 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Syns det virker som at hun er veldig ute etter å ta bilister. og at klima skal løses med avgifter og ikke tilltak. Er en grei "pakke" regjerningen har kommet med hvor det planlegges mere relevante avgifter. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) Hvorvidt du er enig med Venstre sin politikk eller ei skal jeg ikke gjøre til en debatt, men Venstre har gjennom hele regjeringssamarbeidet stått for det de kaller et "grønt skifte", så når regjeringen går stikk i strid med dette så skjønner jeg godt at de gjør seg vanskelige og vurderer å bryte samarbeidet. Venstre er et parti som typisk slår hardt ned på ting som å kjøre forurensende bil, og bruker det de tjener inn på å fremme grønne alternativer, slik som å redusere avgift på biodiesel, elbil subsidier eller offentlig transport (Når Grande sier at de har kommet med "alternativer" så regner jeg med at det er snakk om slike ting som dette). De har aldri hatt de masochistiske tendensene til venstresiden der man straffer uten å gi. Problemet med Venstre er at disse grønne alternativene i mange tilfeller er utrolig korttenkte, og er mer ønsketenkning enn faktisk realitet. De reelle utslippene til biodiesel er et godt eksempel på dette. Endret 29. november 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå