Gå til innhold

Deilige, supre og fantastiske råvarer (mest alsidig, best, sunnest, ting du ikke kan leve uten)

zeebra

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg tenker en hel del folk her kan gi gode tips om råvarer de bruker i matlaging, eller en toppliste over råvarer folk bruker hele tiden, rett og slett favorittene. Hvorfor de er favoritter er ikke så veldig viktig, men det kan jo inkludere ting som alsidighet, sunnhet, basisvarer eller ting du rett og slett ikke klarer seg uten når du lager mat.  Helst sunne ting da, jeg leter i bunn og grunn etter "superfoods".

Her er det snakk om ubehandlede råvarer, men utover det kan det være hva som helst, men de må være viktige i ditt kjøkken, noe som selvsagt forutsetter at du lager mat og bruker råvarer.

F.eks er ikke "salat" godt nok som råvare, da må du spesifisere hvilken type salat. Unntak gjelder selvsagt, det går an å si salat generelt, eller også nevne ting som er prosesserte varer hvis de former utgangspunktet for hjemmelaget mat og er for viktige til å ikke nevne.

Her er noen av min absolutte favoritter og basisvarer:
- Perfekte tomater (passe balanse mellom syrlighet og sødme)  - så gode at de kan spises som snacks
- Paprika
- Quinoa (MYE bedre enn ris, mer alsidig og langt sunnere)
- Spinat
- "Vanlig" løk (finnes det noe deiligere å spise enn stekt løk?)

- Chia frø

- "nyre"bønner (heter det det på Norsk - jeg foretrekker glassvariant som man slipper å vannbade)

- Shitake sopp (mmm, nybesatt av shitake sopp)

- Egg (kun økologiske eller bedre)

- Økologisk lettmelk (ok, den er jo behandlet, men jeg kan ikke klare meg uten)

- Chili (lange rød varianten)

- Økologisk storfekjøtt (dyreplageri, lavkvalitetkjøtt, gris, nei takk)

- Svarte pepperfrukt (ferdig malt, nei takk)

- Ceylon kanel (ekte kanel!!)

- Steinsalt (havsalt, nei takk)

- Arame ("tang og tare" )

Kan sikkert nevne flere senere, men dette er noen av de viktigste.

Verdt å nevne:

- OST (ikke råvare, men hva hadde verden vært uten ost!!!??)

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009315/sesong-3/episode-5

Jeg er i utlandet på mobilt nett, så kan ikke se den. Jeg kjøper uansett min økologiske melk i andre land, uten at jeg vet hva den videoen handler om. Men jeg antar det er diskreditering av Norsk økologisk melk, rettferdig eller uredelig. Uansett..

Svenskene har god økologisk melk! Reis over grensen og kjøpt Arla økologisk melk, eller krev at Norske butikker selger den. Men er vel vanskelig å ikke ha kyrne inne store deler av året så langt i nord, også i Sverige.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

"Perfekte tomater" får man tak i gjennom ca 2 måneder i året så det er ikke akkurat en ingrediens man kan lene seg mye på. Utenom juli og august smaker tomater ingenting.

Hehe, i Norge. Da er det butikkene som ikke gjør jobben sin! Krev bedre tomater! Stå med protestbanner utenfor butikken. Noen som vet om det er mulig å få tak i gode tomater året rundt fra andre kilder enn dagligvarebutikkene?

I Tyskland får jeg gode (og økologiske) tomater nesten hele året, så det skal være mulig i Norge også, hvis butikkene gjør jobben.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009315/sesong-3/episode-5

Man burde skrote økologisk som fenomen, og heller satse på bærekraftig. I Norge er jo det tradisjonelle, vanlige jordbruket stort sett så bærekraftig at DET burde bli bli det nye motebegrepet for hippibevegelsen. Dessverre er sjansen stor for at den nye moten bare ville resultere i prisøkning, så for oss vanlige forbrukere er det kanskje en fordel at dette forblir en "hemmelighet". Kanskje jeg tar feil på det siste punktet, og rett bruk av statsstøtten faktisk ville føre til reduserte matpriser  :hmm:

-Jasminris må jeg ha, flere ganger i uka

Endret av madammim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Perfekte tomater" får man tak i gjennom ca 2 måneder i året så det er ikke akkurat en ingrediens man kan lene seg mye på. Utenom juli og august smaker tomater ingenting.

Hehe, i Norge. Da er det butikkene som ikke gjør jobben sin! Krev bedre tomater! Stå med protestbanner utenfor butikken. Noen som vet om det er mulig å få tak i gode tomater året rundt fra andre kilder enn dagligvarebutikkene?

I Tyskland får jeg gode (og økologiske) tomater nesten hele året, så det skal være mulig i Norge også, hvis butikkene gjør jobben.

Tomat er sommermat. De som gror i drivhus i Nederland i november er aldri like gode som de du får midt på sommern. Jeg bor i London og det er ikke akkurat dårlig butikkvalg her.

Lenke til kommentar

Økologisk og organisk er reklameord som bare tullinger biter på. En annen artig ting er "frittgående" høner :lol:

Ja spesielt. :blink:

Du vil vel helst spise burhøns som går rundt i sin egen drit, lider hele livet og har altslags sykdom.

Bedre mat, ja takk, bedre dyrevelferd, ja takk. Økologisk er å unngå et steg i feil retning, eller i forhold til dagens "normal", et steg i riktig retning.

Tomat er sommermat. De som gror i drivhus i Nederland i november er aldri like gode som de du får midt på sommern. Jeg bor i London og det er ikke akkurat dårlig butikkvalg her.

Ja, de er best på sommmerhalvåret, men det går an å få bra tomater ellers på året også, men kanskje ikke perfekte. I London bør det gå an.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...