daffyd Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Ja, og så vidt jeg vet er det i kina ganske vanlig med telefoner uten playstore. Android er ganske åpent, og vesentlig mer åpent enn mange konkurrenter. AtW Enig! Ja, forsåvidt enig i det. Ringe, SMS, kamera, galleri og klokke fungerer utmerket uten Play og Google-konto, men da kan man jo nesten* nøye seg med en Symbian-telefon fra et tiår tilbake. * Hvis man ser bort fra skjermkvalitet og kamerakvalitet. Av de "store" aktørene - som Windows Phone (jada - den er i ferd med å dø), iPhone og Android - så er det ingen tvil om hvilken av platformene som er mest åpen. Som et bevis på hvor åpen Android er så kan man bare se på hva Amazon eller mange av de kinesiske produsentene gjør i dag. De tar utgangspunkt i open source versjonen av Android og lager sitt eget skal rundt med egne appstores etc. Om man har en android mobil som er helt uten appstores og google proprietære applikasjoner så har man fortsatt en mobil som kan brukes til veldig mye. Man kan laste ned ganske mange apps som installerbare pakker og installere dem selv. F.eks. Facebook, Instagram, whatsapp, snapchat, diverse nettlesere, etc. Det man derimot ikke får er Google Maps - naturlig nok. Og om det er en og annen app som har integrert seg mot Google Maps og lignende tjenester - men det er ganske få som har. Enig i at det hadde vært kult med Ubuntu phone og diverse andre åpne alternativ - men de også låser brukeren opp mot en egen app store. Og i dag er det ganske enkelt ikke utbredt nok. Brukerne er der hvor alle applikasjonene er, dessverre. Se bare på hva som skjer med Windows Phone. Så jeg er redd vi blir stuck med et duopol ganske lenge. Og av de to aktørene i dette duopolet så er det i mine øyne liten tvil om hvem som er mest åpen og innbyr til fri og åpen konkkurranse... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Google kopierer Samsungs Touchwiz. Har du noen eksempler? Ja, hva med Knox? Eller lydløs? Kan du utdype? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Google kopierer Samsungs Touchwiz. Har du noen eksempler? Ja, hva med Knox? Eller lydløs? Å inngå et partnerskap om noe er ikke det samme som å kopiere. "On June 25th, Samsung announced a new partnership with Google which integrates Samsung Knox technology into the next version of Android (Android ‘L’)." https://www2.samsungknox.com/en/androidworkwithknox 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Nå som Google blir ennå likere Apple på telefonfronten må det vel snart gå opp for folk at vi trenger et alternativ til disse to lukkede plattformene? Android og iOS er pest og kolera. Gi oss noe positivt i stedet for! Samsung har jo lenge vist at Google kan forsøke å ta innersvinger som dette og har gardert seg ved å ha Tizen OS i bakhånd. Ubuntu for mobiler er også i full sving. Muligens flere uten at jeg har sjekket. Det som er den mest åpenbare forskjellen på de to store vs de små er lukkethet vs åpenhet. Det er ikke plass til flere mobile OS. Du kjører rett inn i en høna-og-egget problemstilling når det gjelder apper. Akkurat som med WP. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Ikke plass til flere enn étt.. ehrm "to"? (De er jo praktisk talt like). Grunnen til at WP ikke får fotfeste er at de prøver på ennå mer av det samme. Markedet er tatt og det er kun høna og egget som skiller det fra Android/iOS. Da er det dømt til å gå nedenom. Siden de fungerer så likt så vil det på sikt bli sånn at det ene utkonkurrerer det andre. Akkurat nå er det Android som leder og mest sannsynlig vinner over iOS i det lange løp, men det er ikke helt sikkert. Man trenger ikke forgude Apples valg. De har måttet bite i det sure eplet før. Firewire og PowerPC for å nevne et par store. På samme måte er det ikke utenkelig at Apple selger Android-telefoner om ti år. Skal man ha et annet mobil-OS må det by på noe helt annet enn røkla, nemlig åpenhet. Apper er en fæl monopolbyggende lukke-mekanisme. Se ikke bort fra at EU setter inn store kontra-monopol-tiltak. Samtidig vil markedet ha et sug etter alternativer. Ikke blåkopier men noe annerledes. Markedsføringspresset, det gjennomsyrede overvåkningsopplegget og den overformyndende rollen til Android/iOS/Wp vil bare møte ennå større motstand i framtida. Ubuntu ser ut til å fylle det tomrommet best av alternativene som fins. Åpenhet er uhyre viktig og vil være hovedgrunnen til at folk bytter. Offentlige instanser og private bedrifter vil sannsynligvis også sette flere krav om åpenhet når de skal handle inn total-løsninger. Lukkethet er seiglivet på grunn av sitt massive klamme grep om markedet, men på lang sikt vil åpenhet ta over. Kanskje om 10 år, kanskje om 50 år, men det er jo lov å håpe på at det skjer lenge før den tid. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Skal man ha et annet mobil-OS må det by på noe helt annet enn røkla, nemlig åpenhet. Problemet med dette er at folk flest ikke bryr seg om åpenhet. De vil bare ha noe som fungerer. Åpenhet er relevant for en nisjegruppe som ikke er nok til å holde skuta flytende. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Jeg ser for mange motargumenter til å gå med på at det ikke er plass til flere operativsystemer. 1) Alle markeder kan overkastes dersom det kommer noe annerledes som tilbyr mer. På et tidspunkt hadde altavista og yahoo kontroll over søkemarkedet. Og Nokia. Ting endrer seg noen ganger raskt i teknologiverden. 2) Det er et veldig stort marked, og brukerne er veldig segmenterte. 3) Andelen av de som kjøper ny mobiltelefon fordi de trenger en telefon er på verdensbasis ganske stor. 4) Mange er også førstegangskjøpere. 5) Det er sterke anti-Android krefter i Russland, og kanskje også i andre markeder. 6) Det at Google nå begynner å gi egenproduserte telefoner fordeler framfor OEM-telefoner, betyr at flere firmaer kan bli fristet til å se etter alternativer, kanskje også sammen. Dette kan bety vesentlig endring på Android-plattformen. 7) Samsung har 20% markedsandel alene og gjør det bedre enn de fleste andre selv om også de andre har tilgang til å bruke Android. Det betyr at andre faktorer, som tilgjengelighet, kampanjer, presentasjon, priser eller brand name betyr mye utover operativsystemet. - - Jeg tror den største utfordringen for Samsungs Tizen er å få det enten likt nok eller forskjellig nok til å tiltale de som bruker apps på mobilene sine. Men at Tizen skal klare å beholde 10% eller 15% av markedet er ikke utenkelig dersom operativsystemet er godt. - Jeg tror at den neste disruptive teknologien er den vi ser i Amazon Echo. De har satset 100% på stemmebasert UI, sammenkoblet med et smarthjem og det har vist seg å virke. Siri og Google Now er ikke nok, det blir bare en tilleggsfunksjon. - Google hoppet etter Amazon, kommer med Google Home og Google Assistant som helt tydelig skal utkonkurrere Echo og Alexa. Og de nekter andre OEMer denne funksjonaliteten. Sånn som jeg ser det er Google i ferd med å "disrupte" sin egen plattform, og det er smart. Veldig smart. - Men det betyr også at OEMs må finne sin egen vei hvis de ikke skal bli annenrangs Google-kopier. Nye operativsystem kommer. Før 2020 kommer et eller annet nytt OS til å yppe seg, det er jeg villig til å påstå helt skråsikkert! :-B - 2020 er ganske kort tidshorisont. Det eneste OSet jeg vet om som har markedskraft nok til å gå opp mot Android nå er Tizen. Men det er det man ikke vet om som lager de beste overraskelsene! Endret 7. oktober 2016 av tommyb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) @hekomo: folk vil ha kule apper og funksjoner. (Bye, bye, WP) Edit: jeg har både Android og Apple-telefoner. Gi meg én god grunn til å bytte til Tizen eller WP. Endret 7. oktober 2016 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 @Tom Jeg har faktisk ikke sett den, men jeg vil tro denne antyder et godt eksempel på noe som kan få deg til å bytte telefon: [lenke] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg kom til "Dating his OS", da datt jeg ut. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg kom til "Dating his OS", da datt jeg ut. Da datt du ut før Samantha suggests using a sex surrogate, Isabella Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Nå som Google blir ennå likere Apple på telefonfronten må det vel snart gå opp for folk at vi trenger et alternativ til disse to lukkede plattformene? Android og iOS er pest og kolera. Gi oss noe positivt i stedet for! Samsung har jo lenge vist at Google kan forsøke å ta innersvinger som dette og har gardert seg ved å ha Tizen OS i bakhånd. Ubuntu for mobiler er også i full sving. Muligens flere uten at jeg har sjekket. Det som er den mest åpenbare forskjellen på de to store vs de små er lukkethet vs åpenhet. Nå er jeg ikke uenig i at android-plattformen har noen lukkede elementer i praksis, selv om den er "åpen", men hva slags innersving er det du tenker på konkret med denne lanseringen? Det virker ikke som de har endret noe på OSet som sådan? AtW Beste spørsmålet i hele tråden. Eller er resten av diskusjonen her totalt fjasete. Hvorfor Google lager sine egne telefoner trolig pågrunn av dette: http://www.digi.no/artikler/skreddersydd-brikke-driver-googles-maskinlaering/347927 Nå utfører ikke telefonen "trening", men den predikerer og trenger ekstremt god ytelse og bruke minst mulig strøm. Og dette er hardware som helst ikkje konkurrentane som Samsung eller Apple skal få på sine telefoner. My two cents! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå