Gå til innhold

Spørsmål angående anarkokapitalisme

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke la 12-åringer eie fly og flyplass selv? Så kan de selv bestemme?

Du ser for deg et drømmesamfunn der 12-åringer kan fly BOEING 747 alene?

Du ser for deg å bestemme at 12-åringer som eier fly og flyplass, ikke skal få lov til å bruke dette? Skal du binde dem fast til de gir opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser for meg? 12-åringer har ikke lov til å eie flyplass og fly, og hvertfall ikke fly dem!

Vi snakker om et teoretisk tilfelle.

Er det ingen aldersgrenser i anarkokapitalisme?

Det er ingen aldersgrenser i livet. Aldersgrenser blir bestemt politisk utifra hva noen mener er riktig alder for diverse.

Biologisk alder er sjelden en god måte å måle modenhet på. Det er vel et mål om at de som forstår konsekvensene av sine handlinger og generelt oppfører seg voksent burde behandles som voksne uansett om de er 12 eller 70? Og at de som ikke gjør det må behandles som barn enten de er 12 eller 70?

Lenke til kommentar

Man betaler kun om man taper. Som sagt kan du allikevel i slike tilfeller opprette et fond for rettsaker med tvilsomme bevis, om du ønsker å hjelpe slike økonomisk.

Så rettssikkerheten er basert på ønsketenkning. Glad vi ikke har det slik!

Den er basert på prinsippet om at man er uskyldig til det motsatte er bevist. Jeg syns det er et bra prinsipp. Jeg syns også at det er bra at ingen kan tvinges til å betale for andres useriøse rettsaker. Men jeg syns også at det er bra at du kan betale for slike om du vil, og ingen kan hindre deg i det. Og du kan samle inn så mye penger du vil til slike rettsaker, og alle som vil kan bidra.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke la 12-åringer eie fly og flyplass selv? Så kan de selv bestemme?

Du ser for deg et drømmesamfunn der 12-åringer kan fly BOEING 747 alene?

Du ser for deg å bestemme at 12-åringer som eier fly og flyplass, ikke skal få lov til å bruke dette? Skal du binde dem fast til de gir opp?

Oh dear..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den er basert på prinsippet om at man er uskyldig til det motsatte er bevist. Jeg syns det er et bra prinsipp. Jeg syns også at det er bra at ingen kan tvinges til å betale for andres useriøse rettsaker. Men jeg syns også at det er bra at du kan betale for slike om du vil, og ingen kan hindre deg i det. Og du kan samle inn så mye penger du vil til slike rettsaker, og alle som vil kan bidra.

Voldtekt, drap, tortur er useriøse saker? Det sier litt om samfunnsstrukturen du forsvarer!
Lenke til kommentar

Biologisk alder er sjelden en god måte å måle modenhet på. Det er vel et mål om at de som forstår konsekvensene av sine handlinger og generelt oppfører seg voksent burde behandles som voksne uansett om de er 12 eller 70? Og at de som ikke gjør det må behandles som barn enten de er 12 eller 70?

Og det har du tenkt å organisere hvordan? Idag setter samfunnet klare grenser og det er lett å forholde deg til. Alternativet er hva? At noen har som jobb å intervjue mennesker for å bestemme deres modenhet?

Hvordan ser du for deg det gå til?

Lenke til kommentar

Ser for meg? 12-åringer har ikke lov til å eie flyplass og fly, og hvertfall ikke fly dem!

I og med at det per idag i praksis er lov for 12-åringer å fly en Airbus, ettersom de er unntatt straffeforfølgelse, så lurer jeg på hvordan du har tenkt å endre loven for å straffe 12-årninger som flyr seg en tur med en Airbus.

Du vet, vi må jo forstå hvordan DITT system skal sikre seg at 12-åringer ikke gjør noe slikt (selv om det kan fremstå som ett idiotisk og oppkonstruert problemstilling).

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det har du tenkt å organisere hvordan? Idag setter samfunnet klare grenser og det er lett å forholde deg til. Alternativet er hva? At noen har som jobb å intervjue mennesker for å bestemme deres modenhet?

Hvordan ser du for deg det gå til?

Vi må gå ut ifra at alle er modne nok vis de virker slik, og hvis det er tvil og noen f.eks. selger alkohol til en 12-åring dom ikke forstår seg på slikt, vil foreldre eller andre gå til sak mot selger, og selger kan bli straffet for dette. I noe motsetning til i dag vil man være uskyldig til det motsatte er bevist, man vil ikke automatisk være skyldig i noe galt ved å selge til en 12-åring, og heller ikke automatisk fri til å selge til en 18-åring.

Lenke til kommentar

Voldtekt, drap, tortur er useriøse saker? Det sier litt om samfunnsstrukturen du forsvarer!

Det sier litt om hvor interessert du er i å lese hva jeg skriver. Jeg har aldri sagt noe slikt. jeg har derimot sagt at rettssaker med tynne bevis vil være useriøse, og burde ikke betales for av folk som ikke vil betale for det. Har man bevis for at en kriminell handling har skjedd, vil man også med stor sannsynlighet vinne en rettssak og da betaler taperen(den kriminelle).

Lenke til kommentar

Vi må gå ut ifra at alle er modne nok vis de virker slik, og hvis det er tvil og noen f.eks. selger alkohol til en 12-åring dom ikke forstår seg på slikt, vil foreldre eller andre gå til sak mot selger, og selger kan bli straffet for dette. I noe motsetning til i dag vil man være uskyldig til det motsatte er bevist, man vil ikke automatisk være skyldig i noe galt ved å selge til en 12-åring, og heller ikke automatisk fri til å selge til en 18-åring.

Hva har foreldrene med saken å gjøre? Er ike 12-åringen selvstendig til å ta egne valg?

Hvordan ser du for deg saken mellom 12-åringen og selgeren går?

Selger: Barnet er ansvarlig.

Foreldre: Barnet er ikke ansvarlig.

Og du sier at hvem skal vinne?

Hvordan ser du for deg det er når barn legger en sekspakning øl på rullebåndet på butikken? Kassapersonen spør ikke "har du leg" men "kan du vise at du er ansvarlig?". Du skjønner kanskje selv at det er et håpløst system?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Du skjønner kanskje selv at det er et håpløst system?

Dette er samme måte som det fungerer med umyndiggjorte mennesker i dag. En 18-åring med downs burde muligens ikke få kjøpe alkohol kun fordi man er 18?

Det er muligens håpløst for deg fordi du sammenligner det med en utopi. Anarki er ingen utopi og dagens samfunn er ingen utopi. Det vil være vurderinger som må gjøres i alle samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...