Gå til innhold

Ønsker tips til valg av hodetelefoner/øreplugger som skal utelukkende brukes til musikk.

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Hei!

Jeg har et trangt studentbudsjett om dagen, men vurderer å skjemme meg bort med noen hodetelefoner da jeg sitter mye på lesesal og er glad i god musikk på øret. Har null peiling på området, så håper på noen tips. :)

Per i dag har jeg ikke noe annet enn standardproppene fra iPhonen min, så antar at disse ikke er allverden? 

I tillegg til bedre lydkvalitet har jeg også vært betenkt med hensyn til hørselsskader ved langtids bruk av øreplugger. Er det noen som vet noe om dette? Rent praktisk skulle jeg gjerne gått for øreplugger da disse er enkle å få med seg, men jeg antar at det ikke kan være særlig bra for ørene på sikt, selv om man spiller med lav lyd?

Følger malen på toppen av tråden:

Budsjett: Maksimalt budsjett tror jeg må bli 2500. Aller helst lavere. 

Størrelse: Så små som mulig ideelt sett, men her må man vel inngå kompromiss.

Type: Jeg sitter ofte på stille lesesal, så de må være lukkede. Kan ikke støye ut i rommet. Støyreduksjon? Jeg er usikker på om dette egentlig er nødvendig for min bruk. Kommer ikke til å bruke de særlig på kollektivtrafikk og reiser ikke så ofte per i dag. Er først og fremst til kontorbruk og er ikke så mye støy rundt meg, men kan kanskje vært fint med støykansellerende uansett.

Bruksområde: Musikk. Gjerne klassisk musikk og opera, men også rock, pop, etc. Har trolig ikke behov for så mye ekstra bass?

Per i dag er Spotify primærkilde, enten fra min iPhone (5) eller PC. Siden vi først er i gang - er lydkvaliteten god nok der eller bør andre alternativer vurderes? 

Jeg har som sagt null peiling på området, men sannsynligvis takket være god markedsføring kjenner jeg til Bose sine headset. Mange snakker varmt om Bose Q25, men i denne testen her virker det som om støykanselleringen er bedre enn selve lydkvaliteten:

http://www.dinside.no/data/test-bose-quietcomfort-25/61204038

I denne testen blir Phillips Fidelio L2 og Klipsch Status fremhevet som gode alternativ når lyd er primærfaktoren. 

På forhånd takk for hjelp! :) 

PS: Trådløst hadde vært fint, men er ikke en nødvendighet og regner med det er fordyrende uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Anyone? :) 

Jeg tror kanskje jeg går for Bose Q25. 

Phillips Fidelio L2 ser litt store ut og leser også at de lekker litt lyd. Bose ser slankere ut og lekker visstnok ikke lyd.

Finner man Bose Q25 billigere enn 2500 noen plass til ny pris? 

Eventuelt noen andre anbefalninger? 

Lenke til kommentar

Hvis man skal bare høre på musikk, så ville jeg valgt et headsett av typen àla Beyerdynamic DT770pro. Disse har god passiv demping og er gode på lyd til prisen.  DT770pro lekker ikkje lyd ut i rommet. 

Uten å vite det for sikkert, ville jeg tro at DT770pro låter minst like bra som Bose Q25, bare til 1000kr mindre.

For 1000kr kan du få en bærbar dac, noe som forbedrer lyden ytterligere. Dermed er nok DT770 til 1500kr + en DAC til 1000kr det beste.

Dac til ca 1000kr: 

Audioquest DragonFly

FiiO Q1

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvis man skal bare høre på musikk, så ville jeg valgt et headsett av typen àla Beyerdynamic DT770pro. Disse har god passiv demping og er gode på lyd til prisen.  DT770pro lekker ikkje lyd ut i rommet. 

Uten å vite det for sikkert, ville jeg tro at DT770pro låter minst like bra som Bose Q25, bare til 1000kr mindre.

For 1000kr kan du få en bærbar dac, noe som forbedrer lyden ytterligere. Dermed er nok DT770 til 1500kr + en DAC til 1000kr det beste.

Dac til ca 1000kr: 

Audioquest DragonFly

FiiO Q1

Solid forslag. Det kan så absolutt vurderes :)

Jeg visste ikke at DAC forbedret lyden eller hva det en gang var for den skyld, så nå har jeg lært noe nytt.

Er det mulig å kvantifisere hvor mye kvaliteten forbedres ved en DAC? Er det hørbar forskjell for en n00b som meg?

Har selv Bose Q25 og må bare legge til at de lekker en del lyd

Gjør de?

For å avklare, så tenker jeg at de ikke kan bråke ut i rommet når jeg sitter på en forholdsvis stille lesesal. LITT er vel ok, men om naboen hører tydelig summing eller hva slags sang jeg spiller, så er det ikke ok.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ble ikke så mye aktivitet her. Lite aktivt forum eller ihjelslått tema? :) 

Tror kanskje jeg kommer til å gå for Beyerdynamic DT770pro som Nizzen anbefalte. Ser at de får veldig gode reviews online. Det eneste jeg har å utsette er at de ser litt store ut og kanskje ikke like portable som Bose.

Vet ellers noen om det er riktig at disse har bedre lydkvalitet enn Bose Q25? Ser at Nizzen var ikke helt sikker på dette selv...

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at DAC forbedret lyden eller hva det en gang var for den skyld, så nå har jeg lært noe nytt.

Er det mulig å kvantifisere hvor mye kvaliteten forbedres ved en DAC? Er det hørbar forskjell for en n00b som meg?

Hvor mye en DAC forbedrer lyd avhenger av hvordan den er laget; samt i stor grad er det kobling mellom hvor mye bedre lyden blir mot prisen. Man kan få DAC fra 500 til 500.000. DAC er en ting, hodetelefonforsterker er også et viktig element (spesielt på hodetelefoner som er tunge å drive). Så kun fantasien og bankkontoen setter begrensninger her.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takker for svar, alle mann! :) 

Det har ikke blitt noen handel enda, men jeg kikker fortsatt. Var innom Expert i går og testet de nyeste Bose Q35. Var forberedt på en religiøs opplevelse, men var egentlig litt skuffet? Er det fordi lydkilden min er dårlig (Spotify på mobil)?

Vedrørende DAC, så nevnte jeg dette for en kamerat i går som jeg tror har litt peiling. Han påpekte at lyden aldri blir bedre en svakeste ledd og at om jeg bruker Spotify som primærkilde (noe jeg gjør per i dag), så trodde han ikke DAC var særlig mye vits.

Ellers heller jeg nok da fortsatt mot å kjøpe de Beyer hodetelefonene.

En ting som ikke har blitt besvart er potensielle hørselskader med hodetelefoner VS ørepropper. Innbiller meg intuitivt at ørepropper er verre? Rent praktisk er ørepropper perfekt, men jeg er bekymret for langtids hørselskade.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Shit in= shit out.

Iphone har god lyd og passe effekt ut via jack. Så prøv m50 eller dt770 32ohm. Bør spille bra plugget i ios dings. Prikken over i'n er nok dragonfly og flac.

Last in noe flac på iphonen og ta deg en runde er min anbefaling. Har du hifi klubben i nærheten,så får du sikkert prøve dragonfly også

Lenke til kommentar

Nå er ikke akkurat Bose kjent for å ha noe særlig til lydkvalitet, men de er konge på støydemping/lydisolering. 

Selv har jeg både M50 og DT770 som flere har nevnt, og jeg støtter opp om disse. Kommer du over et pent brukt sett Denon mm400 er dette det beste kjøpet under 2500 etter min mening. Demper bra, fantastisk herlig lyd. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Var innom en butikk i Oslo og fikk testet BeyerDynamics. Ikke akkurat samme modell. De hadde DT770 på lager også, men han anbefalte den over. Var visst nok mer eller mindre den samme, men kunne justere bassen.

God lyd! :) Men jeg synes de var litt store for mitt bruk. Ikke helt dealbreaker, men skulle ønske de var litt mer kompakte.

Testet også noen Sennheiser on-ear som jeg synes var bra.

Nå fikk jeg nylig et tips med en kamerat om AKG Y50BT:

https://www.expert.no/lyd-og-hoyttalere/hodetelefoner/akg-y50-bt-on-ear-silver/p-252495/?gclid=Cj0KEQjwhbzABRDHw_i4q6fXoLIBEiQANZKGW8K8vfK5JSlDFNz0Fti2q7Bq0KqUM_bOacuLtd3sFvAaAjJR8P8HAQ

http://www.whathifi.com/akg/y50bt/review

Får veldig god reviews og ok pris også.

Bluetooth er jo også en superfordel.

Så vurderer disse. :) 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Har fortsatt ikke kjøpt noe, men vurderer å slå til nå i begynnelsen av uken.

Noen kommentarer til de AKG-ene jeg foreslo over? 

Jeg er litt skeptisk til on-ear VS over-ear, men mulig det er ubegrunnet. Vil on-ear lekke mer lyd ut i rommet?

Ellers har jeg en kamerat som har kjøpt seg Sennheiser Urbanite XL wireless og skryter av de.

Tenker å dra innom Hi-Fi Klubben og få testet diverse der i løpet av uken. Ser blant annet at Denon har et trådløst sett til rundt 2500 som kommer godt ut i tester og har pent design.

Hva med Shure SE425 ? Man skal veldig langt opp i prisklassene på ordinære hodetelefoner for å komme i nærheten lydmessig; en annen fordel er at de fungerer fint rett ut fra laptop eller telefon også.

De kan så absolutt vurderes. :)

Takk for tipset.

Mener du at disse gir bedre lyd enn klokker? 

Rent praktisk er jo propper suverent for min bruk. Men jeg har også tenkt på dette med langtids hørselskade. Rent intuitivt innbiller jeg meg at klokker er litt mer vennlig for ørene på sikt?

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Propper har i teorien en større sjanse for å påføre brukeren hørselskader, men er ingen studier som jeg kan finne.

Ved bruk av propper har brukerne en tendens til å bruke høyere volum enn ved bruk av klokker, du kan risikere sår i øregangen og evt infeksjoner, og en økning i produksjon av ørevoks. Men som sagt er det ingen større studier som underbygger teorien.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Interessant. Jeg bruker som regel veldig lav lyd uansett. Rister på hodet når jeg går forbi folk som tydeligvis er LANGT over hva som er sunt for øret.

Men hva med lydkvalitet/opplevelse versus klokker/propper?

Jeg ser at de Shure proppene som TGB tipser om får fantastiske anmeldelser, men jeg aner ikke hvordan de måler seg mot for eksempel klokker i samme prisklasse. 

Av praktiske hensyn er jo propper suverent for min del.

Fant ellers ut at AKG N60NC er på tilbud på CDON. Normal pris 2490, når kr 1390. Så er vel et veldig bra tilbud. Virker som de får gode anmeldelser også. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...