magiga Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Til tross for at anbudsgrunnlaget hadde store mangler.Stortinget saksøker ingeniører for kostnadssprekk på flere hundre millioner Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Og nå skal Stortinget kaste bort titalls millioner på en tapt rettssak. Og disse tullingene styrer landet vårt. 4 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Endringer uten aksept fra utbygger? tvilsomt... her har det offentlige bæsjet på leggen igjen.... flaut 3 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Og nå skal Stortinget kaste bort titalls millioner på en tapt rettssak. Og disse tullingene styrer landet vårt. Nei, her blander du sammen nasjonalforsamlingen - de folkevalgte - med Stortingets administrasjon. Det er sistnevnte som har inngått kontrakt med Multiconsult, og som nå anklager Multiconsult for å ha opptrådt grovt uaktsomt. 2 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Feilen her er vel at man har leid inn ingeniører, og ikke spåmenn/koner til å prosjektere. Når det ikke finnes grunnlag i offentlige registre rundt kabler m.m. kan man vel ikke laste ingeniørene for kostnadssprekken? Det er bra man begynner å ta tak i feilslåtte estimater i det offentlige, men her er man på tynn is. Jeg kan ikke skjønne hvordan man har dekning for å si at det er feil i kontraktsgrunnlaget, når det i samme artikkel viser til manglende kartgrunnlag for kabler. Jeg tar for gitt at Multiconsult har hatt kontakt med kabeletater i god tid før entreprenør ble valgt.. 4 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) For samme sum man bruker på disse tunnelene kunne man vel bygget ut både batteri- og Hydrogen -stasjoner i hele Norge? Men byrådet i Oslo mener vel dette er bedre når det gjelder vårt CO2 -regnskap og forurensning? Hva skulle vi gjort uten våre politikere? Tja, økt velferden kanskje? Endret 4. oktober 2016 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Feilen her er vel at man har leid inn ingeniører, og ikke spåmenn/koner til å prosjektere. Når det ikke finnes grunnlag i offentlige registre rundt kabler m.m. kan man vel ikke laste ingeniørene for kostnadssprekken? Det er bra man begynner å ta tak i feilslåtte estimater i det offentlige, men her er man på tynn is. Jeg kan ikke skjønne hvordan man har dekning for å si at det er feil i kontraktsgrunnlaget, når det i samme artikkel viser til manglende kartgrunnlag for kabler. Jeg tar for gitt at Multiconsult har hatt kontakt med kabeletater i god tid før entreprenør ble valgt.. Det er jo slike ting de er leid inn for å ta høyde for. 2 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Feilen her er vel at man har leid inn ingeniører, og ikke spåmenn/koner til å prosjektere. Når det ikke finnes grunnlag i offentlige registre rundt kabler m.m. kan man vel ikke laste ingeniørene for kostnadssprekken? Det er bra man begynner å ta tak i feilslåtte estimater i det offentlige, men her er man på tynn is. Jeg kan ikke skjønne hvordan man har dekning for å si at det er feil i kontraktsgrunnlaget, når det i samme artikkel viser til manglende kartgrunnlag for kabler. Jeg tar for gitt at Multiconsult har hatt kontakt med kabeletater i god tid før entreprenør ble valgt.. Det er jo slike ting de er leid inn for å ta høyde for. Ja, å på best mulig måte avdekke slikt må vel være en del av prosjekteringsarbeidet? Er det uvanlig med utstikkende spunter på ganle bygg som Frimurerlogen? Er man kjent med at det er alunskifer i området, og burde man tatt prøver for å sjekke dette? Når det gjelder tekniske installasjoner i bakken, burde man en gang for alle slå fast at eiere av tekniske installasjoner er ansvarlige for at de er avmerket på relevante kart hos kommunen, og er de ikke i kartet, er det bare å grave over - ubedring skjer på eiers regning. Frist for innmelding av eksisterende installasjoner settes til 2025 eller hva som måtte være realistisk. Er jo knapt nok noe arbeid i sentrum som skjer under bakkenivå som ikke plages av større eller mindre mengder umerkede kabler og annen skjit. 1 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Det er veldig vanskelig å faktisk vite om noe ligger der eller ikke om slikt ikke er merka på kart etc, man vet heller aldri eller sjelden dybden på kabler så det er ikke bare bare å vite om ting er der eller ikke. Problemet er at om du har hatt kabel påvisning så er det din feil og ditt erstatningsansvar om du graver over kabler du vet/ikke vet om og graver man i gater/fortau så kan du ikke grave uten en slik påvisning. Og ekstremt få mennesker om ingen har faktisk blitt født med røntgen syn noen gang så det er igjen, ekstremt vanskelig å vite. Staten burde jo ikke klage, for så mange feil slåtte ting som staten har gjort å kommer til å gjøre burde de bare være stille og det at både statlige og kommunale prosjekter blir MYE dyrere enn det først var planlagt skjer hver jævla forbanna gang de skal gjøre noe og de kan takke seg selv for å hyre inn de billigste svindlerne via så kalt anbud, anbuds runder burde vært straffet med døden for de som forslår slike ting, anbud har ALDRI ført noe godt med seg, alt de gjør er å ta inn noen billige østblokk folk som ikke kan en ting av hva de påstår de kan også blir det MYE MYE dyrere enn det var planlagt så sitter det mange nordmenn uten jobb også fordi vi er "for dyre", fy faen for ett tilbakestående bakvendt land dette er. Selv merkede kabler er noe skjit som man plages med, jeg har vært med mye å gravd i oslos gater og det er ALDRI rett fram, så folk som ikke en gang har erfaring med hagearbeid engang burde bare være stille, som de fleste som kommenterer her ikke har, har vel nesten aldri sett en spade en gang, så lite brukanes er de fleste her. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Høres ut som et klassisk "hvordan kan vi lempe mest mulig av regningen over på noen andre". Etter min erfaring et ikke uvanlig fenomen innenfor bygg og anlegg... 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Feilen her er vel at man har leid inn ingeniører, og ikke spåmenn/koner til å prosjektere. Når det ikke finnes grunnlag i offentlige registre rundt kabler m.m. kan man vel ikke laste ingeniørene for kostnadssprekken? Det er bra man begynner å ta tak i feilslåtte estimater i det offentlige, men her er man på tynn is. Jeg kan ikke skjønne hvordan man har dekning for å si at det er feil i kontraktsgrunnlaget, når det i samme artikkel viser til manglende kartgrunnlag for kabler. Jeg tar for gitt at Multiconsult har hatt kontakt med kabeletater i god tid før entreprenør ble valgt..Det er jo slike ting de er leid inn for å ta høyde for.Ja, å på best mulig måte avdekke slikt må vel være en del av prosjekteringsarbeidet? Er det uvanlig med utstikkende spunter på ganle bygg som Frimurerlogen? Er man kjent med at det er alunskifer i området, og burde man tatt prøver for å sjekke dette? Når det gjelder tekniske installasjoner i bakken, burde man en gang for alle slå fast at eiere av tekniske installasjoner er ansvarlige for at de er avmerket på relevante kart hos kommunen, og er de ikke i kartet, er det bare å grave over - ubedring skjer på eiers regning. Frist for innmelding av eksisterende installasjoner settes til 2025 eller hva som måtte være realistisk. Er jo knapt nok noe arbeid i sentrum som skjer under bakkenivå som ikke plages av større eller mindre mengder umerkede kabler og annen skjit. Det er nok høyst sannsynlig tatt grunnboringer i området, så det er nok tatt prøver. Og når det gjelder tekniske installasjoner, så er det ikke slik det fungerer, og problemet er gjerne eldre ting, som er offentlige, men nyttige, man kan jo selvsagt grave over og si "synd trist leit", men det er jo bare å skyte seg selv i foten. Disclaimer: Jeg jobber hos en involvert part. AtW 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Dette er ikke første gangen staten velger det laveste anbudet men ender opp å betale langt over det dyreste anbudet. Tror de spekulerer i at budsjettoverskridelser pleier å være en lav prosentandel av summen og at det laveste anbudet vil bli rimeligst totalt sett fordi andre anbud ville gått over budsjett likevel. Det vil egentlig forundre meg om det stemmer. 1 Lenke til kommentar
Jaran Gaarder Heggen Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 koster det virkelig 700 millioner kroner å finne ut av om kabler og rør er i bruk? 3 Lenke til kommentar
Jaran Gaarder Heggen Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Feilen her er vel at man har leid inn ingeniører, og ikke spåmenn/koner til å prosjektere. Når det ikke finnes grunnlag i offentlige registre rundt kabler m.m. kan man vel ikke laste ingeniørene for kostnadssprekken? Det er bra man begynner å ta tak i feilslåtte estimater i det offentlige, men her er man på tynn is. Jeg kan ikke skjønne hvordan man har dekning for å si at det er feil i kontraktsgrunnlaget, når det i samme artikkel viser til manglende kartgrunnlag for kabler. Jeg tar for gitt at Multiconsult har hatt kontakt med kabeletater i god tid før entreprenør ble valgt.. Det er jo slike ting de er leid inn for å ta høyde for. Ja, å på best mulig måte avdekke slikt må vel være en del av prosjekteringsarbeidet? Er det uvanlig med utstikkende spunter på ganle bygg som Frimurerlogen? Er man kjent med at det er alunskifer i området, og burde man tatt prøver for å sjekke dette? Når det gjelder tekniske installasjoner i bakken, burde man en gang for alle slå fast at eiere av tekniske installasjoner er ansvarlige for at de er avmerket på relevante kart hos kommunen, og er de ikke i kartet, er det bare å grave over - ubedring skjer på eiers regning. Frist for innmelding av eksisterende installasjoner settes til 2025 eller hva som måtte være realistisk. Er jo knapt nok noe arbeid i sentrum som skjer under bakkenivå som ikke plages av større eller mindre mengder umerkede kabler og annen skjit. Nå er det sånn at det faktisk er masse umerka kabellinjer og annet rundt omkring, Forsvaret har et helt eget nett med umerkede og ikke kartlagte kabler så vidt jeg husker ... 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) koster det virkelig 700 millioner kroner å finne ut av om kabler og rør er i bruk? Nei, deler av sprekken kommer nok av alunskifer som ikke var tatt høyde for. Multiconsult har vel et av norges største miljø for geologer og geoteknikere, så her har de muligens gjort en liten blunder, men bygget står. Når det gjelder umerkede kabler, så må disse behandles som om de er i drift, inntil man vet annet. Strømførende høyspentkabler avgraves stort sett under påsyn av kabeleier (Hafslund, Lyse, BKK osv.). Jeg tror ikke man skal grave over mange strømkabler og vannledninger i drift, før man innser at det er en dårlig framgangsmåte. Vannledningsbrudd i en byggegrop pleier å være et velkommet bidrag i forhold til framdrift, HMS og skade på utstyr. Nå har ikke jeg lest kontrakten, og jeg antar jeg aldri får lest den heller, men jeg kan ikke skjønne hvordan Multiconsult her skal ha levert fra seg så dårlig arbeid at de blir erstatningspliktig for 700M på bakgrunn av hva som framkommer i artikkelen. Multiconsult kan ikke ta høyde for himmel og jord i kontrakten uten at det går ut over Forsvarets kabler er ikke merket i offentlige registre, men forsvaret sitter på opplysningene selv, og vil gi tilbakemelding om dem har kabler i området før spaden går i jorden. Angående anbud, så er det vel ingenting som tyder på at dette hadde vært løst billigere uten anbud? Det framkommer jo tydelig at kabler i bakken ikke var kartlagt - det ville vært en ekstrakostnad nær sagt uansett. Enten måtte entreprenør priset inn 300-500M i "uforutsett", eller tar man tilleggsarbeid etterhvert som det dukker opp. Disclaimer - jeg jobber ikke i Multiconsult eller på Stortinget, men jeg har bekjente innenfor begge grupper, uten at jeg føler det fratar meg retten til å ha meninger rundt dette. Jeg er sannsynligvis mindre inhabil enn flere politikere er hver dag... Endret 5. oktober 2016 av Sovehest Lenke til kommentar
Fredrik Fjæran Skrevet 16. februar 2018 Del Skrevet 16. februar 2018 Dette er en ikke sak. Stortinget ble advart mot å starte dette prosjektet i første omgang, fordi det var alt for mange usikre momenter rundt dette med å grave opp så mye, som kunne skade andre bygninger etc. Det er ikke selskapene som utfører jobben sin skyld på noen som helst måte. Det blir som å si at de ikke får betalt for Nov-Februar i år fordi de måtte rydde snø. Det er så mange ting som drar opp prisen i dette galskaps prosjektet. Som igjen viser at det jobber folk i stillinger og tar avgjørelser de ikke har filla peiling på. Jeg vet at mange har vært mot hele prosjektet i utgangs punktet, nettopp fordi det ville løpe løpsk penge messig. Dette er kun enda et prosjekt som viser at våre universitets utdannede mennesker ikke har god nok utdannelse. Det å bomme med inntil 10% er ok, men å bomme med 200-400% blir drøyt, noen strøk tydeligvis i matte. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå