ozone Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Noen andre enn meg som er en smule irritert over at myndighetene for få år siden anbefalte dieselbil fordi den var så miljøvennlig i forhold til bensinbil? De satte ned dieselbil-avgiften, og satte ned diesel-avgiften, så alle kjøpte dieselbil... Men nå er plutselig dieselbil fy-fy, og myndighetene gjør alt de kan for at vi skal skrote vår 5 år gamle dieselbil... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Er du overrasket over at politikerne ombestemmer seg like oftere enn en premenstruell primadonna? Men ja det er litt irriterende, så derfor er det aller beste å ikke høre på politikerne når de kommer med formaninger om å gjøre ditt eller datt. Endret 6. oktober 2016 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Noen andre enn meg som er en smule irritert over at myndighetene for få år siden anbefalte dieselbil fordi den var så miljøvennlig i forhold til bensinbil? De satte ned dieselbil-avgiften, og satte ned diesel-avgiften, så alle kjøpte dieselbil... Men nå er plutselig dieselbil fy-fy, og myndighetene gjør alt de kan for at vi skal skrote vår 5 år gamle dieselbil... Dette er nå 9 år siden, ikke "for få år siden", og det er vel 7-8 år siden signalene begynte å komme om at dette ville snu. Hvor lenge mener du man skal sitte å gange på dette? Skal man ikke gå tilbake på det dårlige valget i 2007 noensinne? Kjøpte du diesel for 5 år siden har du deg selv å takke. AtW Endret 6. oktober 2016 av ATWindsor 2 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Fasinerende at miljøet skal reddes med avgifter. ser ikke ett konkret miljøtiltak her oppe i nord 2 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Dette er en helt bevisst strategi fra regjeringen, det kalles tråling. Man legger en trål rundt en stor del av befolkningen (lokker med attraktive dieselbiler), så snurper man igjen og drar trålen opp til slakt når fisken ikke kan unnslippe. I trondheim gjør dem det samme med piggdekkavgift. Dem fjerner og re-etablerer piggdekkavgifter med 3 års sykluser slik at folk kjøper og blir fanget i avgift jevnlig. Ikke tro at dette er tilfeldige hendelser, man vil aldri øke en avgift uten å være sikker på at mange brenner inne med den. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Dette er nå 9 år siden, ikke "for få år siden", og det er vel 7-8 år siden signalene begynte å komme om at dette ville snu. Hvor lenge mener du man skal sitte å gange på dette? Skal man ikke gå tilbake på det dårlige valget i 2007 noensinne? Kjøpte du diesel for 5 år siden har du deg selv å takke. AtW Ja det er jo kjempemiljøvennlig om alle som kjøpte dieselbiler nå skal kjøpe bensinbiler eller el-biler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Dette er nå 9 år siden, ikke "for få år siden", og det er vel 7-8 år siden signalene begynte å komme om at dette ville snu. Hvor lenge mener du man skal sitte å gange på dette? Skal man ikke gå tilbake på det dårlige valget i 2007 noensinne? Kjøpte du diesel for 5 år siden har du deg selv å takke. AtW Ja det er jo kjempemiljøvennlig om alle som kjøpte dieselbiler nå skal kjøpe bensinbiler eller el-biler. Skal alle som kjøpte dieselbiler for 9 år siden kjøpe nye biler? Hvem sier de skal det? AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Skal alle som kjøpte dieselbiler for 9 år siden kjøpe nye biler? Hvem sier de skal det? AtW Skrev jeg at alle må kjøpe nye biler? Nei jeg gjorde ikke det. Så: hvor mange tror du kommer til å selge dieselbilene sine og heller kjøpe el/bensinbil? Jeg vet ikke selv, men det kan jo tenkes at det blir en del... kanskje? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Skal alle som kjøpte dieselbiler for 9 år siden kjøpe nye biler? Hvem sier de skal det? AtW Skrev jeg at alle må kjøpe nye biler? Nei jeg gjorde ikke det. Så: hvor mange tror du kommer til å selge dieselbilene sine og heller kjøpe el/bensinbil? Jeg vet ikke selv, men det kan jo tenkes at det blir en del... kanskje? Nei, du klagde over at det var lite miljøvennlig om alle gjorde det, men det er jo greit å få avklart at det var et fiktivt eksempel fra din side. I disse dager? Antakelig ikke så mye flere, det har vært kjent lenge at diesel kommer til å belegges hardere, men noen blir det helt sikkert. AtW Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Fasinerende at miljøet skal reddes med avgifter. ser ikke ett konkret miljøtiltak her oppe i nord Snart vil du få se der oppe i nord, hvordan miljøavgiftskronene skal brukes for å redde verden 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Er nå bedre at de er i stand til å endre mening enn at de kjører til de ender i grøfta. Jeg skjønner at dieseleiere er bitre, men det er latterlig å tro at politikere er overmennesker som kan se frem i tiden på ny forskning og uforutsette hendelser. Om dere forventer erstatning så sier jeg tough luck, staten skylder dere ingenting. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Det morsomme er jo at diesel sannsynligvis er mer miljøvennlig for kloden. NOx partiklene er lokalt irriterende, hvilket de har vært siden tidenes morgen. De medvirker en del til ozon hetten som legger seg som et lokk over tett befolkede områder når været tillater denslags. Men diesel brenning er ikke så ille som vedfyring da, noe vel politikere også foreslo alle burde kunne bedrive- forrige gang det var lite vann i reservoarene... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Det er vel først i de siste årene at vi har hatt disse forholdene som gjør at luftkvaliteten blir kritisk dårlig, som er årsaken til dette fokuset på dieselforbud, kjøreforbud, vedfyring, lasteskip og nedsatte fartsgrenser. På vinterdager med grei temperatur og lett vind så er jo NOx relativt ubetydelig i norske byer. Endret 6. oktober 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Det jeg stusser over er hvordan politikerne kunne argumentere såpass overbevist om diesel sin angivelige fortreffelighet for så å gå tilbake på det. Jeg mener, det fantes vel ikke noe ved diesel-egenskapene man ikke kjente til allerede i 2007 ? 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Jeg tror du muligens overvurderer byråkratiet sin evne. De har nok tenkt for mye på de kortsiktige CO2-utslippene og brant seg på NOx-utslippene når diesel faktisk begynte å innta byene, og disse vindstille. kalde vintrene kom. Det er jo selvsagt uakseptabelt å eksperimentere på disse måtene, men ærlig talt, shit happens. Endret 6. oktober 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Vel! Nå forsvinner HK-avgift så vi kan chippa dieselbiler moderat og senka forbruket en del. Da er vi like langt. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 7. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2016 ...staten skylder dere ingenting. Der er jeg ikke enig. Staten preket "kjøp diesel fremfor bensin" og lenge før bilenes normale levetid er over ombestemmer de seg så til de grader! Nå er dieselbiler plutselig de verste! Det vitner det om grov inkompetanse! De skal værsågod få kjøpe tilbake min dieselbil hvis de vil at den skal skrotes allerede nå! Hvis de bruker politiske virkemidler for å få meg til å kvitte meg med en bil de anbefalte meg å kjøpe, begynner jeg å fylle traktordiesel, og tar saken til menneskerett-domstolen om jeg blir tatt. Som det sies over; dette visste man da, dette er ikke noe nytt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) ...Hvis de bruker politiske virkemidler for å få meg til å kvitte meg med en bil de anbefalte meg å kjøpe, begynner jeg å fylle traktordiesel, og tar saken til menneskerett-domstolen om jeg blir tatt. Som det sies over; dette visste man da, dette er ikke noe nytt. Jeg vurderer å kjøpe en gammel Lada som kun går på råolje, og så i protest kjøre den forbi Stortinget. Ellers er jeg helt enig med deg: når staten (politikerne) er de som styrer, da har de et ansvar for å gi innbyggerne forutsigbarhet. Forutsigbarhet får man ikke ved å ombestemme seg i hytt og pine for så å sende regningen til de som bare fulgte rådene de ble gitt. Men folk lærer forhåpentligvis snart: dersom en politiker kommer med en anbefalning om noe, da bør man egentlig gjøre det stikk motsatte. Endret 7. oktober 2016 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 ...staten skylder dere ingenting. Der er jeg ikke enig. Staten preket "kjøp diesel fremfor bensin" og lenge før bilenes normale levetid er over ombestemmer de seg så til de grader! Nå er dieselbiler plutselig de verste! Det vitner det om grov inkompetanse! De skal værsågod få kjøpe tilbake min dieselbil hvis de vil at den skal skrotes allerede nå! Hvis de bruker politiske virkemidler for å få meg til å kvitte meg med en bil de anbefalte meg å kjøpe, begynner jeg å fylle traktordiesel, og tar saken til menneskerett-domstolen om jeg blir tatt. Som det sies over; dette visste man da, dette er ikke noe nytt. Det er ditt eget valg og en konsekvens du må leve med. Jeg tror du må legge følelsene dine igjen i dørstokken og slutte å behandle det politiske systemet som din personlige syndebukk. Jeg er enig i at det var inkompetanse som forårsaket at problemene rundt diesel ikke ble undersøkt bedre, og på det punktet så fortjener regjeringen tyn. Men det er fortsatt ingen som tvang deg til å kjøpe diesel, og konsekvensene for dette er dine egne. Dette er enkelt og greit et tillitsbrudd. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 ...staten skylder dere ingenting. Der er jeg ikke enig. Staten preket "kjøp diesel fremfor bensin" og lenge før bilenes normale levetid er over ombestemmer de seg så til de grader! Nå er dieselbiler plutselig de verste! Det vitner det om grov inkompetanse! De skal værsågod få kjøpe tilbake min dieselbil hvis de vil at den skal skrotes allerede nå! Hvis de bruker politiske virkemidler for å få meg til å kvitte meg med en bil de anbefalte meg å kjøpe, begynner jeg å fylle traktordiesel, og tar saken til menneskerett-domstolen om jeg blir tatt. Som det sies over; dette visste man da, dette er ikke noe nytt. De anbefalte deg ikke å kjøpe den bilen for 5 år siden. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå