torest Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Naturgass Nord vil blant annet forsyne jernverk med gass.Vil skape milliardindustri i nord - med naturgass Lenke til kommentar
Frode Lundberg Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Jeg ønsker at TU gjør en undersøkelse eller lager en reportasje om DRI-verk og forurensning ! Jeg er betenkt over å legge et DRI-verk midt i sentrum av en by. Slipper de ikke ut store mengder tungmetaller i nærområdet? Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Bruk av naturgass i stedet for kull som reduksjonsmiddel er sikkert miljø- og klimavennlig. Spørsmålet er om det ikke blir utkonkurrert av hydrogen på sikt, slik de nå er i gang med i Tyssedal. Så vidt jeg forstår oppnår de redusert energibruk, og omkring 90% reduksjon i CO2-utslipp. 1 Lenke til kommentar
50SZBEQO Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Såvidt jeg husker så ble det bygd ett slikt anlegg i Emden, Tyskland for å bruke norsk gass som ble ilandført der. Verket gikk aldri med overskudd og ble stengt. Ellers så er vel gass lettere å transportere enn jernmalm, så det riktige er vel å frakte gassen til jernet, ikke omvendt. Når det gjelder salg av gass fra Melkøya så blir det gjort av de selskapene som eier gassen. Statoil er den største eieren, men ikke den eneste, så det er mange muligheter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Knut Bråtane: Nå vet jeg ikke hvor de får hydrogenet sitt fra i Tyssedal, men metan/naturgass den største kilden til industrielt produsert hydrogen. De kunne potensielt produsert hydrogen av naturgass i Narvik også, og bare kjørt hydrogenet inn i reduksjonsprosessen, men da kaster de bort massevis av verdifull energi og har et unødvendig dyrt anlegg for å separere naturgassen. Det er mye bedre å kjøre naturgassen rett inn i reduksjonsprosessen enn å gå omveien via en hydrogenfabrikk. Et alternativ er å produsere hydrogen ved hjelp av elektrolyse, men det er så vidt jeg vet vesentlig mer energikrevende enn å ta utgangspunkt i naturgass. Elektrisk energi vi kan bruke på bedre måter. 1 Lenke til kommentar
Tore Solheimslid Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Simen1: TiZir i Tyssedal har inngått ein intensjonsavtale med Greenstat AS (som hydrogenprodusent) og Sunnhordaland Kraftlag (som kraftprodusent). Her er tanken at ein skal kunne nytte seg av fornybar energi (i dette tilfellet norsk vasskraft) til å gjere den norske industrien meir klimavenleg (utslepp redusert med rundt 90 %). Med dette prosjektet (og fleire liknande, sjå www.greenstat.no) vert potensialet for å utvikle norsk industri med null utslepp synleggjort på ein flott måte! Les meir på Sysla Grønn: http://syslagronn.no/2015/10/16/syslagronn/startskudd-for-storskala-hydrogenproduksjon_64587/Mvh. Tore Solheimslid,Greenstat AS. Endret 5. oktober 2016 av Tore Solheimslid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå