Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V-70 - klage på reparasjon


Kong Kord

Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Selv synes jeg det er nyttig å lese andres erfaringer rundt forbrukerinteresser o.l.

Derfor poster jeg dette brevet her. Det ble sendt idag og jeg planlegger å følge opp denne tråden.

 

Det skulle også være morsomt å høre dere synspunkter på dette.

Har jeg noe å fare med i denne saken?

 

Heisan!

 

I går, 26.11 var min Volvo V70 reg. VF 51071 på Wist Personbil bilverksted.

Der ble luftmassemåleren skiftet ut.

 

Historien bak dette byttet er litt lang, men nødvendig å fortelle.

 

I desember i fjor kjøpte jeg denne bilen av Goldmann Autoimport.

Allerede den gangen lyste motorfeillampa sporadisk.

 

Bilen var inne på verksted (Rishaug bilverksted) 3 ganger for dette, og den var

2 ganger på Wist Personbil for dette. Utover motorfeillampa, så forklarte jeg også

problemer med at motoren sporadisk slapp, det var akkurat som turboen ikke slo inn.

 

Verken Rishaug bilverksted eller Wist Personbil (på oppdrag fra Rishaug) fant noen feil

med bilen den gang.

Dette var også noe bilselger hadde sagt seg villig å betale for gjennom garantien.

Men ettersom ikke noe feil ble funnet, så ble heller ikke noe fikset.

 

Etter dette så fant jeg selv ut at denne oppførselen kunne skyldes defekt luftmassemåler.

Jeg tok på eget initiativ kontakt med Wist og vi der ble det sagt at dette ofte kunne være

et problem på denne typen motorer. Vi ble enige om å ta en ny sjekk.

 

Og ja? denne gangen ble det funnet feil på luftmassemåleren via analysesystemet. Det samme systemet

som ikke fant noen feil sist gang.  Verkstedtime ble bestilt og i går ble altså dette fikset.

Nå er bilen tydeligvis helt i orden. Det var luftmassemåleren jeg hadde slitt med i lang tid.

I mellomtiden er bilselger slått konkurs og jeg sitter med hele regningen.

 

Her er det flere ting jeg reagerer på i forhold til Wist Personbil:

 

1. Hvorfor ble ikke feilen funnet første gangene? (er det ikke litt pussig at det er jeg som finner ut feilen)

2. Hva er det som gjør at luftmassemåleren blir definert som en slitasjedel?

3. Hvorfor går ikke dette under 5 års garantien?

4. Er det normalt at luftmassemåleren ryker før 5 år er gått på andre typer turbodieselmotorer?

 

 

Som dere sikkert skjønner så er jeg mildt sagt misfornøyd med håndteringen av dette. Og da er det spesielt

to ting jeg reagerer spesielt på: Hvorfor oppdaget dere ikke dette første gang? Og så synes jeg det er urimelig at

jeg skal betale for noe som åpenbart er et problem med akkurat denne typen dieselmotorer.

 

Jeg håper på et positivt svar og at dere innrømmer ansvar i denne saken.

 

Mvh Roar Halten

 

Kopi: Wist Personbil, VolvoCars, Forbrukerombudet

 

VEDLEGG i form av lenke (virussikkert): Verkstedregning

http://www.haltenbanken.net/news/images/upimages//wist.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...

Nå har jeg ikke for vane å droppe 3 år gamle tråder.

 

Men gjett hva som har gått i stykker på bilen min igjen?

 

Jo.... luftmassemåleren.

 

Ja..ja... Jeg skal forsøke å få dette på verkstedgaranti. Men dette blir vel definert som en "slitasjedel". Pussig at en slik del blir fortere utslitt en dekk f.eks.... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...