Gjest Bruker-406935 Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Det norske samfunnet er utenkelig psykisk svakt og det er lite folk tåler før de klikker i vinkel. Jeg har en venn som går master, og han har fortalt lignende grove baby vitser som det ble fortalt på facebook forumet mannegruppa ottar. Selv jenter på masteren har fortalt lignende groviser. Ut samfunnet ellers og særlig i media, er det derimot et hurlumhei, spetakkel, drapstrussler, hysteri osv. Anne-Kat Hærland sier hun ble skremt over oppstyret som blusset opp, radioresepsjonen hadde for øvrig alt kommet med en rekke lignende vitser (noe som nok havnet under radaren). Hvor svakt kan det norske samfunnet bli? Det er klare tendenser til at emosjonene, angsten og hysteriet alt har tatt overhånd i enkelte medieredaskjone, politiske sværer og mere til. Når faller de sammen og vil de ta med seg resten av oss? Endret 5. oktober 2016 av Bruker-406935 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Er det en svakhet å reagere på vitsing om voldtekt, tortur og drap av barn? 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Er det en svakhet å reagere på vitsing om voldtekt, tortur og drap av barn? Når det er en vits, og i kontekst, klart. Da er det en form for hysteri. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Du har ikke sett mye av det norske samfunnet forstår jeg. Å dra slutninger basert på de få tingene du nevner er ikke bra Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Jeg skjønner at noen reagerer, men jeg synes det har fått for stor oppmerksomhet. Personlig synes jeg ikke noe om slike vitser, men jeg gidder ikke skape hysteri av den grunn. Ingen big deal med andre ord. Men det er da slik i dagens samfunn. Når noen blir støtt så må hoder rulle, de må sparkes fra jobben og henges ut i media osv. Først når alt dette har skjedd så er den fornærmede fornøyd. Endret 5. oktober 2016 av Tåkefyrste 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Er det en svakhet å reagere på vitsing om voldtekt, tortur og drap av barn? Når det er en vits, og i kontekst, klart. Da er det en form for hysteri. Syntes det er fint at det er åpent for reaksjoner på slikt også, er ikke alle som er like glad i spøker om slikt, forstålig nok.Jeg ser på det som en styrke at folk står for sine meninger og reagerer i stedet for å ville reagere men holde kjeft. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Hvor drar du koblingen om at samfunnet er psykisk svakt bare fordi folk tar til motmæle mot slike utsagn? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Mange som ikke holder kjeft som gjerne kunne gjort det da..De har allerede hørt at folk ikke liker vitsene, hva er vitsen med å gjøre dem mer oppmerksom på det? Har vi ikke lov til å ha interne vitser lenger? Når du ikke er trygg i en lukket gruppe engang uten å måtte bli hengt ut for meningene dine så sier det seg selv at det begynner å bli ett problem. Om det er vitsene som er problemet eller at folk sender andre drapstrusler for en vits de dro er ikke like lett å si. 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Det er ikke internt lengre når man er 26000 medlemer, da er det offentlig... Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Hvor svakt har samfunnet blitt? Folk klikker i vinkel bare fordi en Facebook-gruppe får kritikk. Jeg skjønner at det er traumatiserende at en del folk ikke liker Mannagruppa Ottar, men bare pust dypt så går det nok fint til slutt. Samfunnet faller ikke sammen bare fordi folk ikke er enige i at 13 år gamle jenter bør bli voldtatt. 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Det blir noe komisk over det når man oppsøker lukkede forum for å finne grove vitser og hisse seg opp over, slik oppmerksomheten rundt gruppen startet for en tid siden. Det ble allerede da slengt mye dritt og hets mot gruppens medlemmer, og senere ser vi dem bli hengt ut på nettet, samtidig som noen fra gruppen henger ut andre, inkludert barn. For meg fremstår dette som en hysterisk reaksjon på vitser, som har resultert i en eskalerende drittkasting fra begge sider, og der noen få (først og fremst fra denne facebookgruppen) har gått over streken, og der det er en side som har mediene på sin side. Jeg er ikke noen fan av at man kommer med voldtektsvitser om navngitte barn, men jeg er heller ikke noen fan av at man oppsøker lukkede grupper for å henge ut folk som forteller grove vitser. Den formen for "kontroll" over hva slags vitser andre skal få fortelle skremmer meg mye mer enn at det finnes en og annen som hetser noen på nettet, fordi sistnevnte fordømmer og motarbeider vi som samfunn, mens førstnevnte på mange måter bejubles frem. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Jeg synes det er underlig at nåtidens folk får kritikk for å være så grusomt hysteriske, når lite tyder på at ting har blitt verre enn før. Dette må nok være et symptom på økt eksponering hos det mest vokale ytterpunktet. Tvert imot så mener jeg at den gjennomsnittlige nordmann heller har blitt desensitivisert på grunn av økte kunnskaper og høyere akseptanse for kontroversielle meninger. Jeg vil nå heller si at det er media sin grafsing av ubetydelige saker, og samfunnsforsvarere på internett som har blitt hysterisk, fordi så langt jeg har observert så har de fleste gitt fullstendig blaffen i hvem Mannegruppa Ottar er, ironisk nok med unntak av de som skal dra det frem for å klage over hvor hysterisk alle blir av saken. Endret 5. oktober 2016 av Gavekort 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935 Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Jeg synes det er underlig at nåtidens folk får kritikk for å være så grusomt hysteriske, når lite tyder på at ting har blitt verre enn før. Dette må nok være et symptom på økt eksponering hos det mest vokale ytterpunktet. Tvert imot så mener jeg at den gjennomsnittlige nordmann heller har blitt desensitivisert på grunn av økte kunnskaper og høyere akseptanse for kontroversielle meninger. Jeg vil nå heller si at det er media sin grafsing av ubetydelige saker, og samfunnsforsvarere på internett som har blitt hysterisk, fordi så langt jeg har observert så har de fleste gitt fullstendig blaffen i hvem Mannegruppa Ottar er, ironisk nok med unntak av de som skal dra det frem for å klage over hvor hysterisk alle blir av saken. For å først ta i bruk logikken som har blitt brukt før, relatert til denne saken. Så er alle de som er i mot vitsene i den nevnte gruppa, potensielle mordere, fordi kun en av de som skrev i forumet, alt har fått 50 drapstrussler. Det er omtrent 40 flere enn alle som har gjort eller sagt noe kritikkverdig i denne gruppa. Det du og resten av gjengen din gavekort ikke ser ut til å ha fatteevne til å forstå. Er at dette er en lukket gruppe, der folk som evner å takle groviser, befinner seg. Det er ikke ment å være en gruppe der folk med problemfylt nærvesystem oppholder seg. Mao., redaksjonen i VG og resten av banden. Det å evne å takle vitser, er en evne et hvert oppegåande menneske er nødt til å tilegne seg for å leve i et fritt samfunn. Uten denne egenskapen, vil en bli skjøvet ut i gjentagende hysteriske episoder. Nordmenn generelt greidde før å finne problemer vi har, og ordne dem for det beste for befolkningen. I dag er det eneste som blir skrevet om i norske media, en hurv med nonsens og hysterieske bemerkelser, om alt fra vitser til at noen sier ditt og datt på feil måte. Det blir et evig prosjekt i det å stoppe folk frå å yttre seg, til og med i et "safe space", som denne gruppa det er prat om. Endret 5. oktober 2016 av Bruker-406935 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Nordmenn generelt greidde før å finne problemer vi har, og ordne dem for det beste for befolkningen. I dag er det eneste som blir skrevet om i norske media, en hurv med nonsens og hysterieske bemerkelser, om alt fra vitser til at noen sier ditt og datt på feil måte. Det blir et evig prosjekt i det å stoppe folk frå å yttre seg, til og med i et "safe space", som denne gruppa det er prat om. Det var nostalgiske, spekulative greier. Skulle likt å se hvilket grunnlag du har til å mene dette. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Det er dette med den lukkede gruppen jeg ikke forstår, fordi det kan vel så greit blåse i motsatt retning der de vokale og sensitive er de som får oppmerksomhet. Jeg tror rett og slett ikke på at folk flest er hysteriske, fordi det er hva jeg har observert selv. Hårsåre SJW/purdents har vi alltid hatt, og jeg ser ærlig talt ikke forskjell på Tante Olga som skriver brev til NRK fordi de viser legger på TV eller om det er Tumblrina som har blitt trigget av ordet "kvinne". Vi har en gruppe vokale fringemiljøer som skaper mye oppstyr over ingenting, men de representerer overhode ikke det gjennomsnittlige folk. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Hvor svakt kan det norske samfunnet bli? Det er klare tendenser til at emosjonene, angsten og hysteriet alt har tatt overhånd i enkelte medieredaskjone, politiske sværer og mere til. Når faller de sammen og vil de ta med seg resten av oss? Ubegrenset svakt og ubegrenset psykisk ubalansert. Det er et race til det laveste nivå, og det er ikke bare i Norge, det er i mange land. Nordmenn har ikke mot til å stå opp når de blir misbrukt, Norge er for pysete og svake til å si ifra om noe som helst, Norge bruker aggressjon på feil måte, Norge er paranoid og ødelagt og lar seg styre av frykt og av andre hensyn, Norge lar seg misbruke, Norge er feige, vi er et svakt land, uten integritet, fullt av løgnere og narrer, om Norge blir bedt om å legge seg ned og bli rævknullet av en elefant, så tør vi ikke annet enn å si ja. Norge er en egoistisk nasjon hvor penger er det eneste som teller. Norge er et land som lever i kontinuerlige vrangforestillinger og psykoser. Norge er rett og slett en nasjon hvor flertallet er zoombier. Det er ikke å si at det trenger å være slik, men da må folket våkne fra dvalen og bygge det landet vi ønsker oss, og gjøre det vi virkelig vil. Folk kan jo begynne med å ta tilbake viljen sin og stifte grunnlag for integritet. Endret 5. oktober 2016 av zeebra 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Det er ikke selve spøkene og vitsene som er problemet, men at de henger ut enkeltfolk med bilder. Jeg er stor fan av frihet og ytringsfrihet, men hadde neppe likt å sett meg selv bli hengt ut på nettet når jeg ikke er en offentlig person eller kjendis. Som kjendis, maktperson eller aktivist så må man forvente å bli lagt merke til og bli omtalt negativt. Men det bør kanskje gå en grense. Media har derimot gjort en elendig jobb ved å fokusere på vitsene og språkbruket, noe som sikkert har gjort gruppen spennende for yngre mennesker. Medlemstallet før og etter mediaoppstyret er sikkert doblet. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Det handler ikke først og fremst om vitsene, noen av de største komikerne innen stand-up i dag sier ting som får dette til å fremstå som koselig småprat. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Mye dårlig humor, det er så, men vi saksøker vel ikke folk for dårlig smak? Eller, jo, slik har samfunnet blitt. Folk blir for tiden krenket av den minste ting. Humoristen (!) Valen anmelder en kvinnelig politibetjent for å ha omtalt ham på Facebook som "forkastelig, smålig og idiotisk". Eier ikke fyren humor? Sophie Elise anmelder Mannegruppa Ottar for ett eller annet som enda ikke er helt klart, men krenket av det, det er hun i alle fall, og bare hun får summet seg litt, så skal hun nok finne ut hva det er, slik at en komplett anmeldelse kan leveres. Terskelen for hva vi tåler av andre har blitt senket ganske betraktelig. Harald Eia har uttalt at han ikke kunne laget sine mest populære programmer i dag, fordi publikum er mer følsomme enn bare for få år siden. Dette er ikke bare et norsk fenomen. I USA har det tatt helt av: Krenkelse er vår tids moralske kollektivisme. Vi lever i en tid hvor mennesker som føler seg krenket er et av debattredaksjonenes hovedinnslagspunkt. I USA, England, Sverige og en rekke andre land (men så langt i liten grad i Norge) har selvsensur slått til på universiteter og høyskoler. Studentforeninger krever at universitetene avlyser forelesninger med talere som oppfattes som genusspesifikke, høyreorienterte eller islamofobe. Terskelen for å tolke dem dit ligger gjerne lavt. Såkalte «trigger warnings» brukes av studentene for å sende ut advarsler på sosiale medier når forelesere sier noe de oppfatter som ufint. Min mistanke er at dette har noe med nettopp Facebook-generasjonen å gjøre. Når vi forholder oss til mennesker elektronisk, så mister vi viktig tolkningsinformasjon. Ironi og sarkasme som intuitivt forstås i det virkelige liv, blir misoppfattet på nett. Dette har vi visst siden Internetts barndom. Det nye i dag er at en nå vokser det opp en generasjon som ikke har lært å forholde seg til mennesker i det virkelige liv på vanlig måte. Når de er alene, er øynene festet til skjermen. Når de er sammen med andre, er øynene festet til skjermen. De sosiale cluene er der, men de får dem ikke med seg, og lærer ikke å tolke dem, fordi de forholder seg til mennesker gjennom elektroniske dingser. Diplomater forsøker å snakke med krigens motparter, og i beste fall klarer de å få dem til å møtes for å snakke sammen. Da er mye gjort, da er det håp. Så mye betyr kommunikasjon ansikt til ansikt. Konfliktnivået er nødt til å øke i samfunnet når folk ikke lenger snakker sammen, og den nye generasjonen ikke engang har lært å snakke sammen. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Hvis man vet at det man kommer til å si vil føre til ufred, og man gjør dette for at folk bare skal le, og man selv skal bli suksess, er det ikke mye humor å finne for noen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå