kremt Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Fordi biltrafikk har vesentlig ulemper, og det er ønskelig å begrense den. Og dette oppnår man ved å gjøre elbil billigere enn å kjøre buss? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Verditap per år på elbil = 20.000. Årskort ruter 1 sone = 7.000. → Ikke billigere å kjøre elbil enn å ta buss. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Verditap per år på elbil = 20.000. Er dette en fast sum per år, opplest og vedtatt? De fleste har en bil uansett, og elbil er omtrent gratis i bruk. Det er bruken som er favorisert i størst grad, men eie er også det. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Om man har bil uansett er det vel bare lurt å ha intensiver slik at flest mulig kjører elbil. Om det er like dyrt med elbil som fossil-bil, foretrekker folk flest helt sikkert fossil-bil. Verditapet er ikke noe fasit på, men minst 15.000 bør man vel regne med. I tillegg har man utgifter som forsikring (5.000,-) årsavgift (500,-), service, vask og generelt vedlikehold, som spyleveske, viskere mm. 3-4.000 per år. Bildekk - 2.000 per år. Alt dette er kostnader - selv om du ikke ser dem hver gang du er ute å kjører, så ligger dem skjult i det store regnskapet. Ser du bort fra bompenger og ferger (særlig ferger bør elbil etterhvert betale på), så er kostnader per år relativt lik. Drivstoff vs hjemmelading er vel 1/5 av kostnaden. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Hvorfor mener alle at å gjøre det utholdelig dyrt å ha en fossil bil er tingen? Hvorfor ikke gjøre det enda mer forlokkende å kjøpe elbil? Det er jo tross alt noen situasjoner der en elbil ikke er godt nok, jeg kan ikke kjøre til hytten med elbilen uten et langvarig stopp for å hurtiglade den. Spesielt om vinteren der rekkevidden er effektivt halvert. Norge er et langstrakt land, og før elbiler har like god rekkevidde som fossilbiler så er de ikke et reelt alternativ for enkelte, å straffe de enkelte virker ikke helt rettferdig. Det er ikke norge som er miljøverstingen, vi er piss i havet, så hvorfor vi på død og liv skal være dyrest på alt som ikke er helt grønt er unødvendig. Vi bør heller bruke pengene våres på å hjelpe andre land å være mer miljøvennlig. Løsningen er at du skaffer deg en hytte som ligger litt nærmere, ikke at alle skal tilpasse seg deg. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Jeg synes det er trist at de med best råd og de høyeste lønningene i Norge skal få slike enorme skattelettelser som dette er for titusener av de rikeste. For mange er det snakk om mange hundre tusen og for noen få en million og mer. Dette mens de med lavere inntekt og høye huslån må betale for infrastrukturen i Norge, der nedbetalingstiden på bomveier forlenges med mange år for de fattigste av oss. Hvorfor begynner du å snakke om skatteletter? Tenker du på momsfritak m.m.? Det er jo ikke trist at de med god råd og høye lønninger bruker penger på å kjøpe dyre elbiler, for ved å gjøre dette bidrar de til å legge til rette for elbiler for "massene". Tesla brukte jo nettopp denne strategien: Model 3 er bilen de hadde tenkt til å lage hele tiden, men for å få til dette trengte de å bygge opp volum og kapasitet på produksjon, og inntekter gjennom salg. Dette var Model S og Model X (og Roadster). De med god råd og høye lønninger som har kjøpt Model S og X har altså gjort det mulig for Tesla å produsere Model 3, som også er et alternativ for de med ikke fullt så god råd og lavere lønninger. Du burde takke de med god råd og høye lønninger for at de har gjort det mulig å produsere en elbil for massemarkedet. Endret 7. oktober 2016 av hekomo 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Løsningen er at du skaffer deg en hytte som ligger litt nærmere, ikke at alle skal tilpasse seg deg. Poenget er ikke å dekke alles behov, men flertallet. De fleste kjører ikke spesielt langt per dag, og er på langtur typisk et par ganger i året. Det er ganske lett å leie bil til de dagene det trengs når man skal på langtur eller skal trekke henger. Leie bil er faktisk en ganske undervurdert måte å skaffe seg transport på, både økonomisk og hensiktsmessig. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Leie bil er faktisk en ganske undervurdert måte å skaffe seg transport på, både økonomisk og hensiktsmessig.Jobber du for Avis eller? Seriøst, jeg plottet inn feriene mine neste månedene, overraskelse, ikke noe penger å spare hos Avis. Som en liten bonus får jeg bryderiet med ekstra henting/pakking(som ærlig talt veier tyngre enn det økonomiske). På plussiden så må det bemerkes at jeg nok ville ende med å kjøre nyere bil enn jeg ellers ville gjort.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Leie bil er faktisk en ganske undervurdert måte å skaffe seg transport på, både økonomisk og hensiktsmessig.Jobber du for Avis eller? Seriøst, jeg plottet inn feriene mine neste månedene, overraskelse, ikke noe penger å spare hos Avis. Som en liten bonus får jeg bryderiet med ekstra henting/pakking(som ærlig talt veier tyngre enn det økonomiske). På plussiden så må det bemerkes at jeg nok ville ende med å kjøre nyere bil enn jeg ellers ville gjort.. Penger å spare kontra hva? AtW Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Leie bil er faktisk en ganske undervurdert måte å skaffe seg transport på, både økonomisk og hensiktsmessig.Jobber du for Avis eller? Seriøst, jeg plottet inn feriene mine neste månedene, overraskelse, ikke noe penger å spare hos Avis. Som en liten bonus får jeg bryderiet med ekstra henting/pakking(som ærlig talt veier tyngre enn det økonomiske). På plussiden så må det bemerkes at jeg nok ville ende med å kjøre nyere bil enn jeg ellers ville gjort.. Å leie bare når man trenger det blir som regel vesentlig billigere enn å eie selv. Og jeg sa ingenting om å leie av selskaper, fins mange andre alternativer. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Du lever etter dette selv regner jeg med? 'Som regel' vil alltid avhenge av behovet. En tur på fyllinga to ganger i året eller flyttebil hvert femte år kan man låne eller leie. Men når behovet for ekstra bil dukker opp månedlig eller oftere så er ikke leiebil et bra alternativ lenger. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Du lever etter dette selv regner jeg med? Personlig gjør jeg ikke det, nei, men skal ikke se bort fra at noen gjør det. Privat bilutleie har økt voldsomt i det siste og mye er i nærheten til rimelige priser. Å eie en bil som står og ruster 300 dager i året og koster penger hver eneste dag kan godt hende blir slutt på etterhvert. Det er noe med den friheten dog, kunne ta seg en kjøretur når man selv vil, til hvor man vil. Vanskeling å sette en pris på det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Personlig eier jeg ikke bil, og leier ved behov. Selv det fungerer helt fint, for mange er det nok ihvertfall ganske enkelt å klare seg med "normal bil" til daglig, og leie om man har behov for "spesialbiler". AtW Lenke til kommentar
Arne Knudsen Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Nå må det snart bli slutt på at parasitt bilene er gratis passasjerer. Man roper på nye veier og rassikring på de eksisterende veier men skal ikke disse bilene være med på spleiselaget? Har du råd til en bil til 600 000 kr har du jammen råd til å betale det som det koster å kjøre og fornye våre veier. I Bergen må de øke bompenge satsene fordi inntektene damper hen. Og slik vil det bli mange andre steder. Andre steder er det blitt stopp på nedbetalingen fordi alle skaffer deg EL-bil. Dette går ikke lengre. Jeg begriper ikke at det skal være forskjell på EL og bensin. Undertegnede som pensjonist har kun en bil og da er det ikke rom for en EL-bil for å kjøre til sentrum. Og ut av landet kan man bare glemme EL-bilen foreløpig. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Man kan ikke gjøre det "umulig" å kjøre bil med bensin/dieselmotor før det finnes et alternativ til normalbrukerne. Etter elbilene begynte å se ut som biler og ble sosialt akseptert, virker det som at folk har glemt hva nordmenn flest ønsker å kjøre: billigst mulig stasjonsvogn uavhengig av drivstoff. Pr i dag finnes det ikke en elbil som dekker det behovet. Jeg er interessert i ny teknologi og skulle gjerne selv ha kjøpt en elbil fordi jeg synes det er spennende. Dessverre får jeg ikke ta del i morroa. Neste år blir vi nødt til å kjøpe en stasjonsvogn og da har vi ikke noe annet valg enn å kjøpe en bensinbil. Uansett hvor mye bensinprisen og avgifter på bilkjøpet kommer til å stige, så blir jeg nødt til å kjøre bensinbil de neste 5 årene. Det eneste økte avgifter fører til er at jeg bruker mindre penger på andre varer og tjenester. Og alle som i det minste hadde økonomi som valgfag på videregående burde vite hva som skjer dersom middelklassen stopper å bruke penger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Man kan ikke gjøre det "umulig" å kjøre bil med bensin/dieselmotor før det finnes et alternativ til normalbrukerne. Etter elbilene begynte å se ut som biler og ble sosialt akseptert, virker det som at folk har glemt hva nordmenn flest ønsker å kjøre: billigst mulig stasjonsvogn uavhengig av drivstoff. Pr i dag finnes det ikke en elbil som dekker det behovet. Jeg er interessert i ny teknologi og skulle gjerne selv ha kjøpt en elbil fordi jeg synes det er spennende. Dessverre får jeg ikke ta del i morroa. Neste år blir vi nødt til å kjøpe en stasjonsvogn og da har vi ikke noe annet valg enn å kjøpe en bensinbil. Uansett hvor mye bensinprisen og avgifter på bilkjøpet kommer til å stige, så blir jeg nødt til å kjøre bensinbil de neste 5 årene. Det eneste økte avgifter fører til er at jeg bruker mindre penger på andre varer og tjenester. Og alle som i det minste hadde økonomi som valgfag på videregående burde vite hva som skjer dersom middelklassen stopper å bruke penger. Det er ikke umulig, eller "umulig" å kjøre vanlig bil. Du kan se på det som en ekstra skatt, det er ikke sånn at økonomisk teori tyder på at samfunnet kollapser av den grunn. AtW Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Det er ikke umulig, eller "umulig" å kjøre vanlig bil. AtW Det er akkurat det som er ønskelig fra miljøforkjemperne. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 (endret) Det er ikke umulig, eller "umulig" å kjøre vanlig bil. AtW Det er akkurat det som er ønskelig fra miljøforkjemperne. Det er alltid raringer som mener ekstreme ting, det "normale" er å mene at folk bør kjøre vesentlig mindre. (blant miljøforkjempere) AtW Endret 9. oktober 2016 av ATWindsor Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 ... Jeg er interessert i ny teknologi og skulle gjerne selv ha kjøpt en elbil fordi jeg synes det er spennende. Dessverre får jeg ikke ta del i morroa. Neste år blir vi nødt til å kjøpe en stasjonsvogn ... Kjipern! Sånn er det dessverre, per i dag består markedet av et snes tullebiler, *to* bra (men dyre) modeller og snart to modeller vi kan gi 'godkjent minus'. 4 modeller altså, hva skal vi gjøre med det? Jeg kan ikke se at det vil hjelpe noe som helst øke avgiftene på elbilene, ei heller å senke avgiftene på fossilkjøretøyene. Kanskje vi bare skal vente å se? Kanskje VW får rotet seg til å lage en elektrisk passat? Eller Renault en elektrisk Megane stasjonsvogn. Paris var en skuffelse.. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Nå må det snart bli slutt på at parasitt bilene er gratis passasjerer. Man roper på nye veier og rassikring på de eksisterende veier men skal ikke disse bilene være med på spleiselaget? Har du råd til en bil til 600 000 kr har du jammen råd til å betale det som det koster å kjøre og fornye våre veier.Ein som har råd til ein bil til 600.000, har sannsynlegvis tent meir enn det dobbelte for å få råd til bilen. Resten har gått til skatt. Eg trur ikkje du treng å frykte at nokon som kjøper seg bil til 600.000 er gratispassasjerar i samfunnet. Tvert imot kan du glede deg over at vedkommande brukar litt ekstra av sine pengar på bil, for at du og andre skal få litt reinare luft. Jeg begriper ikke at det skal være forskjell på EL og bensin.Tja, her er eit par enkle skilnadar: Ein bensinbil forgiftar bylufta og bråkar sjølv når han står stille. Ein elbil forgiftar ikkje bylufta og bråkar mykje mindre. Undertegnede som pensjonist har kun en bil og da er det ikke rom for en EL-bil for å kjøre til sentrum. Og ut av landet kan man bare glemme EL-bilen foreløpig. Underteiknande er familiefar og har kun ein bil. Det er ein elbil. Denne sommaren var vi i fire ulike utland med bilen, og det var heilt uproblematisk. På dei to åra vi har hatt bilen, har vi vore i sju ulike land. Vi gler oss til fleire land neste sommar. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå