Gå til innhold

Krav fra IT-bransjen: Gjør programmering obligatorisk i skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trondheim kommune har innført GAFE (ordspill?) på alle skolene sine. Dette betyr at alt av PCer hives ut, og det skal kun brukes Chromebooks (som man bør kalle terminaler, ikke PCer). På en Chromebook kan man ikke innstallere programmer. Eventuell programmering blir da med online "leketøy" som Scratch og khanacademy sandbox. Det er sikkert gøy, men ikke nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Å lære seg koding betyr ikke at alle må eller skal bli programmerere. Å lære og forstå koding og systematikken vil i fremtiden være grunnleggende for å kunne jobbe i alle typer virksomhet. Informasjonssystemene og mulighetene som ligger der vil påvirke arbeidsprosessene i så stor grad at grunnleggende forståelse av mulighetene og logikken i IT-systemene blir nødvendig for å gjøre jobben. Det inkluderer å delta i utvikling av egen arbeidssituasjon og organisasjonens struktur. At det er nødvendig å kreve at dette skal inn i skolen burde være unødvendig i 2016. Opplyste folkevalgte burde kjenne til dette og forstå viktigheten uten press fra bransjen.

 

Om man ser til UK, kan man lese om et spennende initiativ fra BBC hvor man sammen gjør et løft for å utvikle forståelse og kompetanse. Her er det også brukt norsk teknologi for å lage løsningen, for mer ser her: http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/4hVG2Br1W1LKCmw8nSm9WnQ/the-bbc-micro-bit

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eventuell programmering blir da med online "leketøy" som Scratch og khanacademy sandbox. Det er sikkert gøy, men ikke nok.

 

"Leketøy" kan være mer enn nok. Fortran og Cobolt er ikke så etterspurt lenger. Teorier kan være mer enn nok til å øke forståelsen mange hakk. Få dem til å forstå teorien bak objektorientert programmering, enkle if, for, while, case etc setninger, variabler og datatyper, og du er kommet langt nok til å klare å finne utav mye i det fleste, populære språk på egenhånd.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å lære seg koding betyr ikke at alle må eller skal bli programmerere. Å lære og forstå koding og systematikken vil i fremtiden være grunnleggende for å kunne jobbe i alle typer virksomhet. Informasjonssystemene og mulighetene som ligger der vil påvirke arbeidsprosessene i så stor grad at grunnleggende forståelse av mulighetene og logikken i IT-systemene blir nødvendig for å gjøre jobben. Det inkluderer å delta i utvikling av egen arbeidssituasjon og organisasjonens struktur. At det er nødvendig å kreve at dette skal inn i skolen burde være unødvendig i 2016. Opplyste folkevalgte burde kjenne til dette og forstå viktigheten uten press fra bransjen.

 

Om man ser til UK, kan man lese om et spennende initiativ fra BBC hvor man sammen gjør et løft for å utvikle forståelse og kompetanse. Her er det også brukt norsk teknologi for å lage løsningen, for mer ser her: http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/4hVG2Br1W1LKCmw8nSm9WnQ/the-bbc-micro-bit

Det er et stort sprang fra fysikk til snekring. Snekre-faget baserer seg uten tvil på fysikk, men det er så mange lag med abstraksjon i mellom at man kan bli en utmerket snekker uten å tenke på Newton, og man kan være en kløpper i relativitetsteori uten å være god med hammer.

 

Jeg tror at det er et lignende forhold mellom programmering og det du kaller "logikken i IT-systemene" i dag og i framtiden. Hvor mange lag er det i stacken fra jeg skriver disse ord i nettleseren min og ned til man kommer til radio-pulser over WiFien min? Hvor lett er det å forstå en cloud-basert tjeneste virtualisert på ymse servere rundt omkring som noe annet enn "en tjeneste med en gitt funksjon", levert av en leverandør til en pris?

 

Misforstå meg rett, jeg tror at programmering er et utmerket verktøy til å hjelpe forståelsen for matte og fysikk. Det kan gi en annen vinkling til ellers teoritunge fag, og elever trenger tilgang til mange vinklinger av det samme kjerne-stoffet. Jeg tror også at de som ikke lærer seg å bruke en iPad på fritida bør få grunnleggende brukeropplæring for å kunne fungere i arbeidslivet.

 

Men jeg har problemer med å se programmering som et basis-fag på lik linje med Matte, Fysikk, Norsk, Engelsk, etc.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Trondheim kommune har innført GAFE (ordspill?) på alle skolene sine. Dette betyr at alt av PCer hives ut, og det skal kun brukes Chromebooks (som man bør kalle terminaler, ikke PCer). På en Chromebook kan man ikke innstallere programmer. Eventuell programmering blir da med online "leketøy" som Scratch og khanacademy sandbox. Det er sikkert gøy, men ikke nok.

 

Jasså? Så man kan ikke skrive f#? Python? Javascript?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trondheim kommune har innført GAFE (ordspill?) på alle skolene sine. Dette betyr at alt av PCer hives ut, og det skal kun brukes Chromebooks (som man bør kalle terminaler, ikke PCer). På en Chromebook kan man ikke innstallere programmer. Eventuell programmering blir da med online "leketøy" som Scratch og khanacademy sandbox. Det er sikkert gøy, men ikke nok.

REPL.it, Cloud9, terminal apper for både Chrome og Android, i tillegg til rene "lære å programmere apper" har en annen historie å fortelle.

 

Dessuten kan jeg lære deg å programmere med en blyant og et a4-ark om jeg virkelig må.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å lære seg koding betyr ikke at alle må eller skal bli programmerere. Å lære og forstå koding og systematikken vil i fremtiden være grunnleggende for å kunne jobbe i alle typer virksomhet.

Du vet at det du etterlyser der har ett navn? Matematikk! Mer spesifikt; lambda-kalkulus, kategori- og sett-teori?

 

Gleder med til å se nepene dra i gang med dette i barneskolen...

Lenke til kommentar

 

Eventuell programmering blir da med online "leketøy" som Scratch og khanacademy sandbox. Det er sikkert gøy, men ikke nok.

 

"Leketøy" kan være mer enn nok. Fortran og Cobolt er ikke så etterspurt lenger. Teorier kan være mer enn nok til å øke forståelsen mange hakk. Få dem til å forstå teorien bak objektorientert programmering, enkle if, for, while, case etc setninger, variabler og datatyper, og du er kommet langt nok til å klare å finne utav mye i det fleste, populære språk på egenhånd.

Det er enten pur ondskap, eller så sjukt feil det du sier i det ovenstående at det burde vært slettet.

 

Det du foreskriver er så innihampen på trynet, at det burde være straffbart, og det er nettop denne idiotien som gjør at vi ødelegger for oss selv som "kunnskapsnasjon".

 

Den kunnskapen man trenger fremover er IKKE objektorientert eller imperativ programmering.

 

Man trenger faktisk mye mindre av den kunnskapen, for å kunne klare å komme noe særlig videre innen IT, og spesielt mtp. programmering.

Lenke til kommentar

Men jeg har problemer med å se programmering som et basis-fag på lik linje med Matte, Fysikk, Norsk, Engelsk, etc.

 

-k

 

 

Det er rett og slett fordi du ikke kan nok om programmmering.

 

Man har i grove trekk to tilnærminger til programmering:

1) Turing -> imperativ programmering

2) Church -> funksjonell programmering

 

1) er vanskelig å gjøre noe med rent matematisk av typen "bevis at programmet er korrekt"

 

2) er matematikk, og som sådan ikke noe som ble oppfunnet, men oppdaget.

 

Så i effekt er programmering allerede en del av pensum i skolen. Riktignok ikke før man ramler over logikk, lambdakalkulus, kategoriteori mm. men det lar seg forenkle og redusere og vil være mulig å dra ned på barneskolenivå uten å røre en eneste datamaskin.

 

Det er her den store feilen gjøres, at man har en haug med folk som skal mene på ting, men ikke har den fjerneste ide om hva det er de mener noe om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trondheim kommune har innført GAFE (ordspill?) på alle skolene sine. Dette betyr at alt av PCer hives ut, og det skal kun brukes Chromebooks (som man bør kalle terminaler, ikke PCer). På en Chromebook kan man ikke innstallere programmer. Eventuell programmering blir da med online "leketøy" som Scratch og khanacademy sandbox. Det er sikkert gøy, men ikke nok.

REPL.it, Cloud9, terminal apper for både Chrome og Android, i tillegg til rene "lære å programmere apper" har en annen historie å fortelle.

 

Dessuten kan jeg lære deg å programmere med en blyant og et a4-ark om jeg virkelig må.

 

Jeg har prøvd noen av disse verktøyene: khanacademy og codacademy, og det er faktisk leketøy. De funker på et vis, men når man kommer opp flere hundre linjer, så blir i hvert fall khanacademy treigt. Og jeg har en mye raskere PC en de billige Chromebookene.

 

Programmering med blyant og papir kalles matte... Det finnes allerede i skolen. Når man trenger programmering i skolen er det for å tilføre en ekstra dimensjon til mattefaget utover dette.

 

Jasså? Så man kan ikke skrive f#? Python? Javascript?

Man kan gå på nettet med en Chromebook, og det er det. Så man kan bare bruke slike språk når de er gjort tilgjengelig på en webside. Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jasså? Så man kan ikke skrive f#? Python? Javascript?

Man kan gå på nettet med en Chromebook, og det er det. Så man kan bare bruke slike språk når de er gjort tilgjengelig på en webside.

Ja? De fleste språk har en eller annen variant av slike websider fritt tilgjengelig.

Lenke til kommentar

 

Men jeg har problemer med å se programmering som et basis-fag på lik linje med Matte, Fysikk, Norsk, Engelsk, etc.

 

-k

 

 

Det er rett og slett fordi du ikke kan nok om programmmering.

 

Man har i grove trekk to tilnærminger til programmering:

1) Turing -> imperativ programmering

2) Church -> funksjonell programmering

 

1) er vanskelig å gjøre noe med rent matematisk av typen "bevis at programmet er korrekt"

 

2) er matematikk, og som sådan ikke noe som ble oppfunnet, men oppdaget.

 

Så i effekt er programmering allerede en del av pensum i skolen. Riktignok ikke før man ramler over logikk, lambdakalkulus, kategoriteori mm. men det lar seg forenkle og redusere og vil være mulig å dra ned på barneskolenivå uten å røre en eneste datamaskin.

 

Det er her den store feilen gjøres, at man har en haug med folk som skal mene på ting, men ikke har den fjerneste ide om hva det er de mener noe om.

 

 

Jeg ser ingen argument i posten din for hvorfor det skal være et basisfag.

 

AtW

Lenke til kommentar

hovedproblemet er nok at det er alt for mange programmerings-språk, systemer og standarder siden "IT" egentlig betyr alt.

Nesten alt kan gjøres eller beskrives ved hjelp av elektronikk..

 

I praksis så trenger elevene lengre skoletimer og dager for å klare å gjennomgå alt som har med "IT" å gjøre...

eventuelt flere år på skolen

Lenke til kommentar

Det er veldig urealistisk å lære barna å kode.

 

Hvis de absolutt skal ha programmering i skolen, så får de legge opp til at barna kan leie inn billige indiske programmerere til å gjøre hjemmeoppgaven for dem. Det vil i det minste være realistisk til hva som venter i næringslivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er veldig urealistisk å lære barna å kode.

 

Hvis de absolutt skal ha programmering i skolen, så får de legge opp til at barna kan leie inn billige indiske programmerere til å gjøre hjemmeoppgaven for dem. Det vil i det minste være realistisk til hva som venter i næringslivet.

 

Forutsetter du ikke nå at det bare er folk innen IT som trenger programmering?

 

AtW

Lenke til kommentar

Fokuset på skriving av programkode gir ikke mening dersom elevene ikke forstår hvordan en datamaskin løser et problem. For å få det til kreves at man først tilegner seg en algoritmisk tankegang. Det finnes et svært godt opplegg "Computing unplugged" som gjør akkurat dette. Her får elever, helt ned på barnetrinnet, delta aktivt i problemløsning uten bruk av datamaskiner, men slik at de tilegner seg en systematisk og strukturert fremgangsmåte. Se http://csunplugged.org/ for mer info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...