Gå til innhold

Er LG 65UH750v verdt pengene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&id=1459247590

Den har et M+ IPS-panel og heller ikke HDR-lysstyrke, så ikke kjøp den for dens "4K"- og "HDR"-støtte.

Personlig hadde jeg heller kjøpt KD65XD85 fra Lefdal som har et fullt 4K IPS-panel, samt bedre HDR-støtte.

Hvis du er villig til å vente, så kommer nok også UE65KS7005 på tilbud til under 20 000 kr igjen.

Lenke til kommentar

Sony XD85 er vist nok heller ikke noe imponerende skue, sliter med bleed og clouding, midelmådig sort og dårlig HDR. Etter som jeg forstår så har den vel heller ikke hardware til å kjøre HDR, men støtte til å gjengi via streaming, men dette gir jo så klart et dårligere resultat en ekte HDR skjermer.

Sony XD85 review Review: Sony XD85 (X85D)

Ellers så skal jo Samsung KS7005 - 8005 gi mye for pengene når de er på tilbud, selv om jeg leser rundt om at det er litt skeptiker ute rundt pga av manglende støtte for Dolby Vision. Men det gjenstår jo og se hvilken vei HDR tar de neste årene.

Men oppsummert så er vell hverken sony`en eller LG`en veldig med tanke på sort , bleeding / clouding og HDR / bra utrustet til fremtiden. Må en ha ny tv i år. I 65" 15-20K segmentet så er nok KS7005 det beste alternativet.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Sony XD85 er vist nok heller ikke noe imponerende skue, sliter med bleed og clouding, midelmådig sort og dårlig HDR. Etter som jeg forstår så har den vel heller ikke hardware til å kjøre HDR, men støtte til å gjengi via streaming, men dette gir jo så klart et dårligere resultat en ekte HDR skjermer.

Men oppsummert så er vell hverken sony`en eller LG`en veldig med tanke på sort , bleeding / clouding og HDR / bra utrustet til fremtiden. Må en ha ny tv i år. I 65" 15-20K segmentet så er nok KS7005 det beste alternativet.

Sony XD85 er likevel et vesentlig bedre valg enn LG UH750 takket være Sonys bildeprosessor, og 10-bit panel mot 8-bit på LG, den er da bedre på bevegelse, tonemapping av HDR, og alle former for fargenyanser bør være vesentlig mer korrekte, kontrast vil jeg tippe at LG-en er svakere fordi M+-panelene typisk er generelt dårlige på det området.

Til 14999,- er KD65XD85 et vesentlig bedre kjøp enn alt annet som har blitt solgt av årets TV-er i 65" til den prisen. Jeg er 100% enig i at UE65KS7005 til 17999,- var et bedre tilbud, men det forandrer ikke at blant nåværende tidspunkts priser er Sony KD65XD85 det beste kjøpet.

Det som er synd er at vi kun har Samsung som en produsent med VA-paneler i mellomklassen på 65" i Norge i år:

Philips PUS7601 er VA med FALD, men kun Elkjøp/Lefdal så det er lite konkurranse på pris, og Philips treffer ikke alltid så bra på fargerom og behandling av disse.

Sony XD85 er IPS

LG UH77 og UH85 er IPS som vanlig

Panasonic DX750 er VA, men det er kun Aamo og Budal Radio som selger denne

KS7005 er VA

Lenke til kommentar

Har XD85 10 bits panel da? Trodde når det var snakk om at en tv ikke har hardware til å vise HDR så var det blant annet at det var et 8 bits panel?

Eller er det ny hdmi standard som hindrer her?

Spør bare siden jeg er litt nysgjerrig hva som egentlig menes når det sies at en tv kan vise hdr via streaming, men har ikke hardware til å vise HDR.

Uansett så kjøper man vell ikke en ny tv for og spesifikt få utnytte HDR uten at den er premium sertifisert.

Lenke til kommentar

Har XD85 10 bits panel da? Trodde når det var snakk om at en tv ikke har hardware til å vise HDR så var det blant annet at det var et 8 bits panel?

Eller er det ny hdmi standard som hindrer her?

Spør bare siden jeg er litt nysgjerrig hva som egentlig menes når det sies at en tv kan vise hdr via streaming, men har ikke hardware til å vise HDR.

Uansett så kjøper man vell ikke en ny tv for og spesifikt få utnytte HDR uten at den er premium sertifisert.

XD85 har et 10-bit triluminos-panel. Grunnen til at flatpanelsHD sier den ikke har hardware for å produsere HDR er fordi den ikke har noen form for lokal dimming som gir en effekt, for å få til det må være FALD LCD med VA eller OLED. Alle LCD-TVer med kantbelysning vil ergo ikke ha hardware for skikkelig HDR, men kun HDR-støtte

Lenke til kommentar

Men hvordan fungerer dette med Samsung sin 7000-8000-9000 som alle er kantbelyst men uhd premium merket som Panasonic fald skjerm? Er ingen som snakker om at disse Samsung skjermene ikke har hardware til å produsere HDR bra.

Dette er strengt tatt en diskusjon for en annen tråd, men jeg svarer.

Alt som trengs for å få bli UHD Premium-sertifisert er at TV-en kan produsere 0.05 nits sort med enhver lysstyrke på hvit, og 1000 nits hvit med enhver lysstyrke på sortnivå, samt minst 90% av fargerommet til DCI-P3. Det er ingen krav for kontrast i bildet, og derfor har UHD-alliansen fått mye hets i år for en meningsløs spesifikasjon.

UHD Premium vil være like intetsigende som "HD-Ready" var i sin tid nest år, når TV-produsentene har klart å lage LED-baklys som kan produsere 1000 nits og LCD-paneler med 90% av DCI-P3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...