Gå til innhold

Norsk skipsfart skal gå i null innen 2050 – da trengs «elbil-tiltak»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan bli bra.

 

Det er verdt å merke seg at både ABB, Wärtsilä, Siemens, Rolls Royce og Norwegian Electric alle har utviklingsavdelingene sine for elektriske fremdriftsløsninger til skip i Norge.

 

Da er det vel på tide med litt gammel lærdom. Energiforbruk til småbåter og markedsstørrelse tilseier at tiden for å bygge amfibie båter så absolutt er her. Og Siemens er med sine 350 000 ansatte en kandidat for således produksjon, varespekteret passer.

 

Men 1 hel person med nærhet til toppen må ville det, og det er vanskeleg nok.

Ta bare IT bransjen som har vert særdeles treg med å innføre pennbaserte tableter som gir vesentlig betre læring. Notes2016 og penn er en flott kombinasjon, og selvsagt motarbeidet av tastaturfrikene.

http://www.tu.no/artikler/vi-laerer-mer-med-penn-enn-med-tastatur/358683#cxrecs_s

 

Billige batterier som kan vere eignet i større båter er jo i salg, eller prammer for å utlikne "grid power" Kan sykles i 300 år, med betre effektivitet enn et pumpekraftverk, og kan heller ikke gi "termal runnaway"

Snutten er truverdig, underhaldandes og av en professor i kjemi. Og vi forstår intuitivt hvor viktig det er med overlæring for å gjere en bra presentasjon, resten er rett organisering som det mangler mykje av. Man blir gamle, jager kjepphester og blir CEO'r, som eksempel kan nevnes NSA og CIA en av de finest organisert og foredlede innavlsdepresjoner i våres moderne tid.

https://youtu.be/sqB1vMmuhFQ

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Arbeiderpartileder Jonas Gahr Støres fokus på havrommet peker i samme retning."

 

Ja, Arbeiderpartiet burde få en mulighet til å vise hva de legger i begrepet "Havrommet".

Støre er partikollega med Schøt Pedersen, og når en oljelobbyist fra Arbeiderpartiet finner en meningsfelle i Tord Lien dra Frp er det duket for mye interessant politikk i tiden som kommer.

Det virker som toppene i norsk politikk egentlig ikke ønsker det grønne skiftet velkommen.

En tviholder på fortiden, hvor olje og gass var satsingsområde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Arbeiderpartileder Jonas Gahr Støres fokus på havrommet peker i samme retning."

 

Ja, Arbeiderpartiet burde få en mulighet til å vise hva de legger i begrepet "Havrommet".

Støre er partikollega med Schøt Pedersen, og når en oljelobbyist fra Arbeiderpartiet finner en meningsfelle i Tord Lien dra Frp er det duket for mye interessant politikk i tiden som kommer.

Det virker som toppene i norsk politikk egentlig ikke ønsker det grønne skiftet velkommen.

En tviholder på fortiden, hvor olje og gass var satsingsområde.

 

Den demokratiske poletikken er vel nesten mer avhengig av konsulenter en folkemeining. For å si noe viktig til pressen, forstår eg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Med framtidig grønn skipsfart kommer vi ikke utenom totalt forbud mot å ta om bord ballastvann på skip. Transport av forurenset ballastvann er den største trussel etter plast og annet ikke nedbrytbar avfall, og er en stor trussel mot alt liv i havet. Metodene som benyttes for å rense ballasten "lekker som en sil" og gjør bare galt verre, ved at rensemetodene genererer store mengder forurensing til luften.

Lenke til kommentar

Det er nok et stykke igjen før skipsfart blir grønn. Men det går helt fint å gjøre den grønnere. Tror politikerne må finne ut energiforbruket til skipsfarten og så vurdere tiltak. Hoved problemet er at virkningsgrad ofte er svært høy på dagens løsninger. Desto høyere virkningsgrad dagens systemer har jo vanskeligere blir det å finne kost effektive og rimelige løsninger som skipsindustrien kan bruke.

 

Bruk av naturgass i form av LNG er et svært viktig skritt. For skipstyper med overmotorisering kan batteri gi en gevinst.

 

Om vi tar et typisk skip som bruker 5MW til fremdrift og 1M til varme og skal drive dette i en uke så kreves:

 

Diesel 156 tonn og 150 kubikk lagringsvolum Kost 1,2 Millioner

 

Gass 134 tonn og  320 kubikk lng tank  Kost CA  1,1 millioner

 

Hydrogen: 53 tonn og 1300 kubikk tank ved 700bar Kost ca 4,7 millioner 90kr/kg

 

Batteri 1008 MW 7760 tonn  Strøm  540 000Kr (0,5kr/kwh) Batterikost 10år 200usd/KWH 3,1 mill/uke tot 3,6 mill

 

Der står vi i dag! Pris på batteri og hydrogen må ned til ca 30% av det det koster i dag

 

Arrester meg gjerne om jeg har regnet feil. Var litt kjapp på kalkulator!

Endret av U0RPREN6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...