Volvo s40 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Hei,Jeg er en gutt på 18 år fra stavanger. Jeg kjøpte en Volvo S40 i oslo sist søndag (25.09-2016) og angrer på dette. Jeg kjøpte den av en privatperson på 23 år. Når jeg kom på visning viste han meg bilen, når vi skulle prøvekjøre tok han på varmen i bilen raskt og viste at det fungerte. Det var varmt den dagen så jeg tenkte ikke noe mer på det. Vi kjørte en tur ca 15 min og bilen fungerte greit. Han ville ha 50 000 kr noe som jeg synes var vell over bilens verdi så jeg prutet den ned til 40 000kr. Han skal utenlands snart og måtte derfor kvitte seg med bilen. Når jeg begynte på kjøreturen hjem begynte problemene å komme en etter en. Olje lyset begynte å lyse og air conditionen var tydelig ødelagt. Den blåser varm luft på den ene siden og kald luft på den andre. Når jeg skal kjøre på jobb om morgenene blir dette jævlig for jeg ser ingenting. Bilen var også skitten slik at jeg ikke så hakkene i frontruten. Han hadde også en Wunderbaum i bilen når jeg så på den, den luktet veldig intenst og måtte være helt ny, jeg kastet den etter kjøpet fordi jeg ble helt kvalm. Når jeg dagen etter skulle vise bilen stolt til min far syntes han det luktet eksos inne i de første 30 sekundene, det er noe varierende hver gang jeg skrur den på. Når jeg kjørte til jobb i morges begynte check engine light også å lyse. Oljelyset gikk av og jeg tenkte derfor at det bare er sån det er med bruktbiler. Nå er jeg veldig lei hele opplegget egentlig. Jeg får ikke sove om natten og har egentlig aldri lyst å se bilen igjen.Jeg leste meg opp på forbrukerrådet sine nettsider som skrev at en sakkyndig person måtte se over bilen for å vurdere om bilselger holdt tilbake nok info til at det kunne gjøres noe med. Jeg fikk også et brev i posten i går om at jeg måtte betale omregistrerings avgift, noe som vi aldri diskuterte. Jeg er fullstendig klar over at jeg har gjort noen feil og at det gikk kanskje litt for fort i svingene, men har jeg noen rettigheter? Selgeren sa flere ganger at ingen ting var feil med bilen osv, men når jeg tenker tilbake så er jeg ikke helt sikker på om alt bare er tilfeldigheter. mvhFortvilt tenåring Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Står det noe om mangler og feil i kontrakten dere skrev? Hvis Nei; Hev kjøpet. Lenke til kommentar
Volvo s40 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 Står det noe om mangler og feil i kontrakten dere skrev? Hvis Nei; Hev kjøpet. Vi skrev aldri noen kontrakt.. bare på vognkort del 2. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Så du har kjøpt en bil uten å få den sjekket av noen som kan biler, og har ikke skrevet kontrakt? Da er du en av maaaange her på forumet, som alle får rådene om å aldri kjøpe en bil uten at den blir kontrollert av en som har langt over middels peiling på bil, og aldri uten å skrive en kontrakt som sier litt om bilens tilstand, utstyr og ev. håndtering av feil. Du kan starte med å kontakte selger, og informere om feilene som har oppstått, og at disse feilene ble observert så tidlig at de måtte ha vært på bilen ved overtagelse. Selger vil trolig ikke svare, eller dersom han svarer, vil han benekte kjennskap til feilene. Dersom du er medlem i NAF kan du kontakte advokat der for å få bistand. Sjansen for å få hevet kjøpet, eller få dekket utbedring av feilene, er nok dessverre små, etter min oppfatning. Ut fra din beskrivelse av bilens tilstand har du blitt lurt, og ved at du ikke har oppfylt din undersøkelsesplikt er du mest ansvarlig for dette selv. Når det gjelder omregistreringsavgiften er det helt vanlig at kjøper betaler denne, med mindre annet er spesifikt avtalt. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 På siden; Sjekket du om den var fri for heftelser? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Har du ikke peiling selv eller kjenner noen som har (mulighet til å bli med) så ta en NAF test. Koster litt (1350-2750kr) men kan spare deg for mye penger og problemer som du nå har fått erfare. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Vi skrev aldri noen kontrakt.. bare på vognkort del 2. Å heve et bruktbilkjøp ved privathandel krevet et vesentlig kontraktbrudd etter hva jeg har forstått, så når du sier dette så har du egentlig dritet på draget. Det kan hende at mangelansvaret er en generell rettighet som du kan ta til retten, men det tror jeg noen med mer kunnskap bør svare på. Jeg ville tatt med bilen til noen kyndige, så kan det hende at du er heldig og lampene bare er noen billige sensorer eller lignende. Jeg merker også litt buyer's remorse i førsteposten din, så om hakkene i frontruten er så små at du måtte vaske bilen for å se de, så vil jeg ikke påstå at dette er så fryktelig surt. Eksoslukt inni bilen kan også være eksos som har blitt trukket gjennom klimaanlegget, og som du ekstrapolerer til det mest negative utfallet. Moderatormelding Tråden er flyttet til juss. Kommentarer på akkurat dette tas på PM. Endret 4. oktober 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Utgangspunktet ved privatkjøp uten kontrakt er at kjøpsloven gjelder. Når det ikke er tatt "selges som den er"-forbehold er den eneste begrensningen i hva du har rett til å påberope deg som mangler de forholdene du burde ha oppdaget ved prøvekjøring. Alt du burde ha oppdaget ved prøvekjøring burde du ha tatt opp da. Ting selger har skjult ved prøvekjøring burde du ikke ha oppdaget. Ting som har oppstått etter kjøpet, uansett hvor kort tid etter, er ikke selgers ansvar (men ting som har oppstått før men først viser seg etter er selgers ansvar). Hva av dette som er mangler er ikke utpreget lett å ta stilling til. Alt du nevner kan være mangler, men det trenger ikke være det. Slik du beskriver saken er det ikke grunnlag for å heve kjøpet, i høyden er det snakk om et prisavslag. Hvis du er bekymret bør du sende bilen på NAF-test. Merk at dette kan du ikke kreve av selger. Du bør også sjekke om bilen er beheftet med salgspant eller utlegg. Omregistreringsavgift er en avgift som faktureres kjøper fra Statens vegvesen. Det er i praksis bare ved salg fra forhandler at selger betaler omregistreringsavgift (og krever inn denne fra kjøper). Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) "Det følger av kjl. §19 første ledd at selv om en ting er "solgt som den er" eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel dersom selgeren har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger om tingen, eller dersom tingen er i vesentlig dårligere stand enn det kjøperen hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers." "For ordens skyld bemerkes det at mangelansvaret er oppjektivt etter kjl.(kjøpsloven) §19 første ledd bokstav c, noe som innebærer at en selger kan bli ansvarlig selv om selgeren ikke var klar over de forhold som utgjør mangler". Kilde: forbrukertvistutvalget.no/vedtak Du har kanskje en sak. Kjøpsloven er sterk. Men om selgeren gjør seg vanskelig så kan du regne med at saken tar i overkant av et år å få gjennom. Det er vertfall min erfaring. Det du må gjøre nå med en eneste gang, er å få bekreftet feil og mangler hos et verksted, og få en pris på reparasjon. Og om det er betydelige kostnader, ta kontakt med selgeren av bilen (helst skriftlig, sms/mail/brev), og si at du vil heve kjøpet. Selgeren går sikkert ikke med på dette, så da opprettet du sak på forbrukerrådet sine hjemmesider. Deretter blir det megling med forbrukerrådet i mellom. Kommer dere da ikke til enighet så går saken videre til forbrukertvistutvalget. Håper du har lært av denne feilen og at du sjekker bilen du kjøper neste gang grundig,helst få en fagmann til å se på den for deg. Og ikke minst: kontrakt bør absolutt skrives. Edit: dette er det jeg ville gjort om kostnadene for å reparere bilen er store og betydelige. Men ting som dette med hakkene i frontruta kommer du ikke gjennom med på noe vis, fordi det er slik du skal/bør se når du prøver bilen. Ps: litt eksoslukt i kupeen ved kaldstart av motoren når kupeviften står på er ikke helt uvanlig. Endret 5. oktober 2016 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå