Gå til innhold

Ønsker tips til valg av hodetelefoner/øreplugger som skal utelukkende brukes til musikk.

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Shure propper slår alle klokker til over dobbel pris; uten problem.

Jeg finner det nesten vanskelig å tro (rent intuitivt), men du vet nok hva du snakker om. :)

Men i så fall, skulle det egentlig være et enkelt valg? Rent praktisk er jo plugger langt bedre for min bruk, men har begynt å sikle litt på plugger. 

Kanskje bedre å gå for disse (Shure) nå og så heller kjøpe noen klokker til litt mer stasjonær bruk når jeg har litt mer cash om et halvt års tid.

Lekker de forresten noe lyd ut i rommet?

Kunne gjerne tenke meg å kjøpe de fysisk, i Oslo, men ser ikke ut som om det er mange som har de. Ljudia kommer opp på Prisjakt.no, men finner de ikke på siden deres. Så da er det eventuelt å bestille gjennom cdon.com (kr 2300).

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845
Gjest Bruker-239845

Jeg har nok bestemt meg for å gå for Shure In-Ear.

Men, siden økonomien er stram om dagen har jeg begynt å vurdere de lavere modellene også. 

SE215 = kr 900.

SE315 = kr 1400.

SE425 = kr 2300

Er det verdt å punge ut for disse? :)

Vet ikke om det er vesentlig, men primær lydkilde om dagen er Spotify (I know)...

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Etter litt Googling på internett virker det som om det må bli enten 215 eller 425. Skal ta med litt cash til 4Sound i dag og så får jeg se om jeg greier å la meg overtale til å kjøpe SE425. 

Men mest sannsynligvis blir det 215 i denne omgang. Jeg antar det uansett blir en merkverdig oppgradering fra mine forhatte iPhone plugger (som jeg hatet i begynnelsen, men har lært meg å tolerere). 

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Shure har god lyd og er generelt ett godt kjøp, men de har litt spesiell passform. Om mulig så bør du prøve de først, kjenne om de passer deg, alle ører er forskjellig. Ellers så har jeg hatt gode erfaringer med Supra Nitro, 900kr og er på lager i de fleste elkjøp butikker. Litt mer klassisk passform og god lyd til prisen (Best i test i Lyd Og Bilde)

Lenke til kommentar

Jeg har nok bestemt meg for å gå for Shure In-Ear.

Men, siden økonomien er stram om dagen har jeg begynt å vurdere de lavere modellene også. 

SE215 = kr 900.

SE315 = kr 1400.

SE425 = kr 2300

Er det verdt å punge ut for disse? :)

Vet ikke om det er vesentlig, men primær lydkilde om dagen er Spotify (I know)...

Eneste forskjell er fargen.

Spotify fungerer fint det; men kjør topp kvalitet (320kbit/s).

Lenke til kommentar

Og shure passer de aller fleste, men velg rett plugg (det følger vanligvis med en stabel i forskjellige type og størrelser). Silikon er min favoritt; medium passer meg bra. Du bør bruke dem en stund for å finne rett størrelse; det er ikke så enkelt at man kjenner det med en gang.

Edit:

Pluggene skal sitte i øret uten å falle ut når man går eller bøyer hode.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takker! :) 

Noen kommentar på 215 VS 425? Har mer eller mindre bestemt meg for 215. Litt galskap å bruke 2000+ når jeg egentlig er blakk.

Sigols,

Takk for tips! Ser ut som et solid alternativ, men det blir nok Shure nå. :) 

Lenke til kommentar

Takker! :)

Noen kommentar på 215 VS 425? Har mer eller mindre bestemt meg for 215. Litt galskap å bruke 2000+ når jeg egentlig er blakk.

Sigols,

Takk for tips! Ser ut som et solid alternativ, men det blir nok Shure nå. :)

Jeg valgte 215 foran 315 og 425. For å få betydelig bedre lyd måtte jeg opp på 535. 215 har jeg beholdt og 535 solgt da jeg valgte å trappe ned pengebruken på IEM.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg valgte 215 foran 315 og 425. For å få betydelig bedre lyd måtte jeg opp på 535. 215 har jeg beholdt og 535 solgt da jeg valgte å trappe ned pengebruken på IEM.

I see. :)

Noen formening om forskjellen på de ulike modellene? 

Jeg googlet en del i går og leste mye forskjellig, både fra profesjonelle anmeldere og brukertester. En sa at han var skuffet over 215, men fikk en totalt annen opplevelse med 425. Andre sier at de foretrekker 215 for "casual" lytting. 

315 virket å være som en mellomting mellom de to og ikke verdt det hverken ene eller andre veien. 

Konsensus virker å være at 425 ikke er såååå mye bedre at det kanskje er verdt prisdifferansen, så sant man ikke har god råd eller spesielle behov. Økonomien min nå tatt i betraktning gikk jeg for 215. De ligger i sekken min nå. Skal få testet de senere i kveld. 

Hadde veldig dårlig tid på butikken, men selgeren der sa faktisk rett ut at han ikke ville brukt så mye penger på 425 og at jeg gjorde lurt i å gå for 215 som jeg hadde tenkt. Dårlig eller ærlig selger? :) Han nevnte vel at om jeg skulle begynne å gå opp i pris, var det mer fornuftig å gå for formstøpt. 

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

I see. :)

Noen formening om forskjellen på de ulike modellene? 

Jeg googlet en del i går og leste mye forskjellig, både fra profesjonelle anmeldere og brukertester. En sa at han var skuffet over 215, men fikk en totalt annen opplevelse med 425. Andre sier at de foretrekker 215 for "casual" lytting. 

315 virket å være som en mellomting mellom de to og ikke verdt det hverken ene eller andre veien. 

Konsensus virker å være at 425 ikke er såååå mye bedre at det kanskje er verdt prisdifferansen, så sant man ikke har god råd eller spesielle behov. Økonomien min nå tatt i betraktning gikk jeg for 215. De ligger i sekken min nå. Skal få testet de senere i kveld. 

Hadde veldig dårlig tid på butikken, men selgeren der sa faktisk rett ut at han ikke ville brukt så mye penger på 425 og at jeg gjorde lurt i å gå for 215 som jeg hadde tenkt. Dårlig eller ærlig selger? :) Han nevnte vel at om jeg skulle begynne å gå opp i pris, var det mer fornuftig å gå for formstøpt. 

Satt med akkurat samme dilemma for en stund tilbake. SE215 eller 425. Jeg, som deg kom fram til samme konklusjon at SE215 er et fint sted å starte. Nå skal det sies at det ikke ble kjøp, pga andre prioriteringer, men du er ikke alene i tankegangen :). Gå for SE215 det er gode ørepropper, men obs på at kabelen er lang og mangler in-line kontroll. Jeg tror du vil blir fornøyd med SE215, så kan du spare til mer guddomlige lydenheter senere. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Høres fornuftig ut, nerikk! 

Jeg fikk testet mine nye 215 i går kveld. Fikk satt på No Surprises av Radiohead og ble sittende bare og glise for meg selv. For en forskjell fra iPhone pluggene! :) Klar lyd og en herlig detaljrikdom. Rett og slett et mye rikere og mer detaljert lydbilde. 

Jeg testet som sagt Bose Q35 i en butikk for litt tilbake (samme sangene som over) og tenkte med meg, "Is this it?"

Når jeg nå fikk på mine 215 tenkte jeg heller, "This is it."

Måtte google litt i dag tidlig fordi jeg trodde jeg gjorde noe feil når jeg skulle fjerne standardproppen som var på (mistenkte at den var litt for stor). Var sikker på jeg holdt på å ødelegge de. Men virker som det krever litt makt å få de av?

Nå er de i hvert fall av og jeg satt på de enda mindre proppene som fulgte med. Er vel silikon. 

Usikker på om dette er rett propp for meg, så får eksperimentere litt fremover.

Lenke til kommentar

Proppene er litt vanskelige å få av. Langt enklere å sete på heldigvis. Samme opplegget på SE846.

Har brukt mine SE846 kontinuerlig i 2 år nå; fungerer fortsatt som når de var nye. Silikon-proppene burde jeg sannsynligvis byttet; men de blir som nye igjen om man vasker dem i vann og lar dem tørke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det gikk egentlig greit å få de av så sant jeg forstod at jeg kunne bruke litt makt. Var redd for å ødelegge noe første gangen. Faktisk gikk de av lettere andre gangen.

Hva foretrekker folket? Skum eller silikon? 

Har brukt skum så langt. Testet silikon løst i øret kjapt nå nettopp og virket å passe ganske bra det også. Så må få testet det i morgen. :)

Ellers godt fornøyd etter å ha lyttet litt i dag! Helt klart en nivåforskjell fra iPhone proppene. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er de bedre enn Shure sine standard? Noen grunn til at jeg burde investere i disse?

Så langt synes jeg standard skumproppen som sto i fungerer OK. Ved flere timers bruk, så kan jeg bli litt sliten i ørene, men det blir man kanskje med vanlige plugger også?

Prøvde raskt silikonproppene i dag tidlig, men fikk de ikke til å sitte i skikkelig virket det som? Skulle på jobb, så valgte å bare beholde skumproppene. Får eksperimentere litt senere. Når jeg prøver å kun sette de inn uten hodetelefonene virker det ganske greit, men virket ikke som de satt skikkelig når jeg hadde de på hodetelefonene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ellers en rask kommentar på opplevelsen av Shure 215, primært til andre nybegynnere som sitter på gjerdet og skulle vurdere å kjøpe:

Lyden er fantastisk. I hvert fall relativt til iPhone proppene. Jeg opplever at de fleste lyder i seg selv rett og slett lyder bedre. 

Den mest vesentlig forskjellen er at man hører lagene i sangene langt bedre. Som folk flest vet, består et opptak av mange ulike spor som er mikset sammen til en helhet.

På dårlige propper har disse en tendens til å flyte sammen og bli mer som en grøt.

Men her opplever man å langt bedre kunne skille de ulike sporene. Særlig koring og slike detaljer kommer langt bedre frem. Jeg hører lyder som jeg ikke har hørt før, for å si det slik. Og oppdager favorittlåtene mine på nytt. 

Kort sagt: Penere lyd og mer detaljer! :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...