Gå til innhold

Porsche jobber for å unngå «Tesla-fella»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ladestandarder er ei skikkelig røre! Type 1, 2, 3. Mode 1,2,3,4. CCS, chademo, SC. Mennekes, schuko, IT, TN, jfv type B, max 10 A på schuko, eller var det 8? Eller var det ikke lov lenger? Uansett er det brannfarlig, både lading, lagring, kollisjoner m.m.

Det er nesten så USB er enklere. Men bare nesten...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

380-400v finner en vel i de fleste boliger. Dette betyr vel at en må transformere spenningen opp før en kan bruke den????? Så hvis jeg kjører til bestemor på bryne må jeg enten ha med en svær trafo eller kjøre om stavanger hvor det er hurtigladere?????

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde man ikke heller satse på "Tesla-standarden" nå,som den er så utbredt? Greit at de har en proprietær standard men det er ingen andre biler i dag som lader så fort og som har så mange stasjoner. Mye bedre om de blir med på det. Det tar jo ikke lang tid å lade en Tesla i dag!
 

Endret av Hårek
Slettet link
  • Liker 1
Lenke til kommentar

380-400v finner en vel i de fleste boliger. Dette betyr vel at en må transformere spenningen opp før en kan bruke den????? Så hvis jeg kjører til bestemor på bryne må jeg enten ha med en svær trafo eller kjøre om stavanger hvor det er hurtigladere?????

Nei, det vil ikke være behov for en trafo. Man har to måter å lade en elbil på:

 

1. Tilføre vekselstrøm til bilen, og den interne laderen tar seg av likerettingen og spenningsreguleringen. Om batterispenningen er 800V og man tilfører 230V er det ikke noe annerledes enn om batterispenningen er 400V (som i dag) og man tilfører 230V. Laderen må i begge tilfeller likerette og regulere spenningen.

2. Benytte seg av hurtiglader, altså en ekstern lader som genererer samme spenning som batteripakken. Dette forbigår den interne laderen fullstendig. Hurtigladere har ofte inn 400VAC trefase, og dette kan være likt som før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Pen bil. Men de burde heller adoptert Teslas standard, for nå gjør de bare dette:

standards.png

 

Ikke sant med tanke på først og fremst EU/EØS: de satt foten veldig effektivt ned på diverse standard for lading av mobil, på ett eller annet mirakuløst vis slapp Apple unna, men alt går i alle fall via USB nå.

Om ikke bilprodusentene kan snakke sammen så vil de bli diktert en felles løsning, og dette er ADSKILLIG viktigere teknologi enn ladere for mobiltelefoner. Så at de snakker nå er egentlig logisk og de vet selv at det er bedre at de kommer på en løsning som alle er fornøyd med fra et engineering-ståsted, enn at de skal bli fortalt hva de MÅ bruke til slutt hvis de ikke blir enige.

Men om man skal trekke flere eksempler fra elektronikkbransjern - så lever USB i beste velgående, på lik linje med HTML og masse andre ting som er standardisert tross at det finnes egentlig alle forutsetninger for at man skal bli uenige der også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pen bil. Men de burde heller adoptert Teslas standard, for nå gjør de bare dette:

 

[XKCD]

 

Unntaket her er når du oppretter en fri og åpen standard for å konkurrere med proprietære standarder. Jeg er ikke sikker på detaljene rundt Tesla sine hurtigladere, men om Porsche utvikler en "åpen" standard så vil dette være det beste for sluttbrukere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En utfordring med spenninger over 500V er at man ikke kan uten videre benytte vann for å slukke, f.eks husbrannslange. Man må ha riktig utsyr og opplæring.

 

Tror neppe du får dette på hjemmeladeren din, og det er vel heller ikke noe behov for. Selv 32A er jo relativt uvanlig å ha hjemme, med mindre det er satt opp noen få ladere i borettslaget.

 

Dette er nok kun bruk for i hurtigladenettverk du benytter på farten. Om prisen ikke er for avskrekkende, så vil man selvsagt benytte dette om man plutselig skal langt og batterikapasiteten allerede er lav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er nok kun bruk for i hurtigladenettverk du benytter på farten. Om prisen ikke er for avskrekkende, så vil man selvsagt benytte dette om man plutselig skal langt og batterikapasiteten allerede er lav.

Ladepunktet hjemme vil man kunne slukke brann i uten problemer, men bilen er det verre med. Batteriet vil være ved 800V, altså om det brenner i bilen vil man ikke kunne slukke den med vanlige midler.

 

Det bør vel også kjøres en risikoanalyse på å ha sprinkleranlegg i garasjeanlegg o.l. Det er ikke helt heldig å spenningssette gulv med 800V.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

380-400v finner en vel i de fleste boliger. Dette betyr vel at en må transformere spenningen opp før en kan bruke den????? Så hvis jeg kjører til bestemor på bryne må jeg enten ha med en svær trafo eller kjøre om stavanger hvor det er hurtigladere?????

 

Spør Lyse. De kjører 400V rett inn i boliger stadig vekk.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

380-400v finner en vel i de fleste boliger. Dette betyr vel at en må transformere spenningen opp før en kan bruke den????? Så hvis jeg kjører til bestemor på bryne må jeg enten ha med en svær trafo eller kjøre om stavanger hvor det er hurtigladere?????

Spør Lyse. De kjører 400V rett inn i boliger stadig vekk.

 

Med TN anlegg så er det 400V mellom faser, mens det er 230 mellom faser og jord. TN er vel egentlig det foretrukne, mens IT, hvor det er 230V mellom fasene, er det som er mest vanlig i Norge.

Endret av Shi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette er nok kun bruk for i hurtigladenettverk du benytter på farten. Om prisen ikke er for avskrekkende, så vil man selvsagt benytte dette om man plutselig skal langt og batterikapasiteten allerede er lav.

Ladepunktet hjemme vil man kunne slukke brann i uten problemer, men bilen er det verre med. Batteriet vil være ved 800V, altså om det brenner i bilen vil man ikke kunne slukke den med vanlige midler.

 

 

Nå er det vel utviklet midler som er langt mer effektive ved brann i elektriske anlegg, så det kommer nok som pålegg at det finnes ved hurtigladestasjoner. Bare se på saken om el-bil-ladegarasjen i Oslo Sentrum som måtte oppgradere for å støtte brannforskriftene.

 

http://www.tu.no/artikler/ingen-ville-ha-jobben-oslos-nye-ladegarasje-forsinket-igjen/347055

Lenke til kommentar

 

Ikke sant med tanke på først og fremst EU/EØS: de satt foten veldig effektivt ned på diverse standard for lading av mobil, på ett eller annet mirakuløst vis slapp Apple unna, men alt går i alle fall via USB nå.

 

 

Apple-utstyr lades fint fra USB, easy peasy. Bruker det hver dag jeg. Standarden tillater adapter fra USB til aktuelt apparat, altså ladekabel USB - Lightning. Da kan jeg gjenbruke ladere fra andre produsenter osv. Mindre avfall, og alle er glade. iPod har kunnet lade fra USB siden Ericsson og Nokia herjet med alle sine varianter av ladere og headset.

Men du tenkte kanskje på micro USB B? Den blir jo byttet ut med USB-C, så den "gleden" var kortvarig. Nyeste Macbook har USB-C, naturlig nok ettersom Apple har vært med å utvikle den. Men den gamle laderen kan fremdeles brukes da, bare med adapter USB A til USB-C.

Lenke til kommentar

 

Pen bil. Men de burde heller adoptert Teslas standard, for nå gjør de bare dette:

 

[XKCD]

 

Unntaket her er når du oppretter en fri og åpen standard for å konkurrere med proprietære standarder. Jeg er ikke sikker på detaljene rundt Tesla sine hurtigladere, men om Porsche utvikler en "åpen" standard så vil dette være det beste for sluttbrukere.

 

Tesla sitt er åpent, patentene er frigjorte. Her er det kun snakk om penger.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Dette er nok kun bruk for i hurtigladenettverk du benytter på farten. Om prisen ikke er for avskrekkende, så vil man selvsagt benytte dette om man plutselig skal langt og batterikapasiteten allerede er lav.

Ladepunktet hjemme vil man kunne slukke brann i uten problemer, men bilen er det verre med. Batteriet vil være ved 800V, altså om det brenner i bilen vil man ikke kunne slukke den med vanlige midler.

 

Det bør vel også kjøres en risikoanalyse på å ha sprinkleranlegg i garasjeanlegg o.l. Det er ikke helt heldig å spenningssette gulv med 800V.

 

*Må* batteriet være 800V da? Hvis bilen har to 400V-batterier i parallell som kobles om til seriell-konfigurasjon når bilen lades?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla har gitt ut alle sine patenter. De har invitert alle andre produsenter til å benytte standarden de har gått for. Standarden de bruker var forøvrig planlagt som en felles standard for DC lading før det ble bestemt hos mange å gå for CSS. Alt Tesla krever er at de andre produsentene bidrar med midler til utbyggingen. Selve ladesystemet til Tesla er ment å være non-profit, for å fremme elbil utviklingen, som også er årsaken til at alt av informasjon og patenter på dette er gitt ut gratis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ladestandarder er ei skikkelig røre! Type 1, 2, 3. Mode 1,2,3,4. CCS, chademo, SC. Mennekes, schuko, IT, TN, jfv type B, max 10 A på schuko, eller var det 8? Eller var det ikke lov lenger? Uansett er det brannfarlig, både lading, lagring, kollisjoner m.m.

Det er nesten så USB er enklere. Men bare nesten...

 

Minner om den store Video røren på begynnelsen av 80 tallet, Da man omsider fikk en standard, var det langt fra den beste som ble valgt.... og når vi først er på 80 tallet, ble det jo ganske raskt 5 1/4", 3,5", CD, HD, DVD, Blueray, USB Stick, SD disk og for å fullføre mindsettet så har super 8 filmene uti kjelleren her overgått alle lagringsmediene de ble overført til og jeg håper for all del samtlige elbiler som selges kan "nødlades" på 230V/16A, ellers går de ut på grunn av lademuligheter før de er 5 år gamle og bruktbilprisen blir deretter...!

Lenke til kommentar

 

Pen bil. Men de burde heller adoptert Teslas standard, for nå gjør de bare dette:

standards.png

 

Ikke sant med tanke på først og fremst EU/EØS: de satt foten veldig effektivt ned på diverse standard for lading av mobil, på ett eller annet mirakuløst vis slapp Apple unna, men alt går i alle fall via USB nå.

Om ikke bilprodusentene kan snakke sammen så vil de bli diktert en felles løsning, og dette er ADSKILLIG viktigere teknologi enn ladere for mobiltelefoner. Så at de snakker nå er egentlig logisk og de vet selv at det er bedre at de kommer på en løsning som alle er fornøyd med fra et engineering-ståsted, enn at de skal bli fortalt hva de MÅ bruke til slutt hvis de ikke blir enige.

Men om man skal trekke flere eksempler fra elektronikkbransjern - så lever USB i beste velgående, på lik linje med HTML og masse andre ting som er standardisert tross at det finnes egentlig alle forutsetninger for at man skal bli uenige der også.

USB C...sukk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...