Gå til innhold

Diesel, Dobbelmoral og Politikk...

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Det er ditt eget valg og en konsekvens du må leve med. Jeg tror du må legge følelsene dine igjen i dørstokken og slutte å behandle det politiske systemet som din personlige syndebukk.

Ja ozone, og alle andre i dette landet som i god tro kjøpte dieselbil, må leve med det. Politikerne som fattet vedtakene på den annen side...

Hvem ellers mener du man skal bruke som syndepunkt annet enn de som faktisk fatter beslutningene?

...Men det er fortsatt ingen som tvang deg til å kjøpe diesel, og konsekvensene for dette er dine egne. Dette er enkelt og greit et tillitsbrudd.

Nei, men mange mennesker hører faktisk på politikerne når de kommer men anbefalninger om det ene eller det andre.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De anbefalte deg ikke å kjøpe den bilen for 5 år siden.

Jeg likte aldri dieselbil, men var en svoren bensinbil-mann.

Jeg kjøpte min første dieselbil i 2011 etter klar anbefaling fra politikerne!

Diesel kostet da 1-2 kroner mindre enn bensin, så hvis ikke dét er en direkte ordre fra politikerne om å kjøpe diesel kontra bensin, så vet ikke jeg!

De må gjerne gå fra sine lovnader og råd til befolkningen, men da må de ta regningen.

Lenke til kommentar

De anbefalte deg ikke å kjøpe den bilen for 5 år siden.

Jeg likte aldri dieselbil, men var en svoren bensinbil-mann.

Diesel kostet da 1-2 kroner mindre enn bensin, så hvis ikke dét er en direkte ordre fra politikerne om å kjøpe diesel kontra bensin, så vet ikke jeg!

De må gjerne gå fra sine lovnader og råd til befolkningen, men da må de ta regningen.

I 2011 var det klinkende klart at diesel lå i høy risiko for ytterligere avgifter utover, det er ditt eget ansvar, det var ingen lovnader da, allerede i 2008 begynte folk å snakke om at de følte seg lurt, fordi diesel ble mere avgiftsbelagt igjen

http://www.vg.no/protokoll/foler-du-deg-villedet-av-myndighetene/71/

Her er klare ord fra myndighetene i 2009:

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/hvorfor-legges-bilavgiftene-om--engangsa/id512719/

Her er en sak om at avgiftene skal opp i 2011

http://www.dinside.no/motor/derfor-blir-dieselbiler-dyrere/61589466

Hvor lenge skal man klage over at man er villedet? Jeg er sikker på at folk vil sutre om dette i ti år til, noen slutter aldri å bli "villedet", enda signalene har vært klare i mange år. Ja, valget i 2007 var dustete og inkompetent, men i dag begynner dette å bli en død hest.

AtW

• Liker 6
Lenke til kommentar

Første del av Debatten igår var dedikert miljøpolitikk, blant annet avgifter på diesel etc med tanke på statsbudsjettet som ble lagt fram:

https://tv.nrk.no/serie/debatten/NNFA51100616/06-10-2016

Jeg kommer ikke unna den gedigne skuffelsen jeg føler hver gang jeg opplever "miljøpartiet" Venstre manglende kompromissløshet ovenfor regjeringspartiene, man kan jo lure på hva faen vi skal med dem lenger? Er jo nå bare enda ett besteborgelig parti som ikke tar forskere og folks bekymring på alvor, og akkurat det har vi da mer enn nok av ifra før.. Ett "miljøparti" som ikke har det som ett krav at vi oppfyller Parisavtale kravene er ikke mye til miljøparti. Solg sjela si til de blå-blå kullentusiastene og beviser med det at vi kankke bruke dem til noe, takk til dem og aldri igjen.

Vi har nå kun to reelle valg om vi faktisk skal kunne klare å ta det miljøansvaret som vi har skrytt på oss som alle nå løper ifra på grunnlag av kostnader, nemlig SV og MDG. Så kan man mene hva man vil om hva og hvordan, faktum er at det er kun disse to partier som faktisk legger opp til at vi kommer i mål med 40% reduksjon i utslipp til 2030. Personlig syntes jeg alt annet hadde vært så jævlig pinlig med tanke på Norges forutsetninger, om ikke vi klarer å ta oss råd til dette så tror jeg kloden her får lungekreft lenge før ungene mine har blitt gamle. Snakker om ansvarsfraskrivelse :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Eh... diesel er bedre for kloden enn bensin, men diesel er mer lokalt problematisk. Slik sett er økningen i drivstoff avgift tåpelig, en burde økt bompenger rundt byer isteden, latt folk på landsbygda kjøre siden de ikke har annen mulighet. Der er ikke diesel plagsom heller.

Men uansett, utslippet fra privat transport er bare en liten del av den totale co2 kaka. Litt storm i vannglass de greiene der. Media liker vel å fokusere på det som angår folk, istedenfor hva som betyr noe i den store sammenheng.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er ditt eget valg og en konsekvens du må leve med. Jeg tror du må legge følelsene dine igjen i dørstokken og slutte å behandle det politiske systemet som din personlige syndebukk.

Ja ozone, og alle andre i dette landet som i god tro kjøpte dieselbil, må leve med det. Politikerne som fattet vedtakene på den annen side...

Hvem ellers mener du man skal bruke som syndepunkt annet enn de som faktisk fatter beslutningene?

...Men det er fortsatt ingen som tvang deg til å kjøpe diesel, og konsekvensene for dette er dine egne. Dette er enkelt og greit et tillitsbrudd.

Nei, men mange mennesker hører faktisk på politikerne når de kommer men anbefalninger om det ene eller det andre.

Du tror politikerne gikk klar og hadde inside info om at de ikke burde kjøpe Diesel den tid vi alle trodde it was the future?

Hvor tar du alle disse konspirasjonene mot våre folkevalgte ifra? Genereres villig vekk oppi eget hode?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du tror politikerne gikk klar og hadde inside info om at de ikke burde kjøpe Diesel den tid vi alle trodde it was the future?

Nix, men når de ikke har alle fakta på bordet så bør de ikke komme med anbefalninger om verken det ene eller det andre. Eller er det ikke så viktig å basere politiske beslutninger på fakta? :)

Hvor tar du alle disse konspirasjonene mot våre folkevalgte ifra? Genereres villig vekk oppi eget hode?

Wow, skikkelig voksent.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Nix, men når de ikke har alle fakta på bordet så bør de ikke komme med anbefalninger om verken det ene eller det andre. Eller er det ikke så viktig å basere politiske beslutninger på fakta? :)

Wow, skikkelig voksent.

Du føler det mer modent å sitte der å konspirere mot våre egne dag ut og dag inn uten hold? Og begynner å sippe når noen konfronterer dere med de daglige løgnene? Snakker om umodent ja...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du føler det mer modent å sitte der å konspirere mot våre egne dag ut og dag inn uten hold? Og begynner å sippe når noen konfronterer dere med de daglige løgnene? Snakker om umodent ja...

Tja, nå er det vel du som sitter her og sipper når noen kritiserer sosialdemokratiet da... og attpåtil kaller de som kommer med kritikk for løgnere fremfor å heller prøve å holde en saklig diskusjon. Så... umodent sa du?  :)

Lenke til kommentar

Tja, nå er det vel du som sitter her og sipper når noen kritiserer sosialdemokratiet da... og attpåtil kaller de som kommer med kritikk for løgnere fremfor å heller prøve å holde en saklig diskusjon. Så... umodent sa du?   :)

Min kritikk bunner i at samme faen hvor mye dere baser dere rundt i salater, så rikkes det ikke en tomme på ideologitvangstrøya uansett. Det var det bullshittet av ett svar du råkte av deg her som gjorde at man reagerte:

Vi skal altså sitte musestille alle sammen inntil bevisene behager deg og liberalistene, dvs at de aldri ville ha fått ut en eneste anbefaling for noe som helst. Dette blir sånt bedrevitende piss som er forfektet på ett eneste grunnlag og det er at jo mer staten og politikerne våre feiler, jo bedre er det for deg og dere. Det er så frustrerende lite konstruktivt å bare sitte der i vranglås å skylde på de som faktisk gjør en innsats å prøver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så staten reduserte avgiftene på en vare, du velger å kjøpe den varen siden du sparer mye penger og nå skylder staten deg penger? Hvorfor skal du ha kompensasjon for å ha betalt lave avgifter?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Min kritikk bunner i at samme faen hvor mye dere baser dere rundt i salater, så rikkes det ikke en tomme på ideologitvangstrøya uansett. Det var det bullshittet av ett svar du råkte av deg her som gjorde at man reagerte:

Tvangstrøye... bullshitt...? Virkelig? Klarer du ikke bedre enn det?

Vi skal altså sitte musestille alle sammen inntil bevisene behager deg og liberalistene, dvs at de aldri ville ha fått ut en eneste anbefaling for noe som helst. 
Nei, dine kjære sosialdemokrater bør la være og blande seg inn i andre mennesker sine liv når de ikke har peiling på hva de egentlig holder på med.

Ellers så er min store drøm politikere som sitter musestille og ikke gjør noe som helst, da får de ihvertfall ikke ødelagt for andre mennesker.

Dette blir sånt bedrevitende piss som er forfektet på ett eneste grunnlag og det er at jo mer staten og politikerne våre feiler, jo bedre er det for deg og dere. 
Desto mer politikerne feil, desto klarere blir det forhåpentligvis for velgerne at politikerne slettes ikke alltid vet best. Faktisk så skal man være glad om de har rett sånn ca halvparten av gangene. Ellers så er det jo stort sett ikke noe galt i å feile så lenge man kan innrømme sine feil og ikke gjentar de. Men etter 40 års mislykked krig mot narkotika (blant annet) så har jeg ikke så høye forhåpninger.

Det er så frustrerende lite konstruktivt å bare sitte der i vranglås å skylde på de som faktisk gjør en innsats å prøver.
Hva med å la folk heller være i fred da, slutte å blande seg inn i deres liv? :)
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Tvangstrøye... bullshitt...? Virkelig? Klarer du ikke bedre enn det?

Joda, men gjør bare det som trengs her, har skjønt at det ikke burde bli for avansert for dere ;)

Vi skal altså sitte musestille alle sammen inntil bevisene behager deg og liberalistene, dvs at de aldri ville ha fått ut en eneste anbefaling for noe som helst. 
Nei, dine kjære sosialdemokrater bør la være og blande seg inn i andre mennesker sine liv når de ikke har peiling på hva de egentlig holder på med.

Ellers så er min store drøm politikere som sitter musestille og ikke gjør noe som helst, da får de ihvertfall ikke ødelagt for andre mennesker.

Får jeg gi deg en ekstremt lett liten oppgave? Om du kan klare å få kverna opp èn (1) god ting politikerne har vedtatt og fått gjennomført som har vært til vårt alles beste her i Norge?

Dette blir sånt bedrevitende piss som er forfektet på ett eneste grunnlag og det er at jo mer staten og politikerne våre feiler, jo bedre er det for deg og dere. 
Desto mer politikerne feil, desto klarere blir det forhåpentligvis for velgerne at politikerne slettes ikke alltid vet best. Faktisk så skal man være glad om de har rett sånn ca halvparten av gangene. Ellers så er det jo stort sett ikke noe galt i å feile så lenge man kan innrømme sine feil og ikke gjentar de. Men etter 40 års mislykked krig mot narkotika (blant annet) så har jeg ikke så høye forhåpninger.

Akkurat som du gjør med staten (statsmonsteret) prater du også om politikerne som en stor ensartet homogen gruppe av bare samme fail.

Det er mennesker som blir valgt inn og hadde menneskene som mente at en liberalisering var lurt slik som deg og meg fått folkets tillit, så hadde også endringene vi ønsket kommet på plass. Inntil det så er det holdingskampanjer og opplysning som gjelder nettopp for å endre folkeopinionen og med det få endret politikken. Det er ikke rom for snarveiene dine i ett ekte demokrati, så sett i gang å delta om du faktisk vil få noe gjort ikke bare sitt der å grin.

Det er så frustrerende lite konstruktivt å bare sitte der i vranglås å skylde på de som faktisk gjør en innsats å prøver.
Hva med å la folk heller være i fred da, slutte å blande seg inn i deres liv? :)

Litt sånn som fjortissene hater snuten før de skjønner cluet? ;)

Og det ATW skrev over, tror ikke du helt har tenkt igjennom konsekvensene av å ha ett samfunn uten en stat...

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Andre mennesker "blandes inn" i livet ditt uansett, det er ikke sånn at det er konsekvensfritt å ikke ha en stat som styrer.

AtW

Tror nesten du må fortelle meg hvor jeg har talt for et samfunn uten en stat. 

Joda, men gjør bare det som trengs her, har skjønt at det ikke burde bli for avansert for dere ;)

Nei vi har ikke så høye krav vi liberalister, vi ønsker vel egentlig bare vanlige mennesker selv skal få lov til å bestemme over sine egne liv. Nesten litt sånn hippie-aktig kanskje? :)

Får jeg gi deg en ekstremt lett liten oppgave? Om du kan klare å få kverna opp èn (1) god ting politikerne har vedtatt og fått gjennomført som har vært til vårt alles beste her i Norge?
Det må i så fall være ting som har gitt mer frihet til enkeltindividet, være det seg fjerning av skatter og avgifter, fjerning av tåpelige forbud, fjerning av lover som straffer mennesker som ikke skader noen andre enn seg selv (såkalt offerløs kriminalitet) etc. Fjerning av skatter som fører til at vanlige mennesker får beholde mer av sine egne verdier er jo også positivt.

Akkurat som du gjør med staten (statsmonsteret) prater du også om politikerne som en stor ensartet homogen gruppe av bare samme fail.
Nei politikere er ikke en homogen gruppe. Det finnes de politikere som jobber for å innsnevre vanlige menneskers frihet, og det finnes de som jobber for å gi mennesker mer frihet. Jeg holder altså da med siste gruppe. Og med frihet så mener jeg altså negative friheter, ikke positive friheter som sosialdemokrater er tilhengere av.

Det er mennesker som blir valgt inn og hadde menneskene som mente at en liberalisering var lurt slik som deg og meg fått folkets tillit, så hadde det også endringene vi ønsket kommet på plass. 

Helt klart, foreløpig er man ikke der.

Inntil det så er det holdingskampanjer og opplysning som gjelder nettopp for å endre folkeopinionen og med det få endret politikken. 
Selvsagt, endringer tar tid.

Det er ikke rom for snarveiene dine i ett ekte demokrati, så sett i gang å delta om du faktisk vil få noe gjort ikke bare sitt der å grin.
Hvor har jeg talt for snarveier?

Litt sånn som fjortissene hater snuten før de har skjønt cluet? ;)
Til og med fjortisser har rett i blant. ;)

Og det ATW skrev over, tror ikke du helt har tenkt igjennom konsekvensene av å ha ett samfunn uten en stat...
Som jeg svarte han: hvor har jeg talt for et samfunn uten en stat? Jeg er tilhenger av en liberal rettsstat basert på en solid grunnlov der enkeltindividets rettighetet står i førersetet. 
Lenke til kommentar

Andre mennesker "blandes inn" i livet ditt uansett, det er ikke sånn at det er konsekvensfritt å ikke ha en stat som styrer.

AtW

Tror nesten du må fortelle meg hvor jeg har talt for et samfunn uten en stat. 

Når du sier politikere ikke skal blande seg inn i andres liv. Men ingen stat/annerledes stat, poenget er det samme uansett, andre folk "blandes inn" og påvirker livet ditt, og slike endringer, passive som akvtive, påvirker livet ditt.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

(--)

Må løpe, men: Imot positiv frihet? Man skal lese mye før øya triller ut.

Ting er ikke svart hvitt, for og imot hele veien. Tror du en som ser blidt på positive friheter i samfunnet ikke ønsker å slippe å bli utsatt for overformynderi og ikke er opptatt av enkelt individets frihet? Ja takk begge deler heter det noen ganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når du sier politikere ikke skal blande seg inn i andres liv. Men ingen stat/annerledes stat, poenget er det samme uansett, andre folk "blandes inn" og påvirker livet ditt, og slike endringer, passive som akvtive, påvirker livet ditt.

AtW

Du har de statene der politikerne blander seg mye inn i folks liv, for eksempel ved at de bestemmer hvor du skal gå på skole, hva sykehus du skal gå på, hva veier du skal kunne kjøre på osv. Og så har du de statene der politikerne er mest opptatt av å påse at folk ikke dreper hverandre.

Ting er ikke svart hvitt, for og imot hele veien. Tror du en som ser blidt på positive friheter i samfunnet ikke ønsker å slippe å bli utsatt for overformynderi og ikke er opptatt av enkelt individets frihet? Ja takk begge deler heter det noen ganger.

Vet du hva positive og negative friheter er?

Lenke til kommentar

AtW

Du har de statene der politikerne blander seg mye inn i folks liv, for eksempel ved at de bestemmer hvor du skal gå på skole, hva sykehus du skal gå på, hva veier du skal kunne kjøre på osv. Og så har du de statene der politikerne er mest opptatt av å påse at folk ikke dreper hverandre.

Stemmer, og i ingen av de får man "være i fred".

AtW

Lenke til kommentar

Det eneste jeg vet er at en liberalists begrepsforståelse gjerne avviker ifra den gjengse oppfatning av samme fenomen. Men om positiv og negativ frihet utelukker hverandre i din bok, so be it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...