Visum Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Hei! Jeg vil IKKE arve etter familien min, og hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Du mottar arven likevel, og så gir du til et veledig formål. Mål oppnådd... 7 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 5. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2016 Du mottar arven likevel, og så gir du til et veledig formål. Mål oppnådd... Jeg har hørt at familien skal skrive testament, og har sagt tydelig fra at jeg vil ikke arve en eneste krone. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Du mottar arven likevel, og så gir du til et veledig formål. Mål oppnådd... Da forutsetter du jo at arven er i pluss, det er det jo dessverre ikke alle som arver........... Lenke til kommentar
Sir Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Du mottar arven likevel, og så gir du til et veledig formål. Mål oppnådd... Da forutsetter du jo at arven er i pluss, det er det jo dessverre ikke alle som arver........... Så vidt jeg vet kan man ikke bli tvunget til å arve gjeld. 3 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Man kan frasi seg arv, såkalt avkall, etter al. § 45. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Jeg har hørt at familien skal skrive testament, og har sagt tydelig fra at jeg vil ikke arve en eneste krone. Da har du gjort det du kan gjøre. Hva folk velger å skrive i sitt testament, har ikke du noen kontroll over. Det får du bare ta som det kommer, i tilfelle. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Hvorfor vil man ikke motta arven egentlig? 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Hvorfor vil man ikke motta arven egentlig? Mange grunner. Et enkelt eksempel kan være at pengene kommer fra skikkelig skitten virksomhet, menneskesmugglertypgreier. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Hvorfor vil man ikke motta arven egentlig? Mange grunner. Et enkelt eksempel kan være at pengene kommer fra skikkelig skitten virksomhet, menneskesmugglertypgreier. Det var da veldig skummelt ;-) En annen variant kan være at en selv ikke føler at en har bruk for pengene, men unner sine søsken ekstra arv. Eller at man er fast bestemt på en 'greie seg selv' - livsstil. Eller at man har et skilsmisseoppgjør på gang. Eller... ;-D Lenke til kommentar
Lami Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Kan bare gi de etterpå til dem man vil? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Før arven er falt (arvelater er død) kan man gi avkall på arv, jf. arvelova § 45. Et avkall på arv innebærer at du og dine livsarvinger elimineres fra arverekken (med ett forbehold for dine barn). Avkall på arv innebærer at man gir utvetydig beskjed til arvelater om at man ikke ønsker å arve vedkommende. Denne beskjeden bør være skriftlig. Man kan ikke gi avkall på arv til fordel for noen andre. Etter at arven er falt (når arvelater er død) kan man avslå arv, jf. arvelova § 74. Avslag innebærer at arven går videre som om du var død før arvefallet (i praksis til dine barn/søsken). Har du ikke barn kan du gi avslag til fordel for en annen arving (men ikke hvem som helst). Både avkall og avslag på arv kan være totalt, eller bare delvis. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 For at avkall på lovbestemt arv som er gitt før arvelater er død skal ha noen praktisk betydning, må arvelater akseptere dette. Ved å skrive et testament som tar hensyn til ønsket, og/eller ved å sørge for at de som kommer til å ordne med dødsboet får kjennskap til arveavkallsbrevet. Ingen ting hindrer arvelater i å kaste brevet. I så tilfelle kan jo arvingen avslå arven når den tid kommer (om han ikke har ombestemt seg, da). Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Hvorfor vil man ikke motta arven egentlig? Mange grunner. Et enkelt eksempel kan være at pengene kommer fra skikkelig skitten virksomhet, menneskesmugglertypgreier. Det var da veldig skummelt ;-) En annen variant kan være at en selv ikke føler at en har bruk for pengene, men unner sine søsken ekstra arv. Eller at man er fast bestemt på en 'greie seg selv' - livsstil. Eller at man har et skilsmisseoppgjør på gang. Eller... ;-D Haha, jeppers. Jeg tenker det verste med en gang og blir heller positivt overrasket Kanskje ikke den beste egenskapen Edit; Er det ikke lurere for deg TS å ta imot arven for så å gi den til et verdig formål? Jeg har noen jeg i utgangspunktet ikke ønsker arv fra og skal heller dele det opp og gi til noen andre for å sikre dem bolig og bil når de blir større. Endret 6. oktober 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Det virker som om det uansett er bedre å vente til arvelater er død med å ta en slik avgjørelse. Mye kan forandre seg frem til den tid. 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Hvorfor vil man ikke motta arven egentlig? Mange grunner. Et enkelt eksempel kan være at pengene kommer fra skikkelig skitten virksomhet, menneskesmugglertypgreier. Det var da veldig skummelt ;-) En annen variant kan være at en selv ikke føler at en har bruk for pengene, men unner sine søsken ekstra arv. Eller at man er fast bestemt på en 'greie seg selv' - livsstil. Eller at man har et skilsmisseoppgjør på gang. Eller... ;-D Det stemmer. Det virker som om det uansett er bedre å vente til arvelater er død med å ta en slik avgjørelse. Mye kan forandre seg frem til den tid. Når du sier det, kanskje jeg bør vente til dette tidspunktet. Endret 6. oktober 2016 av Den Perfekte Jobben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå