G Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Det er også mer behagelig med mindre stigning for billister som er utstyrt med symaskinmotor i sine biler. Til og med EL-bilene må vel forbruke mindre av batteriene med slakere stigning? Tja.... i følge pensumet i 2FY så skal det vel ikke spille noen rolle om man tar en slak eller en bratt vei opp fra 360 meters dyp. Det er jo den samme negative potensielle energien som skal utlignes i begge tilfeller... Om noe, så bruker man vel antageligvis litt mer energi/batteri på den slake veien opp, pga. økt lengde og dermed også økt akkumulert rullemotstand. Det er dog noen år siden nå, at jeg fullførte fysikkpensumet på gymnaset... Men du snakker om ideelle forhold der i fysikken. Motorkraft som må til, gear mm., så har man brukt mer enn det smakte. Har du sett den tykke svartgrå røyken som kommer i fra dieselmotorer som må jobbe ekstra hardt? Går mye ubrukt brennstoff med da. Nå er det så mange motortyper, for ikke å glemme EL, at det blir vanskelig å sammenlikne dem på strak arm. Endret 7. oktober 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Min mening er at tunnelen burde kommet opp her: https://www.google.no/maps/@59.3143783,5.4502929,17.79z?hl=en Fordi alt det andre tullet med å måtte kjøre gjennom bokn og forbi Kårstø er jo bare tull for normal trafikkavvikling. De som behøver å forsyne Kårstø kan kjøre tilbake den korte veistrekningen for å gi folk en bedre løsning totalt sett. Folk som skal til Karmøy, Haugesund og Bergen har en mye bedre løsning om tunnelen kommer opp der hvor jeg anbefaler som førstepri. Andreprioritet er Aksdalkrysset. Jeg skulle ha vært veiplanlegger, der har jeg min misjon (Alternativt i krysset i Aksdal) Sikkerhetsmessig er ikke det særlig lurt. Det kan så være. Men så går det an å spikke flis av mye også da. Går an å legge munningen et annet sted enn direkte i de eksisterende rundkjøringene. Eller utslette de eksisterende og bygge nye kryss som er mer optimale da. Alt ettersom hvor god plass som finnes i omkringliggende terreng til å utbedre på kryssene. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Min mening er at tunnelen burde kommet opp her: https://www.google.no/maps/@59.3143783,5.4502929,17.79z?hl=en Fordi alt det andre tullet med å måtte kjøre gjennom bokn og forbi Kårstø er jo bare tull for normal trafikkavvikling. De som behøver å forsyne Kårstø kan kjøre tilbake den korte veistrekningen for å gi folk en bedre løsning totalt sett. Folk som skal til Karmøy, Haugesund og Bergen har en mye bedre løsning om tunnelen kommer opp der hvor jeg anbefaler som førstepri. Andreprioritet er Aksdalkrysset. Jeg skulle ha vært veiplanlegger, der har jeg min misjon (Alternativt i krysset i Aksdal) Sikkerhetsmessig er ikke det særlig lurt. Det kan så være. Men så går det an å spikke flis av mye også da. Går an å legge munningen et annet sted enn direkte i de eksisterende rundkjøringene. Eller utslette de eksisterende og bygge nye kryss som er mer optimale da. Alt ettersom hvor god plass som finnes i omkringliggende terreng til å utbedre på kryssene. Bruk lenkene du fikk av meg i går så ser du at du har ingen grunn til bekymring. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 16. desember 2016 Del Skrevet 16. desember 2016 det handler om å legge veiene lengst ut mot kysten skjønner jeg,. Mulig det har noe med hvor folk faktisk bor.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå