hei14 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Jeg holer på lage en teler som teler til 30 og begynner på nyt fra 0 i jen. men plobleme mit er at få stoppet den på 30 ikke 31, på grund av at jeg må bruke 5 telere (flip-flop teler) som teler til 31. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Kan du vise kretsen du har laget? Hva slags vipper (flip-flop) er det du bruker (JK, D, SR)? Kan du velge hvilken type vippe? Hvilke andre komponenter har du tilgjengelig? Du burde kunne lage en reset-krets ved hjelp av f.eks. AND/XOR-porter og evt. en eller flere invertere som gir ut et resetsignal (til alle vippene) når telleverdien blir 30. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Dersom du har tilgang på signalet i form av totallssystemet 11110, så kan du sette en inverter på porten helt til høyreslik at den gir ut 1 (altså 11111 ut når tallet egentlig er 30 og ikke først når det blir 31). Så bruker du en and-krets med fem innganger og lar utgangen fra kretsen resette telleren. Endret 4. oktober 2016 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
Anderspr0 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Eller koble en kodex-minne på telleren, og sette inn en 30-pins registrer, så parallellkobler du utgangen fra telleren og totalsystemet, som nevnt ovenfor. Ikke den enkleste, men grei løsning Lenke til kommentar
hei14 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 Her er bilde av kretsen til en t flip-flop. Jeg må stoppe en teler og flipe de andre telerene. Jeg leger med en teler som teler til 9, så dere ser va jeg tenker. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Det blir på samme måte med 30 som med 9. Du må utvide kretsen med en ekstra vippe (Q4) og så må du lage en logisk krets som detekterer på 11110 (=30) og ikke 01001 (=9). Pulsen fra denne "30-detektoren" bruker du til å nullstille alle vippene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå