torest Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 De er allerede verdens mest miljøvennlige gassferger. Nå kan de bli enda grønnere Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Dette er foreldet teknologi. Hvorfor det er i bruk må man vel spørge seg, dei dilter vel etter og har ikke løftet blikket. Her er en link, om teknologi som er billig og passer som hånd i hanske for større lokale deplasment båter: Endret 5. oktober 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
V4WI1OCJ Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 "I seks år har de tre fergene gått mellom Oslo sentrum og Nesoddtangen med minimalt NOx-utslipp, ikke sot og partikkelutslipp og 30 prosent lavere CO2-utslipp sammenlignet med dieselferger." Ser meg litt lei av at TU konsekvent bruker teoretiske tall, uten å ta høyde for om det brukes Otto-syklus eller diesel-syklus. LNG med Otto-motor gir denne situasjonen: Klarer Tier 3 NOx krav (som kommer om x-antall år i Norge), fjerner 99% av all SOx/Sot, opptil 30% lavere CO2 utslipp. MEN, sliter med Metan slip.. Hvor mange CO2-ekvalienter utgjør dette? Ganske mye i følge mine kilder som har jobbet hos Marintek og DNV tidligere. LNG med Diesel-syklus: Fortsatt høy forbrenningstemp = NOx utslippene er høye og ikke i nærheten av å kunne kalles minimalt, SOx/Sot = minimalt, CO2 = 30% !?, og mindre metan-slip. LNG har blitt pyntet på som noe sexy i lange tider, spesielt av DNV. Glad for å se at batterier kommer på det kommersielle markedet. Vil kanskje bli vanskelig for deep sea shipping, men er perfekt for norske ferjer. 3 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Dette er foreldet teknologi. Hvorfor det er i bruk må man vel spørge seg, dei dilter vel etter og har ikke løftet blikket. Her er en link, om teknologi som er billig og passer som hånd i hanske for større lokale deplasment båter: https://youtu.be/sqB1vMmuhFQ Fyren er full av piss... han overselger. 75% effektivitet.. 25% av elektrisiteten forsvinner i batteriet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå