Simen1 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Jeg har ikke fulgt så voldsomt med i det siste så jeg lurer på om dere kan peke ut gode komponenter for en spille-PC til en kamerat. Utgangspunktet er at han har en nesten 10 år gammel PC: Xeon X3210, 4 GB ram, 600W PSU osv som ble oppgradert med nytt skjermkort for 4-5 år siden og 250 GB SSD for et par år siden. Han har nylig har kjøpt seg et Geforce GTX 1060 og fant ut at han burde oppgradere resten også. Jeg har en grovskisse for hva han burde kjøpe, men vil ha deres veiledning til å få ned prisen, helst ned mot 3500 kr. Her er grovskissen: Hopp rett til innlegg 21 for siste skisse til komponenter. Her er første, nå utdaterte utkast - se innlegg 21 i stedet for. - PSU må vel skiftes for å støtte de nye hvilemodusene som kom for et par år siden. Det hadde vært fint om han slapp å bytte PSU, men jeg antar at det er for mye å håpe på. Derfor plukker jeg kjapt en av de mest populære blant de ganske billige på prisguide: Sharkoon WPM700 fra 579 kr - Hovedkort: Et eller annet med Z170. På grunn av budsjettet ser jeg bort fra de dyreste og plukker et av de ganske billige. Kan dette være et ok valg? Asrock Z170 Pro4 fra 1248 kr. Gigabyte GA-Z170X-Gaming K3 (med M.2 slot) fra 1149 kr. Takk til Gibblay. - Ram: Plukker bare det mest populære fra prisguiden: Kingston HyperX Fury DDR4 2133MHz CL14 16GB (2x8GB) fra 779 kr. Han vil ha minimum 8 GB utnytte begge minnekanalene og 2 ledige spor til fremtidige oppgraderinger. Jeg slumpet til med 16 GB her, men det må nok revurderes med hensyn til budsjettet. - Prosessor: Intel Core i7 6600K fra 2386 kr. Intel Core i5-6400 fra 1879 kr (takk til flere bidragsytere). Jeg ser at denne blir drøy for budsjettet, men har samtidig ikke noe gode alternativ lengre ned så jeg lar den stå inntil videre og ser hva dere foreslår. - SSD: Han har en 250 GB SSD nå (aner ikke hvilken), men han synes den er for liten siden han må avinstallere spill for å få plass til nye. Jeg plukker enkelt en rimelig og populær SSD fra prisguiden: Samsung 850 EVO 500 GB fra 1527 kr. Kjapt summert så sprenger dette budsjettet. Spørsmålet er da hvor vi kan kutte kostnader og ambisjoner, samt hvor mye jeg må prate opp budsjettet for at han skal få en fornuftig pakke. Går det an å droppe PSU helt? Hvilken 2x4 GB DDR4-pakke kan passe? Kanskje det er lurt å utsette SSD-kjøp til det kommer flere og billigere NVMe-SSDer? Støtter hovedkortet boot fra NVMe-SSD? Endret 4. oktober 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Er PSU 600W haswell\skylake kompaktibel? Eller kan du vel alltid droppe å sette maskinen i dvalemodus. Samt heller styre unna overklokking. Du bør ikke spare på PSU om du skal overklokke. Hva med litt is i magen? AMD Zen kan kanskje gjøre du finner billigere cpu. Ellers er vel brukt markedet du får mest for pengene. Selv en i5 2500k er stor oppgradering mot LGA775. Tror ikke det er noe problemer med lga 1151\ sokkel 2011-03 på pci-e og boot. enste lga 1151 muligens klarer ikke å bruke alle sata\usb portene samtidig med pci-e SSD uten å få begrenset båndbredde er vel ofte på grunn av chipset. Så du bør styre unna b150 chipset eller H110. Endret 4. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 https://www.komplett.no/product/882947/datautstyr/datautstyr/minnebrikker/hyperx-fury-ddr4-2133mhz-16gb https://www.komplett.no/product/850032/datautstyr/datautstyr/prosessorer/intel-core-i5-6400-skylake-prosessor https://www.komplett.no/product/873648/datautstyr/hovedkort/intel-socket/gigabyte-ga-z170-gaming-k3-socket-1151 Da har du også ledig M.2 slot til senere oppgraderinger, som kan benyttes til boot fra NVMe-SSD. Havner rett under 4000kr, og kan knappes ned til 3500 ved valg av mindre minne. Men det hadde jeg ikke gjort:-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) LMH1: PSU er nok fra lenge før Haswell så jeg tviler på at den er kompatibel. Er den eneste konsekvensen at dvalemodusen ikke fungerer? Er det bare å disable den så fungerer alt fint? Is i magen går sikkert i noen få uker, men ikke halvår og år. Så Zen er nok uaktuelt å vente på. Hva med Z170 Express? Hva skiller det fra vanlig Z170? Endret 4. oktober 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 Gibblay: Takk for tips til hovedkort som sparer en hundrelapp og legger til M.2 port. Er 6400 verd besparelsen ovenfor 6600K? Den er jo vesentlig tregere med sine 2,7 GHz enn sistnevnte sine 3,5 GHz, særlig tatt i betraktning at den ikke er overklokkbar (K). Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 6600K + en overklokk (senere) er verdt kronene. Det lønner seg stort sett å spare litt og gå for noe dyrere komponenter. Å gå for noe som holder i dag er kjipern når man kunne ha slengt inn en tusenlapp eller to mer og hatt noe som holder frem til i overimorgen 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) https://pcpartpicker.com/forums/topic/131433-z170-vs-z170-express-chipsets UT i fra denne er flere usb porter. Er enig det er verdt å legge litt penger på bordet. Når man først skal ha PC. Hvis ikke gå for brukt. Det finnes enkelte Consair PSUer som støtter Haswell alikevell. Så prøv deg frem litt. Eller søk etter modellnummeret. http://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compatibility-list http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1720613/haswell-compatible-psu-haswell-states.html Endret 4. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) LMH1: PSU er nok fra lenge før Haswell så jeg tviler på at den er kompatibel. Er den eneste konsekvensen at dvalemodusen ikke fungerer? Er det bare å disable den så fungerer alt fint? Is i magen går sikkert i noen få uker, men ikke halvår og år. Så Zen er nok uaktuelt å vente på. Hva med Z170 Express? Hva skiller det fra vanlig Z170? Simen. Jeg ville valgt 6600K hver gang foran å spare 500kr, men budsjett er budsjett:-) Jeg fant frem den fordi den iallefall var en firekjerne. Er ikke sikkert at en 6600K vil gi så mye mer Fps i spill, som tross alt var det viktigste slik jeg forsto det. edit. ser ut som jeg svarte på noe helt annet, men skitt au Endret 4. oktober 2016 av Gibblay 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Enig, men jeg hadde heller vurdert Intel Core i5-7600K slik markedet er nå. Men dog usikkert den vil koste 3000 kr så det er slik livet er. Lenke til kommentar
xeye Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 I5 6400 kan overklokkes med et z170 mobo. For folk some er på budsjett og intresert i extra ytelse. Kan finne info some trenges her http://overclocking.guide/category/intel-oc-guides/skylake-non-k-oc/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 Enig, men jeg hadde heller vurdert Intel Core i5-7600K slik markedet er nå. Men dog usikkert den vil koste 3000 kr så det er slik livet er. Jeg ser den skal være på 3,8 GHz mot 3,5 på 6600K, men med kanskje måneder å vente så tror jeg det blir uaktuelt. Ser vi på prishistorikken til 6600K så var den ca 2500 kr i starten. Det kan tyde på at 7600K ikke blir nevneverdig dyrere enn 6600K er nå. På den andre siden så var 6600K på tilbud til 2190 kr for kort tid siden så det kan jo være et par hundrelapper å spare på å vente i hvert fall en uke og se om det kommer flere tilbud. Prisguiden skiller på Z170 og Z170 Express, men etter en runde med startpage ser det ut til at det er samme chipset, bare at det ene er forkortet. Antall USB-porter (med mer) varierer jo ofte fra hovedkort til hovedkort, selv om de bruker samme chipset. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 I5 6400 kan overklokkes med et z170 mobo. For folk some er på budsjett og intresert i extra ytelse. Kan finne info some trenges her http://overclocking.guide/category/intel-oc-guides/skylake-non-k-oc/ Takk, da blir det straks mer aktuelt å kutte kostnader ved å velge 6400. Kan jeg forvente omtrent samme klokk på 6400 som 6600K? Rundt 4 GHz med stock kjøler? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 Ellers er vel brukt markedet du får mest for pengene. Selv en i5 2500k er stor oppgradering mot LGA775. Er enig det er verdt å legge litt penger på bordet. Når man først skal ha PC. Hvis ikke gå for brukt. Jeg tror ikke han er så veldig gira på brukt, men hvis det er veldig mye å spare på det, uten å gå nevneverdig ned i ytelse, kan det være verdt et forslag. Hva tror du man må ut med for en 4790K med HK og ram for eksempel? Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Kom plutselig på en ting angående 6600k. Den leveres uten kjøler, så det må kjøpes i tillegg. Da kan det fort bli rundt 1000kr i differanse mellom 6400 og 6600k. Alt etter hvor mye du legger i kjøleren. Lenke til kommentar
xeye Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 I5 6400 kan overklokkes med et z170 mobo. For folk some er på budsjett og intresert i extra ytelse. Kan finne info some trenges her http://overclocking.guide/category/intel-oc-guides/skylake-non-k-oc/ Takk, da blir det straks mer aktuelt å kutte kostnader ved å velge 6400. Kan jeg forvente omtrent samme klokk på 6400 som 6600K? Rundt 4 GHz med stock kjøler? Ja det trur jeg ska gå greit. Eneste problemet med non-k overklokking er at du ikke kan see cpu temps. Så er jo anbefalt at man ser etter en annen kjøler etter hvert. Intel leverer dåligere stock kjølere uten kobber insats også. Så om none kjente har en stock intel kjøler med kobber så vil den yte litt bedre en det de nye alu kjølerne gjør. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Siste nytt: Han har bestilt uten å vente på svar fra meg/dere. Det ble: MSI hovedkort med B150m pro vhd Intel Core i3 3,8 GHz 4m dual core Corsair V lpx DDR4 2x288 2133MHz Total pris med frakt: 3149 kr Ugh, jeg tror det ble en god del dårligere enn det kunne blitt. Hvordan begrense skadeomfanget? Endret 4. oktober 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
nagina Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 B150 = HK uten mulighet for OC, rett meg jeg tar feil ^^ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 Han fikk stoppet ordren i tide. Puh! Da er vi tilbake på spor igjen og jeg har sendt han link til tråden så da håper jeg vi klarer å ordne litt bedre. Budsjettet er nå "helst 3-3,5k". Jeg skal lage et nytt hovedinnlegg der vi koker sammen anbefalingene hittil. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Skisse til komponentvalg (PSU og SSD dropper vi i denne omgang): Glem dette også. Ny liste i innlegg 21. - Hovedkort: Et eller annet med Z170 med M.2 slot. ASUS Z170-P D3 1090 kr hos Komplett Dette er vel helt greit sammenlignet med det Gibblay anbefalte? - Prosessor: Intel Core i3-6100 3,7 GHz, 2 kjerner, 4 tråder, kjøler inkludert 1249 kr hos Komplett Denne overklokkes vel greit? Mulighet for Kaby Lake-oppgradering om noen år? - Ram: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB (2x4GB) 549 kr hos Komplett Jeg tenker det er en fordel med litt hastighet ved eventuell oppgradering til mer ram senere? Sum 2880 kr + frakt fra komplett. Er det noe vesentlig å spare på å bytte til en annen nettbutikk? Endret 4. oktober 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Hva om vi bytter hovedkort? Er det noen grunner til å ikke gjøre det? Neste generasjon prosessorer "Kaby Lake" skal vistnok få LGA-1151 sokkel de også. Noen sjans for at de blir kompatible med dagens hovedkort? I så fall, hva med å satse på en rimeligere prosessor nå og heller holde muligheten åpen for en oppgradering senere? F.eks en ny 7600K om et par år eller en brukt 7700K om 3-4 år? I så fall kan kanskje en i3-6100 (2-kjerne, 4-tråder, 3,7 GHz) til 1249 kr? Endret 4. oktober 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå