Gå til innhold

Asus P8Z77 - Premium henger i oppstart

Tangent

Anbefalte innlegg

Har "rivi" fra hverandre den gamle maskina mi, gjordt rent og satt sammen på nytt, laget penere kabelføringer/andre disker og "nytt" skjermkort... Win8.1 clean install fullstendig oppdatert alt sammen.

Alt dette for å gi nevøen min en grei maskin å leke seg med samtidig som han studerer.

Maskina er som nevnt

Asus P8Z77 - Premium med en 3770K CPU, 4x4 GB HyperX anniversary ed RAM @ stock 2400 mHZ og et MSI GTX 980 GPU.

Har en enkel mSata som systemdisk og en 3GB WD-green lagerdisk.

Maskine brukes primært til surfing og spilling på på Steam.

Ikke noe fancy ekstra-tull eller ulovlige/fishy installasjoner.

Så langt så greit. 

Problemet oppstod etter at den var koblet opp hos nevøen min. Gang på gang så henger den seg under oppstart (gutten skrur den av når han ikke bruker den). Q-koden stopper som regel på 9A, noe som skal tilsi oppstart av USB enheter. 

Det er et helt basic gamer mus/tastatur i kablet utførelse. Ikke noe annet av USB er tilkoblet - enda.

Maskinen stopper her ved 9A koden og ingenting skjer. Hvis han skrur av, napper ut mus/tastatur,

starter opp igjen, så skjer ting som det skal. Først da kan han stappe inn mus og tastatur igjen.

Skal sies at han bare bruker USB-kontaktene bak på maskina - som jo burde være bankers.

Forskjellige kombinasjoner med tilkobling bak av mus/tastatur gir ikke noe annerledes resultat. Ei heller annet tastatur/mus.

Maskina er riktig nok 4 år gammel, men sparker mer enn godt nok unna. Tross alt high-end kort fra 2 generasjoner tilbake, grommeste CPU og et kurrant skjermkort. 

Jeg har jo selv hatt diverse oppsett på den maskina, og den funka alltid knirkefritt - selv med samme BIOS da som nå (siste utgave).

Har vært inne på tanken med at kanskje mange hardware-enheter har blitt lagret i CMOS i dens levetid og kan være en kilde til krøllet. 

Har det noe for seg å for seg å ta ut, vente og sette batteriet i igjen mon tro ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en rimelig plain maskin. har en 120 GB mSata som systemdisk og en WD Greeen som lager disk. Og en Corsair HX1000 PSU.

Maskina var fullt funsksjonibel med flere snurredisker tilkoblet og 2 stk 120 GB HyperX 3K disker i R0 som systemdisk.

Jeg demonterte maskina fullstendig, gjorde den gullende ren og bygde den opp igjen med et mindre antall disker. BIOS er den samme både før og etter remontering.

Har selvfølgelig rettet opp i BIOS at diskene ikke lenger er i Raid mode, men AHCI. Det er et rimelig Basic oppsett:

Crucial mSata 120 GB på innebygd slot, nå som systemdisk, og en WD-green single som ren lagerdisk.

Før demonteringen, hadde jeg den samme mSata'en som "nød-OS" dersom raidsettet skulle krangle, slik at jeg kunne komme inn og berge hva det måtte være. Nå står den som single OS. Bare byttet ut W7-pro med W8.1 pro.

Som nevnt, så stopper den opp i oppstart og henger på Q-kode 9A, noe som iflg tabellen er " USB initialization is started". Og her står den... Skrur jeg av maskina, napper ut mus og tastatur og starter opp, så er OS oppe å går på normalt vis i løpet av 20 + sekunder.

Først da, kan jeg stappe inn mus/tastatur, vente et par sekunder og få full kontroll over maskina. 

Skrev også at jeg prøvde å forskjellige USB-kontakter bak med samme resultat, at den henger på Q-kode 9A hver gang. Har til og med prøvd helt annen mus og tastatur koblet i forskjellige kontakter, med samme resultat hver gang.

Og det er kun mus og tastatur som kobles til via USB foreløpig. Nevøen min har ikke skriver eller andre USB-enheter tilhgengelig eller koblet til maskina enda.

Min konklusjon blir følgende:

- Alle drivere installert for maskina, er ASUS's sine originaldrivere lastet ned fra hjemmesiden for Win8.1.

- I enhetsbehandling vises ingen konflikter eller manglende drivere.

- Musa og tastaturet koblet til inneholder ikke feil i seg selv - har også prøvd annen mus og tastatur.

- Maskinen har de samme komponenter koblet til som før vårrengjøringen, bare nå i et mindre antall.

- Maskinen fungerer knirkefritt når OS er startet opp, og mus og tastatur tilkobles etter at skrivebordet er fult lastet

- Maskinen klarer ikke å fyre opp/lese USB enheter i oppstart. Ser ut til å være under POST.

- Raid oppsettet er fjernet fra OP-rom menyen

- Lener meg til at batteriet til CMOS bør nappes ut og settes inn etter en stund (ClearCMOS), men dette har jeg aldri opplevd behov for før på andre builds hvor det har vært mye mer utskifting av komponenter.

Problemet er at maskinen befinner seg i indre Telemark og jeg i Vestfold. Siden nevøen min, som har fått maskinen, har et alvorlig tilfelle av ADHD, har jeg ikke lyst til å slippe grovsmedfingrene hans inn et delikat maskineri uten videre.. Har sett hvordan verktøy-fingrene hans "reparerer" veterantraktorer og crossykler........

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

ut ifra det du skriver så virker det som om problemet ligger i usb kontolleren, men jeg tror ikke at hovedkortet er defekt siden maskinen fungerer som det skal hvis man booter den uten usb mus og tastatur tilkoblet først.

har du prøvet og oppdatere/flashe bios og oppdater intel chipset driveren til seneste versjon? stemmer det at den har Intel Z77 chipset? hvis ja, prøv og last ned nyeste chipset driver fra intel sin hjemmeside

prøv å deaktiver usb 3 inne i bios og se om maskien booter normalt med mus + tastatur tilkoblet

stopper maskinen hvis man kobler til andre usbenheter som usb minne eller noe annet enn mus og tastatur?

stopper den hvis man har kun 1 mus eller kun tastatur tilkoblet?

ellers tror jeg ikke cmos er problemet, men det er verdt et forsøk, man kan resette bios ved å ta ut cmos jumper som ligger like ved cmos batteriet og sette den inn igjen. en annen ting som også er verdt et forsøk bare for feilsøkingens skyld er å slett alle usb fra maskinvareenheten og restart maskinen og se om windows finner usb driver/kontrollere automatisk

Endret av Anonimofied
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så du satte sammen maskinen hos deg selv, og alt fungerte da?

Så ble den levert til din nevø og da startet problemene?

Var du tilstede da?

Hvis nei, så må vi nok konkludere med at alt du skrev i første post er irrelevant.

Dessverre :)

Problemene du beskriver er symptomene når det kobles til en USB-enhet som ikke lar seg boot'e fra, men som Bios oppfatter som en bootbar enhet, alternativt ikke er kompatibel med.

På en eldre maskin kan det være som Anonimofied beskriver en setting for USB i Bios, men det virker jo som om du trådstarter vet alt om slikt slik at det burde ikke være problemet. :)

Uansett, dersom du *ikke* har feilsøkt dette "onsite" tror jeg vi kan skylde på brukerfeil inntil du kan avkrefte at alt du har skrevet sålangt er "remote support" (telefon/mail/meldinger).

Lenke til kommentar

ut ifra det du skriver så virker det som om problemet ligger i usb kontolleren, men jeg tror ikke at hovedkortet er defekt siden maskinen fungerer som det skal hvis man booter den uten usb mus og tastatur tilkoblet først.

har du prøvet og oppdatere/flashe bios og oppdater intel chipset driveren til seneste versjon? stemmer det at den har Intel Z77 chipset? hvis ja, prøv og last ned nyeste chipset driver fra intel sin hjemmeside

prøv å deaktiver usb 3 inne i bios og se om maskien booter normalt med mus + tastatur tilkoblet

stopper maskinen hvis man kobler til andre usbenheter som usb minne eller noe annet enn mus og tastatur?

stopper den hvis man har kun 1 mus eller kun tastatur tilkoblet?

ellers tror jeg ikke cmos er problemet, men det er verdt et forsøk, man kan resette bios ved å ta ut cmos jumper som ligger like ved cmos batteriet og sette den inn igjen. en annen ting som også er verdt et forsøk bare for feilsøkingens skyld er å slett alle usb fra maskinvareenheten og restart maskinen og se om windows finner usb driver/kontrollere automatisk

Ja det er et Z77 kort - se tittel.

Siste BIOS har vært på den maskina i over to år. ALLE drivere er siste "nytt" fra Asus,  Asus siste drivere til alt er fra slutten av 2013 med unntak av WiFi-go som kom i år.. 

Har vært en svoren Asus-fan siden -99 og har hatt 6 forskjellige kort i øvre prisklasse siden den gang. Føler meg rimelig trygg på Asus's sine produkter og er generelt ganske godt kjent med BIOS til disse produktene.

Som sagt, så jeg prøvd mus og tatstatur både på USB2 og-3 portene i tilfeldige kombinasjoner, både med bare USB2, USB3 og kombinasjon. Den har 2 x ASMedia USB3, 2 x Intel USB3 og 2 x Intel USB2 på bakpanelet. 

Som sagt, så hadde mSata disken Win7 som OS tidligere da den fungerte som et "nød-OS", siden jeg lekte meg med et par HyperX 3K disker i R0 som et "primær OS".

Har vanskelig for å tro at det er W8.1 som krangler, siden problemet oppstår før OS starter opp.

Som sagt, så er maskina bygd tilbake helt lik (diskene står i de samme Sata-porter) som den var, med det unntak at de to HyperX 3K diskene er fjernet, samt 2 stk WD-green disker også er fjernet. Den gjenværende WD-green, står i sin gamle Sataport. Msata'en.... ja.... den passer bare et sted.  Den eneste forskjellen, er at jeg har satt Sata-mode til AHCI i BIOS (var RAID pga 3K-diskene), og at mSata'en er satt til primary/boot..

Alt dette med Boot etc er nok uinteressant i denne sammenheng, siden maskina starter normalt uten USB-enheter tilkoblet.

Å deaktivere USB-enheter i Windows har nok ikke noe for seg, siden problemet oppstår FØR OS lastes.

Å deaktivere USB3 i BIOS har jeg ikke prøvd, men det får vi vel prøve først........

Lenke til kommentar

Så du satte sammen maskinen hos deg selv, og alt fungerte da?

Så ble den levert til din nevø og da startet problemene?

Var du tilstede da?

Hvis nei, så må vi nok konkludere med at alt du skrev i første post er irrelevant.

Dessverre :)

Problemene du beskriver er symptomene når det kobles til en USB-enhet som ikke lar seg boot'e fra, men som Bios oppfatter som en bootbar enhet, alternativt ikke er kompatibel med.

På en eldre maskin kan det være som Anonimofied beskriver en setting for USB i Bios, men det virker jo som om du trådstarter vet alt om slikt slik at det burde ikke være problemet. :)

Uansett, dersom du *ikke* har feilsøkt dette "onsite" tror jeg vi kan skylde på brukerfeil inntil du kan avkrefte at alt du har skrevet sålangt er "remote support" (telefon/mail/meldinger).

Historien blir som følger:

Nevøen min hadde kommet inn på videregående og trang en bedre maskinen enn den frosne sirupflaska han hadde.

Maskinen min hadde vært i daglig bruk frem til 10. august. Da ble den demontert, rengjordt og satt sammen i gjen. Den 11. aug ble W8.1 pro installert på mSata'en (slettet gammel W7 på denne) og fullstendig oppdatert. La også inn Office365 (har en sak med 5 lisenser) og fikk denne fullstendig oppdatert. Samt noen kjekke vanlige programmer som Adobe Reader, PowerISO, ClassicShell, Steam med ny brukerkto(Steam på WD-green). Alt dette ble gjordt fra der jeg sitter nå med samme mus/tastatur. Alt fungerte knirkefritt.

På fredag 12 aug dro jeg til nevøen min og koblet opp maskina (på rommet hans) mot TV'en som han hadde tenkt å bruke som skjerm til han fikk råd til å kjøpe seg ordentlig skjerm... greit nok. Her hadde jeg med mitt eget tastatur/mus. Guttungen hadde jo tenkt å gi meg noen kroner for spetakkelet, så jeg hadde med 2 skjermkort så han kunne velge selv. Det ble til at han beholdt et av mine MSI GTX980 kort.

Da vi bar maskina opp på "låven" hvor han har sitt eget festlokale/gutterom, og koblet til et gammelt basic tastatur og mus som han hadde (Jeg måtte jo ha med mitt eget hjem), så hang den for første gang på Q-kode 9A. Etter 3 ganger med "svenskeknappen" så spratt maskina opp som den skulle. Var litt usikker på om dette var tilfeldigheter, så jeg tok en omstart 2 ganger, bare for å se om den hadde hatt et tilfelle av "tilpasninsgsvansker"... Hver gang så kom den opp som normalt.

Siden jeg var der hele helga, ble jo maskina startet/stoppet div ganger i løpet av helga. Min bror (faren til guttungen) er jo "livredd" for alt av slikt apparatur som står på uten at noen er i nærheten eller at det er i bruk - han om det.

Jeg var jo ikke der bare for å slenge opp en PC for nevøen min, men få en liten avslappende helg med familien i samme slengen. Ble litt fisking, skruing på traktor og crosser, sopplukking etc  må man skjønne. Innimellom slagene, måte jo poden opp å prøve maskina igjen og briefe til kompisene med hvor stor linje de hadde på bredbåndet (300 MB) ved hjelp av speedometeret på DinSide/Tek.no......

Hver gang han startet maskina (alene) skjedde det samme - stopp på Q-kode 9A. Da prøvde vi mitt tastatur/mus igjen siden det hadde fungert knirkefritt da vi kom - men det samme skjedde nå også. Poden stakk inn og hentet et tredje mus/tastatur sett (alt veldig basic greier), men det samme skjedde. Sjekket ut evt feilmeldinger (sys-events) eller konflikter i enhetsbehandling uten å finne noen ting.

Maskina ville bare ikke starte med mus/tastatur koblet til. Samme om det var det ene eller andre settet med mus/tastatur og i forskjellige porter bak på maskina.

Enten så har guttungen smittsomme fingre, eller så har maskina hjemlengsel......

Så hele historien koker ned til at alt fungerte knirkefritt helt frem til at han koblet til sitt eget sett. Et helt enkelt billigsett fra Logitech til 200 kr. Maskinen vil bare ikke starte lenger med noe som helst av mus eller tastatur koblet til hvor som helst... Ihvertfall ikke før windows har lasta ferdig.

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...