ATWindsor Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Det er bare det at dataene ikke underbygger påstanden din, pisk virker, folk kjører ikke bare det de "må", folk kjører mer når det er billigere og mer praktisk. De bruker ikke gevinsten til å få mer tid, de bruker den til å kjøre mer. AtW 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Bom- og avgiftspartiet viser sitt sanne andlet nok ein gong. I staden for å frita nullutsleppsbilar for bompengar til evig tid, noko som på nokre få år ville gjort slutt på bompengar i Noreg, føreslår dei å tillate bompengar for elbilar òg. Flyseteavgifta, som er ei avgift på kollektivtransport, aukar. Evigvarig er det bare når det skal gis bort, ikke når det skal tas imot. De jobber med å få i stand evigvarende fiskekvoter slik at en av landets største fornybare ressurser vil til evig tid bli sittende på noen få adelige hender. TTIP som det heller ikke skal snakkes om, er også evigvarende. Men det er vel viktigere å fronte bensinpriser og fyre opp under elbilhatet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Det viser seg at utslipp i "felten" er omtrent det samme som på ikke-hybrider i mange/de fleste tilfeller. (litt avhengig av hvordan bilen er konstruert, konseptet er ikke nødvendigvis dumt) AtW 'Det viser seg'? Hvordan viser det seg? Det eneste jeg har sett publisert er en undersøkelse fra volvo som viste til at deres hybrider går 50% elektrisk basert på telemetri. Dette er naturligvis ikke noe fullgodt grunnlag, men hvis du har konkludert med noe helt annet er jeg nysgjerrig på hvilken undersøkelse du baserer deg på. Rent analytisk skulle en tro at man kan realisere vesentlige gevinster statistisk sett gitt TØIs bilbrukstatistikk. Som sagt gjennomsnittlig reisedistanse for bilreiser i norge er oppgitt til 15km, de fleste ladehybrider har omkring 30km ren elektrisk rekkevidde og får dermed inn to slike mellom hver lading uten å starte bensinmotoren. http://www.tv2.no/v/991162/ Se feks her hvor det er testet endel hybridbiler. Som du er inne på, så er dette sterkt avhengig av kjøremønster, en som lader hele tiden og kun kjører kort vil såklart bruke endel mindre, men lader man sjelden og kjører lengre, så er det verre, fordi forbruket på motordrift er høyere. For meg virker det i det aller minste dårlig underbygd at man skal ha en så stor avgiftslette på disse bilene. AtW Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Det er bare det at dataene ikke underbygger påstanden din, pisk virker, folk kjører ikke bare det de "må", folk kjører mer når det er billigere og mer praktisk. De bruker ikke gevinsten til å få mer tid, de bruker den til å kjøre mer. AtW Dataene viste da sannelig at pisk bare virker når det blir virkelig dyrt. Og såvidt jeg så sa de heller ikke noe om fornying av bilparken, men det kan være jeg overse det. Under forhandlingene i forkant, da det var snakk om i underkant av en krone i økt avgift, ble den lille økningen nærmest latterliggjort av Miljøpartiet de grønne. Forskere ved Cicero og Trafikkøkonomisk institutt påpekte at drivstoffprisen antakelig måtte dobles for at det skulle få vanlige bilister til å la kjøretøyet stå. http://www.dagbladet.no/kultur/regjerigens-klima-skambud/63819638 Og som jeg sa, så mye pisk er ikke denne regjeringa villig til å bruke. Siden jeg gavmildt ødslet av meg selv i eksemplet, kan jeg si at for meg personlig er det aktuelt å gå over til ny elbil dersom: drivstoffkostnadene + bompenge-taket >= månedlig avdrag. Og da tar jeg den urealistiske forutsetningen med gratis strøm, siden jeg har elbilpreferanse. Etter min erfaring kan det være dyrere å vedlikeholde en ny bil enn en gammel, så jeg kan ikke ta for mye hensyn til andre faktorer enn de faste. Jeg kan ikke kjøre kortere, og jeg kan ikke komme senere til skolen og jeg kan ikke komme senere på jobb. Jeg er avhengig av maksimal utnyttelse av fleksitid for å få