Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

De er allerede verdens mest miljøvennlige gassferger. Nå kan de bli enda grønnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I seks år har de tre fergene gått mellom Oslo sentrum og Nesoddtangen med minimalt NOx-utslipp, ikke sot og partikkelutslipp og 30 prosent lavere CO2-utslipp sammenlignet med dieselferger."

 

Ser meg litt lei av at TU konsekvent bruker teoretiske tall, uten å ta høyde for om det brukes Otto-syklus eller diesel-syklus.

LNG med Otto-motor gir denne situasjonen: Klarer Tier 3 NOx krav (som kommer om x-antall år i Norge), fjerner 99% av all SOx/Sot, opptil 30% lavere CO2 utslipp. MEN, sliter med Metan slip.. Hvor mange CO2-ekvalienter utgjør dette? Ganske mye i følge mine kilder som har jobbet hos Marintek og DNV tidligere.

LNG med Diesel-syklus: Fortsatt høy forbrenningstemp = NOx utslippene er høye og ikke i nærheten av å kunne kalles minimalt, SOx/Sot = minimalt, CO2 = 30% !?, og mindre metan-slip.

 

LNG har blitt pyntet på som noe sexy i lange tider, spesielt av DNV. Glad for å se at batterier kommer på det kommersielle markedet. Vil kanskje bli vanskelig for deep sea shipping, men er perfekt for norske ferjer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...