Gå til innhold

Deilige, supre og fantastiske råvarer (mest alsidig, best, sunnest, ting du ikke kan leve uten)

zeebra

Anbefalte innlegg

Økologisk og organisk er reklameord som bare tullinger biter på. En annen artig ting er "frittgående" høner :lol:

Ja spesielt. :blink:

Du vil vel helst spise burhøns som går rundt i sin egen drit, lider hele livet og har altslags sykdom.

Bedre mat, ja takk, bedre dyrevelferd, ja takk. Økologisk er å unngå et steg i feil retning, eller i forhold til dagens "normal", et steg i riktig retning.

Burhøns blir vel ikke så mye spist, det er eggene deres vi spiser. Ellers er jeg helt enig i at dyrevelferd bør prioriteres.

Problemet med egg er at høns ikke er ålreite dyr. Frittgående betyr ikke det bonderomantiske bildet med en flokk høns som tusler rundt fjøset på dagtid og så gjemmer seg for reven innendørs på kveldene. Frittgående betyr tusenvis av høns stuet inn i et lite lokale 24/7. Der kan de utøve det eneste de faktisk har muligheten til: Slå ned på de svake i flokken.

Jeg vet ikke helt hva jeg foretrekker: Høns som sitter i sitt lille bur og produserer egg, eller høns som blir stuet sammen med det resultatet at de hakker sine artsfrender til døde. Begge er en konsekvens av vårt ønske om billige egg til frokost, såkalt industrielt landbruk. Fjærfe var den lille reservasjonen jeg tenkte på i vårt bærekraftige landbruk. Tror "frittgående" er der kun for å tilfredsstille en kritisk røst. De reelle alternativene våre er å betale blod for en sjelden vare, produsere selv eller akseptere at dyr lider. Burhøns blir i alle fall ikke hakket i hjel, og kan taes godt vare på av omsorgsfulle eiere.

-bird's eye chili er også en råvare jeg må jeg ha mye av  :)

Endret av madammim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er selvsagt å få eggene fra en lokal bonde som du vet driver med høns på en skikkelig måte og som ikke driver industrielt. Eller ha egne høns. 3-4 stk burde være nok for egg til en hel familie.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men av en eller annen grunn foretrekker jeg brune egg.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...