presset inn nok timer i arbeidsuken og enda går det ikke opp. Ingen grad av pisk gjør det gjennomførbart for meg å ta bussen i stedet. Lokaltog, like ofte som i Oslo, det hadde vært et reelt alternativ, men tar jeg bussen går det bare ikke. Og når de fleste som ikke taper mye tid på å bruke kollektivt eller kjøre sammen faktisk er i storbyer i utgangspunktet, så kjører de ikke lange nok distanser til at ei krone i ekstra drivstoffavgift betyr all verden. Det er de som er avhengige av bilen til lengre distanser som kommer til å svi for denne avgifta, og da blir det fattigere familier, ikke lavere utslipp. Endret 6. oktober 2016 av tommyb Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Det stemmer, en liten økning i drivstoffavgift er ikke mye til pisk i norge, det betyr ikke at pisk ikke virker. AtW Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) For meg virker det i det aller minste dårlig underbygd at man skal ha en så stor avgiftslette på disse bilene. Det virker ganske åpenbart at det er demografi og symbolpolitikk som står bak disse lettene, og det har ingenting med miljøeffekt å gjøre. Tror ikke de scorer noen ekstra stemmer fra SV- eller Miljøparti-velgere akkurat, men de får tilbake noen av de tapte bompenge-stemmene. ATWindsor, den 06 Okt 2016 - 18:56, sa:Det stemmer, en liten økning i drivstoffavgift er ikke mye til pisk i norge, det betyr ikke at pisk ikke virker. Da foreslår jeg at du leser tekstveggen min på nytt. Denne gangen satt i en sammenheng i det faktiske Norge, den faktiske regjeringen, reell familieøkonomi, de gjeldende incentivene og reelt aktuell pisk-bruk. Da kan det hende at du får noe ut av det. For setter du det i den konteksten tror jeg ikke du vil finne det teoretiske "pisk kan ikke virke", selv mellom linjene. Det jeg sier er at med svake incentiver og moderat pisk vil svært mange ende opp med dårligere økonomi (og dårligere bil) framfor å kjøre mindre. At det er noen unge menn som kjører bil for å kjøre bil er åpenbart - men det betyr at de ikke har anstrengt økonomi i utgangspunktet, litt pisk er ikke nok, og jeg vet ikke at den kjøringa er en betydelig andel sammenlignet med jobbtransport. Endret 6. oktober 2016 av tommyb Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Momsfritaket er latterlig. Kollektivtransport har 10 % moms, sykkel 25 %. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Jeg anser det for å være ganske kortneset å synes momsfritaket er latterlig. Vi kan vel alle være enige i at Regjeringa og Stortinget har som ambisjon om å kutte CO2-utslipp. Vi trenger ikke være enige i at ambisjonene skulle vært der, men vi bør være enige i at de faktisk forsøker å kutte CO2-utslipp. Og da er det viktig å forstå hvorfor Regjeringa forsøker kutte CO2-utslipp. Det er ikke fordi klima-forskere skal ha en jobb. Et av de største partiene i Regjeringa synes å hate forskere. Det er heller ikke fordi Norge har tatt på seg å redde verda. Det er faktisk rett og slett fordi Norge har forplikta seg til det. Delvis før denne regjeringa, delvis under. Dette er internasjonal storpolitikk og makroøkonomi nå. Bordet fanger, og nå må Regjeringa forholde seg til det de har forplikta seg til. Vi har noe som heter klimakvoter. Norge har fått utdelt noen klimakvoter. Men vi slipper ut mer enn klimakvotene tillater. Derfor må vi enten kutte utslipp, eller kjøpe klimakvoter. Det er en del av et økonomisk puslespill for Regjeringa hvordan de løser dette. En måte er å kjøpe klimakvoter (og samtidig miste internasjonal politisk goodwill). Vet ikke om det er dyrt, men det er kortsiktig, en løsning som ikke vil virke over tid. En annen måte er å kutte i næringer, spesielt oljeproduksjon. Oi, det er dyrt, det, lammende for norsk økonomi. En tredje måte er å fjerne norsk landbruk helt, og det er de bare sånn halvveis motivert til. Og så er det flytrafikk, og biltrafikk. Å få folk over i elektriske biler er et tiltak som gir varig effekt, mens momsfritaket kun er en midlertidig kostnad. Dette er en mye bedre løsning for Regjeringen (og Stortinget) enn å strupe oljeproduksjonen og den norske økonomien i samme slengen. Derfor har man momsfritak på elektriske biler. Det er ikke det minste latterlig. Det er heller kynisk. At de ikke gir (større) momsfritak på kollektivtransport eller sykler, kan jeg egentlig bare se en grunn til. De tror ikke det vil ha nok effekt på CO2-utslippene. 2 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Skikkelig skuffet over elbilforreningen. Bompenger på elbiler, ja det er de ikke mot, nei da, det må jo være fint. (wtf?) Blir like arg hver gang elbilforreningen stikker hodet frem å synest diverse innstramminger og avgiftsbelegginger av elbiler er "greit". Det er ikke mye greit for de som har invistert i dyre elbiler i byene som har lagt inn gratis bom i regnestykket dems. Flere av disse vil nå heller kjøpe seg en billigere disel eller bensin. Hydrogenbiler er en god i ide i tungtransport? Det er jo bare tull og tøys. Fremtiden for tungtransport er batterielektrisk med batteribyttestasjoner rundt om i landet. Hydrogenbilene og den svindyre infrastrukturen vil koste samfunnet dyrt i årene fremover, og ingen vil få noen glede av griseriet. Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Momsfritaket er latterlig. Kollektivtransport har 10 % moms, sykkel 25 %. Du har et poeng, kollektiv og sykkel burde også ha momsfritak. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Jeg anser det for å være ganske kortneset å synes momsfritaket er latterlig. Vi kan vel alle være enige i at Regjeringa og Stortinget har som ambisjon om å kutte CO2-utslipp. Vi trenger ikke være enige i at ambisjonene skulle vært der, men vi bør være enige i at de faktisk forsøker å kutte CO2-utslipp. Og da er det viktig å forstå hvorfor Regjeringa forsøker kutte CO2-utslipp. Det er ikke fordi klima-forskere skal ha en jobb. Et av de største partiene i Regjeringa synes å hate forskere. Det er heller ikke fordi Norge har tatt på seg å redde verda. Det er faktisk rett og slett fordi Norge har forplikta seg til det. Delvis før denne regjeringa, delvis under. Dette er internasjonal storpolitikk og makroøkonomi nå. Bordet fanger, og nå må Regjeringa forholde seg til det de har forplikta seg til. Vi har noe som heter klimakvoter. Norge har fått utdelt noen klimakvoter. Men vi slipper ut mer enn klimakvotene tillater. Derfor må vi enten kutte utslipp, eller kjøpe klimakvoter. Det er en del av et økonomisk puslespill for Regjeringa hvordan de løser dette. En måte er å kjøpe klimakvoter (og samtidig miste internasjonal politisk goodwill). Vet ikke om det er dyrt, men det er kortsiktig, en løsning som ikke vil virke over tid. En annen måte er å kutte i næringer, spesielt oljeproduksjon. Oi, det er dyrt, det, lammende for norsk økonomi. En tredje måte er å fjerne norsk landbruk helt, og det er de bare sånn halvveis motivert til. Og så er det flytrafikk, og biltrafikk. Å få folk over i elektriske biler er et tiltak som gir varig effekt, mens momsfritaket kun er en midlertidig kostnad. Dette er en mye bedre løsning for Regjeringen (og Stortinget) enn å strupe oljeproduksjonen og den norske økonomien i samme slengen. Derfor har man momsfritak på elektriske biler. Det er ikke det minste latterlig. Det er heller kynisk. At de ikke gir (større) momsfritak på kollektivtransport eller sykler, kan jeg egentlig bare se en grunn til. De tror ikke det vil ha nok effekt på CO2-utslippene. Det er ikke så enkelt i mine øyne, det er bedre for miljøet at færre kjører, derfor er det ikke gunstig med for gode ordninger på elbiler heller. AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Skikkelig skuffet over elbilforreningen. Bompenger på elbiler, ja det er de ikke mot, nei da, det må jo være fint. (wtf?) Blir like arg hver gang elbilforreningen stikker hodet frem å synest diverse innstramminger og avgiftsbelegginger av elbiler er "greit". Det er ikke mye greit for de som har invistert i dyre elbiler i byene som har lagt inn gratis bom i regnestykket dems. Flere av disse vil nå heller kjøpe seg en billigere disel eller bensin. Hydrogenbiler er en god i ide i tungtransport? Det er jo bare tull og tøys. Fremtiden for tungtransport er batterielektrisk med batteribyttestasjoner rundt om i landet. Hydrogenbilene og den svindyre infrastrukturen vil koste samfunnet dyrt i årene fremover, og ingen vil få noen glede av griseriet. Det er greit, det bør koste å bruke bil, det har vært kjent lenge at disse tiltakene er midlertidig, helt fra starten faktisk, om man lar seg "Lure" av at de forsvinner nå, så har man kun seg selv å takke. AtW 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Jeg anser det for å være ganske kortneset å synes momsfritaket er latterlig. Vi kan vel alle være enige i at Regjeringa og Stortinget har som ambisjon om å kutte CO2-utslipp. Vi trenger ikke være enige i at ambisjonene skulle vært der, men vi bør være enige i at de faktisk forsøker å kutte CO2-utslipp. Og da er det viktig å forstå hvorfor Regjeringa forsøker kutte CO2-utslipp. Det er ikke fordi klima-forskere skal ha en jobb. Et av de største partiene i Regjeringa synes å hate forskere. Det er heller ikke fordi Norge har tatt på seg å redde verda. Det er faktisk rett og slett fordi Norge har forplikta seg til det. Delvis før denne regjeringa, delvis under. Dette er internasjonal storpolitikk og makroøkonomi nå. Bordet fanger, og nå må Regjeringa forholde seg til det de har forplikta seg til. Vi har noe som heter klimakvoter. Norge har fått utdelt noen klimakvoter. Men vi slipper ut mer enn klimakvotene tillater. Derfor må vi enten kutte utslipp, eller kjøpe klimakvoter. Det er en del av et økonomisk puslespill for Regjeringa hvordan de løser dette. En måte er å kjøpe klimakvoter (og samtidig miste internasjonal politisk goodwill). Vet ikke om det er dyrt, men det er kortsiktig, en løsning som ikke vil virke over tid. En annen måte er å kutte i næringer, spesielt oljeproduksjon. Oi, det er dyrt, det, lammende for norsk økonomi. En tredje måte er å fjerne norsk landbruk helt, og det er de bare sånn halvveis motivert til. Og så er det flytrafikk, og biltrafikk. Å få folk over i elektriske biler er et tiltak som gir varig effekt, mens momsfritaket kun er en midlertidig kostnad. Dette er en mye bedre løsning for Regjeringen (og Stortinget) enn å strupe oljeproduksjonen og den norske økonomien i samme slengen. Derfor har man momsfritak på elektriske biler. Det er ikke det minste latterlig. Det er heller kynisk. At de ikke gir (større) momsfritak på kollektivtransport eller sykler, kan jeg egentlig bare se en grunn til. De tror ikke det vil ha nok effekt på CO2-utslippene. Det er ikke så enkelt i mine øyne, det er bedre for miljøet at færre kjører, derfor er det ikke gunstig med for gode ordninger på elbiler heller. AtW Jeg tror faktisk du gikk glipp av hele poenget med innlegget O_o Jeg forklarte hvorfor regjeringen er motiverte til å benytte momsfritak. Ikke hva som er bra for miljøet. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) http://www.tv2.no/v/991162/ Se feks her hvor det er testet endel hybridbiler. Som du er inne på, så er dette sterkt avhengig av kjøremønster, en som lader hele tiden og kun kjører kort vil såklart bruke endel mindre, men lader man sjelden og kjører lengre, så er det verre, fordi forbruket på motordrift er høyere. For meg virker det i det aller minste dårlig underbygd at man skal ha en så stor avgiftslette på disse bilene. AtW Denne reportasjen er desverre helt umulig å forholde seg til, da det ikke fremkommer hvordan de har testet. Jeg har desverre sett alt for mange tester av biljournalister hvor de tar en eller annen lang kjørerute, gjerne 10-20 mil, kjører den i ett og regner drivstofforbruk for dette og setter to strek under. Dette er ikke realistisk, og vil naturligvis gi et særdeles pessimistisk utslag for ladehybrider. Ser at TØI har en undersøkelse hvor de finner at ca 55% av kjørte km er elektriske med PHEV (https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=43161) Endret 6. oktober 2016 av sverreb Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Momsfritaket er latterlig. Kollektivtransport har 10 % moms, sykkel 25 %. Du har et poeng, kollektiv og sykkel burde også ha momsfritak. Jess! Da kunne jeg ha kjøpt enda fetere sykkel ;-) 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Elbil er bra for miljøet og veldig bra reklame for Norge utad. Mange utenlandske artikler som omtaler Norge og det vi gjør med elbilpolitikken positivt. Vi får bare fortsette og stå på! (spam fjernet) Du legger ved denne spam-linken din med affiliate-link i hvert eneste innlegg du skriver. Det er fullstendig forkastelig. Er det en moderator her som kan gjøre noe med dette? Jeg håper ikke man må inn og rapportere hvert enkelt av spam-innleggene til denne personen... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 hei å må vi vise oss og ikke la pinglene i elbilforeningen få sitte der og ikke få noe til nå må vi stå på krava vi er en del erliler og må demonstrere og få til og bevare fordelene se på mottorsyklistene har noen av de fått å betale bommer eller ut av kolektiv om de er en ? nei for de er store organisasjoner som de ikke rører Tegnsetting? 1 Lenke til kommentar
Sigols Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Hvorfor mener alle at å gjøre det utholdelig dyrt å ha en fossil bil er tingen? Hvorfor ikke gjøre det enda mer forlokkende å kjøpe elbil? Det er jo tross alt noen situasjoner der en elbil ikke er godt nok, jeg kan ikke kjøre til hytten med elbilen uten et langvarig stopp for å hurtiglade den. Spesielt om vinteren der rekkevidden er effektivt halvert. Norge er et langstrakt land, og før elbiler har like god rekkevidde som fossilbiler så er de ikke et reelt alternativ for enkelte, å straffe de enkelte virker ikke helt rettferdig. Det er ikke norge som er miljøverstingen, vi er piss i havet, så hvorfor vi på død og liv skal være dyrest på alt som ikke er helt grønt er unødvendig. Vi bør heller bruke pengene våres på å hjelpe andre land å være mer miljøvennlig. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Hvorfor mener alle at å gjøre det utholdelig dyrt å ha en fossil bil er tingen? Hvorfor ikke gjøre det enda mer forlokkende å kjøpe elbil? Det er jo tross alt noen situasjoner der en elbil ikke er godt nok, jeg kan ikke kjøre til hytten med elbilen uten et langvarig stopp for å hurtiglade den. Spesielt om vinteren der rekkevidden er effektivt halvert. Norge er et langstrakt land, og før elbiler har like god rekkevidde som fossilbiler så er de ikke et reelt alternativ for enkelte, å straffe de enkelte virker ikke helt rettferdig. Det er ikke norge som er miljøverstingen, vi er piss i havet, så hvorfor vi på død og liv skal være dyrest på alt som ikke er helt grønt er unødvendig. Vi bør heller bruke pengene våres på å hjelpe andre land å være mer miljøvennlig. Fordi biltrafikk har vesentlig ulemper, og det er ønskelig å begrense den. Alle kan argumentere for at de er "et piss i havet", vi har alle et felles ansvar. AtW Lenke til kommentar
Sivert Sæterbø Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg synes det er trist at de med best råd og de høyeste lønningene i Norge skal få slike enorme skattelettelser som dette er for titusener av de rikeste. For mange er det snakk om mange hundre tusen og for noen få en million og mer. Dette mens de med lavere inntekt og høye huslån må betale for infrastrukturen i Norge, der nedbetalingstiden på bomveier forlenges med mange år for de fattigste av oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå