theRebel Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Hei!På DNB sin mulighet til å se hva pengene brukes til er det også oversikt over inntekt. Det er to kategorier, Lønnsinteker og Annen inntekt.Jeg har en "annen inntekt" på over 200 000 både i fjor, og over 200 000 hittil i år. Vanlig inntekt er betydelig lavere. Det jeg lurer på er om noe av dette må skattes av, det er mange små beløp på rundt 500-3000 kroner. Noe av det er gaver, noe av det er ting jeg har solgt, fått vrakpant på bil eller at noen har lånt penger av meg, for senere å ha betalt det tilbake, men jeg har ikke oversikt over hva alt dette er.. Jeg er overrasket over at det er over 200 000 i "annen inntekt". Ikke noe av dette er lønn for arbeid.Er det noe jeg må gjøre? Bør jeg være bekymret for å få uventet ekstra skatt?Edit: De høyeste innbetalingene under "annen inntekt" i år er en på 50 000, og en på 54 000. De 50 er fra eksen min. (Lånte penger før en tur, noe av det betalte jeg tilbake på turen ved å legge ut for hotell og leiebil etc etc) De 54 er fra salg til en kompis.Mvh,-theRebel Endret 4. oktober 2016 av theRebel Lenke til kommentar
Sir Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Dette er en funksjon DNB tilbyr, og er ikke noe som blir rapportert til staten. Du trenger heller ikke å oppgi dette som inntekt da dette er lån og diverse "personlige" transaksjoner. Et og annet bilsalg i ny og ne er ikke det man kan kalle næringsvirksomhet, så lenge det gjøres i forbindelse med ditt personlige behov. Lenke til kommentar
theRebel Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 Dette er en funksjon DNB tilbyr, og er ikke noe som blir rapportert til staten. Du trenger heller ikke å oppgi dette som inntekt da dette er lån og diverse "personlige" transaksjoner. Et og annet bilsalg i ny og ne er ikke det man kan kalle næringsvirksomhet, så lenge det gjøres i forbindelse med ditt personlige behov. Takk for raskt svar! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Gaver er ikke skattepliktig. Tilbakebetaling av hovedstol på lån er ikke skattepliktig, men alt over hovedstol er skattepliktig. Vrakpant er ikke skattepliktig. Salg av personlige eiendeler er som hovedregel ikke skattepliktig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå